Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCyzman, Marzenna
dc.date.accessioned2020-11-16T09:59:06Z
dc.date.available2020-11-16T09:59:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0080-3545
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32549
dc.description.abstractThe aim of the article is to reflect on the philosophical foundations of foreign language teaching on the example of teaching Polish as a foreign language. The starting point of the considerations is the constructivist epistemology (mainly radical constructivist by Ernst von Glasersfeld) and the notion of language / language behavior (languaging - formulated by the biologist and constructivist Humbert Maturana). I am arguing that the teaching of language behavior / orienting behaviour should be an integral part of the didactic process. Language is a much more complex phenomenon, and understood as linguistic behavior refers to emotions, bodily reactions, conventions adopted in a given interpretation community, and the areas of consensual domain we achieve during communication with our interlocutors. Although the constructivist approach is known in the world, it can be observed that the practice of teaching is still dominated by the belief about the passive transmission of knowledge. The constructivist perspective applied to the organization of the didactic process may have practical consequences for formulating certification rules or organization of work during the lesson.pl_PL
dc.description.abstractCelem artykułu jest refleksja nad filozoficznymi podstawami nauczania języków obcych na przykładzie nauczania polskiego jako obcego. Punktem wyjścia rozważań jest konstruktywistyczna epistemologia (głównie radykalnie konstruktywistyczna Ernsta von Glasersfelda) i pojęcie językowania/zachowania językowego (languaging – sformułowane przez biologa i konstruktywistę Humberta Maturanę). Stawiam tezę, że nauczanie zachowania językowego/zachowania orientującego powinno stanowić integralną część procesu dydaktycznego. W ten sposób problem tego, jak uczyć kultury i jak je połączyć z kształceniem językowym w ogóle nie powstaje. Język jest znacznie bardziej złożonym fenomenem, a rozumiany jako zachowanie językowe odnosi się do emocji, cielesnych reakcji, konwencji, przyjętych w danej wspólnocie interpretacyjnej, i osiąganych przez nas dziedzin zgodności (consensual domain) w czasie komunikacji z naszymi interlokutorami. Chociaż podejście konstruktywistyczne jest znane na świecie, to jednak można zaobserwować, że w praktyce nauczania wciąż dominuje przekonanie o pasywnym przekazie wiedzy. Perspektywa konstruktywistyczna zastosowana do organizacji procesu dydaktycznego może mieć konsekwencje praktyczne dla formułowania programów nauczania, zasad certyfikacji czy organizacji pracy podczas lekcji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;45
dc.subjectradical constructivismpl_PL
dc.subjectlanguagingpl_PL
dc.subjectglottodidacticspl_PL
dc.subjectactive cognitionpl_PL
dc.subjectculturepl_PL
dc.subjectkonstruktywizmpl_PL
dc.subjectzachowanie językowepl_PL
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectaktywne poznawaniepl_PL
dc.subjectkulturapl_PL
dc.titleFilozofia w sukurs edukacji. O filozoficznych podstawach nauczania językapl_PL
dc.title.alternativePhilosophy for Education Assistance. On the Constructivist Foundations of Language Teachingpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2019pl_PL
dc.page.number131-146pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.referencesAchtelik, Aleksandra, 2004, Tekst literacki jako źródło wiedzy o kulturze polskiej, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Dąbrowska, Anna (red.), Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesBaviskar, Sandhya, Hartle R., Todd, Whitney, Tiffany, 2009, Essential Criteria to Characterize Constructivist Teaching: Derived from a Review of the Literature and Applied to Five Constructivist- Teaching Method Articles, “International Journal of Science Education”, nr 31(4), s. 541–550.pl_PL
dc.referencesBednarz, Nadine, 2011, Ernst von Glasersfeld’s Contribution and Legacy to a „Didactique des Marhématiques” Research Community, Constructivist Foundations. Commemorative Issue for Ernst von Glasersfeld,, vol. 6, Nr 2 (March 2011), Riegler, Alexander, Gash, Hugh (red.), s.. 239–247.pl_PL
dc.referencesBednarz, Nadine, Garrison, James (red.), 1998, Constructivism and education. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesBuhuszewicz, Paweł, Cyzman, Marzenna (red.), 2016, Wokół pojęcia konstruktywizmu, „Litteraria Copernicana”, nr 3 (19), ss 7–14.pl_PL
dc.referencesCybulski, Marek, (red.), 2015, Wybór tekstów z dziejów języka polskiego. Do połowy XIX w., Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesCyzman, Marzenna, 2011, Czego jeszcze nie wiemy o nauczaniu literatury polskiej. Tekst literacki na lekcji języka polskiego jako obcego, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, nr 4.pl_PL
dc.referencesCyzman, Marzenna, 2015, Jak radyklana może być radykalna koncepcja interpretacji? O nie-dualizującym modelu interpretacji Josefa Mitterera, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 1, s. 1–14.pl_PL
dc.referencesCyzman, Marzenna, 2016, Po „tamtej stronie” interpretacji. Koncepcja interpretacji Ernsta von Glasersfelda i Josefa Mitterera, „Litteraria Copernicana” , nr 3 (19), s. 73–86.pl_PL
dc.referencesCyzman, Marzenna, Kubicka, Emilia, 2014, Katowicka seria „Czytaj po polsku”. Ikony literatury polskiej?, [w:] Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego III, Kubicka, Emilia, Walkiewicz, Aleksandra, (red.), Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesCzarnecka, Urszula, Gaszyńska, Małgorzata, 1990, 1992, Ćwiczenia w czytaniu dla studentów zaawansowanych. Część I Zrozumieć Polskę. Część II Polubić Polskę, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesFish, Stanley, 2008, Drogą antyformalistyczną aż do końca, przeł. Szahaj, Andrzej, [w:] Fish, Stanley, Interpretacja, retoryka, polityka, Szahaj, Andrzej (red.), Kraków: Universitas, s. 178–179.pl_PL
dc.referencesFish, Stanley, 2008, Interpretacja, retoryka, polityka, Szahaj, Andrzej (red.), Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesFish, Stanley, 1980, Interpreting the “Variorum”, [w:] Fish, Stanely, Is There a Text in This Class? The Authority of Interpretative Communities, Massachusetts – Londom: Harvard University Press, s. 147–173.pl_PL
dc.referencesFish, Stanley, 2011, Interpretując “Variorum”, [w:] Markiewicz, Henryk (red.), Sztuka interpretacji w ostatnim półwieczu. Tom III, Kraków: Universitas, s. 363–392.pl_PL
dc.referencesFleck, Ludwik, 1986, Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, przeł. Tuszkiewicz, Maria, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.pl_PL
dc.referencesGarncarek, Piotr, 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW.pl_PL
dc.referencesGaszyńska – Magiera, Małgorzata, 2005, Nauczanie komunikacji w podręcznikach do nauki JPJO w kontekście polskiej etykiety językowej, [w:] Garncarek, Piotr (red.), Nauczanie języka polskiego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesGlasersfeld Ernst, von, 1992, A Constructivist Approach to Experiential Foundations of Mathematical Concepts. [w:] History and Philosophy of Science in Science Education, Hills S., (red.), Kingston – Ontario: Queen’s University, s. 551–571.pl_PL
dc.referencesJelonkiewicz, Mirosław, 2001, Kanon kulturowy i kompetencja socjokulturowa w opisie kompetencji językowej na potrzeby certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego, [w:] Cudak, Romuald, Tambor, Jolanta, Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesKenneth, Gergen, 1995, Social construction and the educational proces, [w:] Steffe, Leslie,, Gale, Jerry (red.), Constructivism in education, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, s. 17–39.pl_PL
dc.referencesLarochelle, Marie, 2000, Radical constructivism: Notes on viability, ethics and other educational issues, [w:] Steffe, Leslie, Thompson, Pat (red.), Radical constructivism in action: Building on the pioneering work of Ernst von Glasersfeld. London: Falmer, s. 55–68.pl_PL
dc.referencesMarkiewka Tomasz, 2013, Neopragmatyści wobec kategorii autora. O konsekwencjach konstruktywizmu, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 282– 283.pl_PL
dc.referencesMartyniuk, Waldemar, 1988, Wartość dydaktyczna tekstów w nauczaniu języków obcych, 1988, [w:] Ostromęcka–Frączak, Bożena, (red.), Polonistyczna edukacja językowa i kulturowa cudzoziemców, Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesMitterer Josef, 2013, On Interpretation, “Constructivist Foundations”, special issue: Non dualism. A Conceptual Revision?, Riegler, Alexander, Weber, Stefan (red.), Vol. 8, Nr 2 (March 2013), s. 143– 147.pl_PL
dc.referencesPressley, Harris, Karen, Marks, Marilyn, 1992, But good strategy instructors are constructivists! „Educational Psychology Review”, nr 4, s. 3–31.pl_PL
dc.referencesRorty Richard, 1999, Teksty i grudki; Badanie jako rekontekstualizacja. Antydualistyczne ujęcie interpretacji, [w:] Rorty, Richard, Obiektywność, relatywizm i prawda. Pisma filozoficzne. Tom 1, przeł. Margański, Janusz, Aletheia, Warszawa 1999 ss. 119–139; 141–167.pl_PL
dc.referencesSkibiński, Adam, 2003, Homo Significus. Autorozprawa o poznaniujęzyku, Warszawa: Imex-Graf.pl_PL
dc.referencesGaszyńska-Magiera, Małgorzata, Jak testować znajomość kultury? www.ism.wsmip.uj.edu.pl/.../0368931d-4cda-4aa5-88dcb673b4de29ea, dostęp 15.10.2016).pl_PL
dc.referencesGlasersfeld, Ernst, von, Distinguishing the Observer: An Attempt at Interpreting Maturana. http://www.oikos.org/vonobserv.htmp. (dostęp: 10.09.2016).pl_PL
dc.referencesGlasersfeld, Ernst, von, Learning as Constructive Activity: http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/083.pdf (dostęp: 18.09.2016).pl_PL
dc.referencesJin, Li, Constructivism-Application in Oral English Teaching to Non- English Majors: http://www.gpejournal.org/index.php/GPEJ/article/viewFile/2 4/6 (dostęp: 19.10.2016).pl_PL
dc.referenceshttps://constructivisminelt.wikispaces.com/ Constructivism+and+language+teaching (dostęp: 19.10.2016).pl_PL
dc.referencesOpis poziomów kompetencji językowej dla potrzeb certyfikacji znajomości JPJO, 2000, d/s Ministerstwo Edukacji Narodowej, Komisja Certyfikacji Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, Materiały robocze nr 4/2000.pl_PL
dc.relation.volume2pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord