Show simple item record

dc.contributor.authorPoręba, Agata
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-09-23T16:27:08Z
dc.date.available2019-09-23T16:27:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationPoręba A., Cyfrowe narzędzia promocji czytelnictwa lektur obowiązkowych na poziomie gimnazjum, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 111-134, doi: 10.18778/7525-990-2.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-990-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30241
dc.description.abstractOgólnopolskie badanie czytelnictwa młodzieży, zrealizowane w 2010 roku, pokazało, że młodzież nieczytająca książek (ani w czasie wolnym, ani w ramach obowiązku szkolnego) stanowiła 14% ogółu polskich piętnastolatków. W artykule podjęta została próba opisania możliwości wykorzystania Internetu do promocji lektur „ogwiazdkowanych” z Podstawy programowej. Zjawisko zafascynowania młodzieży globalną siecią upoważnia badaczy i pedagogów do wykorzystywania jej w celu rozwijania czytelnictwa lektur z serca literatury polskiej. Artykuł obejmuje prezentację rozwiązań dydaktycznych (komiks cyfrowy, mechanizm wiki i zooming presentation) do promocji czytelnictwa obowiązkowych lektur szkolnych na poziomie gimnazjalnym. Okazuje się, że takie działanie może być sposobem na przełamanie czytelniczego impasu. Internet nie musi być konkurencją, zagrożeniem dla pozycji książki – może stać się sprzymierzeńcem, o ile zostanie wykorzystany w sposób przemyślany i zorganizowany.pl_PL
dc.description.abstractA survey into reading habits of teenagers conducted nationwide in 2010 has shown that youngsters who do not read books (neither as a pastime nor under the obligation imposed by the school) constitute 14% of all Polish fifteen-year-olds. The presented paper attempts at describing the possibility of using the internet to promote the readership of the obligatory books from the Core curriculum. The phenomenon of the fascination that young people have for the global network entitles researchers and teachers to use it in order to encourage reading classical Polish literature. The article includes the presentation of existing didactic methods (digital comic strip, wiki software and zooming presentation) to promote the readership of the books set by the junior secondary school curriculum. Moreover, the paper proposes new solutions in this field. It appears that such actions can lead to breaking the impasse in readership. The internet does not have to compete with or endanger the position of the book as a medium – as long as it is used in a reasonable and organized way, it could actually be an ally.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczytelnictwo młodzieżypl_PL
dc.subjectpromocja czytelnictwa w interneciepl_PL
dc.subjectkomiks cyfrowypl_PL
dc.subjectmechanizm wikipl_PL
dc.subjectzooming presentationpl_PL
dc.titleCyfrowe narzędzia promocji czytelnictwa lektur obowiązkowych na poziomie gimnazjumpl_PL
dc.title.alternativeDigital Tools as Promotion of The Readership of The Books Set by the Junior Secondary School Curriculumpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number111-134pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDoktorantka realizująca komponent dydaktyczny stacjonarnych studiów doktoranckich w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego KUL.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDoctoral candidate of didactic component fulltime studies in Department of Didactics of Literature and Polish Language, the John Paul II Catholic University of Lublin.pl_PL
dc.referencesBendyk E. (2008), Pokolenie Google – najnowsze badania, [online], [dostęp: 20.03.2012], dostępny w Internecie: <http://bendyk.blog.polityka.pl/2008/01/18/pokolenie-google-najnowsze-badania/>pl_PL
dc.referencesBiedrzycki K. (2009), Język polski w gimnazjum – wskazówki metodyczne, [w:] Podstawa programowa z komentarzami, t. 2: Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, [online] [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://195.136.199.90/images/stories/pdf/Reforma/men_tom_2.pdf>, s. 73pl_PL
dc.referencesDawidowicz-Chymkowska O., Koryś I. (2010), Społeczny zasięg książki 2010, [online] Biblioteka Narodowa, [dostęp: 04.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/download/document/1297852803.pdf>pl_PL
dc.referencesErlandsson A. (2011), Sztuka zainteresowania czytaniem – wybrane przykłady projektów czytelniczych w Szwecji, [w:] Żbikowska-Migoń A. (red. nauk.), Łuszpak A. (współudział) Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 147–158pl_PL
dc.referencesGłowiński M., (2005) Komiks, [w:] Sławiński J. (red. nauk.), Słownik terminów literackich, Wrocław 2005, s. 251pl_PL
dc.referencesGrygrowski D. (2000), Prezentacja multimedialna w edukacji, [w:] III Międzynarodowa Konferencja Media a Edukacja, Poznań, eMPi2, s. 355pl_PL
dc.referencesHolcman S., Nowakowska K. (2004), Obrazki do czytania, „Słowo i Obraz. Forum Komiksu”, [online], nr 2, [dostęp: 04.04.2012], dostępny w Internecie: <http://esensja.pl/magazyn/2004/02/iso/10_10.html>pl_PL
dc.referencesHopfinger M. (1997), Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich, s. 86pl_PL
dc.referencesJarosz B. (2011), Prezi versus PowerPoint, [w:] Musiał E. i Pulak I. (red. nauk.), Człowiek-media-edukacja, Kraków, KTiME UP, s. 127–133pl_PL
dc.referencesJasiewicz J. (2012), Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne, [w:] Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia 20.01.2012, [online], s. 44–46, [dostęp: 24.03.2012] Narodowy Instytut Audiowizualny, dostępny w Internecie: <http://www.nina.gov.pl/docs/edukacjaplikido-pobrania/raport-cyfrowa-przysz%C5%82o-%C5%9B%C4%87-.pdf>pl_PL
dc.referencesKasprzyk A. (2011), Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole, [online] Edunews, [dostęp: 05.10.2011], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/projekty-edukacyjne/1657-nowoczesny-nauczyciel-w-nowoczesnej-szkole>pl_PL
dc.referencesKatulska S. (2011), Uczniowie nie czytają, bo nie muszą, [online] Wirtualna Polska, [dostęp: 23.03.2012], dostępny w Internecie: <http://szkola.wp.pl/kat,108802,title,Uczniowie-nie-czytaja-bo-niemusza,wid,13284317,wiadomosc.html?ticaid=1e002>pl_PL
dc.referencesKOS (2011), Co czytają gimnazjaliści? Znamy odpowiedź, [online] Onet. Wiadomości, [dostęp: 20.03.2012], dostępny w Internecie: <http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/lublin/co-czytaja-gimnazjalisciznamy-odpowiedz,1,4896339,wiadomosc.html>pl_PL
dc.referencesKozłowska A. (2010), Kanon wiedzy odchodzi do lamusa, [online] Gazeta.pl, [dostęp: 27.03.2012], dostępny w Internecie: <http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35615,7913835,Szkola_2_0__ Kanon_wiedzy_odchodzi_do_lamusa.html>pl_PL
dc.referencesKudlek K. (2012), Nowoczesny uczeń i jego narzędzia edukacyjne, [online] Edunews, [dostęp: 02.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty>pl_PL
dc.referencesŁazarska D. (2008), Polonista wobec potrzeby „czytania” tekstów kultury popularnej w gimnazjum, [w:] Myrdzik B., Tymiakin L. (red. nauk.), Teksty kultury w szkole, UMCS, Lublin, s. 277pl_PL
dc.referencesMartynowicz D. (2012), Moj@ edukacja - nauczyciel wspomagany komputerem i siecią, [online] Youtube, [dostęp: 04.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.youtube.com/watch?v=STGPFDYd7W4&feature=plcp&context=C4e1823dVDvjVQa1PpcFOdYBatyAty3Anf3 HN0Uf4mp_Iqd7xut64%3D>pl_PL
dc.referencesMączyńska-Dilis A. (2007), Jan Kochanowski mieszka w Internecie, [online] Edunews, [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/ict-w-edukacji/95-jan-kochanowski-mieszka-w-Internecie>pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (1995), Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Toruń-Poznań, Wyd. Edytor, s. 264pl_PL
dc.referencesMorawska I. (2006), Kultura popularna w dyskursie edukacyjnym, [w:] Myrdzik B., Tymiakin L. (red. nauk.), Teksty kultury w szkole, UMCS, Lublin, s. 49pl_PL
dc.referencesNikodemska J. (2009), iMózgi w e-szkole, [online] Focus, [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.focus.pl/cywilizacja/zobacz/publikacje/imozgi-w-e-szkole/nc/1/>pl_PL
dc.referencesOżóg K. (2010), Współczesne problemy kształcenia polonistycznego – czy zmierzch kultury pisma?, [w:] Kopeć U., Sibiga Z. (red. nauk.), Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, Rzeszów, Wydawnictwo UR, s. 9pl_PL
dc.referencesPezda A. (2011), Koniec epoki kredy, Warszawa, AGORA, ISBN 978-83-268-0517-2pl_PL
dc.referencesPolak M. (2011), Bo oni nie czytają?, [online] Edunews, [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1498>pl_PL
dc.referencesPolak M. (2012a), Czas najwyższy na BYOT albo PSS, [online] Edunews, [dostęp: 22.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/ict-w-edukacji/1830-czas-najwyzszy-na-byot-albo-pss>pl_PL
dc.referencesPolak M. (2012b), Dobre praktyki cyfrowej dydaktyki, [online] Edustyle, [dostęp: 24.03.2012], dostępny w Internecie: <http://edustyle.pl/narzedzia/view/-/asset_publisher/3V2f/content/dobre-praktyki-cyfrowej-dydaktyki?redirect=http%3A%2F% 2Fedustyle.pl%2Fnarzedzia%2Fview%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_3V2f%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal% 26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn--1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2>pl_PL
dc.referencesPrezentacje zupełnie nowe – Prezi.com (2012), [online], [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <https://sites.google.com/a/enauczanie.com/nowoczesne/narzedzia/prezentacje/prezi>pl_PL
dc.referencesPrezi – nietypowe prezentacje (2011), [online], [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.dobreprogramy.pl/Ave5/Prezi-nietypowe-prezentacje,22532.html>pl_PL
dc.referencesPrezi (2011), [online] [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.wikipedia.org/wiki/Prezi>pl_PL
dc.referencesPrezi.com – inny wymiar prezentacji multimedialnych (2011), [online], [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://blog.platformyedukacyjne.pl/2011/05/28/prezi-com-inny-wymiar-prezentacji-multimedialnych/>pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół [Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17], dalej jako Podstawa programowa, [online], [dostęp: 08.07.2011], dostępny w Internecie: <http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_4.pdf>pl_PL
dc.referencesStasińska B. i in. (2010), Czytelnictwo i dostęp do książki. Raport Obywateli Kultury, [online] Obywatele Kultury, [dostęp: 03.04.2012], s. 3, dostępny w Internecie: <http://obywatelekultury.pl/wp-content/uploads/2010/12/Raport-o-czytelnictwie1.pdf>pl_PL
dc.referencesSteinbrink B. (1994), Multimedia. U progu technologii XXI wieku, Wrocław, Robomatic, ISBN 83-900945-2-5pl_PL
dc.referencesSzyłak J. (2000), Komiks, Kraków, Znak, ISBN 83-7006-890-1pl_PL
dc.referencesWiki (2004), [online] Wikipedia, [dostęp: 26.03.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.wikipedia.org/wiki/Wiki>pl_PL
dc.referencesWolff K. (2010), Czytelnictwo książek w Polsce w 2008 roku, [w:] Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2008 roku, Warszawa, Biblioteka Narodowapl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-696-0pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2011), Gimnazjalni czytelnicy książek i ich wybory lekturowe, [online] EBIB, [dostęp: 27.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.nowyebib.info/biuletyn/archiwum-numerow/444-ebib-42011-1225>pl_PL
dc.referencesZnaniecki F. (1990), Współczesne narody, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, s. 156–157pl_PL
dc.referencesŻurek S. J. (2009), Koncepcja podstawy programowej z języka polskiego, [w:] Podstawa programowa z komentarzami. Tom 2. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, [online] MEN, [dostęp: 04.04.2012], s. 31, dostępny w Internecie: <http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/Reforma/2b.pdf>pl_PL
dc.referencesSzpunar O. (2009), Uczniowie książek nie czytają, [online] Gazeta.pl, [dostęp: 27.03.2012], dostępny w Internecie: <http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35803,6422241,Uczniowie_ksiazek_nie_czytaja.html#ixzz1nfUs6UiO>pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-990-2.06


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe