Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSaar, Marcin
dc.date.accessioned2021-02-23T09:27:20Z
dc.date.available2021-02-23T09:27:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33815
dc.description.abstractTematem tekstu jest myśl Franka S. Meyera, jednej z czołowych postaci powojennego ruchu intelektualnego amerykańskiej prawicy. Meyerowi często przypisuje się ambicję połączenia (czy też dokonania „fuzji” - stąd nazwa „fuzjonizm” kojarzona z jego nazwiskiem) klasycznej liberalnej troski o wolność indywidualną z bardziej konserwatywnym przekonaniem o doskonałości jako ostatecznym celu ludzkiego istnienia. Z zagadnieniem właściwego stosunku wolności do doskonałości powiązane są inne kwestie, również warte zastanowienia: problem użycia rozumu i tradycji w politycznych dociekaniach, natura i właściwa rola państwa, stosunek pojedynczej osoby do społeczeństwa (czy innych bytów ponadjednostkowych). Na stronach niniejszego tekstu przyglądamy się tym zagadnieniom. Rozważamy również miejsce, jakie Meyer zajmuje w stosunku do intelektualnych tradycji (szeroko rozumianego) liberalizmu oraz konserwatyzmu , konkludując, że należy on do obozu liberalnego (klasycznie liberalnego, przechodzącego w libertarianizm), nie zaś do konserwatywnego.pl_PL
dc.description.abstractThe topic of this paper is the thought of Frank S. Meyer, a prominent figure in post-world-war-II American right-wing intellectual movement. One feature commonly ascribed to Meyer is the ambition to fuse (thus the term “fusionism” associated with his name) a classical liberal concern for individual freedom and more conservative persuasion of virtue being the ultimate goal of human existence. With the issue of right relation of freedom to virtue are grouped other issues, also meriting consideration: the problem of use of reason and tradition in political enquiry, the nature and proper role of the state, the relation of individual person to society (or other superindividual entities). We look at these issues throughout this paper. We look also at Meyer’s position in intellectual traditions of liberalism (broadly construed) and conservatism, concluding that he belongs to the liberal camp (classical liberal, more on the libertarian side), and not to the conservative one.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;47
dc.subjectMeyerpl_PL
dc.subjectwolnośćpl_PL
dc.subjectdoskonałośćpl_PL
dc.subjectnowy konserwatyzmpl_PL
dc.subjectkolektywistyczny liberalizmpl_PL
dc.subjectfreedompl_PL
dc.subjectvirtuepl_PL
dc.subjectnew conservatismpl_PL
dc.subjectcollectivist liberalismpl_PL
dc.titleCzy można jednocześnie być konserwatystą i liberałem? Frank Meyer i „fuzjonizm”pl_PL
dc.title.alternativeCan you be both a conservative and a liberal? Frank Meyer and “fusionism”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number36-65pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBartyzel, J. (2010). Geneza i próba systematyki głównych nurtów libertarianizmu. W: W. Bulira, W. Gogłoza (red.), Libertarianizm. Teoria, praktyka, interpretacje (15-46). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesBerns, W. (1998). The Need for Public Authority. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (55-67). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.referencesBozell, L. B. (1998). Freedom or Virtue? W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (20-37). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.referencesCarey, G. W. (1998). Introduction. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (ix-xxii). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.referencesEast, J. P. (1998). Conservatism and Libertarianism: Vital Complements. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (79-89). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.referencesEdwards, L. (2013). Amerykański konserwatyzm. Krótka historia. Przeł. R. Giszczak. Lublin: Wydawnictwo Słowa i Myśli.pl_PL
dc.referencesEvans, M. S. (1998). Toward a New Intellectual History. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (90-101). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.referencesHayek, von, F. A.. (2012). Dlaczego nie jestem konserwatystą. W: F. A. von Hayek, Konstytucja wolności (378-390). Przeł. J. Stawiński. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesJuruś, D. (2012). W poszukiwaniu podstaw libertarianizmu. W perspektywie rothbardowskiej koncepcji własności. Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesKirk, R. (2017). Konserwatywny umysł. Od Burke’a do Eliota. Przeł. A. Wincewicz-Price, J. Price. Kraków: Ośrodek Myśli Politycznej.pl_PL
dc.referencesMachan, T. R. (1998). Libertarianism: The Principle of Liberty. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (102-134). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.referencesMeyer, F. S. (1996a). Collectivism Rebaptized. W: F. S. Meyer, In Defense of Freedom and Related Essays (3-13). Indianapolis: Liberty Fund.pl_PL
dc.referencesMeyer, F. S. (1996b). Freedom, Tradition, Conservatism. W: F. S. Meyer, In Defense of Freedom and Related Essays (14-29). Indianapolis: Liberty Fund.pl_PL
dc.referencesMeyer, F. S. (1996c). In Defense of Freedom. A Conservative Credo. W: F. S. Meyer, In Defense of Freedom and Related Essays (33-151). Indianapolis: Liberty Fund.pl_PL
dc.referencesMeyer, F. S. (1996d). Western Civilization: The Problem of Political Freedom. W: F. S. Meyer, In Defense of Freedom and Related Essays (209-224). Indianapolis: Liberty Fund.pl_PL
dc.referencesMiklaszewska, J. (1994). Libertariańskie koncepcje wolności i własności. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.pl_PL
dc.referencesNash, G. H. (2006). The Conservative Intellectual Movement in America Since 1945. Thirtieth-Anniversary Edition. Wilmington, Delaware: ISI Books.pl_PL
dc.referencesNisbet, R. (1998). Uneasy Cousins. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (38-54). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.referencesNozick, R. (2010). Anarchia, państwo i utopia. Przeł. P. Maciejko, M. Szczubiałka. Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.referencesRothbard, M. N. (1998). Frank S. Meyer: The Fusionist as Libertarian Manqué. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (135-162). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.referencesSkarżyński, R. (1998). Konserwatyzm. Zarys dziejów filozofii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesSzacki, J. (1981). Historia myśli socjologicznej. Część pierwsza. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSzahaj, A., Jakubowski, M. N. (2015). Filozofia polityki. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesTeluk, T. (2009) Koncepcje państwa we współczesnym libertarianizmie. Wyd. II - poprawione. Gliwice, Warszawa: Instytut Globalizacji.pl_PL
dc.referencesWeaver, R. M. (1998). Conservatism and Libertarianism. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (68-78). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.pl_PL
dc.relation.volume4pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord