Problematyczność bycia
Streszczenie
Artykuł pokazuje i uzasadnia, że bycie w ujęciu Martina Heideggera nie
jest wolne od języka wartości. Definiując wartości jako
„uprzedmiotowione ludzkie cele”, niemiecki filozof dystansował się od
języka dotychczasowej aksjologii i postulował „myślenie bycia”.
W artykule podejmuję kwestię kryterium pozwalającego nam twierdzić,
że myślimy bycie a nie byt tj. metafizyczne rozumienie bycia.
Przechodzę następnie do przedstawienia argumentu na rzecz tezy, że
krytyka wartości, jakiej dokonuje Heidegger, ma za swą podstawę bycie,
które nie jest aksjologicznie neutralne. W dalszej części przedstawiam
argumenty na rzecz tezy, że koncepcja bycia mogła narodzić się jedynie
w epoce woli mocy.
Na koniec pokazuję jak filozofia bycia ze swej istoty wyklucza włączenie
w swój dyskurs ciała. The article shows that being in Martin Heidegger’s philosophy is not
free from the language of values. German philosopher defined values as
“objectified human purposes” and criticized traditional axiology for its
separation of facts and values. Instead, he postulated “thinking of being”.
Thus, I investigate the issue of criteria which could let us claim we do
think being (Sein), not beings (Seiende), i.e. a metaphysical
understanding of being.
Next I go on to argue for the thesis that critique of values that Heidegger
proposes, coming out of the notion of being which is not axiologically
neutral. In later part I present arguments for the thesis that the concept
of being could only emerge in the era of the will to power.
Eventually I show how the philosophy of being essentially precludes the
inclusion of the body into its discourse.
Collections