dc.contributor.author | Lissowska-Postaremczak, Regina | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T13:20:31Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T13:20:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Lissowska-Postaremczak R., Gry z percepcją. O strategiach kinestetycznego zaangażowania, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 91-101, doi: 10.18778/8088-820-3.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32333 | |
dc.description.abstract | The article deals with choreographic strategies that challenge the dominance of visuality and interpretative in dance. The preoccupation of contemporary choreographers with the kinesthetic experience of the moving body and the mechanism of perception leads to new choreographic strategies aiming to make non-aesthetic and non-intellectual, and even non-visual areas of the spectacle experience accessible for a viewer. The author give examples of choreographic works that implement various strategies of perceptual engagement of the viewer, based on kinesthetic experiences and crossing the traditional audience-viewer relation that involves mainly visual access to movement. The kinesthetic experience became a subject matt er of dance performance, or is conceptualized, used as (conscious) mode of reception of the spectacle, or modified in the technological field. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | gry z percepcją | pl_PL |
dc.subject | kinestetyczne zaangażowanie | pl_PL |
dc.title | Gry z percepcją. O strategiach kinestetycznego zaangażowania | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 91-101 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | UAM w Poznaniu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Lissowska-Postaremczak Regina – teatrolog, teoretyk i praktyk tańca. Absolwentka wiedzy o teatrze UAM w Poznaniu oraz choreografi i i teorii tańca UMFC w Warszawie. Wykładowca na kierunkach wiedza o teatrze UAM oraz taniec w kulturze fizycznej na AWF w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień percepcji kinestetycznej, współczesnej choreografii, nowych mediów i technologii cyfrowych w spektaklach opartych na ruchu oraz filmu tańca. Teksty krytyczne i teoretyczne publikowała m.in. w „Studia Choreologica”, miesięczniku „TEATR”, w licznych monografi ach. Recenzentka portalu taniecPOLSKA . Od 2014 roku kuratorka i selekcjonerka „Dances with Camera” w ramach Short Waves Festival. Od 2016 roku specjalista ds. PR Polskiego Teatru Tańca. | pl_PL |
dc.references | Birringer J. (2003), Dance and Interactivity, „Dance Research Journal” (2), 35/36. | pl_PL |
dc.references | Boucher M. (2004), Kinetic Synaesthesia: Experiencing Dance in Multimedia Scenographies, „Contemporary Aesthetics”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Fabious J. (2009), Seeing the body move, [w:] J. Butt rworth, L. Wildschut (red.), Contemporary Choreography. A Critical Reader, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Foster S.L. (2011), Choreographing Empathy. Kinesthesia in Performance, Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Lichota P. (2016), Tradycje hałasu w świecie dźwięku, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Zamorska M. (2014), Multimedialność: strategie wykorzystywania nowych mediów (elektronicznych, cyfr owych) w polskim nowym tańcu, Projekt badawczy zrealizowany w ramach III edycji programu „Muzyczne Białe Plamy”, htt p://imit.org.pl/uploads/materials/ fi les/Zamorska%20Magdalena%20-%20Praca%20badawcza%20MBP%20III.pdf (dostęp: 27.07.2017). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.07 | |