Show simple item record

dc.contributor.authorPietraszek, Marta
dc.date.accessioned2021-02-23T09:10:17Z
dc.date.available2021-02-23T09:10:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33810
dc.description.abstractArtykuł porusza zagadnienie najsilniejszego zarzutu względem stanowiska relatywizmu globalnego („wszystko jest względne”) – zarzutu samorefutacji („jeśli wszystko jest względne, to także fakt, że wszystko jest względne jest względny”). Zaprezentowane jest historyczne ujęcie zarzutu wywodzące się z dialogów Platońskich. Przedstawione są dwie interpretacje zarzutu z samorefutacji, z których pierwsza, a zarazem najpowszechniej przyjmowana, jest interpretacją ściśle logiczną, druga zaś pretenduje do bycia wierniejszą sposobowi argumentacji w starożytnej Grecji i jest zarazem słabszą wersją tego argumentu. O ile pierwsza wskazuje na logiczną niemożliwość istnienia stanowiska relatywizmu globalnego, czyli odnosi się do faktów niezależnie od tego, czy ktokolwiek tezy te wygłasza; o tyle druga ukazuje samorefutację jako argument retoryczny wymierzony w podmiot utrzymujący relatywizm globalny. Na osłabienie zarzutu pozwala wprowadzenie rozróżnienia na samorefutację logiczną oraz pragmatyczną. Artykuł ma na celu ukazanie debaty dotyczącej relatywizmu u jej zarania, tj. w dyskusji Sokratesa z Protagorasem i zinterpretowania jej w sposób bliższy sposobowi argumentacji występującemu w tamtym okresie historycznym, a zarazem bardziej przychylny dla relatywizmu, nie popadając przy tym w logiczny anachronizm.pl_PL
dc.description.abstractGlobal relativism, with its claim that everything is relative, is one of the most harshly criticized concepts in the history of philosophy. The strongest argument against it has been the argument from selfrefutation ascribed originally to Plato. The paper presents strong and weak version of the argument in order to show the one that is best suited for the way of reasoning characteristic to the antique period and so that it shows that Plato’s argument against global relativism ought to be treated rather in dialectical than logical way. Consequently, it weakens the power of argument formulated in Plato’s Thaetetus and confutes the widely spread interpretation of it.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;47
dc.subjectPlatonpl_PL
dc.subjectProtagoraspl_PL
dc.subjectrelatywizmpl_PL
dc.subjectsamorefutacjapl_PL
dc.subjectPlatopl_PL
dc.subjectProtagoraspl_PL
dc.subjectrelativismpl_PL
dc.subjectself-refutationpl_PL
dc.titleJeśli wszystko jest względne, to także fakt, że wszystko jest względne, jest względny. Czy relatywizm globalny umarł?pl_PL
dc.title.alternativeIf Everything Is Relative, Then That Everything Is Relative, Is Also Relative. Is Global Relativism Dead?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number22-35pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.referencesBurnyeat M. (1976). Protagoras and Self-Refutation in Plato’s Theaetetus. Philosophical Review, 85 (2),172-195.pl_PL
dc.referencesCastagnoli L. (2010). Ancient Self-refutation. The logic and History of the Self-Refutation Argument from Democritus to Augustine. Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesChmielewski A. (1998). Relatywizm protagorejski. Nowa Krytyka, 9, 5-30.pl_PL
dc.referencesGoodman N. (1978). Ways of Worldmaking. Indianapolis: Hackett Publishing Company.pl_PL
dc.referencesKant I. (2004). Krytyka władzy sądzenia. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKölbel M. (2011). Global Relativism and Self-Refutation. W: S. Hales (ed.), A Companion to Relativism (11-30). Oxford: Wiley-Blackwell.pl_PL
dc.referencesMackie J. L. (1964). Self-refutation: a formal analysis. The Philosophical Quarterly, 14/56, 193-203.pl_PL
dc.referencesPlaton. (2002). Parmenides, Teajtet. Kęty: ANTYK.pl_PL
dc.referencesPlaton. (2002). Laches, Protagoras. Kęty: ANTYKpl_PL
dc.referencesPutnam H. (1998). Reason, Truth and History. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesThorsrud H. (2012). Ancient Self-Refutation: The logic and History of the Self-Refutation Argument from Democritus to Augustine by Luca Castagnoli, Phoenix, 66/1-2, 188-190.pl_PL
dc.referencesZiemińska R. (2011). Samorefutacja i starożytny sceptycyzm. Filozofia Nauki, 19/3, 151-159.pl_PL
dc.relation.volume4pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record