Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPieniążek, Paweł
dc.date.accessioned2020-11-12T13:16:07Z
dc.date.available2020-11-12T13:16:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32534
dc.description.abstractThis article is dedicated to a philosophical interpretation of Dostoevsky’s Notes from the Underground. In contrast to the existential interpretation proposed by Shestov (in Philosophy of tragedy) the author defends the thesis that Dostoevsky’s novel has to be interpreted from the perspective of modernity, and the tragedy of his hero, the underground man, has to be interpreted in categories of alienation and inauthentic existence. From that perspective the divide between normal life and underground life expresses the fundamental contradiction of the modern world. The author indicates the proximity between Dostoevsky’s and Kierkegaard’s and Nietzsche’s analyses of modernity. He then shows that Dostoevsky contrasts the arbitrariness of the underground man to a deterministic, scientistic vision of the world and makes it an important premise of his understanding of an authentic existence based on freedom and faith.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;45
dc.subjectthe underground manpl_PL
dc.subjectnormal lifepl_PL
dc.subjectmodernitypl_PL
dc.subjectevilpl_PL
dc.subjectfreedompl_PL
dc.subjectfaithpl_PL
dc.subjectczłowiek z podziemiapl_PL
dc.subjectżycie normalnepl_PL
dc.subjectnowoczesnośćpl_PL
dc.subjectzłopl_PL
dc.subjectwolnośćpl_PL
dc.subjectwiarapl_PL
dc.titleŻycie pęknięte w „Notatkach z podziemia” Dostojewskiegopl_PL
dc.title.alternativeThe broken life in Dostoevsky’s Notes from the Undergroundpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2019pl_PL
dc.page.number61-86pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBesançon, A. (1990). Tołstojewszczyzna. Zeszyty literackie, 30, 79-91.pl_PL
dc.referencesBierdiajew, M. (2004). Światopogląd Dostojewskiego. Kęty: Antyk.pl_PL
dc.referencesBohun, M. (1996). Fiodor Dostojewski i idea upadku cywilizacji europejskiej. Katowice: Śląsk.pl_PL
dc.referencesDobieszewski, J. (2017). Raskolnikow i inni. Kilka filozoficznych refleksji o bohaterach Dostojewskiego, [w:] J. Dobieszewski (red.) Wokół Fiodora Dostojewskiego. Warszawa: Wyd. UW.pl_PL
dc.referencesDostojewski, F. (1976). O literaturze i sztuce. Kraków: Wydawnictwo Literackiepl_PL
dc.referencesDostojewski, F. (1979). Idiota. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesDostojewski, F. (1982). Dzienniki pisarza, t. 1-3. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesDostojewski, F. (1992). Notatki z podziemia (Z dzieł Fiodora Dostojewskiego, t. 1). London: Puls.pl_PL
dc.referencesDostojewski, F. (1993). Sentencje. Białystok: Łuk.pl_PL
dc.referencesDostojewski, F. (2004). Bracia Karamazow. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesDostojewski, F. (2010). Biesy. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesGromczyński, W. (1980). Zagadka Raskolnikowa. Z problemów filozoficznej interpretacji postaci Dostojewskiego. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Socjologicznej, 26, 315-356.pl_PL
dc.referencesJaroszewski, T.M. (1981). Fenomenologia wolności Fiodora Dostojewskiego, [w:] Kułakowska D. Dostojewski. Dialektyka niewiary. Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesJewłampijew, I. (2017). Osoba jako absolut: metafizyka Dostojewskiego, [w:] J. Dobieszewski [red.], Wokół Fiodora Dostojewskiego (93- 119). Warszawa: Wyd. UW 2017.pl_PL
dc.referencesKierkegaard, S. (1982). Choroba na śmierć. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKierkegaard, S. (2008). Recenzja literacka. Kęty: Wyd. Marek Derewecki.pl_PL
dc.referencesKruszelnicki, M. (2017). Dostojewski. Konflikt i niespełnienie. Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.referencesKułakowska, D. (1981). Dostojewski. Dialektyka niewiary. Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesLazari, A. (1988). „Poczwiennictwo”. Z badań nad historią idei w Rosji. Łódź: Wyd. UŁ.pl_PL
dc.referencesNietzsche, F. (2012a). Niewczesne rozważania, [w:] Dzieła wszystkie, t. 1a. Łódź: Oficyna.pl_PL
dc.referencesNietzsche, F. (2012b). Narodziny tragedii, [w:] Dzieła wszystkie, t. 1a. Łódź: Oficyna.pl_PL
dc.referencesNietzsche, F. (2012c). Notatki z lat 1885-1887 (Dzieła wszystkie, t. 12). Łódź: Officyna.pl_PL
dc.referencesNietzsche, F. (2012d). Notatki z lat 1887-1889 (Dzieła wszystkie, t. 13). Łódź: Officyna.pl_PL
dc.referencesPieniążek, P. (2010). Schiller/Nietzsche: nowoczesność, kultura, historiozofia. Przegląd Filozoficzno-Literacki, 3(28), 147-170.pl_PL
dc.referencesPrzybylski, R. (2010). Dostojewski i „przeklęte problemy”. Warszawa: Sic!pl_PL
dc.referencesRogalski, A. (1960), Rosja Europa. Wzajemne związki, wpływy i zależności kulturalno-literackie. Warszawa: PAXpl_PL
dc.referencesSchelling, F.W.J. (1990). Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności i sprawami z tym związanymi. Kraków: Inter esse.pl_PL
dc.referencesSchiller, F. (2006). O poezji naiwnej i sentymentalnej, [w:] Dzieła wybrane, t. 1 [red. S. Kaszyński]. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl_PL
dc.referencesSchopenhauer, A. (2004). W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i paralipomena, t. 2. Kęty: Antyk.pl_PL
dc.referencesSimons, J. D. (1972). The Myth of Progress In Schiller and Dostoevsky. Comparative Literature, 24, 328-337.pl_PL
dc.referencesSugerman, R. (1980). Rancor against time. The Phenomenology of „Ressentiment”. Hamburg: Meiner.pl_PL
dc.referencesWalicki, A. (1959). Osobowość a historia. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord