Filozofia w sukurs edukacji. O filozoficznych podstawach nauczania języka
Streszczenie
The aim of the article is to reflect on the philosophical foundations of
foreign language teaching on the example of teaching Polish as a foreign
language. The starting point of the considerations is the constructivist
epistemology (mainly radical constructivist by Ernst von Glasersfeld)
and the notion of language / language behavior (languaging -
formulated by the biologist and constructivist Humbert Maturana). I am
arguing that the teaching of language behavior / orienting behaviour
should be an integral part of the didactic process. Language is a much
more complex phenomenon, and understood as linguistic behavior
refers to emotions, bodily reactions, conventions adopted in a given
interpretation community, and the areas of consensual domain we
achieve during communication with our interlocutors. Although the
constructivist approach is known in the world, it can be observed that
the practice of teaching is still dominated by the belief about the passive
transmission of knowledge. The constructivist perspective applied to
the organization of the didactic process may have practical
consequences for formulating certification rules or organization of
work during the lesson. Celem artykułu jest refleksja nad filozoficznymi podstawami nauczania
języków obcych na przykładzie nauczania polskiego jako obcego.
Punktem wyjścia rozważań jest konstruktywistyczna epistemologia
(głównie radykalnie konstruktywistyczna Ernsta von Glasersfelda) i
pojęcie językowania/zachowania językowego (languaging –
sformułowane przez biologa i konstruktywistę Humberta Maturanę).
Stawiam tezę, że nauczanie zachowania językowego/zachowania
orientującego powinno stanowić integralną część procesu
dydaktycznego. W ten sposób problem tego, jak uczyć kultury i jak je
połączyć z kształceniem językowym w ogóle nie powstaje. Język jest
znacznie bardziej złożonym fenomenem, a rozumiany jako zachowanie
językowe odnosi się do emocji, cielesnych reakcji, konwencji, przyjętych w danej wspólnocie interpretacyjnej, i osiąganych przez nas dziedzin
zgodności (consensual domain) w czasie komunikacji z naszymi
interlokutorami. Chociaż podejście konstruktywistyczne jest znane na
świecie, to jednak można zaobserwować, że w praktyce nauczania wciąż
dominuje przekonanie o pasywnym przekazie wiedzy. Perspektywa
konstruktywistyczna zastosowana do organizacji procesu
dydaktycznego może mieć konsekwencje praktyczne dla formułowania
programów nauczania, zasad certyfikacji czy organizacji pracy podczas
lekcji.
Collections