Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMurzicz, Paweł
dc.date.accessioned2021-02-24T07:54:26Z
dc.date.available2021-02-24T07:54:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33835
dc.description.abstractArtykuł pokazuje i uzasadnia, że bycie w ujęciu Martina Heideggera nie jest wolne od języka wartości. Definiując wartości jako „uprzedmiotowione ludzkie cele”, niemiecki filozof dystansował się od języka dotychczasowej aksjologii i postulował „myślenie bycia”. W artykule podejmuję kwestię kryterium pozwalającego nam twierdzić, że myślimy bycie a nie byt tj. metafizyczne rozumienie bycia. Przechodzę następnie do przedstawienia argumentu na rzecz tezy, że krytyka wartości, jakiej dokonuje Heidegger, ma za swą podstawę bycie, które nie jest aksjologicznie neutralne. W dalszej części przedstawiam argumenty na rzecz tezy, że koncepcja bycia mogła narodzić się jedynie w epoce woli mocy. Na koniec pokazuję jak filozofia bycia ze swej istoty wyklucza włączenie w swój dyskurs ciała.pl_PL
dc.description.abstractThe article shows that being in Martin Heidegger’s philosophy is not free from the language of values. German philosopher defined values as “objectified human purposes” and criticized traditional axiology for its separation of facts and values. Instead, he postulated “thinking of being”. Thus, I investigate the issue of criteria which could let us claim we do think being (Sein), not beings (Seiende), i.e. a metaphysical understanding of being. Next I go on to argue for the thesis that critique of values that Heidegger proposes, coming out of the notion of being which is not axiologically neutral. In later part I present arguments for the thesis that the concept of being could only emerge in the era of the will to power. Eventually I show how the philosophy of being essentially precludes the inclusion of the body into its discourse.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;48
dc.subjectmyślenie byciapl_PL
dc.subjectwartościpl_PL
dc.subjectkryterium działaniapl_PL
dc.subjectciałopl_PL
dc.subjectthinking of beingpl_PL
dc.subjectvaluespl_PL
dc.subjectcriteria of actionpl_PL
dc.subjectbodypl_PL
dc.titleProblematyczność byciapl_PL
dc.title.alternativeTrouble of Beingpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number52-75pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.referencesAho K., Heidegger’s Neglect of the Body, New York 2009.pl_PL
dc.referencesBaran B., Postnietzsche, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesGrondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, przekł. Leszek Łysień, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesHaar M., Heidegger et l’essence de l’homme, Grenoble 2002.pl_PL
dc.referencesHabermas J., Filozoficzny dyskurs nowoczesności, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Co zwie się myśleniem, przeł. J. Mizera, Warszawa-Wrocław 2000.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Budować, myśleć, mieszkać, eseje wybrane, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Drogi lasu, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Heraclitus Seminar, 1966/67 (with Eugene Fink), transl. Ch. H. Seibert. Evanston, IL: Northwestern University Press, 2000.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Ku rzeczy myślenia, przeł. K. Michalski, J. Mizera, C. Wodziński, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Odczyty i rozprawy, przeł. J. Mizera, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Wprowadzenie do metafizyki, przeł. R. Marszałek, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., – Przyczynki do filozofii (Z wydarzania), przeł. B. Baran, J. Mizera, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Heraclitus Seminar, 1966/67 (with Eugene Fink), transl. Ch. H. Seibert. Evanston, IL: Northwestern University Press, 2000.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Wyzwolenie, przeł. J. Mizera, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Zollikoner Seminars, transl. F. Mayr, R. Askey. Evanston, IL, Northwestern University Press, 2001.pl_PL
dc.referencesKroker A., The will to technology and the Culture of Nihilism: Heidegger, Nietzsche, and Marx.pl_PL
dc.referencesLevinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesMagnus B., Heidegger’s metahistory of philosophy: Amor Fati, Being and Truth, Martinus Nijhoff / The Hague 1970.pl_PL
dc.referencesMerker B., Poszukiwacz i strażnik bycia, [w:] Aletheia 1(4)/1990, red. Cezary Wodziński.pl_PL
dc.referencesMichalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesNowak E., Problem metafizyki – ewolucja metafizyki europejskiej w interpretacji późnego Heideggera, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesNietzsche F., Nachlass, Pisma z lat 1884-1885, przeł. M. Kopij, G. Sowiński, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesPöggeler O., Droga myślowa Martina Heideggera, przekł. Bogdan Baran, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesSkarga B., Filozofia i gwałt, [w:] Aletheia 1(4)/1990, red. Cezary Wodziński.pl_PL
dc.referencesSkarga B., Kwintet metafizyczny, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesSmith G. B., Martin Heidegger: Paths Taken, Paths Opened, Rowman & Littlefield Publishers, Inc. 2007.pl_PL
dc.referencesTaminiaux J., Heidegger on Values [w:] Heidegger toward the Turn: Essays on the Work of the 1930, ed. James Risser, New York 1993.pl_PL
dc.referencesJózef Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 1982.pl_PL
dc.referencesWodziński C., Heidegger i problem zła, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referencesWodziński C., Między anegdotą a doświadczeniem, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referencesYoung J., Heidegger’s later philosophy, New York 2002.pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord