Jak obejrzeć tysiąc zdjęć na raz? O narzędziach kategoryzacji obrazów fotograficznych w projekcie „Niewidzialne Miasto”
Streszczenie
Niezależnie od obserwowanego wzrostu popularności badań wizualnych
temat klucza kategoryzacyjnego, w szczególności wykorzystywanego w niekrytycznych paradygmatach do analiz dużej ilości materiału oraz umożliwiającego triangulację technik jakościowych z ilościowymi, jest w polskiej
literaturze przedmiotu niemalże nieobecny. Celem niniejszego artykułu jest
próba choćby częściowego wypełnienia tej luki. Autor realizuje to zamierzenie, przyjmując szeroką perspektywę dla rekonstrukcji sposobu, w jaki
zaprojektowano i wykorzystywano klucz kategoryzacyjny w ogólnopolskim
badaniu „Niewidzialne Miasto”. Śledzi, na przykładzie wybranej realizacji,
zasady jego budowy i działania nie tylko w odniesieniu do założeń, które
bezpośrednio poprzedzały jego konstrukcję, ale szuka ich również w regułach fotograficznej dokumentacji materiału, wstępnej kategoryzacji danych
oraz doborze próby. Analizuje także cele i konsekwencje pozainstytucjonalnych form modyfikowania przestrzeni dużych polskich miast oraz metodologiczne problemy ich badania z użyciem danych wizualnych Regardless of the growing popularity of visual studies, the subject of the tools for image content
analysis particularly employed in the non-critical paradigms to categorize large amounts of data
and allow triangulation between the qualitative and the quantitative techniques is nearly absent
in Polish sociological writings. The main goal of this article is to at least partially fill this gap. The
author pursues this objective through the adoption of a broad perspective for the discussion of the
manner in which the coding sheet has been designed and used in a research project “The Invisible
City.” Illustrating the point with the chosen example, he follows the rules in the sheet construction
and operation, and also seeks them in a photographing scenario, the initial categorization of data,
and sampling. Also, he analysis the aims and the consequences of a non-institutional forms of space
modification in a large Polish cities and the methodological dilemmas of studying the subject with
a visual means.
Collections