Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFrydrysiak, Sandra
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.contributor.editorCiesielski, Tomasz
dc.date.accessioned2020-10-16T13:17:48Z
dc.date.available2020-10-16T13:17:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationFrydrysiak S., Taniec jako sztuka transmedialna. Choreograficzne instalacje Williama Forsythe’a, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 63-74, doi: 10.18778/8088-820-3.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-820-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32331
dc.description.abstractHow do choreographic dance strategies develop in times of new media and technology? How do the latter use what the dancing body is “saying” and what are they bringing to the theoretical discourse around contemporary dance? Dancing has now become an important part of the new media art, which is based on dance movements or, more broadly, on the phenomenon of motion in general, technologically “picking” it, coding and then processing it into other media. New qualities, forms and artistic meanings that are created in this way reflect on the status of dance and choreography, in particular on the fact that the audience takes over the role of a dancer and even the role of a choreographer. In the discussed hybrid works by William Forsythe from the Choreographic Objects series, the traditionally understood dance/choreographic subject is often invisible, and the dance begins to be considered in terms of transmediality.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańcapl_PL
dc.relation.ispartofBartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecttaniecpl_PL
dc.subjectsztuka transmedialnapl_PL
dc.subjectchoreograficzne instalacjepl_PL
dc.subjectWilliam Forsythepl_PL
dc.titleTaniec jako sztuka transmedialna. Choreograficzne instalacje Williama Forsythe’apl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number63-74pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSWPS w Warszawiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-821-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteFrydrysiak Sandra – doktorka nauk humanistycznych w specjalności kulturoznawstwo, pracująca naukowo w obszarach gender studies oraz dance studies. Wykładowczyni w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie oraz adiunktka w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu. Autorka książki Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca (2017, w druku). Posiada tytuły: magistra stosunków międzynarodowych, socjologii oraz międzynarodowych gender studies (Uniwersytet Łódzki oraz Universidad de Oviedo). Aktualne kierunki badawcze to: taniec współczesny, performans, taniec jako forma poznania, percepcja, immersja, nowe technologie w sztuce, wirtualna rzeczywistość.pl_PL
dc.referencesAkerly J. (2015), Post-Humanism in Post-Modern Dance, Proceedings of the 21st International Symposium on Electronic Art: ISEA2015.pl_PL
dc.referencesBirringer J. (2004), Dance and Interactivity, „Dance Research Journal”, nr 36 (1), DOI:10.1017/S0149767700007580.pl_PL
dc.referencesButler J. (1997), Performative Acts and Gender Constitution. An Essay in Phenomenology and Feminist Th eory, [w:] K. Conboy, N. Medina, S. Stanbury (red.), Writing on Th e Body. Female Embodiment and Feminist Th eory, Columbia University Press, New York.pl_PL
dc.referencesForsythe, W., Choreographic Objects, htt p://www.williamforsythe.de/essay.html (dostęp: 20.08.2015).pl_PL
dc.referencesFoster S.L. (2011), Choreographing Empathy. Kinesthesia in Performance, Routledge, London–New York.pl_PL
dc.referencesGündüz Z., Interactive Dance: Th e Merger of Media Technologies and the Dancing Body, htt ps://www.inter-disciplinary.net/ci/cyber%20hub/visions/v3/gunduz%20paper. pdf (dostęp: 21.08.2015).pl_PL
dc.referencesHiggins D. (2000), Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLepecki A. (2013), Choreopolice and Choreopolitics: or, the task of the dancer, „TDR: Th e Drama Review” 57(4) (T220).pl_PL
dc.referencesLepecki A. (2007), Choreography as Apparatus of Capture, „TDR: Th e Drama Review” 51(2) (T 194).pl_PL
dc.referencesLycouris S. (2013), Choreografi czne otoczenie. Nowe technologie i działania artystyczne oparte na ruchu, tłum. M. Jankowski, [w:] J. Majewska (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesManovich L. (2006), Estetyka postmedialna, tłum. E. Wójtowicz, [w:] J. Dąbkowska-Zydroń (red.), Redefi nicja pojęcia sztuka. Ponowoczesność i wielokulturowość, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznań.pl_PL
dc.referencesMcLuhan M. (2004), Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka-Kubisz, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPortanova S. (2013), Moving without a Body. Digital Philosophy and Choreographic Th oughts, MIT Press, London.pl_PL
dc.referencesPovall R. (2013), Z technologią należy uważać…, tłum. M. Jankowski, [w:] J. Majewska (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesSolano M.B. (2006), Designing Unstable Landscapes. Improvisational Dance within Cognitive Systems, [w:] J. Birringer, J. Fenger (red.), Tanz im Kopf: Dance and Cognition, Yearbook 15 of the German Dance Research Society, Berlin.pl_PL
dc.referencesZałuski T. (2010), Transmedialność?, [w:] T. Załuski (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej, ASP im. W. Strzemińskiego w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-820-3.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe