dc.contributor.author | Zasacka, Zofia | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T12:32:30Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T12:32:30Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Zasacka Z., Książki na papierze i ekranie w życiu codziennym nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 91-108, doi: 10.18778/7969-634-5.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32298 | |
dc.description | Celem autorki artykułu jest opis wspólnego obszaru doświadczeń lekturowych oraz dystansów ujawniających się w aktywności, preferencjach, motywacjach czytelniczych współczesnych dwunastolatków i piętnastolatków. Zostały udzielone odpowiedzi na pytania: jakie miejsce w życiu codziennym nastolatków zajmuje lektura książkowa, jakie są wzory inicjacji czytelniczej w różnych środowiskach społecznych, jakiego typu literatura jest obecnie najchętniej czytana przez polskie dzieci i młodzież? Przedstawiono wspólne i odrębne sposoby czytania książek przynależące do uczniów na różnym etapie dorastania, ze szczególnym uwzględnieniem taktyk czytelniczych: czytania książek drukowanych na papierze i na ekranie. W tekście wykorzystano wybrane wyniki badania czytelnictwa dzieci i młodzieży zrealizowanego w 2013 r., składającego się z dwóch etapów: badania
jakościowego (48 wywiadów indywidualnych IDI) oraz ogólnopolskiego badania sondażowego, którym zostali objęci uczniowie z szóstych klas szkoły podstawowej oraz trzecich klas gimnazjalnych; łącznie 3 537 uczniów z 202 szkół w całej Polsce. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of this paper is presentation of common reading experience and distances in the activities, preferences and reading motivations of twelve and fifteen year olds. Author tries to answer the questions: what is the place of reading books in teens’ everyday life, what are the patterns of reading initiations in Polish families, what kind of literature is the most popular among Polish young readers? Shared and diverse habits of reading books belonging to students on different stage of adolescence will be demonstrated, particularly the strategies in reading paper books and reading on screen. The paper will be based on outcome of research of children and adolescents readership conducted in 2013, consisting
of two stages: quantitative research (48 IDI) and national survey of students from sixth classes of primary schools and third classes of lower secondary school: total 3 537 pupils from 202 schools in Poland. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Książki na papierze i ekranie w życiu codziennym nastolatków | pl_PL |
dc.title.alternative | Print and on-screen books’ reading in the adolescents’ daily life | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 91-108 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Biblioteka Narodowa, Pracownia Badań Czytelnictwa w Instytucie Książki i Czytelnictwa | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Badań Edukacyjnych, Pracownia Języka Polskiego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Zofia Zasacka – absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (1982), doktor nauk społecznych w zakresie socjologii na Wydziale Filozofii i Socjologii UW (2001). Pracuje jako adiunkt w Instytucie Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej w Pracowni Badań Czytelnictwa oraz w Instytucie Badań Edukacyjnych w Pracowni Języka Polskiego. Zajmuje się socjologią kultury i socjologią młodzieży oraz edukacji, interesują ją kultura i literatura popularna, socjologia codzienności, przemiany we współczesnych stylach życia i formach uczestnictwa w kulturze, szczególnie pod wpływem Internetu i nowych mediów, miejsce w nich na praktyki czytelnicze, zwłaszcza w środowiskach młodzieżowych. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Zofia Zasacka – PhD, sociologist, assistant professor, researcher in the Book and Readership Institute, National Library of Poland, and in the Educational Research Institute. Her research examines youth reading practices and their social and family context; subjects of professional interests include: sociology of culture, sociology of youth, sociology of education, popular literature, popular culture, cultural canon, adolescent literacy, media literacy. | pl_PL |
dc.references | Bordzoł P., Zasacka Z. (2014), Nauczyciele języka polskiego [w:] Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, s. 161-184 | pl_PL |
dc.references | Wolff K. (1988), Książka w życiu i kulturze współczesnej młodzieży wiejskiej, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-017-6 | pl_PL |
dc.references | Wolff K. (1991), Książka wśród młodzieży wiejskiej. W dziesięć lat później, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-065-6 | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-696-0 | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2014), Badanie czytelnictwa dzieci i młodzieży. Raport końcowy, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych (wersja online w opracowaniu) | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zofiazasacka@wp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.07 | |