Marketing relacji w chińskim kontekście kulturowym na przykładzie doświadczeń polskich firm inwestujących w Chińskiej Republice Ludowej
Abstract
Zdobywający popularność od lat osiemdziesiątych marketing relacji jako filozofia i zestaw praktyk wzbudził znaczne zainteresowane w zachodniej literaturze. Bliskie relacje z klientami i pozostałymi interesariuszami są obecnie powszechnie akceptowane przez teoretyków i praktyków jako sposób budowania trwałej przewagi konkurencyjnej. Poglądy na to, co dokładnie stanowi o istocie marketingu relacji, mogą jednak znacznie się różnić w zależności od rozpatrywanego kontekstu kulturowego, zwłaszcza gdy pod uwagę bierze się normy i wartości azjatyckie. Ze względu na potencjał gospodarki najbardziej interesującym przykładem tych wątpliwości jest rynek chiński ze swoimi fundamentalnie różnymi praktykami biznesowymi, w szczególności zjawiskiem guanxi, które ze względu na olbrzymie implikacje dla budowy i utrzymania relacji określane jest jako chińska wersja marketingu relacji. Celem rozprawy jest prezentacja działań z zakresu kształtowania relacji polskich podmiotów bezpośrednio obecnych w Chińskiej Republice Ludowej oraz identyfikacja determinant adaptacji tych działań do chińskiego kontekstu kulturowego. W wymiarze teoretycznym autor rozprawy porządkuje terminologię i koncepty związane z chińskim guanxi w perspektywie zachodniego marketingu relacji oraz przedstawia propozycję modelu integrującego oba podejścia, mogącego stanowić inspirację do dalszej eksploracji w tym zakresie. W badaniach własnych przeprowadzonych w trzydziestu ośmiu przedsiębiorstwach odwołuje się do metodyki badań jakościowych, co umożliwia prezentację wyników wraz z obszernymi wypowiedziami respondentów. Analiza zebranego materiału pozwoliła na interpretację danych, wyciągnięcie wniosków oraz wskazanie zaleceń praktycznych i rekomendacji w zakresie przyszłych badań.