Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBaruk-Dzięcioł, Ewa
dc.contributor.editorMüller-Siekierska, Diana
dc.contributor.editorRatkowska-Pasikowska, Justyna
dc.contributor.editorWalczak-Człapińska, Karolina
dc.date.accessioned2020-03-18T11:31:11Z
dc.date.available2020-03-18T11:31:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationBaruk-Dzięcioł E., Nadużywanie alkoholu przez członka rodziny jako czynnik modelujący językowy obraz świata osób dorosłych, [w:] Rodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym, D. Müller-Siekierska, J. Ratkowska-Pasikowska, K. Walczak-Człapińska (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8142-800-2.02.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-800-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31715
dc.description.abstractNadużywanie alkoholu przez członka rodziny jest jednym z czynników sprzyjających powstawaniu jej dysfunkcji. Obecność tego problemu w środowisku rodzinnym wpływa deformująco na sposób postrzegania i interpretowania otaczającej rzeczywistości przez pozostałych jej członków. Stąd kształtujący się w ich świadomości obraz własnej osoby i otaczającego świata jest często nieadekwatny i zafałszowany. Celem zrealizowanych badań było określenie zawartości zarówno językowego prototypu nałogu, jak i językowego prototypu alkoholizmu u osób dorosłych, w których rodzinie obecny jest problem nadużywania alkoholu. Nasuwa się więc pytanie, czy nadużywanie alkoholu przez członka rodziny może warunkować zawartość językowego prototypu nałogu i językowego prototypu alkoholizmu, które ukształtowały się w świadomości osób dorosłych pochodzących z rodzin obarczonych tym problemem? Odpowiedzi na to pytanie można szukać w wynikach eksperymentu asocjacyjnego przeprowadzonego wśród osób wywodzących się z rodzin dotkniętych problemem nadużywania alkoholu oraz bez tego problemu z wykorzystaniem słów-bodźców nałóg i alkoholizm. Udało się zauważyć, że językowy prototyp nałogu jest zbieżny zarówno ze względu na zakres znaczeniowy u respondentek z poszczególnych grup, jak i pozycje rangowe zajmowane przez asocjacje go wypełniające. Jednakże konkretne skojarzenia osiągnęły odmienną częstość użycia w poszczególnych grupach respondentek. Wskazuje to na różne odczuwanie przez nie istotności poszczególnych elementów w językowym obrazie nałogu. Okazało się też, że językowy prototyp alkoholizmu ma zbliżony zakres znaczeniowy. Jednakże asocjacje go budujące osiągnęły nie tylko odmienną częstość użycia, ale i zajęły odmienne pozycje rangowe u respondentek z poszczególnych grup. Podsumowując, można stwierdzić, że nałóg i alkoholizm są takimi elementami językowego obrazu świata, które są uwarunkowane przez oddziaływania społeczno-kulturowe i edukacyjne.pl_PL
dc.description.abstractAlcohol abuse by a family member is one of the factors responsible for the development of this dysfunction. When present in a family environment, this issue has a deforming effect on the other members’ perception and interpretation of reality. Hence, the image of themselves and the world around them which forms in their minds is often inadequate and false. Therefore, the question arises of whether alcohol abuse by a family member can be a factor modelling the linguistic image of the adult world. The answer to this question can be sought in the results of an association experiment conducted among people from families affected by alcohol abuse and from those unaffected by it, using stimuli words addiction and alcoholism. It was observed that the prototype of the linguistic image of addiction is very similar, both because of its denotation in female respondents in individual groups, and because of the ranking positions occupied by its constituent associations. However, the frequency of the use of specific associations was different for individual groups of respondents. This indicates that they perceive the significance of specific elements in the linguistic image of addiction differently. It also appears that that prototype of the linguistic image of alcoholism has a similar denotation. However, the associations which constitute it are not only used with different frequency, but they also occupied different ranking positions in replies by female respondents in different groups. In conclusion, the study suggests that addiction is an element of the linguistic image of the world that largely depends on socio cultural and educational impact. On the other hand, the linguistic image of alcoholism in the group of respondents is susceptible to the modelling effect of the presence of a family member who abuses alcohol.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie „Wspieranie badań naukowych w obszarze problemów wynikających z używania alkoholu” finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofRodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectjęzykowy obraz światapl_PL
dc.subjectrodzinapl_PL
dc.subjectnadużywanie alkoholupl_PL
dc.subjecteksperyment asocjacyjnypl_PL
dc.subjectlinguistic image of the worldpl_PL
dc.subjectfamilypl_PL
dc.subjectalcohol abusepl_PL
dc.subjectassociation experimentpl_PL
dc.titleNadużywanie alkoholu przez członka rodziny jako czynnik modelujący językowy obraz świata osób dorosłychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number13-23pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warmińsko‑Mazurski w Olsztyniepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-801-9
dc.referencesAnusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M. (2000), Językowy obraz świata i kultura. Projekt koncepcji badawczej, [w:] A. Dąbrowska i J. Anusiewicz (red.), Język i Kultura 13. Językowy obraz świata i kultura, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 11–44.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (2012), Językowe podstawy obrazu świata, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesCudak H., Dysfunkcje rodziny i jej zagrożenia opiekuńczo‑wychowawcze (2011), „Pedagogika Rodziny” 1/2, s. 7–14.pl_PL
dc.referencesFrączek A., Kofta M. (1978), Frustracja i stres psychologiczny, [w:] T. Tomaszewski, Psychologia, PWN, Warszawa, s. 628–678.pl_PL
dc.referencesGrabska M. (2000) Asocjacyjny portret mężczyzny, [w:] „Słowa, słowa, słowa”… w komunikacji językowej, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 335–348.pl_PL
dc.referencesJedliński R. (2000), Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesKałdon B. (2015), Wybrane aspekty funkcjonowania dorosłych dzieci alkoholików w życiu społecznym (2015), „Seminare. Poszukiwania Naukowe” 36(3), s. 95–106.pl_PL
dc.referencesKurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaćkiewicz J. (1999), Wyspa – językowy obraz wycinka rzeczywistości, [w:] J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 193–206.pl_PL
dc.referencesMiśkowicz M. (2013), Problemy współczesnej rodziny w dobie promowania wartości prorodzinnych, „Pedagogika Rodziny” 3(1), s. 111–128.pl_PL
dc.referencesMłyński J. (2012), Wsparcie rodziny – analiza w aspekcie pracy socjalnej, „Studia Socialia Cracoviensia” 1(6), s. 127–142.pl_PL
dc.referencesNiewidomska I., Fel S. (2015), Formy przystosowania młodzieży w rodzinie z problemem alkoholowym, „Zeszyty Naukowe KUL” 59, nr 4(232), s. 39–50.pl_PL
dc.referencesOżdżyński J. (1995). Perspektywa kognitywna w badaniach nad językiem dzieci i młodzieży, [w:] J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków, s. 32–65.pl_PL
dc.referencesRudkowska G. (1998), Osobowość: koncepcje, struktura, rozwój, [w:] W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 283–319.pl_PL
dc.referencesWoodworth R.S., Schlosberg H. (1963), Psychologia eksperymentalna, t. I, przeł. A. Lewicki, E. Vielerose, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZalas K. (2011), Rodzina z problemem alkoholowym, „Prace Naukowe AJD. Pedagogika” 20, s. 285–303.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-800-2.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe