Show simple item record

dc.contributor.authorUrbanowska-Sojkin, Elżbieta
dc.contributor.authorWeinert, Adam
dc.contributor.editorGregorczyk, Sylwester
dc.contributor.editorUrbanek, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-19T10:44:16Z
dc.date.available2021-03-19T10:44:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationUrbanowska-Sojkin E., Weinert A., Otwarte formułowanie strategii z wykorzystaniem kolektywnej inteligencji przedsiębiorstwa, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-335-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34293
dc.description.abstractThe issues discussed in the article concern contemporary challenges in the area of strategic management, and in particular the issue of strategic openness, manifested, inter alia, in the process of formulating the strategy, commonly referred to as the Open Strategy. The theoretical foundations of the new concept of strategic management point to the importance of various factors for an open process, including primarily Collective Intelligence conditioning strategic choices, their implementation and efficiency. The aim of the article is to establish a conceptual framework for an open strategy supported by collective co-creation and to present the results of applications in enterprises in Polish conditions. Preliminary empirical results show that the Open Strategy concept is still relatively poorly recognized among the respondents, and in the surveyed enterprises the approach characterized by a closed strategy formulation process focused only on the main strategies within the organization dominates. Therefore, further research questions arise about determining the causes and perspectives of an open strategy.pl_PL
dc.description.abstractProblematyka podjęta w opracowaniu dotyczy współczesnych wyzwań w obszarze zarządzania strategicznego, a w szczególności zagadnienia otwartości strategicznej (strategic openness), przejawiającej się między innymi w procesie formułowania strategii, powszechnie określanego jako otwarta strategia (Open Strategy). Teoretyczne fundamenty nowej koncepcji zarządzania strategicznego wskazują na znaczenie rożnych czynników dla otwartego procesu strategicznego, w tym przede wszystkim kolektywnej inteligencji (collective intelligence), warunkującej wybory strategiczne, ich wdrożenie oraz skuteczność. Celem opracowania jest wskazanie znaczenia kolektywnej inteligencji, ustalenie ram koncepcyjnych otwartej strategii wspartej na kolektywnym współtworzeniu oraz przedstawienie wyników jej aplikacji w przedsiębiorstwach w warunkach polskich. Wyniki empiryczne pozwalają stwierdzić, że koncepcja otwartej strategii jest jeszcze stosunkowo słabo rozpoznana wśród respondentów, a w badanych przedsiębiorstwach dominuje podejście charakteryzujące się zamkniętym procesem formułowania strategii, skoncentrowanym na głównych strategach. Powstają zatem kolejne pytania badawcze dotyczące ustalenia przyczyn i perspektyw otwartości strategicznej przedsiębiorstw.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectstrategic opennesspl_PL
dc.subjectopen strategypl_PL
dc.subjectcollective intelligencepl_PL
dc.subjectenterprisepl_PL
dc.subjectotwartość strategicznapl_PL
dc.subjectkolektywna inteligencjapl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwopl_PL
dc.titleOtwarte formułowanie strategii z wykorzystaniem kolektywnej inteligencji przedsiębiorstwapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number19-36pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Instytut Zarządzania, Katedra Zarządzania Strategicznegopl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Instytut Zarządzania, Katedra Zarządzania Strategicznegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-336-3
dc.referencesAmrollahi A., Rowlands B., OSPM: A Design Methodology for Open Strategic Planning, Twenty-second Americas Conference on Information Systems, San Diego 2016.pl_PL
dc.referencesAppleyard M. M., Chesbrough H. W., The Dynamics of Open Strategy: From Adoption to Reversion, „Long Range Planning” 2017, vol. 50(3), s. 310–321.pl_PL
dc.referencesBaptista J., Wilson A. D., Galliers R. D., Bynghall S., Social Media and the Emergence of Reflexiveness as a New Capability for Open Strategy, „Long Range Planning” 2017, vol. 50(3), s. 322–336, https://doi.org/10.1016/j.lrp.2016.07.005pl_PL
dc.referencesBirkinshaw J., Reflections on open strategy, „Long Range Planning” 2017, vol. 50(3), s. 423–426, https://doi.org/10.1016/j.lrp.2016.11.004pl_PL
dc.referencesClegg S., Rijmenam M. van, Schweitzer J., The Politics of Openness, [w:] D. Seidl, G. von Krogh, R. Whittington (red.), Cambridge Handbook of Open Strategy, Cambridge University Press, Cambridge 2018, s. 307–325, https://doi.org/10.1017/9781108347921.019pl_PL
dc.referencesCzakon W., Metodyka systematycznego przeglądu literatury, [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013, s. 47–67.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Okruchy wiedzy. Niejednoznaczność przyczynowa w badaniach sieci gospodarczych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu” 2015, t. 64, nr 7, s. 11–22.pl_PL
dc.referencesDilts R. B., Next Generation Collaboration: Befreie die kreative Kraft kollektiver Intelligenz, Castle Mount Media GmbH & Co. KG., Erlangen 2018.pl_PL
dc.referencesDobusch L., Dobusch L., Müller-Seitz G., Closing for the Benefit of Openness? The case of Wikimedia’s open strategy process, „Organization Studies” 2019, vol. 40, issue 3, s. 343–370, https://doi.org/10.1177/0170840617736930pl_PL
dc.referencesHaefliger S., Orientations of Open Strategy: From Resistance to Transformation, [w:] D. Seidl, G. von Krogh, R. Whittington (red.), Cambridge Handbook of Open Strategy, Cambridge University Press, Cambridge 2018, s. 151–166, https://doi.org/10.1017/9781108347921.010pl_PL
dc.referencesHolm-Hadulla R. M., Kreativität, Springer Verlag, Heidelberg 2013.pl_PL
dc.referencesJacobsen A., Intelligenz von Unternehmen: Management technologischer Kompetenz in Innovationsprozessen, Gabler Verlag, Wiesbaden 2000.pl_PL
dc.referencesKaleta A. (red.), Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesKozarkiewicz A., Between it and Societal Shift: Preconditions of Open Strategizing, „Management Sciences. Nauki o Zarządzaniu” 2018, t. 23, nr 4, s. 3–8.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesLautenschlager M., Die Kreativität des Unternehmers, [w:] R. M. Holm-Hadulla, Kreativität, Springer Verlag, Heidelberg 2013, s. 59–76.pl_PL
dc.referencesLevy M., Computer assisted Language Learning. Context and Conceptualization, Oxford University Press, Oxford 1997.pl_PL
dc.referencesMalone T. W., Bernstein M., Handbook of Collective Intelligence, MIT, Cambridge 2015.pl_PL
dc.referencesMollering G., Vertrauen in der Krise: Worauf kann man sich im revolutionären Wandel verlassen, Gastvorlesung Max Planck Institut für Gesellschaftsforschungs, Zürich 2007.pl_PL
dc.referencesMorton J., Amrollahi A., Open Strategy Intermediaries? A Framework for Understanding the Role of Facilitators in Open Strategy-Making, Proceedings of the Twenty-Sixth European Conference on Information Systems (ECIS), Twenty-Sixth European Conference on Information Systems (ECIS), Portsmouth, 23–28 June 2018.pl_PL
dc.referencesMuller-Merbach H., Die Intelligenz der Unternehmung als kritischer Wettbewerbsfaktor, [w:] M. Schwaninger (red.), Intelligente Organisationen – Konzepte für turbulente Zeiten auf Grundlage von Systemtheorie und Kybernetik, Proceedings of the Wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialkybernetik, Sankt Gallen – Berlin 1999, s. 79–102.pl_PL
dc.referencesPetersen T., Kreativitätsförderung im Unternehmen, [w:] R. M. Holm-Hadulla, Kreativität, Springer Verlag, Heidelberg 2013, s. 109–127.pl_PL
dc.referencesRomanowska M., Myślenie strategiczne – myślenie przedsiębiorcze. Obserwacje postaw i zachowań strategicznych menedżerów w kryzysie, „Marketing i Rynek” 2015, nr 9, s. 553–564.pl_PL
dc.referencesSailer A.-S., Schlagwein D., Schoder D., Open Strategy: State of the Art Review and Research Agenda, Thirty Eighth International Conference on Information Systems, South Korea 2017.pl_PL
dc.referencesSeger T., Kreativitätsförderung im Unternehmen, [w:] R. M. Holm-Hadulla, Kreativität, Springer Verlag, Heidelberg 2013, s. 77–108.pl_PL
dc.referencesSeidl D., Krogh G. von, Whittington R., Defining Open Strategy: Dimensions, Practices, Impacts, and Perspectives, [w:] D. Seidl, G. von Krogh, R. Whittington (red.), Cambridge Handbook of Open Strategy, Cambridge University Press, Cambridge 2018, s. 9–26, https://doi.org/10.1017/9781108347921.002pl_PL
dc.referencesSixt E., Schwarmökonomie und Crowdfunding: webbasierte Finanzierungssysteme im Rahmen realwirtschaftlicher Bedingungen, Gabler Verlag, Wiesbaden 2014, s. 23–35.pl_PL
dc.referencesSopińska A., Orientacja strategiczna przedsiębiorstw z sektora MSP w świetle badań, „Organizacja i Kierowanie” 2014, nr 1A, s. 217–228.pl_PL
dc.referencesSunner A., Ates A., Open strategy: a review and research agenda, BAM 2019 Conference Proceedings, British Academy of Management, London 2019.pl_PL
dc.referencesSuwala L., Kreativität, Kultur, Raum: Ein wirtschaftsgeographischen Beitrag am Beispiel des kulturelles Kreativitätsprozesses, Springer Verlag, Berlin 2014.pl_PL
dc.referencesTavakoli A., Schlagwein D., Schoder D., Open Strategy: Consolidated Definition and Processual Conceptualization, International Conference for Information Systems (ICIS), Fort Worth 2015.pl_PL
dc.referencesTavakoli A., Schlagwein D., Schoder D., Open Strategy: Literature Review, Re-Analysis of Cases and Conceptualisation as a Practice, „The Journal of Strategic Information Systems” 2017, no. 26, s. 163–184, https://doi.org/10.1016/j.jsis.2017.01.003pl_PL
dc.referencesUnger M. S., Kollektive Intelligenz: Entstehung, Relevanz und Nutzungsmöglichkeiten in Wirtschaftsunternehmen, Igel Verlag RKS, Hamburg 2014.pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin E., Imperatyw inteligencji wobec zmian w otoczeniu, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH” 2016, z. 149, s. 61–75.pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin E., Informacyjne fundamenty kreatywności w kontekście zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwach, „Przegląd Organizacji” 2018, nr 3, s. 35–40.pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin E., Instytucjonalne i organizacyjne uwarunkowania wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2018, nr 538, s. 432–443, https://doi.org/10.15611/pn.2018.538.35pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin E., Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach z perspektywy teorii strukturacji, „Studia Oeconomica Posnaniensia” 2017, vol. 5, no. 9, s. 157–173, https://doi.org/10.18559/SOEP.2017.9.10pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin E. (red.), Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesWeinert A., Otwartość strategiczna przedsiębiorstw a systemy IT wspomagające zarządzanie, „Studia i Prace Kolegium Zarzadzania i Finansów SGH” 2019, z. 175, s. 213–228.pl_PL
dc.referencesWhittington R., Opening Strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today, Oxford University Press, Oxford 2019.pl_PL
dc.referencesWhittington R., Cailluet L., Yakis-Douglas B., Opening Strategy: Evolution of a Precarious Profession, „British Journal of Management” 2011, vol. 22(3), s. 531–544.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-335-6.02


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe