dc.contributor.author | Ścibor, Aleksandra Maria | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T15:12:02Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T15:12:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Ścibor A. M., Ku Innej Jakości, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 155-160, doi: 10.18778/8088-820-3.13 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32341 | |
dc.description.abstract | Inviting a different quality happens through inviting every quality. Inviting every quality is enabled by inviting a different quality. One pre-conditions the other. One transforms into the other. This process leads to the ultimate unity because As above, so below. As below, so above. So that the miracle of One be accomplished. Remembering the forgotten unity, I ask after Jonathan Burrows What do you know that you have forgotten that you know? I ask this question when I dance and when I create and in all the in-between times and spaces. When I choreograph, I give the entire time and space to the process of remembering. As I give, I receive. Choreographing gives me space and structure to meet my lost parts with patience and trust. It is space and structure that holds what there is to be held. Choreographing is a sacred space, a space of revelations, a space of healing, a space of vulnerability and empowerment. This articles reveals the why, how and what of inviting a different quality within the context of choreographing and performing. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | taniec | pl_PL |
dc.subject | nowa jakość | pl_PL |
dc.title | Ku Innej Jakości | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 155-160 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Frankfurt University of Music and Performing | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Ścibor Aleksandra – artystka i badaczka embodiment, tancerka, choreografka. Ukończyła filologię angielską (Uniwersytet Adama Mickiewicza, specjalizacja: tłumaczenie konferencyjne), Podyplomowe Studia Menedżerów Kultury (Szkoła Główna Handlowa) i edukację tańca współczesnego (Frankfurt University of Music and Performing Arts). W świat tańca wprowadzili ją Kama Jankowska i Witold Jurewicz. W latach 2005–2010 tańczyła w Teatrze Tańca Alter. Współpracowała m.in. z Nigelem Charnockiem, Jackiem Owczarkiem, Rafałem Dziemidokiem, Robertem Haydenem i Tomaszem Rodowiczem. W 2014 roku rozpoczęła szkolenie Body-Mind Centering® Somatic Movement Education. Trenuje aikido i rozwija autorską praktykę BACK HOME. Obecnie pracuje ze studentami aktorstwa (Frankfurt University of Music and Performing Arts, Zurich University of the Arts) oraz tworzy spektakle (Still Here, Sushuma). Strona internetowa autorki: http://www.aleksandrascibor.com. | pl_PL |
dc.references | Bainbridge Cohen B. (1993), Development of Perception. Self-Study Guide. Senses and Perception, Th e School of Body-Mind Centering®. | pl_PL |
dc.references | Bainbridge Cohen B. (2008), Sensing, Feeling, and Action: the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering, Contact Editions, Northampton. | pl_PL |
dc.references | Burrows J. (2010), A Choreographer’s Handbook, Routlege, Oxon. | pl_PL |
dc.references | Gray C., A Diff erent Way of Knowing? Inquiry through Creative Practice htt p://www.academia. edu/9689906/A_diff erent_way_of_knowing_Inquiry_through_the_creative_ arts (dostęp: 03.11.2016). | pl_PL |
dc.references | Hartley L. (1995), Wisdom of the Body Moving: An Introduction to Body-Mind Centering, North Atlantic Books, Berkeley. | pl_PL |
dc.references | Hay D. (2000), My Body, the Buddhist, Wesleyan University Press, Middletown (CT). | pl_PL |
dc.references | Klien M. (2008), Choreography as an Aesthetics of Change, PhD diss., Edinburgh College of Art, Edinburgh | pl_PL |
dc.references | Protopapa E. (2011), Performance-making as interruption in practice-led research, „Choreographic Practices”, t. 2. | pl_PL |
dc.references | Santoro F. (2003), Astroshamanishm. A Journey into the Inner Universe. Book 1, Findhorn Press Finhorn. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.13 | |