Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAlbińska, Karolina
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-09-23T16:49:17Z
dc.date.available2019-09-23T16:49:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAlbińska K., Nie taki diabeł straszny jak go malują? Literatura audialna w kontekście szans i zagrożeń dla rozwoju czytelnictwa współczesnej młodzieży, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 183-219, doi: 10.18778/7525-990-2.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-990-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30244
dc.description.abstractWraz z wynalezieniem „grającego pudełka” i wkroczeniem w kolejną epokę komunikowania – erą Marconiego – zrodziła się nowa metoda rozpowszechniania dzieł literackich. Tym samym z jednej strony zaczęto więc ponownie oddziaływać na zmysł słuchu odbiorcy w sposób utożsamiany głównie z pradawną, ustną tradycją snucia opowieści, ze swej natury tak odmienną od czytania tekstów spisanych, z drugiej strony ludzie zetknęli się z zupełnie nową audialną jakością. Technicznie warunkowany przekaz literacki nie tylko zaznajomił słuchaczy z dorobkiem wielu pisarzy, ale także wprowadził ich w nową rzeczywistość – jak pisał Jerzy Tuszewski – „rzeczywistość oddychającą dźwiękiem”. Autorka niniejszego artykułu przygląda się współczesnej sytuacji czytelniczej. Zastanawia się, czy w zdominowanym przez wizualność XXI w. słuchowiska i audioobooki nadal mogą być traktowane jako atrakcyjny sposób obcowania z tekstami literackimi. W oparciu o badania własne analizuje współczesne preferencje młodzieży odnośnie wyborów różnych form medialnych rozumianych jako szkolne i pozaszkolne pomoce dydaktyczne. Docieka, czy literatura audialna jest w dzisiejszych czasach ciekawą, wartościową alternatywą uzupełniającą dla tradycyjnych książek, czy wręcz odwrotnie, groźnym zjawiskiem społeczno-kulturowym zniechęcającym do czytania.pl_PL
dc.description.abstractWith the invention of the ‘radio music box’ and the entrance into the next communication age – the Marconi Era – the new method of the dissemination of literary works was born. Thereby, on the one hand, the recipients’ sense of hearing once more started to be influenced in the way that is equated mainly with the old, aural tradition of storytelling – in its nature so different from the reading situation of written texts, on the other hand, people were faced with the completely new, aural quality. The technically determined literary broadcast not only familiarized listeners with the oeuvre of many writers but also introduced them into the new reality – as Jerzy Tuszewski has written – ‘the reality that breaths with sound’. The author of this article examines the modern readership situation. She wonders whether in the XXI century, dominated by visual aspects, radio dramas and audiobooks still can be treated as an attractive way of contact with literary texts. On the basis of her own research, she analyses the contemporary preferences of the young that apply to their different choices of media forms – understood as school and outside-school educational aids. She investigates whether nowadays audio literature is an interesting, quality, supplementary alternative for traditional books or, on the contrary, a dangerous socio-cultural phenomenon that discourages people from reading.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectliteratura audialna – rozwójpl_PL
dc.subjectaudiobookipl_PL
dc.subjectczytelnictwo młodzieżypl_PL
dc.titleNie taki diabeł straszny jak go malują? Literatura audialna w kontekście szans i zagrożeń dla rozwoju czytelnictwa współczesnej młodzieżypl_PL
dc.title.alternativeThe Devil is not so Black as he is Painted? Aural Literature in the Context of Chances and Dangers of the Contemporary Young People’s Readershippl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number183-219pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAbsolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, obecnie pisze doktorat na temat hybrydycznych gatunków radiowych pod kierunkiem prof. nadzw. UŁ dr hab. Elżbiety Pleszkun-Olejniczakowej. Ukończyła także filologię angielską w Wyższej Szkole Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi oraz Podyplomowe Studium Translacji Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się komunikacją społeczną w warunkach konwergencji mediów, problematyką przekładu literatury dziecięcej oraz kulturą wysp brytyjskich.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteA graduate of the Chair of Journalism and Social Communication at the University of Lodz, currently she is writing the Ph. D. dissertation on the hybrid radio genres under the scientific supervision of Elżbieta Pleszkun-Olejniczakowa, D. Litt., Associate Professor at the University of Lodz. She also completed her M. A. in English Philology at The Academy of Humanites and Economics in Lodz and the four-semester Postgraduate Studies, majoring in Translation. Her scientific interests are in the fields of social communication in the media convergence environment, translation of children’s literature and the culture of the British Isles.pl_PL
dc.referencesAlbińska K., Albińska P. (b. r. w.), (Nie)gorszy program szkoły? Funkcje słuchowisk i audiobooków w kształtowaniu kompetencji rynkowych współczesnych użytkowników mediów, [w druku]pl_PL
dc.referencesAlbińska K. (b. r. w.), „Teatr mój słyszę ogromny…”, czyli o specyfice odbioru „teatru wyobraźni, [w druku]pl_PL
dc.referencesAlbińska K. (2012), „Teatr do słuchania”, „literatura do grania”, „kino dla ucha”? – o rodowodzie gatunkowym słuchowiska radiowego, „Kultura i Historia”, [online], Marzec nr 21, aktualizacja: 03.03.2012, [dostęp: 07.03.2012], s. 3-4, dostępny w Internecie: <http://www. kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/kultura-i-historia-nr-212012>pl_PL
dc.referencesAlbińska K. (2011a), Kilka uwag o przeobrażeniach środowiska medialnego współczesnego radiosłuchacza. Szkic przeglądowy, „Media i Społeczeństwo” nr 1, s. 66-78pl_PL
dc.referencesAlbińska K. (2011b), Słuchowisko w erze „nowego radia”. O współczesnym sposobie istnienia teatru audialnego i jego statusie, „Kultura i Edukacja” nr 1, s. 142-160pl_PL
dc.referencesBardijewska S. (2002), Słuchowisko jako tekst słowno-dźwiękowy, [w:] Hopfinger M. (red. nauk.) Nowe media w komunikacji społecznej XX w., Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 109-128pl_PL
dc.referencesBardijewska S. (1978), Muza bez legendy. Szkice o dramaturgii radiowej, Warszawa, Wydawnictwa Radia i Telewizjipl_PL
dc.referencesBaron M., (2011), Literatura łatwopalna, „Kwartalnik Literacki FA-art” nr 1-2, s. 3-9pl_PL
dc.referencesBeliczyński J., (2007) Słownik pojęć z zakresu radia i reklamy radiowej, Kraków, „Antykwa”, ISBN 83-60495-04-1pl_PL
dc.referencesBernat K. (2011), Literatura „dźwiękiem pisana”. Radiowe audycje literackie, [w:] Wolny-Zmorzyński K., Furman W., Snopek J. (red. nauk.) Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, Warszawa, Wydawnictwo „Poltext”, s. 188-196pl_PL
dc.referencesCarrière J. C., Eco U. (2010), Nie myśl, że książki znikną, Warszawa, Wydawnictwo ABC, ISBN 978-83-7414-870-2pl_PL
dc.referencesDawidowicz-Chymkowska O., Koryś I. (2011), Społeczny zasięg książki 2010, [online], Warszawa, Biblioteka Narodowa, [dostęp: 09.03.2012], Pracownia Badań Czytelnictwa, dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/download/document/1297852803.pdf>pl_PL
dc.referencesChymkowski R. (2011), Wyłączeni z kultury pisma. Komentarz do badań społecznego zasięgu książki, [online], Warszawa, Biblioteka Narodowa, [dostęp: 09.03.2012], Pracownia Badań Czytelnictwa, dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/download/document/1297852774.pdf>pl_PL
dc.referencesDobrzyński K. (1973), Człowiek i dźwięki. O kulturze słuchania radia, Warszawa, Instytut Wydawniczy CRZZpl_PL
dc.referencesDrzewiecki P. (2010), Renesans słowa. Wychowanie do logo sfery w kulturze audiowizualnej, Toruń, wydawnictwo Adam Marszałek, ISBN 978-83-7611-579-5pl_PL
dc.referencesFichnová K., Šramová B. (2010), Konotacje pojęć oznaczających media u młodzieży dorastającej – w kontekście niektórych wymiarów twórczej osobowości [w:] Siemieniecki B. (red. nauk.) Media w edukacji – poglądy, zastosowania, społeczne postrzeganie, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 101-116pl_PL
dc.referencesFichnová K., Wojciechowski Ł., Polakevičowá I. (2010), Subiektywne postrzeganie przez dorastającą młodzież pojęć oznaczających media, [w:] Siemieniecki B. (red. nauk.) Media w edukacji – poglądy, zastosowania, społeczne postrzeganie, Toruń, wydawnictwo Adam Marszałek, s. 85-100pl_PL
dc.referencesFiołek-Lubczyńska B. (2004), Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej, Kraków, „Impuls”, ISBN 83-7308-388-Xpl_PL
dc.referencesGajda J. (2010), Media w edukacji, Kraków, „Impuls”, ISBN 9788373088214pl_PL
dc.referencesGoban-Klas T. (1997), Radio róg obfitości czy skrzynka Pandory?, [w:] Leśniak T. (red. nauk.) Radio szanse i wyzwania, Kraków, Międzynarodowe Centrum Kultury, 17-23pl_PL
dc.referencesHopfinger M. (2010), Literatura i media po 1989 roku, Warszawa, Oficyna Wydawnicza, ISBN 978-83-7459-118-8pl_PL
dc.referencesHopfinger M. (2002), Sztuka i komunikacja: sygnały zmian całej kultury, [w:] Tenże, Nowe media w komunikacji społecznej XX w., Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 448-460pl_PL
dc.referencesJażdżyński W. (1983) Pegaz i antena, [w:] Szewera T. (red. nauk.) Barwny świat mikrofonu. Wspomnienia radiowców, Łódź, Wydawnictwo Łódzkie, s. 222-233pl_PL
dc.referencesJedliński R. (2001), Słuchowisko radiowe w kształceniu polonistycznym, [w:] Budrewicz Z., Uryga Z. (red. nauk.) Drogi i ścieżki polonistyki gimnazjalnej, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, s. 139-153pl_PL
dc.referencesJedliński R. (1990), Przekazy słuchowe w procesie kształcenia literackiego, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSPpl_PL
dc.referencesKaszyński S., Popowska H., Topolińska Z. (1951) Z badań nad literaturą radiową. Powieść czytana, powieść dialogiczna, słuchowisko powieściowe, Wrocław, tekst niepublikowanypl_PL
dc.referencesKaziów M. (1973), O dziele radiowym. Z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskichpl_PL
dc.referencesKnapek R. (2011), Targi książki (o życie), „Kwartalnik Literacki FA-art” nr 1-2, s. 10-20pl_PL
dc.referencesKopalko Z. (1973), Worek pamięci. Ze wspomnień reżysera Teatru Wyobraźni, „Pamiętnik Teatralny” nr 3-4, s. 521pl_PL
dc.referencesKrajewski M. (2005), Kultury, kultury popularnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 83-232-1255-4pl_PL
dc.referencesKrakowska W. (1996), Audycje radiowe i telewizyjne w kształceniu na lekcjach języka polskiego, Płock, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Płockupl_PL
dc.referencesKwiatkowski M. J. (1975), To już historia. Felietony o dziejach Polskiego Radia, Warszawa, Wydawnictwa Radia i Telewizjipl_PL
dc.referencesMarciszuk P. (2010), Pismo do MKiDN z 28 czerwca 2010 – Polska Izba Książki, [online], [dostęp: 17.12.2011], s. 1, dostępny w Internecie: <http://www.pik.org.pl/pl,VAT_na_książki_po_2010_roku,Pismo_do_MKiDN_z_28>pl_PL
dc.referencesMayen J. (1965), Radio a literatura, Warszawa, Wiedza Powszechnapl_PL
dc.referencesMendruń R. (2010), Nabywcy audiobooków. Wykształceni, bogaci, czytający, [w:] Nexto.pl, [online], [dostęp: 09.09.2011], dostępny w Internecie: <http://audiobookfan.nexto.pl/2010/04/raport-nexto-pl-nabywcy-audiobookow-wyksztalceni-bogaciczytajacy>pl_PL
dc.referencesMichalczyk S. (2008) Społeczeństwo medialne, Katowice, „Śląsk”, ISBN 978-83-7164-544-0pl_PL
dc.referencesPawlik A. (2011), Literatura a radio artystyczna. Wokół literackich inklinacji słuchowiska, [w:] Wolny-Zmorzyński K., Furman W., Snopek J. (red. nauk.) Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, Warszawa, Wydawnictwo „Poltext”, s. 162-174pl_PL
dc.referencesPiechota M. (2010), Edurozrywka – przyczynek do opisu zjawiska, [w:] Graszewicz M., Jastrzębski J. (red. nauk.) Teorie komunikacji i mediów, Tom II, Wrocław, „ATUT”, s. 231-139pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E. (2002), O funkcjonowaniu tekstu literackiego w radiu (na podstawie polskiego radia w latach 1925-1939), [w:] Michalewski K. (red. nauk.) Tekst w mediach, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 426-431pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E. (2011), Kulturowy przekaz radia, [w:] Stachyra G., Pawlak-Hejno E. (red. nauk.) Radio i społeczeństwo, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 225-242pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E. (2000), Intencje interpretacyjne wpisane w słuchowiska za pomocą słów i dźwięków, [w:] Michalewski K. (red. nauk.) Regulacyjna funkcja tekstów, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 363-370pl_PL
dc.referencesPoświatowski M., Z Markiewiczem i Globiszem o teatrze, „Blog – Tarnowski Kurier Kulturalny”, [online], aktualizacja: 10.04.2008, [dostęp: 08.03.2012], dostępny w Internecie: <http://tarnowskikurierkulturalny.blox.pl/2008/04/Z-Markiewiczem-i-Globiszem-o-teatrze.html>pl_PL
dc.referencesSadowska A. M. (1969), Powieść radiowa i jej funkcje w kulturze masowej, Warszawa, Ośrodek Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych (do użytku wewnętrznego)pl_PL
dc.referencesSiemieniecka-Gogolin D. (2003), Media a twórczość, [w:] Juszczyk S. (red. nauk.) Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 76-89pl_PL
dc.referencesStachyra G. (2011), Radio dla muzyki czy muzyka dla radia? Rola DJ-a w radiu, [w:] Stachyra G., Pawlak-Hejno E. (red. nauk.) Radio i społeczeństwo, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, s. 311-323pl_PL
dc.referencesSzydłowska M. (2011), Pogranicza – z bliska i z daleka, [w:] Stachyra G., Pawlak-Hejno E. (red. nauk.) Radio i społeczeństwo, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s.177-187pl_PL
dc.referencesŚcisłowicz Ł. (2007), Audiobooki i podcasty, czyli nowe formy czytelnictwa?, Apeiron Magazine”, [online], aktualizacja: 17.11.2007, [dostęp: 06.02.2011], dostępny w Internecie: <http://www.apeironmag.pl/trendy/audiobooki-i-podcasty-czyli-nowe-formy-czytelnictwa/>pl_PL
dc.referencesTuszewski J. (2002), Paradoks o słowie i dźwięku, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, ISBN 83-7174-942-2pl_PL
dc.referencesWieczorkowski A. J. (1972), Książka w Polskim Radio, Warszawa, (niepublikowane, do użytku wewnętrznego Biblioteki Narodowej)pl_PL
dc.referencesZagórska K. (2011), Polskie Radio Pomorza i Kujaw jako medium komunikowania społecznego w wymiarze regionalnym, [w:] Stachyra G., Pawlak-Hejno E. (red. nauk.) Radio i społeczeństwo, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 151-175pl_PL
dc.referencesŻółkiewski S. (2010), Obieg społeczny literatury a problem publiczności, [w:] Gajda J. (red. nauk.) Media w edukacji, Kraków, „Impuls”, s. 162-165pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-990-2.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe