dc.contributor.author | Grzybowski, Juliusz | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.contributor.editor | Ciesielski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T11:18:03Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T11:18:03Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Grzybowski J., Krótki rzut oka na trzy greckie obrazy choreografii, [w:] Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017, s.19-31, doi: 10.18778/8088-820-3.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-820-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32328 | |
dc.description.abstract | The word “choreography”, if we try to dissect it, contains two words. Two words but also somehow two things. Dancing and writing. I would like, from this perspective, to look at the three Greek images of the stage. The first picture is a labyrinth, the famous mythical Cretan building, which likes to appear in myths as the dance floor. The second picture is a spectacle prepared for the Olympic gods by Hephaistus, in which the lead roles were brilliantly played by Aphrodite with Ares, the third picture taken from the Euripides’es Bacchae and he is in my sense the brace of the whole story, is a painting in which dance and writing are facing each other as deadly enemies. The choreographer, the one who sets the stage, also establishes the central place of the state. Therefore, I would like to see in the choreographic act the founding and, in a strict sence, political action. If man is, as Aristotle said, a political animal, in this act in which polis derives from the mythical past, in which the gods and heroes depart, or otherwise, in which the gods and heroes occupy the spheres given them by the Republic, in this act of establishment I would like to look through the stage not only in the nature of dance, but also in the nature of man. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bartosiak M., Ciesielski T. (red.), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź-Warszawa 2017; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | choreografia | pl_PL |
dc.title | Krótki rzut oka na trzy greckie obrazy choreografii | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 19-31 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Muzyczna w Łodzi | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-821-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Grzybowski Juliusz – ukończył filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim (2000), tam również uzyskał stopień doktora (2006). Pracuje na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz w łódzkiej Akademii Muzycznej. Zajmuje się głównie filozofią tańca (Wykład o improwizacji; O tym, czy taniec jest bezmyślny; O podstawie i możliwości historii tańca; Taniec labiryntu albo o tym, co wyrył Przesławny Kulawiec na środku tarczy Achillesa), wolnością (Szkoła niewolników, ΦΆΣΓΑΝΟΝ – O męstwie albo o wolności) oraz niezmiennie Heleną Trojańską (Piękno, czyli wieczność ukazująca się w czasie). Prowadzi wykłady na festiwalach tanecznych, w 2012 współpracował z zespołem
„Pracownia Fizyczna” przy choreografii Fajdros, od 2011 roku wspólnie z Witkiem Jurewiczem poszukuje punktów stycznych tańca i filozofii. Na scenie. Ponadto posiadacz brązowego pasa w karate shotokan oraz były zarządca kamienicy przy ul. Partyzanckiej 3 w Ostrowie Wielkopolskim. | pl_PL |
dc.references | Aristoteles (1966), Physica, W.D. Ross (red.), Oxford. Wydanie polskie: Arystoteles (1990), Fizyka, tłum. K. Leśniak, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, tom II, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Athenaeus (1950), Deiphnosophistes, t. I–VII, Harvard University Press, Harvard. Wydanie polskie: Atenajos (2012), Uczta mędrców, tłum. K. Bartol, J. Danielewicz, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Euripides (1978), Tragoediae, t. I–IV, Harvard. Wydanie polskie: Eurypides (2005– 2007), Tragedie, t. I–IV, tłum. J. Łanowski, Prószyński i S-ka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Eustachius (1830), Eustathii Archiepiscopii Th essalonicensis Comentarii ad Homeri Iliadem, t. IV, Lipsiae. | pl_PL |
dc.references | Hezjod (1999), Narodziny bogów (Th eogonia), Prace i dni, Tarcza, tłum. i oprac. J. Łanowski, Prószyński i S-ka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Homer (1994), Odyseja, tłum. J. Parandowski, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Pauzaniasz (1973), Wędrówka po Helladzie, W świątyni i w micie, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Plutarch (2004), Żywoty równoległe, t. 1: Tezeusz, Romulus i ich porównanie, Likurg, Numa i ich porównanie, tłum. K. Korus, Prószyński i S-ka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pindar (1981), Wybór poezji, oprac. A. Szastyńska-Siemion, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Scholia graeca in Homeri Iliadem (1877), oprac. W. Dindorf, Oxonii, [bmw]. | pl_PL |
dc.references | Beekes R. (2010), Etymological Dictionary of Greek, Brill, Leiden–Boston. | pl_PL |
dc.references | Chantraine P. (1968), Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Histoire des mots, Klincksieck, Paris. | pl_PL |
dc.references | Frisk H. (1960), Griechisches etymologisches Wörterbuch, Heidelberg. | pl_PL |
dc.references | Liddell H.S., Scott R. (1996), A Greek-English Lexicon, Clarendon Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Matt hia A. (1861), Lexicon Euripideum, Lipsiae. | pl_PL |
dc.references | Grzybowski J. (2011), Wykład o improwizacji, [w:] „Wykłady/rozmowy o improwizacji tańca”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grzybowski J. (2013), Taniec labiryntu albo o tym, co wyrył Przesławny Kulawiec na środku tarczy Achillesa, „Studia Choreologica”, t. XIV | pl_PL |
dc.references | Grzybowski J. (2015), Taniec żurawi – zwięzłe sprawozdanie z prowadzonych badań, „Studia Choreologica”, t. XVI. | pl_PL |
dc.references | Th e Iliad. A commentary (1991), G.S. Kirk, R. Janko, M.W. Edwards, B. Hainsworth, N. Richardson (red.), t. I–VI, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Topper K. (2010), Maidens, fi llies and the death of Medusa on a seventh-century pithos, „Th e Journal of Hellenic Studies”, t. 130. | pl_PL |
dc.references | Wunderlich H.G. (2003), Tajemnica Krety. Dokąd byk porwał Europę, czyli o korzeniach kultury europejskiej, tłum. I. Kania, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-820-3.02 | |