dc.contributor.author | Albińska, Karolina | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T16:49:17Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T16:49:17Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Albińska K., Nie taki diabeł straszny jak go malują? Literatura audialna w kontekście szans i zagrożeń dla rozwoju czytelnictwa współczesnej młodzieży, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 183-219, doi: 10.18778/7525-990-2.09 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-990-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30244 | |
dc.description.abstract | Wraz z wynalezieniem „grającego pudełka” i wkroczeniem w kolejną epokę komunikowania – erą Marconiego – zrodziła się nowa metoda rozpowszechniania dzieł literackich. Tym samym z jednej strony zaczęto więc ponownie oddziaływać na zmysł słuchu odbiorcy w sposób utożsamiany głównie z pradawną, ustną tradycją snucia opowieści, ze swej natury tak odmienną od czytania tekstów spisanych, z drugiej strony ludzie zetknęli się z zupełnie nową audialną jakością. Technicznie warunkowany przekaz literacki nie tylko zaznajomił słuchaczy z dorobkiem wielu pisarzy, ale także wprowadził ich w nową rzeczywistość – jak pisał Jerzy Tuszewski – „rzeczywistość oddychającą dźwiękiem”. Autorka niniejszego artykułu przygląda się współczesnej sytuacji czytelniczej. Zastanawia się, czy w zdominowanym przez wizualność XXI w. słuchowiska i audioobooki nadal mogą być traktowane jako atrakcyjny sposób obcowania z tekstami literackimi. W oparciu o badania własne analizuje współczesne preferencje młodzieży odnośnie wyborów różnych form medialnych rozumianych jako szkolne i pozaszkolne pomoce dydaktyczne. Docieka, czy literatura audialna jest w dzisiejszych czasach ciekawą, wartościową alternatywą uzupełniającą dla tradycyjnych książek, czy wręcz odwrotnie, groźnym zjawiskiem społeczno-kulturowym zniechęcającym do czytania. | pl_PL |
dc.description.abstract | With the invention of the ‘radio music box’ and the entrance into the next communication age – the Marconi Era – the new method of the dissemination of literary works was born. Thereby, on the one hand, the recipients’ sense of hearing once more started to be influenced in the way that is equated mainly with the old, aural tradition of storytelling – in its nature so different from the reading situation of written texts, on the other hand, people were faced with the completely new, aural quality. The technically determined literary broadcast not only familiarized listeners with the oeuvre of many writers but also introduced them into the new reality – as Jerzy Tuszewski has written – ‘the reality that breaths with sound’. The author of this article examines the modern readership situation. She wonders whether in the XXI century, dominated by visual aspects, radio dramas and audiobooks still can be treated as an attractive way of contact with literary texts. On the basis of her own research, she analyses the contemporary preferences of the young that apply to their different choices of media forms – understood as school and outside-school educational aids. She investigates whether nowadays audio literature is an interesting, quality, supplementary alternative for traditional books or, on the contrary, a dangerous socio-cultural phenomenon that discourages people from reading. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | literatura audialna – rozwój | pl_PL |
dc.subject | audiobooki | pl_PL |
dc.subject | czytelnictwo młodzieży | pl_PL |
dc.title | Nie taki diabeł straszny jak go malują? Literatura audialna w kontekście szans i zagrożeń dla rozwoju czytelnictwa współczesnej młodzieży | pl_PL |
dc.title.alternative | The Devil is not so Black as he is Painted? Aural Literature in the Context of Chances and Dangers of the Contemporary Young People’s Readership | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 183-219 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, obecnie pisze doktorat na temat hybrydycznych gatunków radiowych pod kierunkiem prof. nadzw. UŁ dr hab. Elżbiety Pleszkun-Olejniczakowej. Ukończyła także filologię angielską w Wyższej Szkole Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi oraz Podyplomowe Studium Translacji Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się komunikacją społeczną w warunkach konwergencji mediów, problematyką przekładu literatury dziecięcej oraz kulturą wysp brytyjskich. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | A graduate of the Chair of Journalism and Social Communication at the University of Lodz, currently she is writing the Ph. D. dissertation on the hybrid radio genres under the scientific supervision of Elżbieta Pleszkun-Olejniczakowa, D. Litt., Associate Professor at the University of Lodz. She also completed her M. A. in English Philology at The Academy of Humanites and Economics in Lodz and the four-semester Postgraduate Studies, majoring in Translation. Her scientific interests are in the fields of social communication in the media convergence environment, translation of children’s literature and the culture of the British Isles. | pl_PL |
dc.references | Albińska K., Albińska P. (b. r. w.), (Nie)gorszy program szkoły? Funkcje słuchowisk i audiobooków w kształtowaniu kompetencji rynkowych współczesnych użytkowników mediów, [w druku] | pl_PL |
dc.references | Albińska K. (b. r. w.), „Teatr mój słyszę ogromny…”, czyli o specyfice odbioru „teatru wyobraźni, [w druku] | pl_PL |
dc.references | Albińska K. (2012), „Teatr do słuchania”, „literatura do grania”, „kino dla ucha”? – o rodowodzie gatunkowym słuchowiska radiowego, „Kultura i Historia”, [online], Marzec nr 21, aktualizacja: 03.03.2012, [dostęp: 07.03.2012], s. 3-4, dostępny w Internecie: <http://www. kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/kultura-i-historia-nr-212012> | pl_PL |
dc.references | Albińska K. (2011a), Kilka uwag o przeobrażeniach środowiska medialnego współczesnego radiosłuchacza. Szkic przeglądowy, „Media i Społeczeństwo” nr 1, s. 66-78 | pl_PL |
dc.references | Albińska K. (2011b), Słuchowisko w erze „nowego radia”. O współczesnym sposobie istnienia teatru audialnego i jego statusie, „Kultura i Edukacja” nr 1, s. 142-160 | pl_PL |
dc.references | Bardijewska S. (2002), Słuchowisko jako tekst słowno-dźwiękowy, [w:] Hopfinger M. (red. nauk.) Nowe media w komunikacji społecznej XX w., Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 109-128 | pl_PL |
dc.references | Bardijewska S. (1978), Muza bez legendy. Szkice o dramaturgii radiowej, Warszawa, Wydawnictwa Radia i Telewizji | pl_PL |
dc.references | Baron M., (2011), Literatura łatwopalna, „Kwartalnik Literacki FA-art” nr 1-2, s. 3-9 | pl_PL |
dc.references | Beliczyński J., (2007) Słownik pojęć z zakresu radia i reklamy radiowej, Kraków, „Antykwa”, ISBN 83-60495-04-1 | pl_PL |
dc.references | Bernat K. (2011), Literatura „dźwiękiem pisana”. Radiowe audycje literackie, [w:] Wolny-Zmorzyński K., Furman W., Snopek J. (red. nauk.) Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, Warszawa, Wydawnictwo „Poltext”, s. 188-196 | pl_PL |
dc.references | Carrière J. C., Eco U. (2010), Nie myśl, że książki znikną, Warszawa, Wydawnictwo ABC, ISBN 978-83-7414-870-2 | pl_PL |
dc.references | Dawidowicz-Chymkowska O., Koryś I. (2011), Społeczny zasięg książki 2010, [online], Warszawa, Biblioteka Narodowa, [dostęp: 09.03.2012], Pracownia Badań Czytelnictwa, dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/download/document/1297852803.pdf> | pl_PL |
dc.references | Chymkowski R. (2011), Wyłączeni z kultury pisma. Komentarz do badań społecznego zasięgu książki, [online], Warszawa, Biblioteka Narodowa, [dostęp: 09.03.2012], Pracownia Badań Czytelnictwa, dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/download/document/1297852774.pdf> | pl_PL |
dc.references | Dobrzyński K. (1973), Człowiek i dźwięki. O kulturze słuchania radia, Warszawa, Instytut Wydawniczy CRZZ | pl_PL |
dc.references | Drzewiecki P. (2010), Renesans słowa. Wychowanie do logo sfery w kulturze audiowizualnej, Toruń, wydawnictwo Adam Marszałek, ISBN 978-83-7611-579-5 | pl_PL |
dc.references | Fichnová K., Šramová B. (2010), Konotacje pojęć oznaczających media u młodzieży dorastającej – w kontekście niektórych wymiarów twórczej osobowości [w:] Siemieniecki B. (red. nauk.) Media w edukacji – poglądy, zastosowania, społeczne postrzeganie, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 101-116 | pl_PL |
dc.references | Fichnová K., Wojciechowski Ł., Polakevičowá I. (2010), Subiektywne postrzeganie przez dorastającą młodzież pojęć oznaczających media, [w:] Siemieniecki B. (red. nauk.) Media w edukacji – poglądy, zastosowania, społeczne postrzeganie, Toruń, wydawnictwo Adam Marszałek, s. 85-100 | pl_PL |
dc.references | Fiołek-Lubczyńska B. (2004), Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej, Kraków, „Impuls”, ISBN 83-7308-388-X | pl_PL |
dc.references | Gajda J. (2010), Media w edukacji, Kraków, „Impuls”, ISBN 9788373088214 | pl_PL |
dc.references | Goban-Klas T. (1997), Radio róg obfitości czy skrzynka Pandory?, [w:] Leśniak T. (red. nauk.) Radio szanse i wyzwania, Kraków, Międzynarodowe Centrum Kultury, 17-23 | pl_PL |
dc.references | Hopfinger M. (2010), Literatura i media po 1989 roku, Warszawa, Oficyna Wydawnicza, ISBN 978-83-7459-118-8 | pl_PL |
dc.references | Hopfinger M. (2002), Sztuka i komunikacja: sygnały zmian całej kultury, [w:] Tenże, Nowe media w komunikacji społecznej XX w., Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 448-460 | pl_PL |
dc.references | Jażdżyński W. (1983) Pegaz i antena, [w:] Szewera T. (red. nauk.) Barwny świat mikrofonu. Wspomnienia radiowców, Łódź, Wydawnictwo Łódzkie, s. 222-233 | pl_PL |
dc.references | Jedliński R. (2001), Słuchowisko radiowe w kształceniu polonistycznym, [w:] Budrewicz Z., Uryga Z. (red. nauk.) Drogi i ścieżki polonistyki gimnazjalnej, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, s. 139-153 | pl_PL |
dc.references | Jedliński R. (1990), Przekazy słuchowe w procesie kształcenia literackiego, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP | pl_PL |
dc.references | Kaszyński S., Popowska H., Topolińska Z. (1951) Z badań nad literaturą radiową. Powieść czytana, powieść dialogiczna, słuchowisko powieściowe, Wrocław, tekst niepublikowany | pl_PL |
dc.references | Kaziów M. (1973), O dziele radiowym. Z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich | pl_PL |
dc.references | Knapek R. (2011), Targi książki (o życie), „Kwartalnik Literacki FA-art” nr 1-2, s. 10-20 | pl_PL |
dc.references | Kopalko Z. (1973), Worek pamięci. Ze wspomnień reżysera Teatru Wyobraźni, „Pamiętnik Teatralny” nr 3-4, s. 521 | pl_PL |
dc.references | Krajewski M. (2005), Kultury, kultury popularnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 83-232-1255-4 | pl_PL |
dc.references | Krakowska W. (1996), Audycje radiowe i telewizyjne w kształceniu na lekcjach języka polskiego, Płock, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Płocku | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski M. J. (1975), To już historia. Felietony o dziejach Polskiego Radia, Warszawa, Wydawnictwa Radia i Telewizji | pl_PL |
dc.references | Marciszuk P. (2010), Pismo do MKiDN z 28 czerwca 2010 – Polska Izba Książki, [online], [dostęp: 17.12.2011], s. 1, dostępny w Internecie: <http://www.pik.org.pl/pl,VAT_na_książki_po_2010_roku,Pismo_do_MKiDN_z_28> | pl_PL |
dc.references | Mayen J. (1965), Radio a literatura, Warszawa, Wiedza Powszechna | pl_PL |
dc.references | Mendruń R. (2010), Nabywcy audiobooków. Wykształceni, bogaci, czytający, [w:] Nexto.pl, [online], [dostęp: 09.09.2011], dostępny w Internecie: <http://audiobookfan.nexto.pl/2010/04/raport-nexto-pl-nabywcy-audiobookow-wyksztalceni-bogaciczytajacy> | pl_PL |
dc.references | Michalczyk S. (2008) Społeczeństwo medialne, Katowice, „Śląsk”, ISBN 978-83-7164-544-0 | pl_PL |
dc.references | Pawlik A. (2011), Literatura a radio artystyczna. Wokół literackich inklinacji słuchowiska, [w:] Wolny-Zmorzyński K., Furman W., Snopek J. (red. nauk.) Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, Warszawa, Wydawnictwo „Poltext”, s. 162-174 | pl_PL |
dc.references | Piechota M. (2010), Edurozrywka – przyczynek do opisu zjawiska, [w:] Graszewicz M., Jastrzębski J. (red. nauk.) Teorie komunikacji i mediów, Tom II, Wrocław, „ATUT”, s. 231-139 | pl_PL |
dc.references | Pleszkun-Olejniczakowa E. (2002), O funkcjonowaniu tekstu literackiego w radiu (na podstawie polskiego radia w latach 1925-1939), [w:] Michalewski K. (red. nauk.) Tekst w mediach, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 426-431 | pl_PL |
dc.references | Pleszkun-Olejniczakowa E. (2011), Kulturowy przekaz radia, [w:] Stachyra G., Pawlak-Hejno E. (red. nauk.) Radio i społeczeństwo, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 225-242 | pl_PL |
dc.references | Pleszkun-Olejniczakowa E. (2000), Intencje interpretacyjne wpisane w słuchowiska za pomocą słów i dźwięków, [w:] Michalewski K. (red. nauk.) Regulacyjna funkcja tekstów, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 363-370 | pl_PL |
dc.references | Poświatowski M., Z Markiewiczem i Globiszem o teatrze, „Blog – Tarnowski Kurier Kulturalny”, [online], aktualizacja: 10.04.2008, [dostęp: 08.03.2012], dostępny w Internecie: <http://tarnowskikurierkulturalny.blox.pl/2008/04/Z-Markiewiczem-i-Globiszem-o-teatrze.html> | pl_PL |
dc.references | Sadowska A. M. (1969), Powieść radiowa i jej funkcje w kulturze masowej, Warszawa, Ośrodek Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych (do użytku wewnętrznego) | pl_PL |
dc.references | Siemieniecka-Gogolin D. (2003), Media a twórczość, [w:] Juszczyk S. (red. nauk.) Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 76-89 | pl_PL |
dc.references | Stachyra G. (2011), Radio dla muzyki czy muzyka dla radia? Rola DJ-a w radiu, [w:] Stachyra G., Pawlak-Hejno E. (red. nauk.) Radio i społeczeństwo, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, s. 311-323 | pl_PL |
dc.references | Szydłowska M. (2011), Pogranicza – z bliska i z daleka, [w:] Stachyra G., Pawlak-Hejno E. (red. nauk.) Radio i społeczeństwo, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s.177-187 | pl_PL |
dc.references | Ścisłowicz Ł. (2007), Audiobooki i podcasty, czyli nowe formy czytelnictwa?, Apeiron Magazine”, [online], aktualizacja: 17.11.2007, [dostęp: 06.02.2011], dostępny w Internecie: <http://www.apeironmag.pl/trendy/audiobooki-i-podcasty-czyli-nowe-formy-czytelnictwa/> | pl_PL |
dc.references | Tuszewski J. (2002), Paradoks o słowie i dźwięku, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, ISBN 83-7174-942-2 | pl_PL |
dc.references | Wieczorkowski A. J. (1972), Książka w Polskim Radio, Warszawa, (niepublikowane, do użytku wewnętrznego Biblioteki Narodowej) | pl_PL |
dc.references | Zagórska K. (2011), Polskie Radio Pomorza i Kujaw jako medium komunikowania społecznego w wymiarze regionalnym, [w:] Stachyra G., Pawlak-Hejno E. (red. nauk.) Radio i społeczeństwo, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 151-175 | pl_PL |
dc.references | Żółkiewski S. (2010), Obieg społeczny literatury a problem publiczności, [w:] Gajda J. (red. nauk.) Media w edukacji, Kraków, „Impuls”, s. 162-165 | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-990-2.09 | |