Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDobińska, Gabriela
dc.contributor.authorWalczak - Człapińska, Karolina
dc.contributor.editorMüller-Siekierska, Diana
dc.contributor.editorRatkowska-Pasikowska, Justyna
dc.contributor.editorWalczak-Człapińska, Karolina
dc.date.accessioned2020-03-19T09:02:45Z
dc.date.available2020-03-19T09:02:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationDobińska G., Walczak-Człapińska K., Metodologiczno‑etyczne aspekty prowadzenia badań fokusowych z udziałem przedstawicieli instytucjonalnego systemu wsparcia dla rodzin z problemem alkoholowym, [w:] Rodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym, D. Müller-Siekierska, J. Ratkowska-Pasikowska, K. Walczak-Człapińska (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8142-800-2.12.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-800-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31722
dc.description.abstractCelem artykułu jest refleksja nad dylematami o charakterze etyczno metodologicznym, których doświadczyły badaczki w trakcie planowania oraz realizacji badań fokusowych z udziałem przedstawicieli instytucjonalnego systemu wsparcia dla rodzin z problemem alkoholowym. W pierwszej części autorki przedstawiły główne założenia teoretyczne dotyczące realizacji badań fokusowych, wskazując na rozmaitość podejść, wątpliwości oraz dylematów wynikających m.in. ze statusu metodologicznego badania grupy fokusowej, elementów procedury badawczej, etyki, doboru uczestników, analizy zgromadzonego materiału empirycznego, roli moderatora, doboru przestrzeni oraz sposobu rejestracji badania. Następnie w części metodologicznej badaczki zaprezentowały szczegółowy przebieg procedury badawczej, który stanowił swoisty wstęp dla trzeciej, ostatniej części analitycznej, w której autorki prezentują dylematy, a także sposoby radzenia sobie z ograniczeniami metodologicznymi, wskazując równocześnie na potencjał oraz możliwości badań fokusowych. Zrealizowany przez badaczki wywiad fokusowy z przedstawicielami instytucji pomocowych dla rodzin z problemem alkoholowym stanowił jedną z części szerszego projektu badawczego.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the article is to reflect on the ethical and methodological dilemmas experienced by researchers during planning and implementation of focus studies with representatives of the institutional support system for families with alcohol problems. The first part includes the main theoretical assumptions concerning the implementation of focus studies, pointing to the variety of approaches, doubts and dilemmas resulting, among others, from the status of the methodological examination of the focus group, elements of the research procedure, ethics, selection of participants, the analysis of the collected empirical material, the role of the moderator, the selection of space and the method of registration of the study. In the subsequent methodological part, the researchers presented the detailed course of the research procedure, which provides an introduction for the third and final analytical part, in which the authors present dilemmas, as well as ways of dealing with methodological constraints, simultaneously indicating the potential and opportunities related to focus tests. The focus interview carried out by the researchers with representatives of support institutions for families with alcohol problems was part of a wider research project. The article is a result of a project titled “Family in the system of social support and help for people with alcohol problems. Biographical research with the participation of parents of adult children addicted to alcohol” carried out as the following task: “Supporting scientific research in the area of problems resulting from the use of alcohol”. The project conducted by the research team from the Special Pedagogy Laboratory at the Faculty of Education Sciences is financed by the Gambling Problem Solving Fund, as part of the National Health Program for the years 2016–2020.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie „Wspieranie badań naukowych w obszarze problemów wynikających z używania alkoholu” finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofRodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbadania jakościowepl_PL
dc.subjectwywiad fokusowypl_PL
dc.subjectdylematy etycznepl_PL
dc.subjectproblemy metodologicznepl_PL
dc.subjectbadania społecznepl_PL
dc.subjectqualitative researchpl_PL
dc.subjectfocus interviewpl_PL
dc.subjectethical dilemmaspl_PL
dc.subjectmethodological problemspl_PL
dc.subjectsocial researchpl_PL
dc.titleMetodologiczno‑etyczne aspekty prowadzenia badań fokusowych z udziałem przedstawicieli instytucjonalnego systemu wsparcia dla rodzin z problemem alkoholowympl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number165-177pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-801-9
dc.referencesBabbie E. (2013), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBarbour R. (2011), Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBohnsack R. (2004), Dyskusja grupowa – teoria i praktyka rekonstrukcji kolektywnych wzorów orientacji, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław, s. 36–48.pl_PL
dc.referencesDrapikowska B., Palczewska M. (2013), Zogniskowany wywiad grupowy oraz techniki projekcyjne jako przykłady jakościowych empirycznych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, „Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej” 3(7), s. 71–86.pl_PL
dc.referencesGalewicz W. (2018), Raport belmoncki: Etyczne zasady i wytyczne dotyczące badań z udziałem ludzi, „Narodowa Komisja Ochrony Osób Uczestniczących w Badaniach Biomedycznych i Behawioralnych (USA)”, https://www.nil.org.pl/__data/assets/pdf_file/0007/81394/raport_belmoncki_galewicz. pdf (data dostępu: 14.06.2019), s. 69–82.pl_PL
dc.referencesHałas E. (1994), Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Charles H. Cooley, George H. Mead, Herbert Blumer, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesHałas E. (2016), Refleksyjny podmiot w świecie społecznym. O paradygmacie i założeniach socjologii interpretacyjnej, „Roczniki Nauk Społecznych” 44(4), s. 35–50.pl_PL
dc.referencesKidd P., Parshall M. (2000), Getting the focus and the group enhancing analytical rigor in focus group research, „Qualitative Health Research” 19(3), s. 293–308.pl_PL
dc.referencesKodeks etyki pracownika naukowego (2017), PAN, Warszawa https://instytucja.pan.pl/images/2016/ komisja_etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf (data dostępu: 14.06.2019).pl_PL
dc.referencesKonecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrueger R.A. (1988), Focus Groups, Sage, Newbury Park, Ca.pl_PL
dc.referencesLazari‑Pawłowska I. (1969), Etyka zawodowa, „Etyka” 4, s. 58–90.pl_PL
dc.referencesLisek‑Michalska J. (2002), Focus – sztuka czy metoda, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1, s. 311–326.pl_PL
dc.referencesLisek‑Michalska J. (2013), Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesLitosseliti L. (2005), Using focus groups in research, MPG Books Ltd., Bodmin, Cornwall.pl_PL
dc.referencesMiędzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Opinii, Badań Społecznych i Analityki Danych ICC/ESOMAR (2016), http://www.ofbor.pl/public/File/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych. pdf (data dostępu: 14.06.2019).pl_PL
dc.referencesMizielińska J. i in. (2018), Dylematy etyczne w badaniu pary intymnej. Doświadczenia z pracy badawczej, „Studia Socjologiczne” 3(230), s. 71–100.pl_PL
dc.referencesMorgan D. (1997), Focus groups as qualitative research, Sage, Newbury Park, Ca.pl_PL
dc.referencesMurphy B. (1992), Focus groups in health research, „Health Promotion Journal of Australia” 2, s. 37–40.pl_PL
dc.referencesPiotrowski A. (1998), Ład interakcji: studia z socjologii interpretatywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesRogowski Ł. (2019), Etyczne dylematy badań biograficznych z wykorzystaniem fotografii: perspektywa badaczy i badanych, „Przegląd Socjologii Jakościowej” XV(2), s. 58–75.pl_PL
dc.referencesRostocki W.A. (1992), Bezradny respondent. Trudność pytań w wywiadzie kwestionariuszowym, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesRushkoff D. (2005), Get back in the box: innovation from the inside out, Collins, New York.pl_PL
dc.referencesWodak R. i in. (2009), The discursive construction of national identity, Edinburgh University Press, Edinburgh.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-800-2.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe