dc.contributor.author | Wagner, Izabela | |
dc.date.accessioned | 2020-12-18T10:54:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-18T10:54:12Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Wagner Izabela (2012) Selektywna analiza problemu publikacji humanistów i przedstawicieli nauk społecznych w języku angielskim. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 166–187 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32959 | |
dc.description.abstract | Artykuł porusza problematykę publikacji w języku angielskim prac humanistów i przedstawicieli nauk społecznych wykształconych i prowadzących
badania na gruncie języka polskiego. Analizując ten problem z perspektywy
socjologii karier, okazuje się, że proces publikacyjny zdeterminowany jest nie
tylko kryteriami merytorycznymi, ale także niemerytorycznymi, jak przynależność do ośrodka naukowego, kultura dyscyplinarna czy też obszar referencji i posiadanej wiedzy, nie w sensie jakości, ale jej specyfiki (odwoływanie się
do określonego paradygmatu czy specyficznej literatury naukowej). Na podstawie badań etnograficznych i autoetnograficznych wykazano, iż powierzchowne traktowanie kwestii strategii publikacyjnych, utrzymujące zasadność
i priorytet publikowania w języku angielskim, wynika z nieznajomości socjologicznych elementów procesu publikacyjnego i mechanizmów karier naukowych realizowanych w obszarach języków narodowych (w odróżnieniu od
tych dziedzin, w których językiem technicznym jest język angielski). | pl_PL |
dc.description.abstract | The article analyses the issue of publications written in English by a specialists in the humanities
and social sciences who are educated and work in non-English speaking regions. Polish scientists
constitute the basis for the study. The problem is considered from the perspective of the sociology
of careers and reveals that the process of publishing a scientific paper is a complex sociological process determined by criteria other than meritocratic ones. The selection process, leading to successful
publication in a professional journal, is determined by several factors (not related to scientific skills),
such as appurtenance to networks of scientific institutions, disciplinary culture and areas of references, as well as the type of knowledge (not related to quality, but rather to scientific background,
which the authors refer to). On the basis of ethnographical and auto-ethnographical research it is
shown that the common spread approach, which supports the publication of all kinds of studies in
English by humanities and social scientists, is the result of a misunderstanding of the sociological
component of the scientific publication process. It is also due to a lack of knowledge about the mechanisms governing scientific careers, inherent in regions where local languages are fundamental for
studies (which is different to the specialties in sciences, which are developed in a technical language,
e.g., in English). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;1 | |
dc.subject | kariery naukowe | pl_PL |
dc.subject | proces publikacji w naukach humanistycznych i społecznych | pl_PL |
dc.subject | strategie publikacji naukowych | pl_PL |
dc.subject | careers of scientists | pl_PL |
dc.subject | publication process in humanities and social sciences | pl_PL |
dc.subject | strategies for scientific publications | pl_PL |
dc.title | Selektywna analiza problemu publikacji humanistów i przedstawicieli nauk społecznych w języku angielskim | pl_PL |
dc.title.alternative | Analysis of the problem regarding publishing the scientific articles written in English in humanities and social sciences by scholars originated and educated in nonEnglish speaking countries | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 166–187 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Izabela Wagner, adiunkt w Zakładzie Socjologii Pracy i Organizacji IS UW, associate researcher w School for Advanced Studies (EHESS)
w Centre des Etudes de Mouvements Sociaux
w Paryżu. Autorka książki Becoming Transnational Professional. Kariery i mobilność polskich elit
naukowych (2011).
Dane adresowe autora:
Instytut Socjologii
Uniwersytet Warszawski
ul. Karowa 18, 00-927 Warszawa | pl_PL |
dc.references | Becker Howard S. (1982) Art Worlds. Berkeley: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Bilewicz Michał, Lewicka Maria (2011) Mądra i głupia obrona humanistyki. „Gazeta Wyborcza” 12 grudnia 2011, [dostęp 25 lutego 2012]. Dostępny w Internecie: ‹http://wyborcza.pl/1,75515,10778835,Madra_i_glupia_obrona_humanistyki.html›. | pl_PL |
dc.references | Burawoy Michael (2005) Combat in Dissertation Role. „The American Sociologist”, vol. 36, no. 2, s. 43–56. | pl_PL |
dc.references | Chapoulie Jean-Michel (2001) La tradition sociologique de Chicago. Paris: Seuil. | pl_PL |
dc.references | Cressey Paul G. (1932) The Taxi-Dance Hall. A Sociological Study in Commercialized Recreation and City Life. Chicago: University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Deegan Mary Jo, ed., (1991) Women in Sociology: A Bio-Bibliographical Sourcebook. New York: Greenwood Press. | pl_PL |
dc.references | Fleck Ludwik (2007) Style myślowe i fakty. Artykuły i świadectwa, red. Sylwia Werner, Claus Zittel, Florian Schimaltz. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN. | pl_PL |
dc.references | Gilbert G. Nigel, Mulkay Michael (1984) Opening Pandora’s Box. A sociological analysis of scientists’ discourse. New York: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Hermanowicz Joseph C. (1998) The Stars are not Enough. Scientists – Their Passions and Professions. Chicago: The University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Lamont Michèle (2010) How Professors Think. Inside the Curious World of Academic Judgment. Cambridge: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Latour Bruno, Woolgar Steve (1986) Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press. | pl_PL |
dc.references | Kagan Jerome (2009) The Three Cultures. Natural Sciences, Social Sciences, and the Humanities in the 21st Century. New York: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Klein Julie T. (2005) Humanities, Culture and Interdisciplinarity. Albany: State University of New York Press. | pl_PL |
dc.references | Knorr-Cetina Karin (1999) Epistemic Cultures: How the Sciences Make Knowledge. Cambridge: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Merton Robert (1968) The Matthew Effect in Science, Cumulative Advantage and the Symbolism of Intellectual Property. „Science”, vol. 159 no. 3810, s. 56–63. | pl_PL |
dc.references | Merton Robert (1988) The Matthew Effect in Science, II Cumulative Advantage and the Symbolism of Intellectual Property. „ISIS”, vol. 79, no. 4, s. 606–623. | pl_PL |
dc.references | Morawska Ewa (2009) Badania nad imigracją/etnicznością w Europie i Stanach Zjednoczonych: analiza porównawcza. Przełożyła Joanna Krawczyk. „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 2009, nr 1 [dostęp 26 stycznia 2011]. Dostępny w Internecie: ‹http://www. kbnm.pan.pl/images/stories/artykuly/Morawska-artykul-2009-Nr1.pdf›. | pl_PL |
dc.references | Najder Zdzisław (2007) Joseph Conrad: A Life. Rochester: Camden House. | pl_PL |
dc.references | Niezgódka Marek i in. (2011) Wdrożenie i promocja otwartego dostępu do treści naukowych i edukacyjnych – praktyki światowe a specyfika polska, przewidywane koszty, narzędzia, zalety i wady. Ekspertyza zrealizowana na zamówienie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Warszawa [dostęp 11 lutego 2012]. Dostępny w Internecie ‹http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/ user_upload/Nauka/Polityka_naukowa_panstwa/ Analizy_raporty_statystyki/20120208_EKSPERTYZA__OA__ICM.pdf›. | pl_PL |
dc.references | Orbach Harold L. (1993) Znaniecki’s contribution to the Polish peasant [w:] Renzo Gubert, Luigi. Tomasi, eds., The Contribution of Florian Znaniecki to Sociological Theory, Milano: Angeli, s. 142–158. | pl_PL |
dc.references | Rabinow Paul (1999) French DNA. Trouble in Purgatory. Chicago: The University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Rustum Roy (1985) Funding science: The real defects of peer review and an alternative to it. „Science, Technology and Human Values”, vol. 10, no. 3, s. 73–81. | pl_PL |
dc.references | Shapin Steven (2008) The Scientific Life: A Moral History of a Late Modern Vocation. Chicago: The University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Shapin Steven (2010) Never Pure. Historical Studies of Science as if It Was Produced by People with Bodies, Situated in Time, Space, Culture, and Society, and Struggling for Credibility and Authority. Baltimore: John Hopkins University Press. | pl_PL |
dc.references | Snow Charles (1959) The Two Cultures. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Strauss Anselm L. (1978) A Social World Perspective [w:] Denzin Norman, ed., Studies in Symbolic Interaction, s. 119– 128. Greenwich, CT: JAI Press. | pl_PL |
dc.references | Wagner Izabela (2005) Sprzężenie Karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1, nr 1, s. 20–41 [dostęp 27 stycznia 2012]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Wagner.pdf›. | pl_PL |
dc.references | Wagner Izabela (2011) Becoming Transnational Professional. Kariery i mobilność polskich elit naukowych. Warszawa: Scholar. | pl_PL |
dc.references | Ziman John (1987) Knowing Everything about Nothing. Specialization and Change in Scientific Careers. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Zuckerman Harriet (1979) Scientific Elite: Nobel Laureates in the United States. New York: The Free Press. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | wagneri@is.uw.edu.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 8 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |