Prosumpcja – wyzwanie dla marketingu oraz zarządzania. Charakterystyka oraz klasyfikacja współczesnego prosumenta studium przypadku: Polacy a Niemcy
Abstract
Artykuł został oparty na badaniu empirycznym przeprowadzonym metodą kwestionariuszową w Polsce i Niemczech w 2012 roku, a także na analizie literatury przedmiotu. W pracy podjęto próbę zaktualizowania tofflerowskiej definicji prosumenta. Zaprezentowano również trzy rodzaje klasyfikacji prosumpcji, związane ze stopniem kooperacji, fazą procesu produkcji, w który zaangażowany jest prosument oraz z rodzajem dóbr, które powstają w wyniku tego procesu. This paper is based on empirical research done in Poland and Germany in 2012 and on prosumer-related literature. In order to update Toffler’s initial definition of prosumer, we argue that prosumer expects various direct (individual) and indirect (social) benefits from his actions. These benefits are not only related to a single moment when a product is consumed, but also to the process of production. That is a reason why we would like to formally define prosumer as “a person who undertakes value creation activities that result in the production of products he eventually consumes. He is motivated by a number of intrinsic rewards and expects direct (individual) or indirect (social) benefits from these activities. This paper also presents three other classifications of prosumption related to the degree of cooperation, the stage of a production process in which a prosumer is involved and the kind of goods which are made during this process (product or service).
Collections
The following license files are associated with this item: