Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSheets-Johnstone, Maxine
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.contributor.editorCiesielski, Tomasz
dc.date.accessioned2020-10-16T11:35:22Z
dc.date.available2020-10-16T11:35:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSheets-Johnstone M., Ruch – podstawa realności świata ożywionego, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s. 47-61, doi: 10.18778/8088-820-3.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-820-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32330
dc.description.abstractWhether in science or in art, choreographic strategies are grounded in movement. Thus, a kinetic dynamic is integral to choreographic strategies in both the pursuit of scientific knowledge about some phenomenon and in the creation of works of art, a kinetic dynamic that is tied to thinking in movement and to the qualitative dynamics of movement. In order to bring this foundational reality of movement to the fore, the chapter first details common practices and ways of thinking that are obstacles to its recognition, obstacles running from dictionary definitions to embodiments of all kinds. In the process of critically specifying these common practices and ways of thinking, the chapter shows how, on the basis of the inherent qualitative dynamics of movement, a dynamic congruency exists between emotions and movement and how in our everyday lives, alone and with others, we create synergies of meaningful movement. It in fact shows how both Buddhist expositions of mind and phenomenological analyses of consciousness are anchored in movement and in turn how and why talk of mirror neurons and embodied simulation are benighted scientific attempts to explain the experience of movement. The chapter then turns to paradigms of choreographic strategies in science and in art, the first detailing neuroscience research studies focusing on brain cell interactions, the second detailing Merce Cunningham’s description of his approach to choreographing and learning a new solo dance. In each instance – whether a matter of science or of art – movement and the practice of thinking in movement are at the core of the choreographic strategy.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańcapl_PL
dc.relation.ispartofBartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectruchpl_PL
dc.subjectświat ożywionypl_PL
dc.titleRuch – podstawa realności świata ożywionegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number47-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Oregonpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-821-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteSheets-Johnstone Maxine – interdyscyplinarna badaczka, od ośmiu lat powiązana z Wydziałem Filozofii University of Oregon. Prowadziła wykłady w Europie, szczególnie na Uniwersytecie w Aarhus, na uniwersytecie Ghent oraz na Kobenhavns Universitet w Centre for Subjectivity Research, w Instytucie Sportowym i w Instytucie Nielsa Bohra. Otrzymała tytuł licencjata z zakresu literatury francuskiej i porównawczej na University of California w Berkeley, a także tytuł magistra z zakresu tańca i stopień doktora w dziedzinie tańca i filozofii na University of Wisconsin. Przez wiele lat przed swoją profesurą z filozofii była profesorką tańca, choreografką/performerką i badaczką tańca. Pierwszą książką profesor Sheets-Johnstone była Dance Phenomenology (University of Wisconsin Press, 1966). Jej najnowsza książka to The Corporeal Turn: An Interdisciplinary Reader (Imprint Academic, 2009). Trzy książki „korzenie” – The Roots of Thinking (Temple University Press, 1990), The Roots of Power: Animate Form and Gendered Bodies (Chicago: Open Court, 1994) i The Roots of Morality (Pennsylvania State University Press, 2008) – zajmują przestrzeń między tymi publikacjami, podobnie jak The Primacy of Movement (Amsterdam: John Benjamins Publishing, 1999) i Illuminating Dance: Philosophical Explorations (Bucknell University Press, 1985). Książka The Roots of Power została nominowana przez Ashleya Montagu do nagrody Anisfield-Wolf Book Award.pl_PL
dc.referencesArystoteles (1990), Fizyka, tłum. K. Leśniak [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, tom II, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBaars B.J., Gage, N.M. (2010), Cognition, Brain, and Consciousness: Introduction to Cognitive Neuroscience, Elsevier, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesCunningham M. (1968), Changes: Notes on Choreography, Something Else Press, New York.pl_PL
dc.referencesDarwin Ch. (1987), Charles Darwin’s Notebooks, 1836–1844, P.H. Barrett , P. J. Gautrey, S. Herbert, D. Kohn, S. Smith (red.), Cornell University Press, Ithaca.pl_PL
dc.referencesDowning G. (2005), Discussion: Emotion, Body, and Parent-Infant Interaction, [w:] Emotional Development, J. Nadel, D. Muir (red.), Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesFuruhjelm M., Ingelman-Sundberg A., Wirsén C. (1977), A Child Is Born, Delacorte Press/Seymour Lawrence, New York.pl_PL
dc.referencesEdelman G. (1992), Bright Air, Brilliant Fire: On the Matt er of the Mind, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesHay D.B., Williams D., Stahl D., Wingate R.J. (2013), Science Education, t. 97, nr 3.pl_PL
dc.referencesHusserl E. (1970), Th e Crisis of the European Sciences and Transcendental Phenomenology, Northwestern University Press, Evanston (IL).pl_PL
dc.referencesHusserl E. (1973), Cartesian Meditations, Martinus Nijhoff , The Hague.pl_PL
dc.referencesKelso J.A.S. (1995), Dynamic Patt erns, Bradford Books/MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesKelso J.A.S., Engstrøm D.A. (2006), Th e Complementary Nature, Bradford Books/MIT Press Cambridge.pl_PL
dc.referencesRizzolatt i, G., Fogassi L., Gallese V. (2006), Mirrors in the Mind, „Scientifi c American”, November.pl_PL
dc.referencesSheets-Johnstone M. (1981), Th inking in Movement, „Th e Journal of Aesthetics and Art Criticism” 39/4.pl_PL
dc.referencesSheets-Johnstone M. (1999). Emotions and Movement: A Beginning Empirical-Phenomenological Analysis of Th eir Relationship, „Journal of Consciousness Studies” 6, nr 11– 12. Także jako rozdział VIII w: Sheets-Johnstone M. (2009), Th e Corporeal Turn: An Interdisciplinary Reader, Imprint Academic, Exeter.pl_PL
dc.referencesSheets-Johnstone M. (2008), Gett ing to the Heart of Emotions and Consciousness, [w:] P. Calvo, A. Gomila (red.), Handbook of Cognitive Science: An Embodied Approach, Elsevier, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesSheets-Johnstone M. (2010a), Why Is Movement Th erapeutic?, „American Journal of Therapy”, t. 32, nr 1.pl_PL
dc.referencesSheets-Johnstone M. (2010b), Th inking in Movement: Further Analyses and Validations, [w:] J. Stewart, O. Gapenne, E.A. Di Paolo (red.), Enaction: Toward a New Paradigm for Cognitive Science, Bradford Book/MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesSheets-Johnstone M. (2012), On Movement and Mirror Neurons: A Challenging and Choice Conversation, „Phenomenology and the Cognitive Sciences” nr 11.pl_PL
dc.referencesSpitz R. (1983), Dialogues fr om Infancy, R.N. Emde (red.), International Universities Press, New York.pl_PL
dc.referencesStern D.N. (1985), Th e Interpersonal World of the Infant: A View fr om Psychoanalysis and Developmental Psychology, Basic Books, New York.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-820-3.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe