dc.contributor.author | Frydrysiak, Sandra | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T13:17:48Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T13:17:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Frydrysiak S., Taniec jako sztuka transmedialna. Choreograficzne instalacje Williama Forsythe’a, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 63-74, doi: 10.18778/8088-820-3.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32331 | |
dc.description.abstract | How do choreographic dance strategies develop in times of new media and technology? How do the latter use what the dancing body is “saying” and what are they bringing to the theoretical discourse around contemporary dance? Dancing has now become an important part of the new media art, which is based on dance movements or, more broadly, on the phenomenon of motion in general, technologically “picking” it, coding and then processing it into other media. New qualities, forms and artistic meanings that are created in this way reflect on the status of dance and choreography, in particular on the fact that the audience takes over the role of a dancer and even the role of a choreographer. In the discussed hybrid works by William Forsythe from the Choreographic Objects series, the traditionally understood dance/choreographic subject is often invisible, and the dance begins to be considered in terms of transmediality. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | taniec | pl_PL |
dc.subject | sztuka transmedialna | pl_PL |
dc.subject | choreograficzne instalacje | pl_PL |
dc.subject | William Forsythe | pl_PL |
dc.title | Taniec jako sztuka transmedialna. Choreograficzne instalacje Williama Forsythe’a | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 63-74 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | SWPS w Warszawie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Frydrysiak Sandra – doktorka nauk humanistycznych w specjalności kulturoznawstwo, pracująca naukowo w obszarach gender studies oraz dance studies. Wykładowczyni w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie oraz adiunktka w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu. Autorka książki Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca (2017, w druku). Posiada tytuły: magistra stosunków międzynarodowych, socjologii oraz międzynarodowych gender studies (Uniwersytet Łódzki oraz Universidad de Oviedo). Aktualne kierunki badawcze to: taniec współczesny, performans, taniec jako forma poznania, percepcja, immersja, nowe technologie w sztuce, wirtualna rzeczywistość. | pl_PL |
dc.references | Akerly J. (2015), Post-Humanism in Post-Modern Dance, Proceedings of the 21st International Symposium on Electronic Art: ISEA2015. | pl_PL |
dc.references | Birringer J. (2004), Dance and Interactivity, „Dance Research Journal”, nr 36 (1), DOI:10.1017/S0149767700007580. | pl_PL |
dc.references | Butler J. (1997), Performative Acts and Gender Constitution. An Essay in Phenomenology and Feminist Th eory, [w:] K. Conboy, N. Medina, S. Stanbury (red.), Writing on Th e Body. Female Embodiment and Feminist Th eory, Columbia University Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Forsythe, W., Choreographic Objects, htt p://www.williamforsythe.de/essay.html (dostęp: 20.08.2015). | pl_PL |
dc.references | Foster S.L. (2011), Choreographing Empathy. Kinesthesia in Performance, Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Gündüz Z., Interactive Dance: Th e Merger of Media Technologies and the Dancing Body, htt ps://www.inter-disciplinary.net/ci/cyber%20hub/visions/v3/gunduz%20paper. pdf (dostęp: 21.08.2015). | pl_PL |
dc.references | Higgins D. (2000), Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Lepecki A. (2013), Choreopolice and Choreopolitics: or, the task of the dancer, „TDR: Th e Drama Review” 57(4) (T220). | pl_PL |
dc.references | Lepecki A. (2007), Choreography as Apparatus of Capture, „TDR: Th e Drama Review” 51(2) (T 194). | pl_PL |
dc.references | Lycouris S. (2013), Choreografi czne otoczenie. Nowe technologie i działania artystyczne oparte na ruchu, tłum. M. Jankowski, [w:] J. Majewska (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Korporacja Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Manovich L. (2006), Estetyka postmedialna, tłum. E. Wójtowicz, [w:] J. Dąbkowska-Zydroń (red.), Redefi nicja pojęcia sztuka. Ponowoczesność i wielokulturowość, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznań. | pl_PL |
dc.references | McLuhan M. (2004), Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka-Kubisz, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Portanova S. (2013), Moving without a Body. Digital Philosophy and Choreographic Th oughts, MIT Press, London. | pl_PL |
dc.references | Povall R. (2013), Z technologią należy uważać…, tłum. M. Jankowski, [w:] J. Majewska (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Korporacja Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Solano M.B. (2006), Designing Unstable Landscapes. Improvisational Dance within Cognitive Systems, [w:] J. Birringer, J. Fenger (red.), Tanz im Kopf: Dance and Cognition, Yearbook 15 of the German Dance Research Society, Berlin. | pl_PL |
dc.references | Załuski T. (2010), Transmedialność?, [w:] T. Załuski (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej, ASP im. W. Strzemińskiego w Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.05 | |