Czy można jednocześnie być konserwatystą i liberałem? Frank Meyer i „fuzjonizm”
Streszczenie
Tematem tekstu jest myśl Franka S. Meyera, jednej z czołowych postaci
powojennego ruchu intelektualnego amerykańskiej prawicy. Meyerowi
często przypisuje się ambicję połączenia (czy też dokonania „fuzji” -
stąd nazwa „fuzjonizm” kojarzona z jego nazwiskiem) klasycznej
liberalnej troski o wolność indywidualną z bardziej konserwatywnym
przekonaniem o doskonałości jako ostatecznym celu ludzkiego
istnienia. Z zagadnieniem właściwego stosunku wolności do
doskonałości powiązane są inne kwestie, również warte zastanowienia:
problem użycia rozumu i tradycji w politycznych dociekaniach, natura i
właściwa rola państwa, stosunek pojedynczej osoby do społeczeństwa
(czy innych bytów ponadjednostkowych). Na stronach niniejszego
tekstu przyglądamy się tym zagadnieniom. Rozważamy również
miejsce, jakie Meyer zajmuje w stosunku do intelektualnych tradycji
(szeroko rozumianego) liberalizmu oraz konserwatyzmu , konkludując,
że należy on do obozu liberalnego (klasycznie liberalnego,
przechodzącego w libertarianizm), nie zaś do konserwatywnego. The topic of this paper is the thought of Frank S. Meyer, a prominent
figure in post-world-war-II American right-wing intellectual movement.
One feature commonly ascribed to Meyer is the ambition to fuse (thus
the term “fusionism” associated with his name) a classical liberal
concern for individual freedom and more conservative persuasion of
virtue being the ultimate goal of human existence. With the issue of
right relation of freedom to virtue are grouped other issues, also
meriting consideration: the problem of use of reason and tradition in
political enquiry, the nature and proper role of the state, the relation of
individual person to society (or other superindividual entities). We look
at these issues throughout this paper. We look also at Meyer’s position
in intellectual traditions of liberalism (broadly construed) and
conservatism, concluding that he belongs to the liberal camp (classical
liberal, more on the libertarian side), and not to the conservative one.
Collections