dc.contributor.author | Zatora, Anna | |
dc.contributor.editor | Mikuła, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T17:46:00Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T17:46:00Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-9388-049-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32878 | |
dc.description.abstract | Artykuł podejmuje temat współwystępowania dwóch kodów (sztuk) w obrębie jednego utworu literackiego – powieści Saturn Jacka Dehnela będącej swoistym apokryfem biografii Francisca Goi. W części pierwszej opisane zostają relacje głównych bohaterów, które silnie wiążą się z malarstwem (sztuka jako temat utworu). Autorka sięga do teorii Harolda Blooma i Sigmunda Freuda. Cześć druga dotyczy fragmentów będących rodzajem ekphrasis i towarzyszących im reprodukcjom obrazów Goi. Podstawowym tematem artykułu jest refleksja na temat ekphrasis i ikon znajdujących się w powieści, a także ich wzajemnych relacji i związków z tekstem głównym powieści. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article concerns coexistence of two codes (arts) in one literary work – Jacek Dehnel’s novel Saturn. It is a specific type of Francisco Goya’s apocryphal biographies. In first part I describe relations between the main characters, related with painting (art as a subject of novel). I use Harold Bloom’s and Sigmund Freud’s theories. Second part concerns fragments, which are a type of ekphrasis and reproductions of paintings by Goya. Main subject of article is reflection about ekphrasis and icons in the novel – relationship between them and main text of the novel. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Edytorstwa | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Tekst, pretekst, paratekst, red. E. Mikuła, Katedra Edytorstwa Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | ekfraza | pl_PL |
dc.subject | Jacek Dehnel | pl_PL |
dc.subject | literatura polska po 2000 | pl_PL |
dc.subject | apokryf | pl_PL |
dc.subject | Francisco Goya | pl_PL |
dc.title | Ikona w służbie literatury? Co robią obrazy Goi w Saturnie Jacka Dehnela | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 149-164 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.references | Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Badinter E., XY. Tożsamość mężczyzny, tłum. G. Przewłocki, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Bloom H., Lęk przed wpływem, tłum. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Czermińska M., Ekfrazy w poezji Wisławy Szymborskiej, „Teksty Drugie” 2003, nr 2/3. | pl_PL |
dc.references | Dehnel J., Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Dybel P., Urwane ścieżki. Przybyszewski – Freud – Lacan, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2011. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Problem „ekphrasis” – dwa „Widoki Delft” (Adam Czerniawski i Adam Zagajewski), „Teksty Drugie” 2000, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Freud S., Dostojewski i ojcobójstwo (1928 [1927]), [w:] Tenże, Sztuki plastyczne i literatura, tłum. R. Reszke, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Freud S., Romans rodzinny neurotyków, [w:] Tenże, Pisma psychologiczne, tłum. R. Reszke, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Gogler P., Kłopoty z ekfrazą, online: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/9201/1/008_Pawe%C5%82_Gogler_K%C5%82opoty_z_ekfaz%C4%85_137_152.pdf [dostęp: 28.02.2015]. | pl_PL |
dc.references | Grochowski G., Na styku kodów. O literackich użyciach znaków ikonicznych, „Teksty Drugie” 2006, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Holländer H., Literatura – malarstwo – grafika. Interakcje, funkcje i konkurancja [w:] Ut pictura poesis, red. M. Skwara i S. Wysłouch, Gdańsk 2006. | pl_PL |
dc.references | Junquera J. J., The Black Paintings of Goya, London 2003. | pl_PL |
dc.references | Lisak-Gębala D., Ultraliteratura. O Strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej, Kraków 2014. | pl_PL |
dc.references | Markowski M. P., „Ekphrasis”. Uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2. | pl_PL |
dc.references | Porębski M., Pojęcie ikonosfery [w:] Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz i in., Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Praz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, tłum. W. Jekiel, Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Szajnert D., Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2011, z. 2. | pl_PL |
dc.references | Wysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Wyszyńska G., Rola ojca w rozwoju dziecka online: http://www.wyszynska.waw.pl/publikacje_doc/rola_ojca_w_rozwoju_dziecka.pdf [dostęp: 15.03.2015]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | anna.zatora@gmail.com | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |