dc.contributor.author | Gutkowska-Ociepa, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Gärdenfors, Peter | |
dc.contributor.editor | Powers, William | |
dc.contributor.editor | Płuciennik, Jarosław | |
dc.contributor.editor | Wróblewski, Michał | |
dc.date.accessioned | 2020-12-17T16:28:39Z | |
dc.date.available | 2020-12-17T16:28:39Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Gutkowska-Ociepa K., Afterpop: the Almost Perfect Convergence, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 321-337, doi: 10.18778/7969-821-9.18 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-821-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32954 | |
dc.description.abstract | This paper focuses on one of the newest notions in Spanish literary theory created by Eloy Fernández Porta in his work Afterpop. La literatura de la implosion mediatica (2007). The theorist reaches for the aesthetical accomplishments of postmodernism, avant-pop and cyberpunk in order to analyze them in the context of the new artistic mentality from the beginnings of XXI century. Juggling a multitude of literary techniques and names from various cultural backgrounds such as W. S. Burroughs, Julián Ríos, David Foster Wallace, David Cronenberg or Michael Haneke, Fernández Porta searches for new criteria and new methods of recognizing the complexity and insights of intermediatic, multifaceted and polysemic, implosive “new literature”. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Łódź University Press, Jagiellonian University Press | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | afterpop | pl_PL |
dc.subject | polysemic new literature | pl_PL |
dc.subject | intermediatic texts | pl_PL |
dc.subject | Eloy Fernández Porta | pl_PL |
dc.title | Afterpop: the Almost Perfect Convergence | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 321-337 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Silesia | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-822-6 | |
dc.references | Amerika Mark 2007, Meta/Data. A Digital Poetics, Cambridge, MA: The MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Amerika Mark, Olsen Lance 1995: Smells like Avant-Pop: An Introduction, of Sorts, [in:] In Memoriam to Postmodernism, San Diego: San Diego State University Press, [in:] Fernández Porta Eloy 2007, Afterpop. La literatura de la implosión mediática, Córdoba: Editorial Berenice. | pl_PL |
dc.references | Azancot Nuria 2010, «Los fragmentarios, ¿a muerte con los clásicos? Los jóvenes nocilleros se enfrentan a las críticas generales de autores consagrados”, El Cultural, 12.03.2010, http://www.elcultural.es/version_papel/LETRAS/26783/Los_fragmentarios_a_muerte_ con_los_clasicos (28.05.2012). | pl_PL |
dc.references | Baricco Alessandro 2002, Next. Sobre la globalización y el mundo que viene, Spanish translation by X. González Rovira, Barcelona: Editorial Anagrama. | pl_PL |
dc.references | Cuber Marta 2003, Internet jako źródło cierpień literatury. O polskiej prozie internetowej (i jednym dramacie), [in:] Liternet.pl, ed. Piotr Marecki Cracow: Rabid. | pl_PL |
dc.references | Fernández Porta Eloy 2007, Afterpop. La literatura de la implosión mediática, Córdoba: Editorial Berenice. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger Maryla 2010, Literatura i media. Po 1989 roku, Warsaw: Oficyna Wydawnicza. | pl_PL |
dc.references | Humanes Bespín Ivan 2007, “A mí me gusta hablar de qué actitudes pueden representar a autores distintos o distintos estados de ánimo del mismo autor”. Interview with Eloy Fernández Porta, http://www.literaturas.com/v010/sec0707/entrevistas/entrevistas- 02.html. (28.05.2012). | pl_PL |
dc.references | Kita Barbara 2003, Miedzy przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Cracow: Rabid. | pl_PL |
dc.references | Literatura polska 1989–2009. Przewodnik 2010, ed. P. Marecki, Cracow: Ha!art. | pl_PL |
dc.references | Marecki Piotr (ed.) 2003, Liternet.pl, Cracow: Rabid. | pl_PL |
dc.references | Marecki Piotr 2010, Avant-pop po polsku, [in:] Literatura polska 1989–2009. Przewodnik, ed. P. Marecki, Cracow: Ha!art. | pl_PL |
dc.references | McCaffery Larry (ed.) 1995, After Yesterday’s Crash. The Avant-Pop Anthology, New York: Penguin. | pl_PL |
dc.references | Siwecki Piotr 2010, Optymizm warunkowy albo kilka tautologicznych uwag na temat literatury alternatywnej – avant-pop i banalizm jako strategie istnienia literatury w społeczeństwie spektaklu, [in:] Literatura polska 1989–2009. Przewodnik, ed. P. Marecki, Cracow: Ha!art. | pl_PL |
dc.references | Witkowski Michał 2010, Recycling (Notatki na marginesie twórczości własnej i innych roczników siedemdziesiątych), [in:] Literatura polska 1989–2009. Przewodnik, ed. P. Marecki, Cracow: Ha!art. | pl_PL |
dc.references | Wójtowicz Ewa 2008, net art, Cracow: Rabid. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-821-9.18 | |