dc.contributor.author | Jankowiak, Daria | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T16:22:30Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T16:22:30Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Jankowiak D., O efektach aktywizacji czytelniczej młodych – na przykładzie fan fiction i pisania sztafetowego w sieci, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 53-67, doi: 10.18778/7525-990-2.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-990-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30238 | |
dc.description.abstract | Internet zadziałał na kulturę czytelniczą jak katalizator, pozwalając wyodrębnić się lub przybrać na sile zjawiskom, które nie ograniczają czytelnika do biernej postawy odbioru literatury lub jej krytyki. Aktywny czytelnik obecnie staje się wtórnym kreatorem literatury i samozwańczym jej propagatorem. Na skutek zetknięcia się młodych aktywnych w Sieci z książką można obecnie obserwować rozkwit tworzenia fikcji fanowskich (fan fiction), czyli tekstów opartych na kanwie oryginalnych powieści i innych wytworów kultury (np. filmów czy seriali), a także efekty wirtualnych spotkań amatorów pisania, czyli akcje pisania sztafetowego. Te nowe formy piśmiennictwa mogą stanowić zarówno szansę, jak i zagrożenie dla kultury czytelniczej dzieci i młodzieży. | pl_PL |
dc.description.abstract | The Internet has greatly influenced the culture of readership and
enabled the emergence of several phenomenons that shifted the reader
from the position, where he or she could only passively receive literature
to the position of an active creator and a self proclaimed promoter of it. We may observe how readers who are active in the web, become engaged in creation of their own fan fiction – new texts based on original ideas (book, films or tv series) and relay writing, when many amateur writers work on a single text. Those new forms of reading and writing may be perceived as an opportunity or as a threat for the reading culture of children and adolescences. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | czytelnictwo młodzieży | pl_PL |
dc.subject | fan fiction | pl_PL |
dc.subject | pisanie sztafetowe | pl_PL |
dc.subject | literatura w internecie | pl_PL |
dc.title | O efektach aktywizacji czytelniczej młodych – na przykładzie "fan fiction" i pisania sztafetowego w sieci | pl_PL |
dc.title.alternative | The effects of activation of a young readership. For example, "fan fiction" and writing a relay in the network | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 53-67 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Magister socjologii (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej (Uniwersytet Wrocławski). Doktorantka w Katedrze Kulturoznawstwa (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu). Zainteresowania: fan fiction, kreatywne pisanie, literatura fantastyczna dla dzieci i młodzieży. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | M.A. in Sociology (Adam Mickiewicz University in Poznan), and journalism and social communication (University of Wrocław). Ph.D. student in the Department of Cultural Studies (Nicolaus Copernicus University in Torun). Interests: fan fiction, creative writing, fantastic literature for children and young people. | pl_PL |
dc.references | Barney D. (2008), Społeczeństwo sieci, Warszawa, Wydawnictwo Sic, ISBN 978-83-60457-41-2 | pl_PL |
dc.references | Bolter J. D. (1992), Writing Space: The Computer in the History of Contemporary Critical Theory and Technology, Baltimore, The Johns Hopkins University Press | pl_PL |
dc.references | Castells M. (2008), Społeczeństwo sieci, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-16294-8 | pl_PL |
dc.references | Czajka K. (2011), Fikcja po fikcji, „Polityka” nr 28, s. 64-66 | pl_PL |
dc.references | Frąckowiak T. (2008), Na ile tożsamość współczesnego człowieka jest hiperrnarracją?, [w:] Zimoń-Dubowik B, Gamian-Wilk M. (red.), Oblicza tożsamości: perspektywa interdyscyplinarna, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 221-231 | pl_PL |
dc.references | Gąsowska L. (2009), Fan fiction, czyli złoto dla zuchwałych. Pomiędzy pragnieniem narracji a realizacją opowieści, [w:] Kubicka H., Taranek O. (red), Kody kultury. Interakcja, transformacja, synergia, Wrocław, Wydawnictwo Sutoris, s. 445-454. | pl_PL |
dc.references | Grusin R. (2008), Kim jest elektroniczny autor? Teoria i technologiczny fałsz, [w:] Gwóźdź A. (red.), Ekrany piśmienniczości, O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 173-191 | pl_PL |
dc.references | Gurycka A. (1979), Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Analiza psychologiczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 83–01–00417–7 | pl_PL |
dc.references | Karpovich A. I. (2006), The Audience as Editor: The Role of Beta Readers in Online Fan Fiction Communities, [w:] Busse K., Hellekson K. (red.), Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet, Jefferson – London, McFarland, s. 171-188 | pl_PL |
dc.references | Krzysztofek K. (2007), Wprowadzenie. WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo?, [w:] Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 11-23 | pl_PL |
dc.references | Literackie Forum Mirriel, [online], [dostęp: 19.03.2012], dostępny w Internecie: <www.forum.mirriel.net> | pl_PL |
dc.references | Locha Snejpa, [online], [dostęp: 31.03.2012], dostępny w Internecie: <http://lochasnejpa.blogspot.com/> | pl_PL |
dc.references | Małek M. i inni (2011), Nowa Rewolucja, Warszawa, Wydawnictwo Bezkartek.pl, ISBN 978-83-62330-47-8 | pl_PL |
dc.references | Multipoezja, [online], [dostęp: 19.03.2012], dostępny w Internecie: <www.multipoezja.onet.pl> | pl_PL |
dc.references | Niezatapialna Armada Kolonasa Waazona [dostęp: 31.03.2012], dostępny w Internecie: <http://niezatapialna-armada.blogspot.com/> | pl_PL |
dc.references | Geraghty T. (2010), Relay Writing – collaborative story telling, [online], [dostęp: 19.03.2012], dostępny w Internecie: <www.tomsblog.posterous.com> | pl_PL |
dc.references | Piechota M. (2010), Edurozrywka – przyczynek do opisu zjawiska, [w:] Graszewicz M., Jastrzębski J. (red.), Teorie komunikacji i mediów, t. 2, Wrocław, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, s. 231-239 | pl_PL |
dc.references | Przyczajona Logika, Ukryty Słownik, [online], [dostęp: 31.03.2012], dostępny w Internecie: <http://przyczajona-logika.blogspot.com/> | pl_PL |
dc.references | Relay Writing, [online], [dostęp: 19.03.2012], dostępny w Internecie: <www.relaywriting.net> | pl_PL |
dc.references | Siuda P. (2003), Fanfiction – przejaw medialnych fandomów, [w:] Gruszczyński W., Hebda A. (red), Człowiek a media. Obserwacje – wizje – obawy, Warszawa, Wydawnictwo ASPRAJR, s. 143-157 | pl_PL |
dc.references | Socha I. (2010), Czytelnik jako interdyscyplinarny przedmiot badań w nauce o książce, literaturoznawstwie, socjologii i psychologii – odrębność czy komplementarność?, [online], [dostęp: 31.03.2012], dostępny w Internecie: <http://skryba.inib.uj.edu.pl/wydawnictwa/e07/n-socha.pdf> [za:] Kuźma E. (2006), Od linearnej do cyrkularnej komunikacji literackiej, a stąd do milczenia. O sytuacji we współczesnych doktrynach literackich, [w:] Burzyńska A., Markowski M. P. (red), Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, ISBN 83-240-0737-7 | pl_PL |
dc.references | Szmigielska B. (2009), Internet jako środowisko edukacyjne, [w:] Szmigielska B. (red), Psychologiczne konteksty internetu, Kraków, Wydawnictwo WAM, s. 15-27 | pl_PL |
dc.references | Szpunar M. (2010), Nowe media a paradygmat kultury uczestnictwa, [w:] Graszewicz M., Jastrzębski J. (red.), Teorie komunikacji i mediów, t. 2, Wrocław, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, s. 251-262 | pl_PL |
dc.references | Śmigiel Ł. (2010), Opowiadanie historii – narzędzie wpływu w komunikacji z odbiorcą, [w:] Graszewicz M., Jastrzębski J. (red.), Teorie komunikacji i mediów, t. 3, Wrocław, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, s. 421-426 | pl_PL |
dc.references | Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ISBN 978-83-61408-96-3 | pl_PL |
dc.references | Wallas P. (2001), Psychologia Internetu, Poznań, Wydawnictwo Rebis, ISBN 83-7301-075-0 | pl_PL |
dc.references | Zając J. (2008), Specyfika komunikacji internetowej w kontekście e-learningu, [w:] Muszyński D., Stunża G. (red), Społeczne konteksty internetu. Implikacje dla edukacji, Gdańsk, Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, s. 59-74 | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-990-2.03 | |