dc.contributor.author | Ciesielski, Tomasz | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T15:00:11Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T15:00:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Ciesielski T., Sense-action – praktyka-jako-badanie rozpoznana ex post, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 135-146, doi: 10.18778/8088-820-3.11 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32339 | |
dc.description.abstract | The paper describes the process of developing sensory performance: Sense-Action. Memories of children and teenagers living in Litzmannstadt Ghetto – Anna Skorecki, Dawid Sierakowiak and Lolek Lubinski – are used as inspiration, but also narrative and experiential matrix for the performance’s structure. Between 2013 and 2016 three versions of the project, different in terms of techniques used and creative strategies were developed. Each was performed in a direct correlation with three chosen traditions in theatre studies – semiotics, anthropology and cognitive studies/phenomenology – which supported the exploration in performative correlation of the individual memory and memory of trauma mediated by the narrative. At the same time, the transition between the research contexts was not categorical. The structure of the performance was growing with subsequent editions, allowing on the one hand recognizing the places where the paradigms disconnect, and, on the other, the potential ways of correlating them. In the paper I analyse the interdependence of creative and research strategies as a potential teaching tool. The conclusions serve to indicate the potential benefits and risks of double involvement in dance and theatre, and hence the need to share two different perspectives. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Praca powstała w wyniku realizacji
projektu badawczego o
nrze 2016/21/N/
HS2/02671 finansowanego ze
środków Narodowego Centrum
Nauki. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | sense-action | pl_PL |
dc.subject | praktyka-jako-badanie | pl_PL |
dc.subject | ex post | pl_PL |
dc.title | Sense-action – praktyka-jako-badanie rozpoznana ex post | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 135-146 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Muzyczna w Łodzi | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Ciesielski Tomasz – performer, tancerz, badacz i menadżer teatru, w swoich działaniach łączący wszystkie te trzy doświadczenia. Od 2009 roku członek Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA, w tym czasie uczestniczył w projektach: Antyk/Taniec w Re-Konstrukcji, Oratorium Dance Project, DOTKNIĘCI/PORUSZENI. W 2011 roku nawiązał współpracę z duńskim zespołem Granhøj Dans, realizując międzynarodowe spektakle Men&Mahler oraz Rite of Spring Extended w reżyserii Pallego Granhøja. Oba widowiska otrzymały nagrodę dla najlepszego duńskiego spektaklu teatru tańca Årets Reumert 2013 i 2014. Twórca autorskich performansów, m.in. Sense-action, Idylluzja, Taśmy profesjonalne, Edging. Autor publikacji i uczestnik międzynarodowych projektów dotyczących możliwości zastosowania wiedzy z zakresu nauk kognitywnych i neuronauk w badaniach nad tańcem. Sekretarz Rady Redakcyjnej projektu Słownik tańca XX i XXI wieku. Stypendysta Alternatywnej Akademii Tańca 2016 organizowanej przez Stary Browar Nowy Taniec. Wykładowca na kierunku choreografi a w Akademii Muzycznej w Łodzi, doktorant w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Bartosiak M. (2013), Za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź | pl_PL |
dc.references | Ciesielski T. (2014), Taneczny umysł. Teatr ruchu i tańca w perspektywie neurokognitywistycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Jajte-Lewkowicz I. (2016), Teatr dziecięcy i młodzieżowy we współczesnej praktyce kulturowej. Przechadzka po tematach i lekturze, Bałucki Ośrodek Kultury w Łodzi, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, 05.2016, htt p:// www.boklodz.pl/images/BOK_CENTRA LA/Wydarzenia/Dziatwa_2016/dziatwa2016_ wydawnictwo.pdf (dostęp: 30.05.2017). | pl_PL |
dc.references | Kluszczyński R.W. (2010), Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kowzan T. (2003), Znak w teatrze, [w:] J. Degler (red.), Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Lakoff G., Nú ñ ez R.E. (2000), Where Mathematics Comes From. How the Embodied Mind Brings Mathematics into Being, Basic Books, New York. | pl_PL |
dc.references | Lubiński J.L. (2015), Dziennik Lolka Lubińskiego, oprac. A. Łagodzińska, K. Gucio (red.), Muzeum Miasta Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Menary R. (2010), Introduction to the special issue on 4E cognition, „Phenomenology and the Cognitive Sciences” 9 (2010): 4: 459–63. DOI: 10.1007/s11097–010–9187–6. | pl_PL |
dc.references | Nelson R. (2013), Practice as Research in the Arts. Principles, Protocols, Pedagogies, Resistances, Palgrave Macmillan, London. | pl_PL |
dc.references | Read H. (1976), Wychowanie przez sztukę, tłum. A. Trojanowska-Kaczmarska, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Świontek S. (2003), Sławomira Świontka dwanaście wykładów z wprowadzenia do wiedzy o teatrze, oprac. i red. L. Karczewski, I. Lewkowicz, M. Wójcik, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Turner V.W. (2005), Od rytuału do teatru, tłum. M. i J. Dziekanowie, Ofi cyna Wydawnicza Volumen. Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.11 | |