Show simple item record

dc.contributor.authorFrąckowiak, Maciej
dc.date.accessioned2020-12-14T09:04:55Z
dc.date.available2020-12-14T09:04:55Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationFrąckowiak Maciej (2012) Jak obejrzeć tysiąc zdjęć na raz? O narzędziach kategoryzacji obrazów fotograficznych w projekcie „Niewidzialne Miasto”. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 46–59 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej. org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32901
dc.description.abstractNiezależnie od obserwowanego wzrostu popularności badań wizualnych temat klucza kategoryzacyjnego, w szczególności wykorzystywanego w niekrytycznych paradygmatach do analiz dużej ilości materiału oraz umożliwiającego triangulację technik jakościowych z ilościowymi, jest w polskiej literaturze przedmiotu niemalże nieobecny. Celem niniejszego artykułu jest próba choćby częściowego wypełnienia tej luki. Autor realizuje to zamierzenie, przyjmując szeroką perspektywę dla rekonstrukcji sposobu, w jaki zaprojektowano i wykorzystywano klucz kategoryzacyjny w ogólnopolskim badaniu „Niewidzialne Miasto”. Śledzi, na przykładzie wybranej realizacji, zasady jego budowy i działania nie tylko w odniesieniu do założeń, które bezpośrednio poprzedzały jego konstrukcję, ale szuka ich również w regułach fotograficznej dokumentacji materiału, wstępnej kategoryzacji danych oraz doborze próby. Analizuje także cele i konsekwencje pozainstytucjonalnych form modyfikowania przestrzeni dużych polskich miast oraz metodologiczne problemy ich badania z użyciem danych wizualnychpl_PL
dc.description.abstractRegardless of the growing popularity of visual studies, the subject of the tools for image content analysis particularly employed in the non-critical paradigms to categorize large amounts of data and allow triangulation between the qualitative and the quantitative techniques is nearly absent in Polish sociological writings. The main goal of this article is to at least partially fill this gap. The author pursues this objective through the adoption of a broad perspective for the discussion of the manner in which the coding sheet has been designed and used in a research project “The Invisible City.” Illustrating the point with the chosen example, he follows the rules in the sheet construction and operation, and also seeks them in a photographing scenario, the initial categorization of data, and sampling. Also, he analysis the aims and the consequences of a non-institutional forms of space modification in a large Polish cities and the methodological dilemmas of studying the subject with a visual means.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectsocjologia wizualnapl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectklucz kategoryzacyjnypl_PL
dc.subjectnasycanie kategoriipl_PL
dc.subjectetnografia procesu badawczegopl_PL
dc.subject"Niewidzialne Miasto”pl_PL
dc.subjectcodzienny urbanizmpl_PL
dc.subjectvisual sociologypl_PL
dc.subjectphotographypl_PL
dc.subjectimage content analysispl_PL
dc.subjectcoding sheetpl_PL
dc.subjectsaturation of categoriespl_PL
dc.subjectethnography of the research processpl_PL
dc.subject“The Invisible City"pl_PL
dc.subjecteveryday urbanismpl_PL
dc.titleJak obejrzeć tysiąc zdjęć na raz? O narzędziach kategoryzacji obrazów fotograficznych w projekcie „Niewidzialne Miasto”pl_PL
dc.title.alternativeWatching thousand images at once. Content analysis toolkit in the photo-driven research project “The Invisible City”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number46–59pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewiczapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMaciej Frąckowiak, doktorant w Zakładzie Badań Kultury Wizualnej i Materialnej w Instytutcie Socjologii UAM w Poznaniu, przygotowuje pracę doktorską poświęconą zjawisku fotografii interwencyjnej; zainteresowany obrazem, który próbuje traktować jako narzędzie i pretekst do badań relacji społecznych. Dane adresowe autora: Instytut Socjologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznańpl_PL
dc.referencesBerger John (2008) Sposoby widzenia. Przełożył Mariusz Bryl. Warszawa: Alatheia. Britton Paul (2010) Profil mordercy. Przełożył Przemysław Kiliński. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesCharmaz Kathy (2009) Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Przełożyła Barbara Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFrąckowiak Maciej i in. (2010) Spacer po „Niewidzialnym Mieście”, [dostęp 2 listopada 2010]. Dostępny w Internecie: ‹http://kuratorart.pl/amm/wp-content/ uploads/2010/10/spacer-po-niewidzialnym-miescie. pdf›.pl_PL
dc.referencesGrady John (2007) Advertising images as social indicators: depictions of blacks in LIFE Magazine, 1936–2000. „Visual Studies”, vol. 22, no. 3, s. 211–239.pl_PL
dc.referencesHouck Max M. (2007) Forensic science. Modern methods in solving crime. Westport: Praeger.pl_PL
dc.referencesKnowles Caroline, Sweetman Paul, red., (2004) Picturing the Social Landscape. Visual Methods and the Sociological Imagination. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2005) Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1, nr 1 [dostęp 2 listopada 2010]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.qualitativesociologyreview.org /PL/archive_pl.php›pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2010) Wizualna Teoria Ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 6, nr 2 [dostęp 2 listopada 2010]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.qualitativesociologyreview.org /PL/archive_pl.php›.pl_PL
dc.referencesKrajewski Marek (2006) Niewidzialne Miasto. Analiza pozainstytucjonalnych form społecznej aktywności [w:] Marek Nowak, Michał Nowosielski, red., Czy społeczny bezruch? O społeczeństwie obywatelskim i aktywności we współczesnej Polsce. Poznań: Instytut Zachodni, s. 193–203.pl_PL
dc.referencesKrajewski Marek (2010) Raport z analizy zdjęć zgromadzonych w bazie Niewidzialne Miasto [dostęp 2 listopada 2010]. Dostępny w Internecie: ‹http://nw2.10sa.com/wp-content/uploads/2010/10/Raport-z-analizy-zdj%C4%99%C4%87- zgromadzonych-w-bazie-Niewidzialne-miasto.pdf›pl_PL
dc.referencesKrajewski Marek, Olszewski Lechosław (2008) Animator w Mieście, czyli Niewidzialne Miasto [dostęp 2 listopada 2010]. Dostępny w Internecie: ‹http://nmbadania.info/wp-content/uploads/2010/10/Amator-wmiescie-czyli-Niewidzialne-Miasto-2008.pdf›.pl_PL
dc.referencesKvale Steinar (2004) InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Przełożył Stanisław Zabielski. Białystok: Trans Humana.pl_PL
dc.referencesLatour Bruno (1990) Visualisation and cognition. Drawing things together [w:] Michael Lynch, Steve Woolgar, red., Representation in Scientific Practice. Cambridge– London: The MIT Press, s. 19–68.pl_PL
dc.referencesLutz Catherine, Collins Jane L. (1993) Reading National Geographic. Chicago: University of Chicago Press. Łączyńska Ewa (2008) Nie-widzialne miasto, c.d. „Obieg”, 1 grudnia 2008 [dostęp 2 listopada 2010]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.obieg.pl/ print/4610›.pl_PL
dc.referencesPodgórski Michał (2008) Portrety zaginionych. Reformatowanie społecznego doświadczania miasta. „Czas Kultury”, nr 1, s. 72–81pl_PL
dc.referencesPodgórski Michał, Rogowski Łukasz (2008) Niewidzialne Miasto [w:] Tadeusz Wieczorek, red., 7 Warsztaty Twórczego Niepokoju Kieszeń Vincenta. Poznań: Centrum Sztuki Dziecka, strony nienumerowane.pl_PL
dc.referencesRose Gillian (2010) Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSuchar Charles (1997) Grounding Visual Research In Shooting Scripts. „Qualitative Sociology”, vol. 20, no. 1, s. 33–55.pl_PL
dc.referencesThorwald Jürgen (2009) Stulecie detektywów. Przełożyli Karol Bunsch i Wanda Kragen. Kraków: Znak. Tufte Edward (1997) Visual Explanations: Images and Quantities. Evidence and Narrative. Ceshire: Graphic Press.pl_PL
dc.referencesWright Terence (1999) The Photography Handbook. New York: Routledge.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmaciejf@amu.edu.plpl_PL
dc.relation.volume8pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record