Show simple item record

dc.contributor.authorCierzniewska, Ryszarda
dc.date.accessioned2021-03-23T09:34:50Z
dc.date.available2021-03-23T09:34:50Z
dc.date.issued2020-01-02
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34368
dc.description.abstractThe article is an attempt to capture the changes taking place in the “essential system” of the Master/scientific supervisor. Higher education reforms introduced in Poland in the last fifteen years have contributed to the reconstruction of this role. Before our very eyes, there is a change not only in the institution, but in the whole social/professional group dealing with science and higher education. The statement referred to in the title is the modality of this process, the result of reflections made by students, an attempt to put their lives into new realities. Sensitizing categories, in the hermeneutic attempt to understand the changes taking place, are the “professional role” and “any” related to the role of the Master who is weakly present in the scientific and journalistic discourses. I ask questions about the reasons for and consequences of the processes taking place, and in trying to understand them, I refer to statutory regulations and theoretical inspirations.en
dc.description.abstractArtykuł jest próbą uchwycenia przemian zachodzących w „systemie istotnościowym” Mistrza/opiekuna naukowego. Reformy szkolnictwa wyższego, wprowadzane w Polsce w ostatnich piętnastu latach, przyczyniają się do rekonstrukcji tej roli. Na naszych oczach dokonuje się zmiana nie tylko instytucji, ale całej grupy społecznej/zawodowej zajmującej się nauką i edukacją wyższą. Przywołana w tytule wypowiedź jest modalnością tego procesu, wynikiem poczynionej przez akademików refleksji, próbą ułożenia swojego życia w nowych realiach. Kategoriami uczulającymi w hermeneutycznej próbie zrozumienia zachodzących przemian są „rola zawodowa” oraz „jakikolwiek” odniesione do słabo obecnej w dyskursach naukowych i publicystycznych roli Mistrza. Stawiam pytania o powody i konsekwencje zachodzących procesów, a próbując je zrozumieć, odnoszę się do regulacji ustawowych oraz teoretycznych inspiracji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMasteren
dc.subjectprofessional roleen
dc.subjectreform of science and higher educationen
dc.subjectPhD studentsen
dc.subjectMistrzpl
dc.subjectrola zawodowapl
dc.subjectreforma nauki i szkolnictwa wyższegopl
dc.subjectdoktorancipl
dc.titleMistrz „jakikolwiek”: „Nie chcę być opiekunem naukowym!” Rzecz o reformach szkolnictwa wyższego w Polscepl
dc.title.alternativeMaster “Whatever”: “I do not want to be a scientific supervisor!” The Thing about Reforms of Higher Education in Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number90-108
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Ignatianum w Krakowiepl
dc.referencesAgamben G. (2008) Wspólnota która nadchodzi, tłum. S. Królak, Warszawa, Wydawnictwo Sic!pl
dc.referencesBerger P. L., Luckmann T. (2010) Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. i przedmowa J. Niżnik, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesCierzniewska R. (2011) Wokół przemian akademickiego środowiska pedagogów w Polsce, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl
dc.referencesDerrida J. (2015) Uniwersytet bezwarunkowy, tłum. K. M. Jaksender, Kraków, Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.pl
dc.referencesHeller M. (2017) Jak być uczonym, Kraków, Copernicus Center Press Sp. z o.o.pl
dc.referencesKaufmann J.-C. (2004) Ego. Socjologia jednostki, przeł. K. Wakar, Warszawa, Oficyna Naukowa.pl
dc.referencesKeler K., Krzaklewska E. (2009) Studia doktoranckie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Głos doktorantów, Kraków, Wydawnictwo Towarzystwo Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zespół ds. jakości kształcenia.pl
dc.referencesReadings B. (2017) Uniwersytet w ruinie, przeł. S. Stecko, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 10 lutego 2017 r. w sprawie kształcenia na studiach doktoranckich w uczelniach i jednostkach naukowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 256)pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów doktoranckich (Dz.U. z 2016 r., poz. 558).pl
dc.referencesSchütz A. (2008) O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, przeł. B. Jabłońska, Kraków, Zakład Wydawniczy NOMOS.pl
dc.referencesSennet R. (2010) Etyka dobrej roboty, przeł. J. Dzierzgowski, Warszawa, Wydawnictwo Muza SA.pl
dc.referencesSteiner G. (2007) Nauki mistrzów, przeł. J. Łoziński, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.referencesTischner J. (2017) Eseje o spotkaniu, Kraków, Wydawnictwo Znak.pl
dc.referencesUstawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz.U. z 2003 r., nr 65, poz. 595).pl
dc.referencesUstawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2016 r., poz. 64).pl
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawie o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r., nr 164, poz. 1365).pl
dc.referencesŽižek S. (2011) Od tragedii do farsy, czyli jak historia się powtarza, tłum. M. Kropiwnicki, B. Szelwa, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesDobre praktyki w szkołach doktorskich. Raport z konsultacji, Krajowa Rada Doktorantów, Łódź 2018, https://prawadoktoranta.pl/wp-content/uploads/2018/12/Dobre-Praktyki-w-szko%C5%82ach-doktorskich.-Raport-z-konsultacji_gotowy.pdf [dostęp: 20.02.2019].pl
dc.referencesKształcenie na studiach doktoranckich. Informacja o wynikach kontroli, NIK, 2015, Nr ewid. 187/2015, https://www.nik.gov.pl/plik/id,9897,vp,12191.pdf [dostęp: 20.02.2019].pl
dc.referencesMolasy M. (2006) Standardy dla doktorantów, „Forum Akademickie”, nr 7–8, https:// prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2006/07-08/standardy-dla-doktorantow/ [dostęp: 20.02.2019].pl
dc.referencesPrekariat mit Doktorgrad, 2015, https://www.zeit.de/2015/06/wissenschaftler-petition-arbeitsbedingungen [dostęp: 20.02.2019].pl
dc.referencesRuszyła kampania „Zawód Naukowiec”, http://www.nauka.gov.pl/aktualnosciministerstwo/ruszyla-kampania-zawod-naukowiec.html [dostęp: 20.02.2019].pl
dc.referencesWerner M., Postępująca globalizacja przeczy idei uniwersytetu, rozmawiał J. Pyda, „Teologia Polityczna”, https://teologiapolityczna.pl/mateusz-werner-postepujaca-globalizacja-przeczy-idei-uniwersytetu-3 [dostęp: 31.12.2018].pl
dc.contributor.authorEmailryszarda.cierzniewska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.08.07
dc.relation.volume8


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0