Show simple item record

dc.contributor.authorZatora, Anna
dc.contributor.editorMikuła, Ewa
dc.date.accessioned2020-12-10T17:46:00Z
dc.date.available2020-12-10T17:46:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-83-9388-049-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32878
dc.description.abstractArtykuł podejmuje temat współwystępowania dwóch kodów (sztuk) w obrębie jednego utworu literackiego – powieści Saturn Jacka Dehnela będącej swoistym apokryfem biografii Francisca Goi. W części pierwszej opisane zostają relacje głównych bohaterów, które silnie wiążą się z malarstwem (sztuka jako temat utworu). Autorka sięga do teorii Harolda Blooma i Sigmunda Freuda. Cześć druga dotyczy fragmentów będących rodzajem ekphrasis i towarzyszących im reprodukcjom obrazów Goi. Podstawowym tematem artykułu jest refleksja na temat ekphrasis i ikon znajdujących się w powieści, a także ich wzajemnych relacji i związków z tekstem głównym powieści.pl_PL
dc.description.abstractThe article concerns coexistence of two codes (arts) in one literary work – Jacek Dehnel’s novel Saturn. It is a specific type of Francisco Goya’s apocryphal biographies. In first part I describe relations between the main characters, related with painting (art as a subject of novel). I use Harold Bloom’s and Sigmund Freud’s theories. Second part concerns fragments, which are a type of ekphrasis and reproductions of paintings by Goya. Main subject of article is reflection about ekphrasis and icons in the novel – relationship between them and main text of the novel.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Edytorstwapl_PL
dc.relation.ispartofTekst, pretekst, paratekst, red. E. Mikuła, Katedra Edytorstwa Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectJacek Dehnelpl_PL
dc.subjectliteratura polska po 2000pl_PL
dc.subjectapokryfpl_PL
dc.subjectFrancisco Goyapl_PL
dc.titleIkona w służbie literatury? Co robią obrazy Goi w Saturnie Jacka Dehnelapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number149-164pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.referencesIntersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesBadinter E., XY. Tożsamość mężczyzny, tłum. G. Przewłocki, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesBloom H., Lęk przed wpływem, tłum. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesCzermińska M., Ekfrazy w poezji Wisławy Szymborskiej, „Teksty Drugie” 2003, nr 2/3.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesDybel P., Urwane ścieżki. Przybyszewski – Freud – Lacan, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesDziadek A., Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2011.pl_PL
dc.referencesDziadek A., Problem „ekphrasis” – dwa „Widoki Delft” (Adam Czerniawski i Adam Zagajewski), „Teksty Drugie” 2000, nr 4.pl_PL
dc.referencesFreud S., Dostojewski i ojcobójstwo (1928 [1927]), [w:] Tenże, Sztuki plastyczne i literatura, tłum. R. Reszke, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesFreud S., Romans rodzinny neurotyków, [w:] Tenże, Pisma psychologiczne, tłum. R. Reszke, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesGogler P., Kłopoty z ekfrazą, online: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/9201/1/008_Pawe%C5%82_Gogler_K%C5%82opoty_z_ekfaz%C4%85_137_152.pdf [dostęp: 28.02.2015].pl_PL
dc.referencesGrochowski G., Na styku kodów. O literackich użyciach znaków ikonicznych, „Teksty Drugie” 2006, nr 4.pl_PL
dc.referencesHolländer H., Literatura – malarstwo – grafika. Interakcje, funkcje i konkurancja [w:] Ut pictura poesis, red. M. Skwara i S. Wysłouch, Gdańsk 2006.pl_PL
dc.referencesJunquera J. J., The Black Paintings of Goya, London 2003.pl_PL
dc.referencesLisak-Gębala D., Ultraliteratura. O Strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesMarkowski M. P., „Ekphrasis”. Uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2.pl_PL
dc.referencesPorębski M., Pojęcie ikonosfery [w:] Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz i in., Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesPraz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, tłum. W. Jekiel, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesSzajnert D., Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2011, z. 2.pl_PL
dc.referencesWysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesWyszyńska G., Rola ojca w rozwoju dziecka online: http://www.wyszynska.waw.pl/publikacje_doc/rola_ojca_w_rozwoju_dziecka.pdf [dostęp: 15.03.2015].pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.zatora@gmail.compl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe