dc.contributor.author | Poręba, Agata | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T16:27:08Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T16:27:08Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Poręba A., Cyfrowe narzędzia promocji czytelnictwa lektur obowiązkowych na poziomie gimnazjum, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 111-134, doi: 10.18778/7525-990-2.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-990-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30241 | |
dc.description.abstract | Ogólnopolskie badanie czytelnictwa młodzieży, zrealizowane w 2010 roku, pokazało, że młodzież nieczytająca książek (ani w czasie wolnym, ani w ramach obowiązku szkolnego) stanowiła 14% ogółu polskich piętnastolatków. W artykule podjęta została próba opisania możliwości wykorzystania Internetu do promocji lektur „ogwiazdkowanych” z Podstawy programowej. Zjawisko zafascynowania młodzieży globalną siecią upoważnia badaczy i pedagogów do wykorzystywania jej w celu rozwijania czytelnictwa lektur z serca literatury polskiej. Artykuł obejmuje prezentację rozwiązań dydaktycznych (komiks cyfrowy, mechanizm wiki i zooming presentation) do promocji czytelnictwa obowiązkowych lektur szkolnych na poziomie gimnazjalnym. Okazuje się, że takie działanie może być sposobem na przełamanie czytelniczego impasu. Internet nie musi być konkurencją, zagrożeniem dla pozycji książki – może stać się sprzymierzeńcem, o ile zostanie wykorzystany w sposób przemyślany i zorganizowany. | pl_PL |
dc.description.abstract | A survey into reading habits of teenagers conducted nationwide in 2010 has shown that youngsters who do not read books (neither as a pastime nor under the obligation imposed by the school) constitute 14% of all Polish fifteen-year-olds. The presented paper attempts at describing the possibility of using the internet to promote the readership of the obligatory books from the Core curriculum. The phenomenon of the fascination that young people have for the global network entitles researchers and teachers to use it in order to encourage reading classical Polish literature. The article includes the presentation of existing didactic methods (digital comic strip, wiki software and zooming presentation) to promote the readership of the books set by the junior secondary school curriculum. Moreover, the paper proposes new solutions in this field. It appears that such actions can lead to breaking the impasse in readership. The internet does not have to compete with or endanger the position of the book as a medium – as long as it is used in a reasonable and organized way, it could actually be an ally. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00 | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | czytelnictwo młodzieży | pl_PL |
dc.subject | promocja czytelnictwa w internecie | pl_PL |
dc.subject | komiks cyfrowy | pl_PL |
dc.subject | mechanizm wiki | pl_PL |
dc.subject | zooming presentation | pl_PL |
dc.title | Cyfrowe narzędzia promocji czytelnictwa lektur obowiązkowych na poziomie gimnazjum | pl_PL |
dc.title.alternative | Digital Tools as Promotion of The Readership of The Books Set by the Junior Secondary School Curriculum | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 111-134 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Doktorantka realizująca komponent dydaktyczny stacjonarnych studiów doktoranckich w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego KUL. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Doctoral candidate of didactic component fulltime studies in Department of Didactics of Literature and Polish Language, the John Paul II Catholic University of Lublin. | pl_PL |
dc.references | Bendyk E. (2008), Pokolenie Google – najnowsze badania, [online], [dostęp: 20.03.2012], dostępny w Internecie: <http://bendyk.blog.polityka.pl/2008/01/18/pokolenie-google-najnowsze-badania/> | pl_PL |
dc.references | Biedrzycki K. (2009), Język polski w gimnazjum – wskazówki metodyczne, [w:] Podstawa programowa z komentarzami, t. 2: Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, [online] [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://195.136.199.90/images/stories/pdf/Reforma/men_tom_2.pdf>, s. 73 | pl_PL |
dc.references | Dawidowicz-Chymkowska O., Koryś I. (2010), Społeczny zasięg książki 2010, [online] Biblioteka Narodowa, [dostęp: 04.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/download/document/1297852803.pdf> | pl_PL |
dc.references | Erlandsson A. (2011), Sztuka zainteresowania czytaniem – wybrane przykłady projektów czytelniczych w Szwecji, [w:] Żbikowska-Migoń A. (red. nauk.), Łuszpak A. (współudział) Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 147–158 | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., (2005) Komiks, [w:] Sławiński J. (red. nauk.), Słownik terminów literackich, Wrocław 2005, s. 251 | pl_PL |
dc.references | Grygrowski D. (2000), Prezentacja multimedialna w edukacji, [w:] III Międzynarodowa Konferencja Media a Edukacja, Poznań, eMPi2, s. 355 | pl_PL |
dc.references | Holcman S., Nowakowska K. (2004), Obrazki do czytania, „Słowo i Obraz. Forum Komiksu”, [online], nr 2, [dostęp: 04.04.2012], dostępny w Internecie: <http://esensja.pl/magazyn/2004/02/iso/10_10.html> | pl_PL |
dc.references | Hopfinger M. (1997), Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich, s. 86 | pl_PL |
dc.references | Jarosz B. (2011), Prezi versus PowerPoint, [w:] Musiał E. i Pulak I. (red. nauk.), Człowiek-media-edukacja, Kraków, KTiME UP, s. 127–133 | pl_PL |
dc.references | Jasiewicz J. (2012), Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne, [w:] Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia 20.01.2012, [online], s. 44–46, [dostęp: 24.03.2012] Narodowy Instytut Audiowizualny, dostępny w Internecie: <http://www.nina.gov.pl/docs/edukacjaplikido-pobrania/raport-cyfrowa-przysz%C5%82o-%C5%9B%C4%87-.pdf> | pl_PL |
dc.references | Kasprzyk A. (2011), Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole, [online] Edunews, [dostęp: 05.10.2011], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/projekty-edukacyjne/1657-nowoczesny-nauczyciel-w-nowoczesnej-szkole> | pl_PL |
dc.references | Katulska S. (2011), Uczniowie nie czytają, bo nie muszą, [online] Wirtualna Polska, [dostęp: 23.03.2012], dostępny w Internecie: <http://szkola.wp.pl/kat,108802,title,Uczniowie-nie-czytaja-bo-niemusza,wid,13284317,wiadomosc.html?ticaid=1e002> | pl_PL |
dc.references | KOS (2011), Co czytają gimnazjaliści? Znamy odpowiedź, [online] Onet. Wiadomości, [dostęp: 20.03.2012], dostępny w Internecie: <http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/lublin/co-czytaja-gimnazjalisciznamy-odpowiedz,1,4896339,wiadomosc.html> | pl_PL |
dc.references | Kozłowska A. (2010), Kanon wiedzy odchodzi do lamusa, [online] Gazeta.pl, [dostęp: 27.03.2012], dostępny w Internecie: <http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35615,7913835,Szkola_2_0__ Kanon_wiedzy_odchodzi_do_lamusa.html> | pl_PL |
dc.references | Kudlek K. (2012), Nowoczesny uczeń i jego narzędzia edukacyjne, [online] Edunews, [dostęp: 02.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty> | pl_PL |
dc.references | Łazarska D. (2008), Polonista wobec potrzeby „czytania” tekstów kultury popularnej w gimnazjum, [w:] Myrdzik B., Tymiakin L. (red. nauk.), Teksty kultury w szkole, UMCS, Lublin, s. 277 | pl_PL |
dc.references | Martynowicz D. (2012), Moj@ edukacja - nauczyciel wspomagany komputerem i siecią, [online] Youtube, [dostęp: 04.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.youtube.com/watch?v=STGPFDYd7W4&feature=plcp&context=C4e1823dVDvjVQa1PpcFOdYBatyAty3Anf3 HN0Uf4mp_Iqd7xut64%3D> | pl_PL |
dc.references | Mączyńska-Dilis A. (2007), Jan Kochanowski mieszka w Internecie, [online] Edunews, [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/ict-w-edukacji/95-jan-kochanowski-mieszka-w-Internecie> | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (1995), Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Toruń-Poznań, Wyd. Edytor, s. 264 | pl_PL |
dc.references | Morawska I. (2006), Kultura popularna w dyskursie edukacyjnym, [w:] Myrdzik B., Tymiakin L. (red. nauk.), Teksty kultury w szkole, UMCS, Lublin, s. 49 | pl_PL |
dc.references | Nikodemska J. (2009), iMózgi w e-szkole, [online] Focus, [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.focus.pl/cywilizacja/zobacz/publikacje/imozgi-w-e-szkole/nc/1/> | pl_PL |
dc.references | Ożóg K. (2010), Współczesne problemy kształcenia polonistycznego – czy zmierzch kultury pisma?, [w:] Kopeć U., Sibiga Z. (red. nauk.), Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, Rzeszów, Wydawnictwo UR, s. 9 | pl_PL |
dc.references | Pezda A. (2011), Koniec epoki kredy, Warszawa, AGORA, ISBN 978-83-268-0517-2 | pl_PL |
dc.references | Polak M. (2011), Bo oni nie czytają?, [online] Edunews, [dostęp: 21.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1498> | pl_PL |
dc.references | Polak M. (2012a), Czas najwyższy na BYOT albo PSS, [online] Edunews, [dostęp: 22.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/ict-w-edukacji/1830-czas-najwyzszy-na-byot-albo-pss> | pl_PL |
dc.references | Polak M. (2012b), Dobre praktyki cyfrowej dydaktyki, [online] Edustyle, [dostęp: 24.03.2012], dostępny w Internecie: <http://edustyle.pl/narzedzia/view/-/asset_publisher/3V2f/content/dobre-praktyki-cyfrowej-dydaktyki?redirect=http%3A%2F% 2Fedustyle.pl%2Fnarzedzia%2Fview%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_3V2f%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal% 26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn--1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2> | pl_PL |
dc.references | Prezentacje zupełnie nowe – Prezi.com (2012), [online], [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <https://sites.google.com/a/enauczanie.com/nowoczesne/narzedzia/prezentacje/prezi> | pl_PL |
dc.references | Prezi – nietypowe prezentacje (2011), [online], [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.dobreprogramy.pl/Ave5/Prezi-nietypowe-prezentacje,22532.html> | pl_PL |
dc.references | Prezi (2011), [online] [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.wikipedia.org/wiki/Prezi> | pl_PL |
dc.references | Prezi.com – inny wymiar prezentacji multimedialnych (2011), [online], [dostęp: 03.04.2012], dostępny w Internecie: <http://blog.platformyedukacyjne.pl/2011/05/28/prezi-com-inny-wymiar-prezentacji-multimedialnych/> | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół [Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17], dalej jako Podstawa programowa, [online], [dostęp: 08.07.2011], dostępny w Internecie: <http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_4.pdf> | pl_PL |
dc.references | Stasińska B. i in. (2010), Czytelnictwo i dostęp do książki. Raport Obywateli Kultury, [online] Obywatele Kultury, [dostęp: 03.04.2012], s. 3, dostępny w Internecie: <http://obywatelekultury.pl/wp-content/uploads/2010/12/Raport-o-czytelnictwie1.pdf> | pl_PL |
dc.references | Steinbrink B. (1994), Multimedia. U progu technologii XXI wieku, Wrocław, Robomatic, ISBN 83-900945-2-5 | pl_PL |
dc.references | Szyłak J. (2000), Komiks, Kraków, Znak, ISBN 83-7006-890-1 | pl_PL |
dc.references | Wiki (2004), [online] Wikipedia, [dostęp: 26.03.2012], dostępny w Internecie: <http://pl.wikipedia.org/wiki/Wiki> | pl_PL |
dc.references | Wolff K. (2010), Czytelnictwo książek w Polsce w 2008 roku, [w:] Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2008 roku, Warszawa, Biblioteka Narodowa | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-696-0 | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2011), Gimnazjalni czytelnicy książek i ich wybory lekturowe, [online] EBIB, [dostęp: 27.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.nowyebib.info/biuletyn/archiwum-numerow/444-ebib-42011-1225> | pl_PL |
dc.references | Znaniecki F. (1990), Współczesne narody, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, s. 156–157 | pl_PL |
dc.references | Żurek S. J. (2009), Koncepcja podstawy programowej z języka polskiego, [w:] Podstawa programowa z komentarzami. Tom 2. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, [online] MEN, [dostęp: 04.04.2012], s. 31, dostępny w Internecie: <http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/Reforma/2b.pdf> | pl_PL |
dc.references | Szpunar O. (2009), Uczniowie książek nie czytają, [online] Gazeta.pl, [dostęp: 27.03.2012], dostępny w Internecie: <http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35803,6422241,Uczniowie_ksiazek_nie_czytaja.html#ixzz1nfUs6UiO> | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-990-2.06 | |