Show simple item record

dc.contributor.authorWagner, Izabela
dc.date.accessioned2020-12-18T10:54:12Z
dc.date.available2020-12-18T10:54:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationWagner Izabela (2012) Selektywna analiza problemu publikacji humanistów i przedstawicieli nauk społecznych w języku angielskim. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 166–187 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32959
dc.description.abstractArtykuł porusza problematykę publikacji w języku angielskim prac humanistów i przedstawicieli nauk społecznych wykształconych i prowadzących badania na gruncie języka polskiego. Analizując ten problem z perspektywy socjologii karier, okazuje się, że proces publikacyjny zdeterminowany jest nie tylko kryteriami merytorycznymi, ale także niemerytorycznymi, jak przynależność do ośrodka naukowego, kultura dyscyplinarna czy też obszar referencji i posiadanej wiedzy, nie w sensie jakości, ale jej specyfiki (odwoływanie się do określonego paradygmatu czy specyficznej literatury naukowej). Na podstawie badań etnograficznych i autoetnograficznych wykazano, iż powierzchowne traktowanie kwestii strategii publikacyjnych, utrzymujące zasadność i priorytet publikowania w języku angielskim, wynika z nieznajomości socjologicznych elementów procesu publikacyjnego i mechanizmów karier naukowych realizowanych w obszarach języków narodowych (w odróżnieniu od tych dziedzin, w których językiem technicznym jest język angielski).pl_PL
dc.description.abstractThe article analyses the issue of publications written in English by a specialists in the humanities and social sciences who are educated and work in non-English speaking regions. Polish scientists constitute the basis for the study. The problem is considered from the perspective of the sociology of careers and reveals that the process of publishing a scientific paper is a complex sociological process determined by criteria other than meritocratic ones. The selection process, leading to successful publication in a professional journal, is determined by several factors (not related to scientific skills), such as appurtenance to networks of scientific institutions, disciplinary culture and areas of references, as well as the type of knowledge (not related to quality, but rather to scientific background, which the authors refer to). On the basis of ethnographical and auto-ethnographical research it is shown that the common spread approach, which supports the publication of all kinds of studies in English by humanities and social scientists, is the result of a misunderstanding of the sociological component of the scientific publication process. It is also due to a lack of knowledge about the mechanisms governing scientific careers, inherent in regions where local languages are fundamental for studies (which is different to the specialties in sciences, which are developed in a technical language, e.g., in English).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectkariery naukowepl_PL
dc.subjectproces publikacji w naukach humanistycznych i społecznychpl_PL
dc.subjectstrategie publikacji naukowychpl_PL
dc.subjectcareers of scientistspl_PL
dc.subjectpublication process in humanities and social sciencespl_PL
dc.subjectstrategies for scientific publicationspl_PL
dc.titleSelektywna analiza problemu publikacji humanistów i przedstawicieli nauk społecznych w języku angielskimpl_PL
dc.title.alternativeAnalysis of the problem regarding publishing the scientific articles written in English in humanities and social sciences by scholars originated and educated in nonEnglish speaking countriespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number166–187pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteIzabela Wagner, adiunkt w Zakładzie Socjologii Pracy i Organizacji IS UW, associate researcher w School for Advanced Studies (EHESS) w Centre des Etudes de Mouvements Sociaux w Paryżu. Autorka książki Becoming Transnational Professional. Kariery i mobilność polskich elit naukowych (2011). Dane adresowe autora: Instytut Socjologii Uniwersytet Warszawski ul. Karowa 18, 00-927 Warszawapl_PL
dc.referencesBecker Howard S. (1982) Art Worlds. Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesBilewicz Michał, Lewicka Maria (2011) Mądra i głupia obrona humanistyki. „Gazeta Wyborcza” 12 grudnia 2011, [dostęp 25 lutego 2012]. Dostępny w Internecie: ‹http://wyborcza.pl/1,75515,10778835,Madra_i_glupia_obrona_humanistyki.html›.pl_PL
dc.referencesBurawoy Michael (2005) Combat in Dissertation Role. „The American Sociologist”, vol. 36, no. 2, s. 43–56.pl_PL
dc.referencesChapoulie Jean-Michel (2001) La tradition sociologique de Chicago. Paris: Seuil.pl_PL
