Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZasacka, Zofia
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-06T12:32:30Z
dc.date.available2020-10-06T12:32:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationZasacka Z., Książki na papierze i ekranie w życiu codziennym nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 91-108, doi: 10.18778/7969-634-5.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32298
dc.descriptionCelem autorki artykułu jest opis wspólnego obszaru doświadczeń lekturowych oraz dystansów ujawniających się w aktywności, preferencjach, motywacjach czytelniczych współczesnych dwunastolatków i piętnastolatków. Zostały udzielone odpowiedzi na pytania: jakie miejsce w życiu codziennym nastolatków zajmuje lektura książkowa, jakie są wzory inicjacji czytelniczej w różnych środowiskach społecznych, jakiego typu literatura jest obecnie najchętniej czytana przez polskie dzieci i młodzież? Przedstawiono wspólne i odrębne sposoby czytania książek przynależące do uczniów na różnym etapie dorastania, ze szczególnym uwzględnieniem taktyk czytelniczych: czytania książek drukowanych na papierze i na ekranie. W tekście wykorzystano wybrane wyniki badania czytelnictwa dzieci i młodzieży zrealizowanego w 2013 r., składającego się z dwóch etapów: badania jakościowego (48 wywiadów indywidualnych IDI) oraz ogólnopolskiego badania sondażowego, którym zostali objęci uczniowie z szóstych klas szkoły podstawowej oraz trzecich klas gimnazjalnych; łącznie 3 537 uczniów z 202 szkół w całej Polsce.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this paper is presentation of common reading experience and distances in the activities, preferences and reading motivations of twelve and fifteen year olds. Author tries to answer the questions: what is the place of reading books in teens’ everyday life, what are the patterns of reading initiations in Polish families, what kind of literature is the most popular among Polish young readers? Shared and diverse habits of reading books belonging to students on different stage of adolescence will be demonstrated, particularly the strategies in reading paper books and reading on screen. The paper will be based on outcome of research of children and adolescents readership conducted in 2013, consisting of two stages: quantitative research (48 IDI) and national survey of students from sixth classes of primary schools and third classes of lower secondary school: total 3 537 pupils from 202 schools in Poland.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleKsiążki na papierze i ekranie w życiu codziennym nastolatkówpl_PL
dc.title.alternativePrint and on-screen books’ reading in the adolescents’ daily lifepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number91-108pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationBiblioteka Narodowa, Pracownia Badań Czytelnictwa w Instytucie Książki i Czytelnictwapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Badań Edukacyjnych, Pracownia Języka Polskiegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteZofia Zasacka – absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (1982), doktor nauk społecznych w zakresie socjologii na Wydziale Filozofii i Socjologii UW (2001). Pracuje jako adiunkt w Instytucie Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej w Pracowni Badań Czytelnictwa oraz w Instytucie Badań Edukacyjnych w Pracowni Języka Polskiego. Zajmuje się socjologią kultury i socjologią młodzieży oraz edukacji, interesują ją kultura i literatura popularna, socjologia codzienności, przemiany we współczesnych stylach życia i formach uczestnictwa w kulturze, szczególnie pod wpływem Internetu i nowych mediów, miejsce w nich na praktyki czytelnicze, zwłaszcza w środowiskach młodzieżowych.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteZofia Zasacka – PhD, sociologist, assistant professor, researcher in the Book and Readership Institute, National Library of Poland, and in the Educational Research Institute. Her research examines youth reading practices and their social and family context; subjects of professional interests include: sociology of culture, sociology of youth, sociology of education, popular literature, popular culture, cultural canon, adolescent literacy, media literacy.pl_PL
dc.referencesBordzoł P., Zasacka Z. (2014), Nauczyciele języka polskiego [w:] Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, s. 161-184pl_PL
dc.referencesWolff K. (1988), Książka w życiu i kulturze współczesnej młodzieży wiejskiej, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-017-6pl_PL
dc.referencesWolff K. (1991), Książka wśród młodzieży wiejskiej. W dziesięć lat później, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-065-6pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-696-0pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2014), Badanie czytelnictwa dzieci i młodzieży. Raport końcowy, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych (wersja online w opracowaniu)pl_PL
dc.contributor.authorEmailzofiazasacka@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe