Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2021-03-23T09:34:51Z
dc.date.available2021-03-23T09:34:51Z
dc.date.issued2020-01-02
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34370
dc.description.abstractThe article discusses the problem of constructing the identity of the modern subject that appears at the intersection of lived experience and the description of it. It is treated as instrumental, a sphere of Master/master–disciple relationship, framed by the author as “existing in a Master/master universe.” The results of the author’s own research on scientific (academic) auto/biographies, as well as other resources revealing different aspects of the Master/master–disciple relationship, serve as the main point of reference for creating the descriptive, interpretive, and analytical layers of the article. They are presented in a mode of anthropologically-oriented text analysis supported by—located in the context of Polish educational sciences—Michel Foucault’s concept of “the hermeneutics of the subject.”en
dc.description.abstractTekst jest próbą zmierzenia się z tematem konstruowania tożsamości współczesnego podmiotu, którego aktywność realizowana jest na przecięciu sfery „żywego” doświadczenia i opisu tegoż doświadczenia. Zasadniczym punktem odniesienia dla toczonych rozważań jest sfera relacji Mistrz/mistrz–uczeń, określana przez autora jako istnienie w „Mistrzowskim/mistrzowskim uniwersum”. Pojawiające się w artykule materiały z badań własnych nad auto/biografiami naukowymi (akademickimi), jak również inne auto/biograficzne zapisy dotyczące relacji Mistrz/mistrz–uczeń służą za podstawę do przygotowania jego warstwy opisowej, interpretacyjnej i analitycznej. Tworzone są one głównie w oparciu o antropologicznie zorientowaną analizę tekstu, a także osadzoną w polskim kontekście nauk o wychowaniu koncepcję „hermeneutyki podmiotu” Michela Foucaulta.  pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMaster/master–disciple relationshipen
dc.subjectscientific (academic) auto/biographyen
dc.subjecthermeneutics of the subjecten
dc.subjectMichel Foucaulten
dc.subjectreflexivityen
dc.subjectrelacja Mistrz/mistrz–uczeńpl
dc.subjectauto/biografia naukowapl
dc.subjecthermeneutyka podmiotupl
dc.subjectMichel Foucaultpl
dc.subjectrefleksywnośćpl
dc.titleLooking for „Self” at the Intersection of „Master/master” Discoursesen
dc.title.alternativePoszukiwanie „Siebie” w zderzeniu z dyskursami o „Mistrzu/mistrzu”pl
dc.typeArticle
dc.page.number126-147
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Department of Educational Studiesen
dc.referencesBielik-Robson A. (2000) Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków, Universitas.en
dc.referencesDavidson A. I. (1990) Spiritual Experiences and Ancient Philosophy: An Introduction to Pierre Hadot, “Critical Inquiry,” 3: 475–482.en
dc.referencesDudzikowa M., Bera R. (Eds.), Transkrypcja… (2012) Transkrypcja panelu dyskusyjnego „Miałem Mistrzów — staram się podążać ich tropem(?),” “Rocznik Pedagogiczny,” Radom, Państwowy Instytut Badawczy: 7–26.en
dc.referencesFoucault M. (2000) Techniki siebie in: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, transl. by D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa–Wrocław, Wydawnictwo Naukowe PWN: 247–275.en
dc.referencesFoucault M. (2010) Troska o siebie in: Historia seksualności, transl. by T. Komendant, Warszawa, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria: 283–436.en
dc.referencesFoucault M. (2012) Hermeneutyka podmiotu, transl. by M. Herer, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesFrank A. W. (1995) The Wounded Storyteller: Body Illness, and Ethics, Chicago, University of Chicago Press.en
dc.referencesHeyes C. J. (2007) Self-Transformations, Foucault, Ethics, Normalized Bodies, Oxford, Oxford University Press.en
dc.referencesJäkel O. (2003) Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu. Kognitywno-lingwistyczna analiza aktywności umysłowej, gospodarki i nauki, transl. by M. Banaś, B. Drąg, Kraków, Universitas.en
dc.referencesKafar M. (1997) Tematy, których mi nie odradzano. Szkice z antropologii współczesności, master’s thesis written under the supervision of A. P. Wejland, Łódź.en
dc.referencesKafar M. (2014) Michel Foucault as a Heterotopia in: Scientific Biographies: Between the “Professional” and “Non-Professional” Dimensions of Humanistic Experiences, M. Kafar (Ed.), “Biographical Perspectives,” vol. I, Kraków–Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 121–137.en
dc.referencesKafar M., Kola A. F. (2016) Mistrzowie — preliminaria. O założeniach pewnego projektu badawczego, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne,” 2: 190–196.en
dc.referencesKubinowski D. (2012) Rygor czy sztuka badań naukowych w pedagogice, “Rocznik Pedagogiczny”, M. Dudzikowa, R. Bera (Eds.), Radom, Państwowy Instytut Badawczy: 123–140.en
dc.referencesKubinowski D. (2017) Między etnochoreologią stosowaną a etnopedagogią. Przykład interdyscyplinarnych badań podłużnych w działaniu, “Przegląd Pedagogiczny,” 1: 142–154.en
dc.referencesKubinowski D., Nowak M. (2006) Wstęp in: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (Eds.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: 7–14.en
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2015) Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne,” 1: 178–189.en
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesMiłosz C. (1976) Utwory poetyckie. Poems, Ann Arbor, Michigan Slavic Publications: 316.en
dc.referencesNussbaum M. (1985) Affections of the Greeks, “New York Times Book Review,” November 10: 13.en
dc.referencesOsiatyński W. (1980) Myślenie i twórczość, czyli o potrzebie tolerancji (Władimir S. Bibler) in: Zrozumieć świat. Rozmowy z uczonymi radzieckimi, Warszawa, Czytelnik: 347–359.en
dc.referencesSendyka R. (2015) Od kultury ja do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Kraków, Universitas.en
dc.referencesSkarga B. (2004) Ślad i obecność, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesSulima R. (1995) Józef Tkaczuk i inni, czyli o imionach widywanych na murach.en
dc.referencesPrzyczynek do etnografii miasta, “Polska Sztuka Ludowa. Konteksty,” 2: 52–64.en
dc.referencesSłownik Języka Polskiego PWN, (1999) Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesTokarska-Bakir J. (1995) Dalsze dzieje syna marnotrawnego. Projekt etnografii nieprzezroczystej, “Polska Sztuka Ludowa. Konteksty,” 1: 13–22.en
dc.referencesWejland A. P. (2004a) Wspólnota świadectwa. Charyzmatyczne opowieści o uzdrowieniu, “Łódzkie Studia Etnograficzne,” 43, Łódź, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 29–77.en
dc.referencesWejland A. P. (2004b) Jak żegnać lokalne paradygmaty. O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu, “Kultura i Społeczeństwo,” 1: 207–220.en
dc.referencesWejland A. P. (2013) Zaangażowanie i autobiografia in: M. Kafar, W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, “Perspektywy Biograficzne,” vol. 3, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 9–17.en
dc.referencesWejland A. P. (2014) Horizon—Conversion—Narration: Identity and Otherness in the Scientific World of the Humanists in: M. Kafar (Ed.), Scientific Biographies: Between the “Professional” and “Non-Professional” Dimensions of Humanistic Experiences, “Biographical Perspectives,” vol. I, Kraków–Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 21–42.en
dc.referencesWitkowski L. (2007a) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE.en
dc.referencesWitkowski L. (2007b) Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne) in: L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE: 266–277.en
dc.referencesWitkowski L. (2007c) Wstęp do problemu fenomenologii czytania in: L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE: 29–66.en
dc.referencesWitkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls.”en
dc.referencesWitkowski M. (2014) Zbrodniarz i dziewczyna, Warszawa, Świat Książki.en
dc.contributor.authorEmailmarcin.kafar@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.08.09
dc.relation.volume8


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0