dc.referencesCressey Paul G. (1932) The Taxi-Dance Hall. A Sociological Study in Commercialized Recreation and City Life. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesDeegan Mary Jo, ed., (1991) Women in Sociology: A Bio-Bibliographical Sourcebook. New York: Greenwood Press.pl_PL
dc.referencesFleck Ludwik (2007) Style myślowe i fakty. Artykuły i świadectwa, red. Sylwia Werner, Claus Zittel, Florian Schimaltz. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN.pl_PL
dc.referencesGilbert G. Nigel, Mulkay Michael (1984) Opening Pandora’s Box. A sociological analysis of scientists’ discourse. New York: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesHermanowicz Joseph C. (1998) The Stars are not Enough. Scientists – Their Passions and Professions. Chicago: The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesLamont Michèle (2010) How Professors Think. Inside the Curious World of Academic Judgment. Cambridge: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesLatour Bruno, Woolgar Steve (1986) Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press.pl_PL
dc.referencesKagan Jerome (2009) The Three Cultures. Natural Sciences, Social Sciences, and the Humanities in the 21st Century. New York: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesKlein Julie T. (2005) Humanities, Culture and Interdisciplinarity. Albany: State University of New York Press.pl_PL
dc.referencesKnorr-Cetina Karin (1999) Epistemic Cultures: How the Sciences Make Knowledge. Cambridge: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesMerton Robert (1968) The Matthew Effect in Science, Cumulative Advantage and the Symbolism of Intellectual Property. „Science”, vol. 159 no. 3810, s. 56–63.pl_PL
dc.referencesMerton Robert (1988) The Matthew Effect in Science, II Cumulative Advantage and the Symbolism of Intellectual Property. „ISIS”, vol. 79, no. 4, s. 606–623.pl_PL
dc.referencesMorawska Ewa (2009) Badania nad imigracją/etnicznością w Europie i Stanach Zjednoczonych: analiza porównawcza. Przełożyła Joanna Krawczyk. „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 2009, nr 1 [dostęp 26 stycznia 2011]. Dostępny w Internecie: ‹http://www. kbnm.pan.pl/images/stories/artykuly/Morawska-artykul-2009-Nr1.pdf›.pl_PL
dc.referencesNajder Zdzisław (2007) Joseph Conrad: A Life. Rochester: Camden House.pl_PL
dc.referencesNiezgódka Marek i in. (2011) Wdrożenie i promocja otwartego dostępu do treści naukowych i edukacyjnych – praktyki światowe a specyfika polska, przewidywane koszty, narzędzia, zalety i wady. Ekspertyza zrealizowana na zamówienie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Warszawa [dostęp 11 lutego 2012]. Dostępny w Internecie ‹http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/ user_upload/Nauka/Polityka_naukowa_panstwa/ Analizy_raporty_statystyki/20120208_EKSPERTYZA__OA__ICM.pdf›.pl_PL
dc.referencesOrbach Harold L. (1993) Znaniecki’s contribution to the Polish peasant [w:] Renzo Gubert, Luigi. Tomasi, eds., The Contribution of Florian Znaniecki to Sociological Theory, Milano: Angeli, s. 142–158.pl_PL
dc.referencesRabinow Paul (1999) French DNA. Trouble in Purgatory. Chicago: The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesRustum Roy (1985) Funding science: The real defects of peer review and an alternative to it. „Science, Technology and Human Values”, vol. 10, no. 3, s. 73–81.pl_PL
dc.referencesShapin Steven (2008) The Scientific Life: A Moral History of a Late Modern Vocation. Chicago: The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesShapin Steven (2010) Never Pure. Historical Studies of Science as if It Was Produced by People with Bodies, Situated in Time, Space, Culture, and Society, and Struggling for Credibility and Authority. Baltimore: John Hopkins University Press.pl_PL
dc.referencesSnow Charles (1959) The Two Cultures. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesStrauss Anselm L. (1978) A Social World Perspective [w:] Denzin Norman, ed., Studies in Symbolic Interaction, s. 119– 128. Greenwich, CT: JAI Press.pl_PL
dc.referencesWagner Izabela (2005) Sprzężenie Karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1, nr 1, s. 20–41 [dostęp 27 stycznia 2012]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Wagner.pdf›.pl_PL
dc.referencesWagner Izabela (2011) Becoming Transnational Professional. Kariery i mobilność polskich elit naukowych. Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.referencesZiman John (1987) Knowing Everything about Nothing. Specialization and Change in Scientific Careers. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesZuckerman Harriet (1979) Scientific Elite: Nobel Laureates in the United States. New York: The Free Press.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwagneri@is.uw.edu.plpl_PL
dc.relation.volume8pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record