Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOstrowski, Maciej
dc.contributor.editorWojciechowska, Jolanta
dc.contributor.editorMakowska-Iskierka, Marzena
dc.date.accessioned2021-03-15T13:31:20Z
dc.date.available2021-03-15T13:31:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationOstrowski M., Przewodnictwo w sakralnych obiektach, [w:] Warsztaty z Geografii Turyzmu, Tom 10, Krajoznawstwo a turystyka, Wojciechowska J., Makowska-Iskierka M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 110-120, doi: 10.18778/8220-355-4.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-355-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34187
dc.description.abstractAutor przedstawia postulaty pod adresem przewodników oprowadzających turystów po obiektach sakralnych (sanktuariach, kościołach, klasztorach, ośrodkach pielgrzymkowych itp.). Wychodzi od teologicznego rozumienia sacrum i profanum oraz objaśnia cel tworzenia obiektów sakralnych. Powstają one, by zapewnić odpowiednie warunki do modlitwy i refleksji nad ostatecznym celem życia człowieka. Ich architektura, wystrój i atmosfera pomagają osobom wierzącym w poznaniu prawdy o Bogu i stanowią zachętę do wejścia z nim w osobiste relacje. Stanowią one dla odwiedzających tzw. Biblia pauperum. Ponadto poprzez rozwijający się w nich kult, sacrum rozlewa się na świat i ma go udoskonalać. Są one zatem swoistym narzędziem, łączącym sferę nadprzyrodzoną z tym, co ziemskie. Kościoły nie są martwymi muzeami, a obrzędy w nich odprawiane nie stanową „religijnego teatru”. Są to miejsca trwającego i rozwijającego się tu i teraz życia religijnego. Stąd odpowiednim słowem określającym znalezienie się w obrębie obiektu sakralnego jest zaczerpnięte z ewangelii „nawiedzanie”, czyli wejście w relacje, w opozycji do wyrazu „zwiedzanie”, oznaczającego jedynie zaspokajanie ciekawości. Zadaniem przewodników jest pomaganie turystom w odkrywaniu właściwego sensu istnienia obiektów sakralnych, poprzez odpowiednie objaśnienie znajdujących się w nich obrazów, symboli i sprawowanych tam obrzędów. Autor przestrzega przed zbyt pospiesznym odwiedzaniem sakralnych miejsc, ponieważ w ten sposób nie można dojrzeć ich głębi. Przewodnikom sugeruje oszczędność słów. Milcząca refleksja może dać więcej niż obfitość słów i nie jest dla turysty straconym czasem. W konkluzji autor stwierdza, że przewodnicy wierzący są dla turystów swoistymi ewangelizatorami i katechetami. Natomiast przewodnicy o innym światopoglądzie powinni przynajmniej przekazać prawdę i uszanować atmosferę sacrum.pl_PL
dc.description.abstractThe author presents the requirements for guides to show tourists around sacred buildings (sanctuaries, churches, monasteries, pilgrimage centers etc). He begins with a theological understanding of sacrum and profanum, and then explains the purpose of the sacred places which is to provide the proper conditions for prayer and reflection on the ultimate goal of human life. The architecture, decor and atmosphere help a believer become familiar with the truth about God and encourage him or her to enter into a personal relationship with him. Together they constitute a so-called “biblia pauperum” for visitors. On the other hand, through the cult which has developed there, the sacrum spreads out into the world with the intention of improving it. They are therefore a kind of tool connecting the supernatural realm with things seen as earthly. Churches are not dead museums, and the rites held in them do not constitute “religious theater”. These are places of the here and now and exist to develop the religious life. Thus, the appropriate way of describing entrance to a sacred place should be one borrowed from the gospel – “visiting” – entering into a relation, as opposed to “sightseeing” which only refers to satisfying curiosity. A guide’s task is to help tourists discover a proper sense of the existence of sacred places through an appropriate explanation of the images, symbols and rituals that are celebrated there. The author warns against visiting sacred places in a too hasty way which does not allow an appropriate insight into the “depth” of the place visited. Guides are recommended to be concise. Silent reflection gives more than any abundance of words and is not time lost for a tourist. In conclusion, the author states that believers working as guides can become evangelizers and catechists for tourists, however those with a different worldview should at least convey the truth and respect the atmosphere of the sacrum.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWojciechowska J., Makowska-Iskierka M. (red.), Warsztaty z Geografii Turyzmu, Tom 10, Krajoznawstwo a turystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectobiekt sakralnypl_PL
dc.subjectsacrumpl_PL
dc.subjectprofanumpl_PL
dc.subjectprzewodnikpl_PL
dc.subjectpostulaty pod adresem przewodnikówpl_PL
dc.subjectsacral objectspl_PL
dc.subjectsacrumpl_PL
dc.subjectprofanumpl_PL
dc.subjectguidepl_PL
dc.subjectrequirements for guidespl_PL
dc.titlePrzewodnictwo w sakralnych obiektachpl_PL
dc.title.alternativeTourist guides in sacred placespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number110-120pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-356-1
dc.contributor.authorBiographicalnoteOstrowski Maciej – ks. prof. dr hab., Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Zainteresowania: teologia i duszpasterstwo wolnego czasu, turystyka i pielgrzymki oraz ochrona środowiska; e-mail: atostrow@cyf-kr.edu.pl.pl_PL
dc.referencesBenedykt XVI (2011). Kontemplacja piękna dzieł sztuki drogą do Boga, katecheza podczas audiencji w Castel Gandolfo 31.08.2011. Pobrane z: https://liturgia.wiara.pl/doc/934657.Kontemplacja-piekna-dziel-sztuki-droga-do-Boga (12.11.2018).pl_PL
dc.referencesDziesięć przykazań przewodnika po sakralnych obiektach (2018). Pobrane z: http://www.duszpasterstwo-pielgrzym.krakow.pl/index.php?show=rady1 (12.11.2018).pl_PL
dc.referencesGrodź, S. (2002). Sacrum. W: M. Rusecki, K. Kaucha, I.S. Ledwoń, J. Mastej (red.), Leksykon teologii fundamentalnej (s. 1058–1059). Lublin–Kraków: Wydawnictwo M.pl_PL
dc.referencesHani, J. (1998). Symbolika świątyni chrześcijańskiej. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesJan Paweł II (1985). List do młodych całego świata, 31 marca 1985. Kraków: [b.w.].pl_PL
dc.referencesJan Paweł II (1997). Homilia w kościele Niepokalanego Serca Maryi, Zakopane – Krzeptówki, 7 czerwca 1997. W: Jan Paweł II w Polsce. Przemówienia i homilie, Polska, 2 VI 1979–10 VI 1979 (s. 141–147). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK.pl_PL
dc.referencesJan Paweł II (1999). List do artystów, 4 kwietnia 1999. Pobrane z: http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/letters/1999/documents/hf_jp-ii_let_23041999_artists.pdf (12.11.2018).pl_PL
dc.referencesKatechizm Kościoła katolickiego (1994). Poznań: Pallottinum.pl_PL
dc.referencesKobielus, S. (2009). Mur. W: Encyklopedia katolicka. T. 13 (s. 505–506). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.pl_PL
dc.referencesKonieczny, M. (2012). Poświęcenie kościoła. W: Encyklopedia katolicka. T. 16 (s. 97). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.pl_PL
dc.referencesNadolski, B. (2006). Leksykon liturgii. Poznań: Pallottinum,pl_PL
dc.referencesOdwiedziny (2018). W: Słownik języka polskiego. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/slowniki/odwiedziny.html (15.11.2018).pl_PL
dc.referencesOstrowski, M. (1996). Duszpasterstwo wobec problemu wolnego czasu człowieka. Aspekt moralno-pastoralny ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień turystyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.pl_PL
dc.referencesOstrowski, M. (2001). Ekologia w oczach turysty i pielgrzyma. W: A. Dyduch-Falniowska, M. Grzegorczyk, J. Perzanowska, Z. Kijas, Z. Mirek (red.), Mówić o przyrodzie. Zintegrowana wizja przyrody (s. 53–66). Kraków: Instytut Ochrony Przyrody PAN.pl_PL
dc.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu (2012). Poznań: Pallotinum.pl_PL
dc.referencesPapieska Rada ds. Migracji i Podróżnych (2011). Wskazania dla duszpasterstwa turystycznego. Pobrane z: http://migracja.episkopat.pl/wp-content/uploads/2016/12/Wskazania-dla-duszp-turyst-PL.pdf (15.11.2018).pl_PL
dc.referencesPaszkowska, T. (2002). Konsekracja. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej (s. 428). Lublin–Kraków: Wydawnictwo M.pl_PL
dc.referencesSchlußerklärung (Dokument kończący IV Światowy Kongres Duszpasterstwa Turystycznego) (1991). W: Katholisches Auslandsseketariat, Pastoral Information. T. XXIV (s. 58). Bonn: [b.w.].pl_PL
dc.referencesSeibert, J. (2007). Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole. Kielce: Wydawnictwo Jedność.pl_PL
dc.referencesŻądło, A. (2012). Poświęcenie. W: Encyklopedia katolicka. T. 16 (s. 96). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.pl_PL
dc.contributor.authorEmailatostrow@cyf-kr.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-355-4.08
dc.relation.volume10pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe