Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFalkowska, Joanna
dc.date.accessioned2021-03-23T09:44:14Z
dc.date.available2021-03-23T09:44:14Z
dc.date.issued2020-11-06
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34435
dc.description.abstractThe issue of popular education in the Kingdom of Poland started to arise as early as the period 1858–1860. Analysing the socio-cultural journals of this period one can easily see numerous articles and correspondence calling for society to propagate popular education (establishment of libraries, educating school teachers, propagation of youth associations, education of women etc.). The editors of the analysed journals, as well as the authors writing on the subject, stated that if progress and well-being were to be introduced in the countryside the only way was through development of broad popular educational activity.en
dc.description.abstractProblematyka oświaty ludu na terenach Królestwa Polskiego zaczęła się pojawiać już w latach 1858–1860. Analizując czasopisma społeczno-kulturalne tego okresu, można dostrzec, że pojawiały się na ich łamach artykuły i korespondencje nawołujące społeczeństwo do krzewienia oświaty ludu (zakładania bibliotek, kształcenia nauczycieli szkół ludowych, propagowania zrzeszania się młodzieży, edukacji kobiet itd.). Redaktorzy analizowanych pism, jak i autorzy piszący na ten temat wyrażali przekonanie, że chcąc wprowadzić postęp i pomyślność na wsi, można tego dokonać tylko jedynie przez rozwinięcie szerokiej działalności oświatowej wśród ludu.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpopular educationen
dc.subjectpopularization of educationen
dc.subjecteducational worken
dc.subjectsocio-cultural journalsen
dc.subjectthe Kingdom of Polanden
dc.subjectoświata ludupl
dc.subjectpopularyzacja oświatypl
dc.subjectpraca oświatowapl
dc.subjectczasopisma społeczno-kulturalnepl
dc.subjectKrólestwo Polskiepl
dc.titleThe Issue of Popular Education in Selected Socio-Cultural Journals of the Kingdom of Poland in the 1905–1918 Perioden
dc.title.alternativeProblematyka oświaty ludu na łamach wybranych czasopism społeczno-kulturalnych Królestwa Polskiego w latach 1905–1918pl
dc.typeArticle
dc.page.number155-165
dc.referencesBelmont L. (1907) Zamknięta Macierz, “Wolne Słowo”, 4: 1–3.en
dc.referencesBiblioteki szkolne, (1907), “Sztandar”, 19: 5–6.en
dc.referencesBiernacka M. (1984) Oświata w rozwoju kulturowym polskiej wsi, Wrocław, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.en
dc.referencesBojarska S. (1917) Dowód mocy ludowej, “Wyzwolenie”, 18: 191–192.en
dc.referencesBojarska S. (1918) Sami sobie budują lepszą przyszłość (Wieści z ziemi pułtuskiej), “Wyzwolenie”, 1: 4–5.en
dc.referencesCzytelnik W.A. (1917) Szkoła Ludowa im. Tadeusza Kościuszki, “Wyzwolenie”, 46: 442.en
dc.referencesDo czego pijaństwo doprowadzi. Odstraszające przykłady, (1907), “Dzwonek Częstochowski”, 6 (67): 86–90.en
dc.referencesDomy ludowe i uniwersytety powszechne w Anglii, (1907), “Sztandar”, 20: 15–16.en
dc.referencesE. B. (1907) Listy z nad Prosny (Opieka nad dziatwą), “Sztandar”, 16: 7–8.en
dc.referencesGębarski S. (1907a) O otruciach, “Dzwonek Częstochowski”, 3 (64): 100–104.en
dc.referencesGębarski S. (1907b) Pomoc doraźna w przypadkach krwotoku, “Dzwonek Częstochowski”, 2 (63): 90–92.en
dc.referencesGłos z Podola (1907) Przez ochronkę do szkoły, przez ochroniarki do nauczycielek, “Sztandar”, 17: 7–8.en
dc.referencesHuzarski J. (1913) O czem się dziś nie mówi: Niewyzyskane siły, “Polemista”, 12: 15–16.en
dc.referencesInstrukcje dla nauczycieli szkół ludowych (1905), “Ogniwo”, 35: 920.en
dc.referencesKamieński J. (1910) Nasz język, “Odrodzenie”, 25: 377–379.en
dc.referencesKarczewska W. (1917) Na nowy rok szkolny, “Wyzwolenie”, 37: 371–372.en
dc.referencesKmiecik Z. (1976) Prasa polska w latach 1864–1918, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesKozikowski E. (1917a) Uświadamiajmy lud, “Wyzwolenie”, 9: 102.en
dc.referencesKozikowski E. (1917b) Walka z ciemnotą, “Wyzwolenie”, 6: 66–67.en
dc.referencesLudowiec (1918) Ciemnota największy nasz wróg, “Wyzwolenie”, 6: 56–57.en
dc.referencesLutosławski W. (1910) Wpisy szkolne, “Świat”, 6: 3–5.en
dc.referencesMańkowski J. (1907) Strzeżmy własnej kultury, “Sztandar”, 21: 1–2.en
dc.referencesNasiłowski A. (1917) Parę słów w sprawie zdrowia ludu, “Wyzwolenie”, 43: 416.en
dc.referencesNiektóre przyczyny pijaństwa (1905), “Dzwonek Częstochowski”, 6 (48): 122–124.en
dc.referencesPerej St. (1907) Seminarium dla nauczycielek ludowych, “Sztandar”, 7: 6–7.en
dc.referencesOłdakowski M. (1917) W sprawie Kół młodzieży wiejskiej, “Wyzwolenie”, 51: 481.en
dc.referencesOświata. (Co się w niej robi a jeszcze robić trzeba) (1907), “Sztandar”, 19: 3.en
dc.referencesOwidzki L. (1917) Do szkół, “Wyzwolenie”, 24: 251.en
dc.referencesPoznański K. (1964) Opinia publiczna Królestwa Polskiego wobec sprawy oświaty ludu w 1861 roku, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 7: 70.en
dc.referencesPrzeciszewska M. M. (2015) Tygodnik ilustrowany “Oświata” jako narzędzie formowania “cesarskiego chłopa” w Królestwie Polskim w latach 1900–1905, “Rocznik Biblioteki Narodowej”, XLVI: 197–220.en
dc.referencesPrzykład do naśladowania (1907) “Wyzwolenie”, 44: 424–425.en
dc.referencesRolnik (1907) Partyjność a oświata, “Sztandar”, 26: 3–4.en
dc.referencesSiostra z nad Nidy (1917) Pomyśleć o tym, “Wyzwolenie”, 22: 231–232.en
dc.referencesSmoła J. (1917) Do was druhowie i druhnie, “Wyzwolenie”, 49: 465–466.en
dc.referencesWasz kolega Sokołowiak z pod Łomży (1917) Sokołowiak do sokołowiaków i młodzieży ziemi łomżyńskiej, “Wyzwolenie”, 28: 290–291.en
dc.referencesWilczkowski K. (1906) Na Kresach (List z Polesia i Wołynia), “Sztandar”, 14: 4.en
dc.referencesWołoszyn S. (1998) Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Dom Wydawniczy Strzelec.en
dc.referencesWódka szkodzi zdrowiu i przyśpiesza śmierć, (1905), “Dzwonek Częstochowski”, 3 (45): 105–106.en
dc.referencesWymowa cyfr (1913), “Wolne Słowo”, 191: 20.en
dc.referencesZadania szkoły ludowej (1917), “Wyzwolenie”, 19: 199–200.en
dc.contributor.authorEmailjfal@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.11.12
dc.relation.volume11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0