dc.contributor.author | Sadziński, Witold | |
dc.contributor.editor | Makowski, Jacek | |
dc.date.accessioned | 2020-02-17T11:54:12Z | |
dc.date.available | 2020-02-17T11:54:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Sadziński, Witold (2020): Hostis honori invidia – Hass macht dem Gegner Ehre. Fremdenhass und Aussöhnung. Eine exemplarische Analyse unter dem Aspekt des historischen »Deutschenhasses« und dessen Überwindung in der Relation zwischen Deutschen und Polen. In: Hassrede – ein multidimensionales Phänomen im interdisziplinären Vergleich, J, Makowski (Hg.), WUŁ, Łódź, http://dx.doi.org/10.18778/8142-633-6.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-633-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31494 | |
dc.description.abstract | Nawiązując do z gruntu nieprawdziwej i wielokrotnie krytykowanej tezy Kurta Lücka (Der Mythos vom Deutschen in der polnischen Volksüberlieferung und Literatur, 1943), że całe odium złych przez całe stulecia relacji między Niemcami a Polakami spada na tych ostatnich, pokazano wiele nowych argumentów zadających jej kłam – i to nie tylko ze strony polskich, ale także kierowanych obiektywizmem niemieckich badaczy i komentatorów. Zwrócono przy tym także uwagę na negatywną rolę klisz językowych i stereotypów. Główny nacisk położono jednak na proces pojednania między Niemcami a Polakami. Najważniejszy wniosek płynący z tych rozważań to ten, że ksenofobia jest zwykle efektem braku komunikacji. Wrogowie nie rozmawiają ze sobą – oni walczą lub nienawidzą się nawzajem. Nienawiść jest więc symptomem słabości i przynosi efekt przeciwny do zamierzonego, o czym wiedzieli już Rzymianie: hostis honori invidia. Okazuje się, że już sama chęć przeciwdziałania wzajemnym uprzedzeniom i próba podjęcia dyskusji jest początkiem sukcesu: „Niemieccy historycy nie odwołują się już do Drang nach Osten jako cywilizacyjnej misji Niemiec, a ich polscy koledzy przestali demonizować Rycerzy Zakonu Krzyżackiego jako jej kolejnego ogniwa” (Tazbir 1993: 34). | pl_PL |
dc.description.abstract | The article refutes the thesis put forward by Kurt Lück (Der Mythos vom Deutschen in der polnischen Volksüberlieferung und Literatur [The Myth of the Germans in Polish Folk Tradition and Literature], 1943) that peace-loving Germans have been unjustly hated by Poland since ancient times, while the opposite is not true. The reason for this may be the cognitively differently interpretable linguistic images, that are triggered by hassen resp. nienawidzić [to hate]. The main emphasis, however, is placed on the process of reconciliation between Germans and Poles. The conclusion is that xenophobia usually results from a lack of communication. Enemies do not talk to each other – they fight or hate each other. Hatred is thus a symptom of weakness and does honor to the opponent, as the Romans already knew: hostis honori invidia. It turns out that only the mutual willingness to dismantle mutual prejudices and to conduct proper discussions slowly leads to a gradual rapprochement: “German historians no longer invoke the urge to the east as a civilizing mission of their people. Their Polish colleagues have stopped demonizing the Knights of the Order and portraying this Order as another link in the allegedly consistent and centuries-old urge of Germans to move to the East“ (Tazbir 1993: 34). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Die Publikation wurde aus Mitteln des Instituts für Germanistik der Universität Łódź und des Vereins akademischer Lehrer zur Förderung der Kultur europäischer Sprachen finanziert. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Hassrede – ein multidimensionales Phänomen im interdisziplinären Vergleich; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | mowa nienawiści | pl_PL |
dc.subject | przysłowie | pl_PL |
dc.subject | ksenofobia | pl_PL |
dc.subject | hate speech | pl_PL |
dc.subject | proverb | pl_PL |
dc.subject | xenophobia | pl_PL |
dc.title | Hostis honori invidia – Hass macht dem Gegner Ehre. Fremdenhass und Aussöhnung. Eine exemplarische Analyse unter dem Aspekt des historischen »Deutschenhasses« und dessen Überwindung in der Relation zwischen Deutschen und Polen | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 135-152 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-637-7 | |
dc.references | Bloch, Marc (1946): L’Étrange Défaite. Témoignage écrit en 1940. Paris. [dt.: Die seltsame Niederlage. Frankreich 1940. Der Historiker als Zeuge. Frankfurt am Main, 2002]. | pl_PL |
dc.references | Bobkowski, Andrzej (1995): Szkice piórkiem. Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Böhler, Jochen (2017): Nur ein Leben als ob. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 2. Oktober. | pl_PL |
dc.references | Butler, Judith (2006): Hass spricht. Zur Politik des Performativen. Frankfurt am Main. | pl_PL |
dc.references | Czapliński, Przemysław (2010): Kompleks niemiecki w literaturze polskiej. In: Fiećko, Jerzy et al. (Hg.): Polacy – Niemcy. Literatura i pamięć. Poznań, S. 83–128. | pl_PL |
dc.references | Czubiński, Antoni/Kulak, Zbigniew (Hg.) (1986): Zalecenia Komisji UNESCO Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Republiki Federalnej Niemiec ds. Podręczników Szkolnych w zakresie Historii i Geografii. Poznań. | pl_PL |
dc.references | Duden (2000): Das große Wörterbuch der deutschen Sprache. Mannheim et al. (CD-ROM-Ausgabe). | pl_PL |
dc.references | Duden (2001): Zitate und Aussprüche, Mannheim et al. (CD-ROM-Ausgabe). | pl_PL |
dc.references | Fiećko, Jerzy (2010): Obraz Niemca w Polskiej literaturze XIX wieku. Przypisy do portretu zbiorowego. In: Fiećko, Jerzy et al. (Hg.): Polacy – Niemcy. Literatura i pamięć. Poznań, S. 53–66. | pl_PL |
dc.references | Fromm, Erich (2003): Die Antwort der Liebe: Die Kunst des richtigen Lebens. Freiburg. | pl_PL |
dc.references | Gortat, Jakub (2015): Niemiecka polityka pamięci wobec ofiar wojny powietrznej. Łódź. | pl_PL |
dc.references | Jacobmeyer, Wolfgang (Hg.) (1979): Die deutsch-polnischen Schulbuchempfehlungen in der öffentlichen Diskussion der Bundesrepublik Deutschland. Braunschweig. | pl_PL |
dc.references | Jacobmeyer, Wolfgang (1989): Änderungen in historischen Unterrichtsmaterialien der Bundesrepublik Deutschland seit der Veröffentlichung der deutsch-polnischen Schulbuchempfehlungen von 1976. In: Jacobmeyer, Wolfgang (Hg.): Zum pädagogischen Ertrag der deutsch-polnischen Schulbuchkonferenzen der Historiker 1972–1987. Braunschweig. | pl_PL |
dc.references | Jacobmeyer, Wolfgang (1995): Die deutsch-polnischen Beziehungen in der Neuzeit als Konfliktgeschichte. In: Hahn, Hans Henning et al. (Hg.): Polen und Deutschland. Nachbarn in Europa. Hannover, S. 17–33. | pl_PL |
dc.references | Jacobmeyer, Wolfgang (1997): Niemiecko-polskie rozmowy o podręcznikach szkolnych – ich znaczenie i perspektywy. In: Traba, Elżbieta/Traba, Robert (Hg.): Tematy polsko-niemieckie: historia, literatura, edukacja. Olsztyn. | pl_PL |
dc.references | Kneip, Heinz (1995): Polenbild und Rezeption polnischer Literatur in Deutschland. In: Hahn, Hans Henning et al. (Hg.): Polen und Deutschland. Nachbarn in Europa. Hannover, S. 103–117. | pl_PL |
dc.references | Korta, Wacław (2003): Historia Śląska do 1763 roku. Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska-Koschany, Katarzyna (2010): Wolność zaczyna się od pytania „dlaczego“? Bloch, Bobkowski, Stern i ich historie niekonwencjonalne. In: Fiećko, Jerzy et al. (Hg.): Polacy – Niemcy. Literatura i pamięć. Poznań, S. 67–81. | pl_PL |
dc.references | Lipski, Jan Józef (1992): Dwie ojczyzny, dwa patriotyzmy. Uwagi o megalomanii narodowej i ksenofobii Polaków. PDF-Online-Ausgabe. Quelle: http://otwarta.org/wp-content/uploads/2011/11/J-Lipski-Dwie-ojczyzny-dwa-patriotyzmy-lekkie3.pdf (02.02.2019). Text nach Ders.: Tunika Nessosa. Szkice o literaturze i nacjonalizmie. Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lück, Kurt (1943): Der Mythos vom Deutschen in der polnischen Volksüberlieferung und Literatur. 2. ergänzte Auflage. Leipzig. | pl_PL |
dc.references | Miciński, Bolesław (1994): Podróże do piekieł i inne eseje. Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nasarski, Peter E. (1978): Lodz – die Stadt der Völkerbegegnung im Wandel der Geschichte. Köln-Rodenkirchen. | pl_PL |
dc.references | Naumann, Klaus (1998): Der Krieg als Text. Das Jahr 1945 im kulturellen Gedächtnis der Presse. Hamburg. | pl_PL |
dc.references | Papiór, Jan (2010): Aus fremden Rücken ist gut Riemen schneiden. Das deutsche parömiologische Bild Polens (Ein Versuch). Poznań. | pl_PL |
dc.references | Ruchniewicz, Krzysztof (2010): Podręcznik i pamięć. Przypadek niemiecko-francuski i polsko-niemiecki. In: Fiećko, Jerzy et al. (Hg.): Polacy – Niemcy. Literatura i pamięć. Poznań, S. 39–51. | pl_PL |
dc.references | Sadziński, Roman/Sadziński, Witold (2011): Die Sprache der Lodzer Deutschen. In: Meissner, Lucjan/ Pawłowski, Grzegorz (Hg.): Studien und Forschung zur Deutschland- und Österreichkunde in Polen. Warszawa, S. 324–340. | pl_PL |
dc.references | Skrzydło, Leszek (1999): Rody fabrykanckie. Łódź. | pl_PL |
dc.references | Stern, Fritz (1999): Einstein’s German World. Princeton. | pl_PL |
dc.references | Tazbir, Janusz (1993): Die „Kreuzritter“ – kurze Geschichte und lange Legende. In: Kobylińska, Ewa et al. (Hg.): Deutsche und Polen. 100 Schlüsselbegriffe. 3. Auflage. München/Zürich, S. 28–34. | pl_PL |
dc.references | Wrzesiński, Wojciech (1994): Sąsiad czy wróg. Ze studiów nad stereotypem Niemca w Polsce w XIX i XX w. In: Grucza, Franciszek (Hg.): Uprzedzenia między Polakami i Niemcami. Materiały polsko-niemieckiego Sympozjum Naukowego 9–11 grudnia 1992 Görlitz – Zgorzelec. Warszawa, S. 61–74. | pl_PL |
dc.references | Zimmer, Anja (2001): Hate Speech im Völkerrecht. Rassendiskriminierende Äußerungen im Spannungsfeld zwischen Rassendiskriminierungsverbot und Meinungsfreiheit. Frankfurt am Main. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | witold.sadzinski@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-633-6.08 | |