Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLisowska-Kożuch, Urszula
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-07T08:08:49Z
dc.date.available2020-10-07T08:08:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationLisowska-Kożuch U., „Zapraszamy na konkurs” – czyli formy pracy w bibliotece. Garść refleksji z doświadczeń własnych, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 221-236, doi: 10.18778/7969-634-5.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32306
dc.descriptionW artykule omówiono współcześnie stosowane działania w zakresie form pracy z czytelnikiem, mające wpływ na kształtowanie pozytywnych odczuć w stosunku do książki, rozwój czytelnictwa, a także stosunek użytkowników do bibliotek. Zwrócono uwagę na cieszące się coraz większym powodzeniem działania typu: noce w bibliotece, kamishibai, booktalking, storytelling, zajęcia prowadzone metodą pedagogiki zabawy czy warsztaty biblioterapeutyczne, ale najwięcej miejsca poświęcono wystawom i konkursom czytelniczym. Inspiracją do napisania artykułu była prowadzona od lat w Instytucie Informacji Naukowej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie współpraca z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi w zakresie praktycznej realizacji wybranych tematów. Dzięki metodzie projektu zrealizowano we wspomnianych placówkach wiele wystaw i konkursów czytelniczych oraz przedstawień teatralnych cieszących się wśród uczniów dużym powodzeniem (część przedstawień oparto na scenariuszach autorskich studentów). Sporo cennych spostrzeżeń przyniosły również doświadczenia wyniesione z udziału Instytutu w projekcie „Aktualizacja kształcenia akademickiego bibliotekarzy pracujących w małych bibliotekach gminnych”. W ramach tego projektu studenci zaplanowali oraz zrealizowali wystawy i konkursy czytelnicze w pięciu bibliotekach publicznych. Materiał pozyskany dzięki praktycznej realizacji tematów stał się podstawą do analizy oraz sformułowania wniosków w zakresie wykorzystania wybranych form pracy z dziećmi i młodzieżą. Ocenie poddano również opinie studentów na temat realizacji wybranych przez nich działań w terenie.pl_PL
dc.description.abstractThe article discusses current forms of work with the reader that evoke positive feelings to a book, and result in increase of reading among library users. Attention is drawn to the most popular activities, such as: nights in the library, kamishibai, booktalking, storytelling, educational games or bibliotherapy workshops, and in particular exhibitions and reading contests. The article was inspired by a long-term cooperation between the Institute of Information and Library Science at the Pedagogical University of Cracow and school and pedagogical libraries. Thanks to this project a lot of exhibitions, reading contests and theatre performances were organised, a few of them based on original scripts. They were very popular among the students. The Institute also took part in the project “An update of the training for the librarians from small municipal libraries”, in which students organized exhibitions and reading contests in five public libraries. The experience brought many valuable insights. Its results enable analysis and proposal of forms and methods of work with children and teenagers in future. Students’ opinions on the project were also assessed.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.title„Zapraszamy na konkurs” – czyli formy pracy w bibliotece. Garść refleksji z doświadczeń własnychpl_PL
dc.title.alternative„Welcome to the contest” – forms of library’s work. Reflections based on the author’s experiencepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number221-236pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteUrszula Lisowska-Kożuch – adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Członek Polskiego Towarzystwa Bibliologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego. Zainteresowania badawcze autorki koncentrują się wokół zagadnień związanych z bibliotekarstwem, czytelnictwem, metodami i formami pracy w bibliotece, biblioterapią, a także prasoznawstwem.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteUrszula Lisowska-Kożuch – PhD in bibliology, lecturer at the Institute of Information and Library Science, Pedagogical University of Cracow, member of the Polish Bibliology Society and the Polish Bibliotherapy Society. The author’s research interests are related to librarianship, readership, methods and forms a library work, bibliotherapy, and press studies.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1996), Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T. 2, Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-85778-60-8pl_PL
dc.referencesAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.) (2013a), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne. Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN 978-83-7969-027-5pl_PL
dc.referencesAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.) (2013b), Media a czytelnicy. Studia o komunikacji i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia. Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN 978-83-7525-990-2pl_PL
dc.referencesBączek J. B. (2013), Animacja czasu wolnego, praktyczny podręcznik dla animatorów, Warszawa, Stageman Polska, ISBN 978-83-928702-1-0pl_PL
dc.referencesBudyńska B., Zasacka Z. (red.) (2011), Organizacja zakupu nowości książkowych, zbiorów audiowizualnych oraz dokumentów elektronicznych w bibliotekach publicznych. Raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83- 7009-7462pl_PL
dc.referencesGrabowska D. (2013a), Formy i metody pracy w bibliotekach [online], „Animacja w Bibliotece”, dodatek do „Poradnika Bibliotekarza”, nr 2, s. 4-6, [dostęp: 20.01.2014], dostępny w Internecie: <http://poradnikbibliotekarza.pl/new/pliki/dodatek_animacja.pdf>pl_PL
dc.referencesGrabowska D. (2013b), Najmłodsi czytelnicy w bibliotece. Wybrane formy pracy [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 243-268pl_PL
dc.referencesGrzymała J., Ochmański M., Zając M. (red.) (2011), Narzędzia kontroli i ewaluacji w Projekcie „Aktualizacja kształcenia akademickiego bibliotekarzy pracujących w małych bibliotekach gminnych” [online], Warszawa, Polskie Towarzystwo Bibliologiczne, Oddział Warszawski, s. 14-71, [dostęp: 13.06.2014], dostępny w Internecie: <http://www.projekt.ptbow.pl/badania/kontrola-i-ewaluacja/>pl_PL
dc.referencesHabis A., Kozłowska B. (2010), Miejsce dla młodych [online], Warszawa, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, [dostęp: 13.06.2014], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteki.org/repository/PLIKI/DOKUMENTY/PODRECZNIKI/Specjalistyczne/Miejsce_dla_mlodych.pdf>pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz A., Malesa R. (red.) (2011), Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek publicznych. Teoria i praktyka, Lublin, Wydaw. UMCS, ISBN 978-83- 7784-040-5pl_PL
dc.referencesJasiewicz J. (2012), Biblioteka – „trzecie miejsce” [w:] Biblioteka i informacja w aktywizacji regionalnej, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 13-27pl_PL
dc.referencesKisilowska M. (2010), Biblioteka w sieci – sieć w bibliotece, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978-83-61464-35-8pl_PL
dc.referencesKomarnicka K., Kozłowska B. (2010), Miejsce promocji kultury [online], Warszawa, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, [dostęp: 13.06.2014], dostępny w Internecie: <https://www.biblioteki.org/repository/PLIKI/DOKUMENTY/PODRECZNIKI/Specjalistyczne/Miejsce_promocji_kultury.pdf>pl_PL
dc.referencesKulus M. (2009), Popularyzowanie czytelnictwa wśród dzieci [w:] Heska-Kwaśniewicz K. (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po 1980 r.), t. 2, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, s. 201-209pl_PL
dc.referencesLanger H. (2009), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce w świetle form pracy z czytelnikiem [w:] Heska-Kwaśniewicz K. (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po 1980 r.), t. 2, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, s. 189-200pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (1994), W bibliotece dla dzieci, Warszawa, „Fundacja Książka dla Dziecka”, ISBN 83-900782-3-6pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (2008), Biblioteka dla dzieci. Wczoraj i dziś. Poradnik, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978-83-89316-93-6pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (2012), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce. Raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-627-4pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (1978), Formy pracy z książką [w:] Przecławska A. (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, s. 245-260pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (1992), Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa, „Fundacja „Książka dla Dziecka”, ISBN 83-900782-0-1pl_PL
dc.referencesRyszkiewicz M. (wyb. i oprac.) (2013), Kreatywne formy i metody pracy z czytelnikiem. Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2009-2013 [online], [dostęp: 13.06.2014], dostępny w Internecie: <http://pbw.wschowa.w.interia.pl/z12.pdf>pl_PL
dc.referencesŚwiderska-Wasik M. (1990), Praca z czytelnikiem w bibliotece: (wybrane zagadnienia), Warszawa, CUKB, ISBN 83-00-03315-7pl_PL
dc.referencesStaniów B. (2012), Biblioteka szkolna dzisiaj, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978- 83-61464-65-5pl_PL
dc.referencesWajda A. (1983), Metodyka i organizacja czytelnictwa, Warszawa, Państwowe Wydaw. Naukowe, ISBN 83-01-04563-9pl_PL
dc.referencesWalczewska-Klimczak G. (2009), Animacja czytelnictwa dziecięcego – kilka subiektywnych uwag o istocie procesu [w:] Leszczyński G., Świerszczyńska-Jelonek D., Zając M. (red. nauk.), Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 343-349pl_PL
dc.referencesWojciechowski J. (1991), Podstawy pracy z czytelnikiem, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-900042-2-4pl_PL
dc.referencesWojciechowski J. (2000), Czytelnictwo, Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 83-233-1234-6pl_PL
dc.referencesZając M. (2000), Promocja książki dziecięcej, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83- 87629-53-7pl_PL
dc.contributor.authorEmailulisowska@poczta.fmpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe