Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrzybowski, Juliusz
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.contributor.editorCiesielski, Tomasz
dc.date.accessioned2020-10-16T11:18:03Z
dc.date.available2020-10-16T11:18:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationGrzybowski J., Krótki rzut oka na trzy greckie obrazy choreografii, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s.19-31, doi: 10.18778/8088-820-3.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-820-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32328
dc.description.abstractThe word “choreography”, if we try to dissect it, contains two words. Two words but also somehow two things. Dancing and writing. I would like, from this perspective, to look at the three Greek images of the stage. The first picture is a labyrinth, the famous mythical Cretan building, which likes to appear in myths as the dance floor. The second picture is a spectacle prepared for the Olympic gods by Hephaistus, in which the lead roles were brilliantly played by Aphrodite with Ares, the third picture taken from the Euripides’es Bacchae and he is in my sense the brace of the whole story, is a painting in which dance and writing are facing each other as deadly enemies. The choreographer, the one who sets the stage, also establishes the central place of the state. Therefore, I would like to see in the choreographic act the founding and, in a strict sence, political action. If man is, as Aristotle said, a political animal, in this act in which polis derives from the mythical past, in which the gods and heroes depart, or otherwise, in which the gods and heroes occupy the spheres given them by the Republic, in this act of establishment I would like to look through the stage not only in the nature of dance, but also in the nature of man.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańcapl_PL
dc.relation.ispartofBartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectchoreografiapl_PL
dc.titleKrótki rzut oka na trzy greckie obrazy choreografiipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number19-31pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Muzyczna w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-821-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrzybowski Juliusz – ukończył filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim (2000), tam również uzyskał stopień doktora (2006). Pracuje na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz w łódzkiej Akademii Muzycznej. Zajmuje się głównie filozofią tańca (Wykład o improwizacji; O tym, czy taniec jest bezmyślny; O podstawie i możliwości historii tańca; Taniec labiryntu albo o tym, co wyrył Przesławny Kulawiec na środku tarczy Achillesa), wolnością (Szkoła niewolników, ΦΆΣΓΑΝΟΝ – O męstwie albo o wolności) oraz niezmiennie Heleną Trojańską (Piękno, czyli wieczność ukazująca się w czasie). Prowadzi wykłady na festiwalach tanecznych, w 2012 współpracował z zespołem „Pracownia Fizyczna” przy choreografii Fajdros, od 2011 roku wspólnie z Witkiem Jurewiczem poszukuje punktów stycznych tańca i filozofii. Na scenie. Ponadto posiadacz brązowego pasa w karate shotokan oraz były zarządca kamienicy przy ul. Partyzanckiej 3 w Ostrowie Wielkopolskim.pl_PL
dc.referencesAristoteles (1966), Physica, W.D. Ross (red.), Oxford. Wydanie polskie: Arystoteles (1990), Fizyka, tłum. K. Leśniak, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, tom II, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAthenaeus (1950), Deiphnosophistes, t. I–VII, Harvard University Press, Harvard. Wydanie polskie: Atenajos (2012), Uczta mędrców, tłum. K. Bartol, J. Danielewicz, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesEuripides (1978), Tragoediae, t. I–IV, Harvard. Wydanie polskie: Eurypides (2005– 2007), Tragedie, t. I–IV, tłum. J. Łanowski, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEustachius (1830), Eustathii Archiepiscopii Th essalonicensis Comentarii ad Homeri Iliadem, t. IV, Lipsiae.pl_PL
dc.referencesHezjod (1999), Narodziny bogów (Th eogonia), Prace i dni, Tarcza, tłum. i oprac. J. Łanowski, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHomer (1994), Odyseja, tłum. J. Parandowski, Poznań.pl_PL
dc.referencesPauzaniasz (1973), Wędrówka po Helladzie, W świątyni i w micie, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPlutarch (2004), Żywoty równoległe, t. 1: Tezeusz, Romulus i ich porównanie, Likurg, Numa i ich porównanie, tłum. K. Korus, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPindar (1981), Wybór poezji, oprac. A. Szastyńska-Siemion, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesScholia graeca in Homeri Iliadem (1877), oprac. W. Dindorf, Oxonii, [bmw].pl_PL
dc.referencesBeekes R. (2010), Etymological Dictionary of Greek, Brill, Leiden–Boston.pl_PL
dc.referencesChantraine P. (1968), Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Histoire des mots, Klincksieck, Paris.pl_PL
dc.referencesFrisk H. (1960), Griechisches etymologisches Wörterbuch, Heidelberg.pl_PL
dc.referencesLiddell H.S., Scott R. (1996), A Greek-English Lexicon, Clarendon Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesMatt hia A. (1861), Lexicon Euripideum, Lipsiae.pl_PL
dc.referencesGrzybowski J. (2011), Wykład o improwizacji, [w:] „Wykłady/rozmowy o improwizacji tańca”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzybowski J. (2013), Taniec labiryntu albo o tym, co wyrył Przesławny Kulawiec na środku tarczy Achillesa, „Studia Choreologica”, t. XIVpl_PL
dc.referencesGrzybowski J. (2015), Taniec żurawi – zwięzłe sprawozdanie z prowadzonych badań, „Studia Choreologica”, t. XVI.pl_PL
dc.referencesTh e Iliad. A commentary (1991), G.S. Kirk, R. Janko, M.W. Edwards, B. Hainsworth, N. Richardson (red.), t. I–VI, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesTopper K. (2010), Maidens, fi llies and the death of Medusa on a seventh-century pithos, „Th e Journal of Hellenic Studies”, t. 130.pl_PL
dc.referencesWunderlich H.G. (2003), Tajemnica Krety. Dokąd byk porwał Europę, czyli o korzeniach kultury europejskiej, tłum. I. Kania, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-820-3.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe