Show simple item record

dc.contributor.authorJachimowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-09-11T07:46:52Z
dc.date.available2019-09-11T07:46:52Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationJachimowska K., Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-853-0pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-853-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30120
dc.descriptionKsiążka podejmuje temat bardzo ciekawy poznawczo i ważny społecznie. Może stać się istotnym głosem w dyskusji nad zagadnieniami związanymi z komunikacją interpersonalną, zwłaszcza z tą jej formą, która dotyczy porozumiewania się osób z dysfunkcją słuchu ze słyszącymi. Autorka ma całkowitą rację, kiedy pisze: „Znaczenie komunikowania uświadamiamy sobie szczególnie wtedy, gdy zetkniemy się z problemem jego braku (np. w przypadkach mutyzmu całkowitego lub autyzmu) czy zakłóceń i barier w komunikacji wynikających z dysfunkcji, np. słuchu”. Katarzyna Jachimowska nie tylko doskonale rozumie, jak bardzo komunikacja międzyludzka stanowi skomplikowaną i heterogeniczną sieć powiązań werbalnych i niewerbalnych, ale ma również świadomość – co niezwykle rzetelnie prezentuje w toku swoich wywodów – na jakie trudności w procesie wymiany myśli i słów napotykają osoby z uszkodzonym słuchem. Autorka, dokonując opisów, analiz i interpretacji, czyni to w sposób retorycznie jasny, przekonujący i interesujący zarazem. Można powiedzieć, że realizuje starożytną zasadę: docere, delectare, movere, oczywiście z naciskiem na nauczanie.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkomunikacjapl_PL
dc.subjectgłusipl_PL
dc.subjectniesłyszącypl_PL
dc.subjecttekstpl_PL
dc.subjectjęzyk migowypl_PL
dc.titleKomunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchupl_PL
dc.title.alternativeCommunication aspects of texts written by the hearing-impairepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number245pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Współczesnego Języka Polskiegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-274-3
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Jachimowska ukończyła studia polonistyczne na Uniwersytecie Łódzkim w roku 1993. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa uzyskała w 1997 r. na podstawie rozprawy pt. Tekst jako element komunikatu telewizyjnego, która została opublikowana w skróconej wersji w 2005 r. Promotorem pracy był prof. dr hab. Kazimierz Michalewski. Przez pięć lat pracowała jako nauczyciel języka polskiego w liceum i gimnazjum. Od roku 2002 pracuje w Katedrze Współczesnego Języka Polskiego UŁ na stanowisku adiunkta, prowadząc zajęcia dydaktyczne z gramatyki opisowej języka polskiego, leksykologii i leksykografii, praktycznej stylistyki, kultury języka polskiego, kultury żywego słowa, analizy tekstu, a także wykłady, konwersatoria i zajęcia specjalistyczne poświęcone rozwojowi mowy dziecka i dydaktyce postępowania logopedycznego. Posiada tytuł logopedy dyplomowanego, który otrzymała po ukończeniu dwuletnich studiów podyplomowych w zakresie logopedii, organizowanych przez Uniwersytet Warszawski na Wydziale Polonistyki. Jest koordynatorem warsztatów polskiego języka migowego, prowadzonych od 2008 r. na Uniwersytecie Łódzkim dla studentów polonistyki w ramach współpracy z łódzkim oddziałem Polskiego Związku Głuchych. Brała udział w realizacji międzynarodowego, edukacyjno-szkoleniowego projektu Signall 2, którego efektem jest raport o sytuacji osób głuchych w Polsce (publikacja na stronie internetowej www.frp.lodz.pl/projekty/zakonczone/signall2/download/RAPORT_SIGNALL%202_PL.pdf).pl_PL
dc.referenceshttp://acerka-implantopjmowiec.blogspot. compl_PL
dc.referenceshttp://agnezza.blogspot.compl_PL
dc.referenceshttp://aldonaratajczak.flog.plpl_PL
dc.referenceshttp://deaf-tomek.blog.onet.plpl_PL
dc.referenceshttp://duet-cichodzwiekow.blog.onet.plpl_PL
dc.referenceshttp://hawkins.blog.plpl_PL
dc.referenceshttp://migofil.blogspot.compl_PL
dc.referenceshttp://milczacybrzeg.blog.onet.plpl_PL
dc.referenceshttp://misiakowna.blog.plpl_PL
dc.referenceshttp://monikaszymanek.com/blog.htmlpl_PL
dc.referenceshttp://nataliatpg.blog.plpl_PL
dc.referenceshttp://olka.glusi.blox.plpl_PL
dc.referenceshttp://szok-art.blogspot.compl_PL
dc.referenceswww.sluchowisko.net/blog/blizni_pl_PL
dc.referenceshttp://forum.alldeaf.pl/index.htmpl_PL
dc.referenceshttp://forum.slaboslyszacy.pl/index.phppl_PL
dc.referenceshttp://forumslimaczek.ifps.org.plpl_PL
dc.referenceshttp://glusi.pl/forumpjmpl_PL
dc.referenceswww.deaf.plpl_PL
dc.referenceswww.ciszaidzwiek.fora.plpl_PL
dc.referenceswww.sluchowisko.net/forumpl_PL
dc.referenceshttp://alldeaf.plpl_PL
dc.referenceswww.onsi.plpl_PL
dc.referenceswww.sluchowisko.netpl_PL
dc.referenceshttp://glusi.blox.pl/htmlpl_PL
dc.referenceswww.slaboslyszacy.plpl_PL
dc.referenceswww.sluchowisko.net/blogipl_PL
dc.referenceshttp://fundacjamigowy.plpl_PL
dc.referenceshttp://internauci.onsi.plpl_PL
dc.referenceshttp://monikaszymanek.compl_PL
dc.referenceshttp://ogłoszenia.nieslyszacy.pl/anonse. htmlpl_PL
dc.referenceshttp://olgabonczyk.art.plpl_PL
dc.referenceshttp://pzog.orgpl_PL
dc.referenceshttp://slimaczek.ifps.org.pl/index.phppl_PL
dc.referenceswww.deaflibrary.orgpl_PL
dc.referenceswww.dwiedlonie.plpl_PL
dc.referenceswww.effetha.pl/index.htmlpl_PL
dc.referenceswww.fundacjakokon.plpl_PL
dc.referenceswww.glusi.plpl_PL
dc.referenceswww.glusichcastudiowac.plpl_PL
dc.referenceswww.klubkoko.plpl_PL
dc.referenceswww.pfsn.plpl_PL
dc.referenceswww.psmg.info.plpl_PL
dc.referenceswww.pzg.org.plpl_PL
dc.referenceswww.ton-poznan.plpl_PL
dc.referenceswww.uslyszecteatr.waw.plpl_PL
dc.referencesAmpel-Rudolf M. (2010), Parametry kontekstu a typologia komunikatów, [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, I monografia z cyklu: Sytuacje – Komunikacja – Konteksty, red. G. Sawicka, Bydgoszcz, s. 146–154.pl_PL
dc.referencesArusztowicz A. (2001), Jak pomóc dziecku z dysfunkcją ruchu, t. 3, Kraków.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (1987), Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzi, Kraków.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (1991), Model gramatyki komunikacyjnej (projekt badawczy), [w:] Studia nad polszczyzną mówioną Krakowa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Językoznawcze”, nr 107.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (2004), Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G. (2004), Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Łask.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G. (2006), Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask.pl_PL
dc.referencesBach K., Harnish R. M. (1984), Linguistic Communication and Speech Acts, Massachusetts.pl_PL
dc.referencesBachtin M. (1986), Problem gatunków mowy, [w:] tenże, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa, s. 348–402.pl_PL
dc.referencesBalcerzan E. (2000), W stronę genologii multimedialnej, [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa, s. 86–101.pl_PL
dc.referencesBaran J., Olszewski S. [red.] (2006), Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, Kraków.pl_PL
dc.referencesBarnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, przeł. P. Morawski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBartmiński J., Boniecka B. [red.] (1998a), Tekst. Analizy i interpretacje, Lublin.pl_PL
dc.referencesBartmiński J., Boniecka B. [red.] (1998b), Tekst. Problemy teoretyczne, Lublin.pl_PL
dc.referencesBartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. (2009), Tekstologia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBartnikowska U. (2010), Głuchota – mniejszość językowa, kulturowa, pogranicze…, czyli społeczny kontekst badania zjawisk związanych z uszkodzeniem słuchu, „Niepełnosprawność. Półrocznik naukowy”, nr 4: Surdopedagogika – problemy wybrane. Niepełnosprawność w aspekcie zdrowia i życia społecznego, Gdańsk, s. 27–41.pl_PL
dc.referencesBartnikowska U., Wójcik M. (2006), Osoba niesłysząca jako twórca i odbiorca kultury, Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran i S. Olszewski, Kraków, s. 117–124.pl_PL
dc.referencesBauer Z. (2009), Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji?”, [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filipiak, G. Ptaszek, Warszawa, s. 46–59.pl_PL
dc.referencesBednarska A., Dobrowolska M. (2005), Lekcje dwujęzyczne w szkołach dla dzieci głuchych, „Nauczyciel w Świecie Ciszy”, nr 7, s. 23–32.pl_PL
dc.referencesBogusławski A. (1983), Słowo o zdaniu i o tekście, [w:] Tekst i zdanie. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław, s. 147–157.pl_PL
dc.referencesBolecki W., Opacki I. [red.] (2000), Genologia dzisiaj, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBoniecka B. (1991), Strategia konwersacji, „Poradnik Językowy”, nr 1–2, s. 24–37.pl_PL
dc.referencesBoniecka B. (1995), Pragmatyczne aspekty wypowiedzi dziecięcych, Lublin.pl_PL
dc.referencesBoniecka B. (1999), Lingwistyka tekstu. Teoria i praktyka, Lublin.pl_PL
dc.referencesBoniecka B., Panasiuk J. (2001), Profilowanie wzorca gatunkowego audycji przez spikerów radiowych, [w:] Leksyka a gramatyka w tekście językowym. Materiały z konferencji naukowej. Siedlce, 21–22 października 1999, red. K. Wojtczuk, Siedlce, s. 107–162.pl_PL
dc.referencesBorejszo M., Zgółkowa H. (1988), Teksty ulotne, choć pisane, [w:] Język zwierciadłem kultury, czyli nasza codzienna polszczyzna, red. H. Zgółkowa, Poznań, s. 29–42.pl_PL
dc.referencesBouvet D. (1996), Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego, tłum. R. Gałkowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBryndal M. (1998), Koncepcja bilingwalnego wychowania dzieci niesłyszących, „Audiofonologia”, t. 12, s. 83–102.pl_PL
dc.referencesBugajski M. (2006), Język w komunikowaniu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCanale M., Swain M. (1980), Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing, „Applied Linguistcs”, vol. 1/1.pl_PL
dc.referencesChodakowska M. (2003), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin.pl_PL
dc.referencesChodkiewicz H. (1986), O sprawności czytania w nauczaniu języka obcego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChomik D. (2002), O pewnym „mało ważnym” tekście prasowym, [w:] Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź, s. 185–189.pl_PL
dc.referencesChrzanowska J. (2006), Edukacja włączająca – nowa jakość? Czy dotąd byliśmy pedagogicznie zacofani?, [w:] Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran i S. Olszewski, Kraków, s. 655–667.pl_PL
dc.referencesCichoń M. (2007), Kompetencja językowa a kompetencja kulturowa: etnocentryzm w postrzeganiu obcokrajowców (na przykładzie relacji polsko-francuskich), [w:] W dialogu języków i kultur, red. J. Wiśniewski, Warszawa, s. 409–416.pl_PL
dc.referencesCieszyńska J. (2000), Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym przedszkolnym, Kraków.pl_PL
dc.referencesCieszyńska J. (2011), Wczesna nauka czytania jako stymulacja rozwoju dzieci niesłyszących, [w:] „Nie głos, ale słowo…” 2. Ku wspólnocie komunikacyjnej niesłyszących i słyszących, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin, s. 15–27.pl_PL
dc.referencesCleve J. V. van [ed.] (1987), Gallaudet Encyclopedia of Deaf People and Deafness, New York.pl_PL
dc.referencesCzajkowska-Kisil M. (2000), Język migowy jako przedmiot nauczania w szkole, „Audiofonologia”, t. 16, s. 59–67.pl_PL
dc.referencesCzajkowska-Kisil M. (2005), Dwujęzyczność w nauczaniu głuchych, „Nauczyciel w Świecie Ciszy”, nr 7, s. 3–9.pl_PL
dc.referencesCzajkowska-Kisil M. (2006), Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce, „Szkoła Specjalna”, nr 4, s. 265–275.pl_PL
dc.referencesCzajkowska-Kisil M. (2007), Dlaczego PJM nie jest subkodem języka polskiego?, „Studia nad Językiem Migowym”, nr 1, s. 59–65.pl_PL
dc.referencesCzajkowska-Kisil M. (2008), Pułapki metodologiczne w badaniach nad PJM, [w:] Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, red. E. Twardowska, Łódź, s. 11–15.pl_PL
dc.referencesCzajkowski F. (1987), Książki „łatwe w czytaniu” – problem łatwy do rozwiązania, „Szkoła Specjalna”, nr 5, s. 377–382.pl_PL
dc.referencesCzarnecka K. (2002), Pójdź za mną, czyli o pewnym typie ogłoszeń w prasie religijnej, [w:] Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź, s. 190–197.pl_PL
dc.referencesDąbrowski J. (2007), Próba zapisu tekstu ciągłego notacją SignWriting, [w:] Język migowy we współczesnym szkolnictwie na świecie i w Polsce, red. I. Grzesiak, Malbork, s. 32–38.pl_PL
dc.referencesDijk T. A. van [red.] (2001), Dyskurs jako struktura i proces, red. nauk. polskiego wydania T. Dobrzyńska, wybór tekstów i tłum. G. Grochowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDługołęcka L. (2007), Pisać w języku migowym, [w:] Język migowy we współczesnym szkolnictwie na świecie i w Polsce, red. I. Grzesiak, Malbork, s. 29–31.pl_PL
dc.referencesDługosz K. (2001), Słownictwo ogłoszeń towarzyskich i matrymonialnych, [w:] Współczesna leksyka, cz. I, red. K. Michalewski, Łódź, s. 64–75.pl_PL
dc.referencesDłuska M. (1976), Prozodia języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDobrzyńska T. (1991), Tekst. Próba syntezy, „Pamiętnik Literacki”, t. 82, z. 2, s. 142–183.pl_PL
dc.referencesDobrzyńska T. (1992), Gatunki pierwotne i wtórne (czytając Bachtina), [w:] Typy tekstów. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa, s. 75–80.pl_PL
dc.referencesDryżałowska G. (2007), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Model kształcenia integracyjnego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDunaj B., Przybylska R., Sikora K. (1999), Język na co dzień, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków, s. 227–251.pl_PL
dc.referencesDura E. (2009), Kwantytywne oblicze bloga, [w:] Tekst (w) sieci 1. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 209–217.pl_PL
dc.referencesDuszak A. (1998), Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDziemidowicz Cz. (1996), Dziecko głuche i język ojczysty. Traktat o rozwoju języka w całkowitej ciszy, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesEckert U. (1987), Problem czytelnictwa osób niesłyszących, „Szkoła Specjalna”, nr 2, s. 127–134.pl_PL
dc.referencesEckert U. (1998), Wybrane zagadnienia surdopedagogiki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEckert U. (2006), Ekspresja artystyczna osób z wadą słuchu, [w:] Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran i S. Olszewski, Kraków, s. 69–74.pl_PL
dc.referencesEmiluta-Rozya D. (1994), Wymowa dzieci niedosłyszących, [w:] Głuchota a język, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia 7, red. S. Grabias, Lublin, s. 177–183.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia wiedzy o prasie (1976), red. J. Maślanka, Wrocław.pl_PL
dc.referencesFabicki D. (2000), Pogawędki sieciowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFabisiak S. (2010a), Języki migowe a lingwistyka korpusowa, „Język Polski”, nr 4–5, s. 346–353.pl_PL
dc.referencesFabisiak S. (2010b), Przejawy imitacyjności w systemie gramatycznym Polskiego Języka Migowego, „LingVaria”, nr 1 (19), s. 183–192.pl_PL
dc.referencesFarris M. A. (1994), Sign language research and Polish Sign Language, „Lingua Posnaniensis”, t. 36, s. 13–36.pl_PL
dc.referencesFilar D., Piekarczyk D. (2006), Językowo-kulturowy kontekst tekstu, [w:] Teksty kultury 1. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin, s. 21–34.pl_PL
dc.referencesFiske J., (1999), Wprowadzenie do badań nad komunikacją, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGajda S. (1982), Podstawy badań stylistycznych nad tekstem naukowym, Warszawa– Wrocław.pl_PL
dc.referencesGajda S. (1993/2001), Gatunkowe wzorce wypowiedzi, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław, s. 245–258/Gatunkowe wzorce wypowiedzi, wyd. 2, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 255–268.pl_PL
dc.referencesGajda S. (2003), Lingwistyczne podstawy logopedii, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1: Interdyscyplinarne podstawy logopedii, wyd. II zmienione i poszerzone, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole, s. 11–84.pl_PL
dc.referencesGajda S. (2009), Gatunki wypowiedzi i genologia, [w:] Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy, red. Z. Bilut-Homplewicz, W. Czachur, M. Smykała, Wrocław, s. 135–146.pl_PL
dc.referencesGałkowski T. (1994), Stan rehabilitacji oraz potrzeby osób z uszkodzonym słuchem, [w:] Głuchota a język, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia 7, red. S. Grabias, Lublin, s. 11–31.pl_PL
dc.referencesGałkowski T., Łukaszewicz A. (2003), Rozwijanie interakcji komunikacyjnych u małych dzieci głuchych. Neurofizjologiczne i psychologiczne podstawy wczesnej interwencji, [w:] Studia nad kompetencją językową i komunikacyjną niesłyszących, red. M. Świdziński i T. Gałkowski, Warszawa, s. 221–235.pl_PL
dc.referencesGałkowski T., Kunicka-Kaiser I., Smoleńska J. (1988), Psychologia dziecka głuchego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGałkowski T., Jastrzębowska G., Kukuła M., Łukaszewicz A. (2003), Mowa dzieci niedosłyszących i głuchych, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2: Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, wyd. II zmienione i poszerzone, red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole, s. 210–267.pl_PL
dc.referencesGłowiński M. (1976), Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej, [w:] Problemy teorii literatury, red. H. Markiewicz, Wrocław, s. 109–130.pl_PL
dc.referencesGoban-Klas T. (1999), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesGodzic W. (2004), Telewizja i jej gatunki, Kraków.pl_PL
dc.referencesGolus B. (2004), Fenomen rozmów internetowych i ich języka, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita przy współudziale J. Grzeni, Katowice, s. 33–41.pl_PL
dc.referencesGórska-Olesińska M. (2003), Netspeak – nowe medium (mowa + pismo + komunikacja elektroniczna), [w:] Liternet.pl, red. P. Marecki, Kraków, s. 111–118.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (1994a/2001), Język w zachowaniach społecznych, wyd. 2 poprawione, Lublin.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (1994b), Język w nauczaniu niesłyszących. Zasady programowania systemu komunikacyjnego, [w:] Głuchota a język, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia 7, red. S. Grabias, Lublin, s. 185–221.pl_PL
dc.referencesGrabias S. [red.] (2001), Zaburzenia mowy, seria: Mowa. Teoria. Praktyka, t. 1, Lublin.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (2005), Interakcja językowa i jej uwarunkowania. Perspektywa lingwistyczna, [w:] Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński i U. Majer-Baranowska, Lublin, s. 19–44.pl_PL
dc.referencesGrice P. (1977/1980), Logika i konwersacja (Logic and Conversation, 1975), tłum. J. Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny”, z. 7, s. 85–99. Przedruk: Logika a konwersacja, tłum. B. Stanosz, [w:] Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Warszawa, s. 91–114.pl_PL
dc.referencesGrochowski G. (2001), Pośmiertny tryumf genologii, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 92–109.pl_PL
dc.referencesGruszczyński W. (2001), Czaty w sieci, czyli o (polskich) zwyczajach językowych w Internecie, „Dialog”, nr 2, s. 137–145.pl_PL
dc.referencesGrzegorzewska M. (1964), Wybór pism, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzelak E. (2010), Między wolnością a zniewoleniem, czyli w jakim stopniu rozwój technologiczny determinuje komunikację międzyludzką, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Lublin, s. 261–271.pl_PL
dc.referencesGrzenia J. (2003), Internet jako miejsce dialogu, [w:] Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice, s. 81–90.pl_PL
dc.referencesGrzenia J. (2004), Strona WWW jako forma dialogowa, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita przy współudziale J. Grzeni, Katowice, s. 22–32.pl_PL
dc.referencesGrzenia J. (2007), Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzesiak I. (2003), Nazwy osobowe w polskim języku migowym, „Prace Językoznawcze”, z. V, Olsztyn, s. 51–61.pl_PL
dc.referencesGrzesiak I. (2005), Głusi jako mniejszość językowa posługująca się językiem migowym, [w:] Polska polityka komunikacyjnojęzykowa wobec wyzwań XXI wieku, red. S. Gajda, A. Markowski, J. Porayski-Pomsta, Warszawa, s. 355–361.pl_PL
dc.referencesGrzesiak I. (2006a), Kilka uwag o notacji SignWriting, czyli tzw. piśmie migowym, „Poradnik Językowy” z. 1, s. 57–67.pl_PL
dc.referencesGrzesiak I. (2006b), Incipity w komunikacji Głuchych (na przykładzie polskiego języka migowego), [w:] Teksty kultury 1. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin, s. 319–324.pl_PL
dc.referencesGudykunst W. B., Young Yun Kim (2007), Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, przeł. J. Rączaszek, [w:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. nauk. J. Stewart, red. nauk. wydania polskiego K. Skarżyńska, Warszawa, s. 496–511.pl_PL
dc.referencesGumkowska A. (2009), Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach, [w:] Tekst (w) sieci 1. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 231–243.pl_PL
dc.referencesGumkowska A., Maryl M., Toczyski P. (2009), Blog to… blog. Blogi oczyma blogerów. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl, [w:] Tekst (w) sieci 1. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 285–309.pl_PL
dc.referencesGunia G. (2006), Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków.pl_PL
dc.referencesHabrajska G. (2002), Strategie konwersacyjne w internetowych grupach dyskusyjnych, [w:] Język trzeciego tysiąclecia II, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, seria: Język a komunikacja 4, Kraków, s. 161–173.pl_PL
dc.referencesHabrajska G. (2004), Komunikacyjna analiza i interpretacja tekstu, Łódź.pl_PL
dc.referencesHendzel J. (1989), Turystyczny słownik języka miganego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHendzel J. (1995), Słownik polskiego języka miganego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesHewelt G. (2006), Mój sposób na przezwyciężanie trudności w czytaniu u uczniów z uszkodzonym słuchem, [w:] „Nie głos, ale słowo…” Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin, s. 373–387.pl_PL
dc.referencesHoffman B. (2001), Surdopedagogika w teorii i w praktyce, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHulek A. [red.] (1992), Świat ludziom niepełnosprawnym, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHymes D. (1980), Socjolingwistyka i etnografia mówienia (Sociolinguistics and the Etnography of Speaking, 1973), tłum. K. Biskupski, [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa, s. 41–82.pl_PL
dc.referencesJachimowska K. (2007), moBlogi – nowa interaktywna forma komunikacji, [w:] Zbornik materiáliv zo 6. medinárodnej vedeckej konferencje o komunikácii. Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie, red. P. Odaloš, Banská Bystrica, s. 235–237.pl_PL
dc.referencesJachimowska K. (2008), Wybrane aspekty kompetencji komunikacyjnej osób z dysfunkcją słuchu, [w:] Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, red. E. Twardowska, Łódź, s. 179–187.pl_PL
dc.referencesJachimowska K. (2009), O trudnościach w pisemnym komunikowaniu się osób z dysfunkcją słuchu (normatywność a komunikatywność), [w:] Norma a komunikacja, red. M. Steciąg i M. Bugajski, Wrocław, s. 357–364.pl_PL
dc.referencesJachimowska K. (2012), Niesłyszący w nowych mediach, [w:] Język nowych mediów, red. K. Michalewski, Łódź, s. 272–280pl_PL
dc.referencesJagodzińska J. (2008), Dialogi równoległe w strukturze dyskusji internetowej, [w:] Język w mediach elektronicznych, red. J. Podracki, E. Wolańska, Warszawa, s. 131–153.pl_PL
dc.referencesJagoszewska I. (2011), Aktualizacje w kształceniu niesłyszących studentów surdopedagogiki, [w:] Edukacja niesłyszących, red. E. Twardowska, M. Kowalska, Łódź, s. 45–68.pl_PL
dc.referencesJanuszewicz M. (2011), Rola sprawności czytania i pisania w nauczaniu głuchych języka polskiego jako obcego, [w:] Edukacja niesłyszących, red. E. Twardowska, M. Kowalska, Łódź, s. 111–122.pl_PL
dc.referencesJuza M., Wagner A. (2006), Podstawowe elementy komunikacji w tekstach rozmów prowadzonych za pośrednictwem IRC, [w:] Teksty kultury 2. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, seria: Język. Kultura. Społeczeństwo, Lublin, s. 233–248.pl_PL
dc.referencesKaczmarek B. L. J. (2005), Misterne gry w komunikację, Lublin.pl_PL
dc.referencesKaczmarek L. (1977), Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin.pl_PL
dc.referencesKaczmarek M. (2002), Specyfika językowa i graficzna krótkich wiadomości tekstowych (SMS-ów), [w:] Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź, s. 127–135.pl_PL
dc.referencesKaplan E. L., Kaplan G. A. (1970), Is there such a thing as a prelinguistic child?, [w:] Human development and cognitive process, red. J. Eliot, New York.pl_PL
dc.referencesKarwatowska M. (1999), O pewnych wyznacznikach strukturalnych i pojęciowych współczesnej gwary uczniowskiej, [w:] Miasto – teren koegzystencji pokoleń, red. Z. Staszewska, Łódź, s. 48–62.pl_PL
dc.referencesKarwatowska M. (2003), Hi! Co tam? Hi! Popotam!, czyli o SMS-ach jako nowej formie komunikacji, [w:] Od teatru żaków do Internetu. O edukacji humanistycznej w szkole, red. B. Myrdzik, Lublin, s. 113–124.pl_PL
dc.referencesKarwatowska M. (2007a), Potrzeba akceptacji w internetowych ogłoszeniach matrymonialnych, [w:] Na językoznawczych ścieżkach. Prace ofiarowane Profesorowi Jerzemu Podrackiemu, red. A. Mikołajczuk, R. Pawelec, Warszawa, s. 107–114.pl_PL
dc.referencesKarwatowska M. (2007b), Samotność jako antywartość kształtująca odbiór internetowych ogłoszeń matrymonialnych, [w:] Czytanie tekstów kultury: metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin, s. 105–114.pl_PL
dc.referencesKarwatowska M., Jarosz B. (2011), Leksyka subkultury hiphopowej na podstawie młodzieżowych forów internetowych, [w:] Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska, Lublin, s. 355–375.pl_PL
dc.referencesKarwatowska M., Szpyra-Kozłowska J. (2004a), Zasady konwersacyjno-grzecznościowe dialogów młodzieżowych w SMS-ach, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita przy współudziale J. Grzeni, Katowice, s.141–154.pl_PL
dc.referencesKarwatowska M., Szpyra-Kozłowska J. (2004b), Dowcip i wulgarność – cechy rozmów uczniowskich prowadzonych za pośrednictwem SMS-ów, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita przy współudziale J. Grzeni, Katowice, s. 155–168.pl_PL
dc.referencesKawka M. (2004), Pakt autobiograficzny Phillipe’a Lejeune’a a internetowe blogi – narodziny gatunku, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 157–168.pl_PL
dc.referencesKirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Lublin.pl_PL
dc.referencesKirenko J., Korczyński M. (2008), Wobec niepełnosprawności, Lublin.pl_PL
dc.referencesKita M. (1998), Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Katowice.pl_PL
dc.referencesKita M. (2004), Tekstowy status modułu rozmowy, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 405–413.pl_PL
dc.referencesKita M. (2010), Składniki językowego tygla medialnego, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Lublin, s. 273–283.pl_PL
dc.referencesKlimkowski M. (1989), Neuropsychologiczne podstawy czynności pisania i czytania w świetle doświadczeń klinicznych, [w:] Podstawy pracy terapeutycznej w zespołach korekcyjno-kompensacyjnych, red. T. Świszewska, Lublin, s. 7–27.pl_PL
dc.referencesKomorowska H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKorendo M. (2009), Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych?, Kraków.pl_PL
dc.referencesKorzon A. (1999), Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych, Kraków.pl_PL
dc.referencesKorzon A., Plutecka K. (2010), Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków.pl_PL
dc.referencesKościelska M. (1996), Integracja – szansa dla wszystkich uczniów czy sposób zaspokajania potrzeb dzieci specjalnej troski, [w:] Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, red. J. Bogucka, M. Kościelska, Warszawa, s. 13–18.pl_PL
dc.referencesKowal J. (2008), Recenzja słownika: Polski Język Migowy – Słownik, czyli o trudnościach w tworzeniu słowników, [w:] Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, red. E. Twardowska, Łódź, s. 141–175.pl_PL
dc.referencesKowal J. (2011), Język polski jako obcy a edukacja niesłyszących, [w:] Edukacja niesłyszących, red. E. Twardowska, M. Kowalska, Łódź, s. 93–110.pl_PL
dc.referencesKowalikowa J. (2000), Wulgaryzmy we współczesnej polszczyźnie, [w:] Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, seria: Język a komunikacja 1, Kraków, s. 121–131.pl_PL
dc.referencesKowalska-Kantyka M. (2002), Rola stowarzyszeń w aktywizacji osób niepełnosprawnych, [w:] Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych, red. W. Dykcik, C. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz, Olsztyn–Poznań–Warszawa, s. 340–352.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K. (1994), Bariery kształcenia językowego dzieci z głęboko uszkodzonym słuchem, [w:] Głuchota a język, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia 7, red. S. Grabias, Lublin, s. 131–175.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K. (1997), Fonogesty – klucze do języka polskiego dla niesłyszących, „Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej”, nr 2 (152), s. 75–86.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K. (2003), Szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Stalowa Wola.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K. (2006a), Pedagogiczna typologia uszkodzeń słuchu i osób nimi dotkniętych, [w:] „Nie głos, ale słowo…” Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin, s. 255–288.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K. (2006b), Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Lublin.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K. (2006c), Kim jest moje niesłyszące dziecko? (Rozważania o ukrytych założeniach antropologicznych współczesnych koncepcji surdopedagogiki i audiofonologii), [w:] „Nie głos, ale słowo…” Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin, s. 53–69.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K. (2011), Wspólnota komunikacyjna i językowa dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu, [w:] „Nie głos, ale słowo…” 2. Ku wspólnocie komunikacyjnej niesłyszących i słyszących, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin, s. 57–79.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K., Panasiuk M. (1994), Stereotypy myślowe i mity społeczne a perspektywy kształcenia językowego głuchych, [w:] Głuchota a język, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia 7, red. S. Grabias, Lublin, s. 33–50.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K., Sękowska Z. (1996), Mówimy z fonogestami. Przewodnik dla rodziców i przyjaciół dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKuczyński B. (2005), Porównanie użycia ekspresywnych aktów mowy w rozmowach za pośrednictwem IRC w języku angielskim i polskim, [w:] Język@multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław, s. 479–486.pl_PL
dc.referencesKudra B. (2007), Grafizacja w nagłówkach prasowych, [w:] Na językoznawczych ścieżkach. Prace ofiarowane Profesorowi Jerzemu Podrackiemu, red. A. Mikołajczuk, R. Pawelec, Warszawa, s. 155–158.pl_PL
dc.referencesKulczycki E. (2012), Teoretyzowanie komunikacji, Poznań.pl_PL
dc.referencesKurkowski Z. M. (1994), Przegląd metod kształcenia mowy dzieci z uszkodzonym słuchem, [w:] Głuchota a język, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia 7, red. S. Grabias, Lublin, s. 71–94.pl_PL
dc.referencesKurkowski Z. M. (1996), Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin.pl_PL
dc.referencesKurkowski Z. M. (1997), Audiogenne uwarunkowania zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. 10, s. 103–110.pl_PL
dc.referencesLabocha J. (2009), Lingwistyka tekstu w Polsce, [w:] Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy, red. Z. Bilut-Homplewicz, W. Czachur, M. Smykała, Wrocław, s. 45–56.pl_PL
dc.referencesLane H. (1996), Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, tłum. T. Gałkowski i J. Kobosko, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLasecki M. K. (2007), Polscy artyści niesłyszący, [w:] Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, red. E. Woźnicka, Łódź, s. 218–223.pl_PL
dc.referencesLevine E. S. (1972), Zaburzenia słuchu, [w:] Praktyka psychologiczna w rehabilitacji inwalidów, red. J. F. Garrett, E. S. Levine, tłum. Z. Obniski, red. naukowy przekładu A. Hulek, Warszawa, s. 205–248.pl_PL
dc.referencesLisecki A. M. (2001), Komunikacja przez komputer (CMC), [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź, s. 106–118.pl_PL
dc.referencesLoewe I. (2006), Internet i jego zasoby w polskich badaniach lingwistycznych. Rekonesans, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. LXII.pl_PL
dc.referencesLoewe I. (2007), Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice.pl_PL
dc.referencesLöwe A. (1995), Wychowanie słuchowe. Historia – metody – możliwości, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLöwe A. (1999), Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Poznań.pl_PL
dc.referencesŁukaszewicz A. (2003), Z badań nad zachowaniami komunikacyjnymi małych dzieci głuchych, [w:] Studia nad kompetencją językową i komunikacyjną niesłyszących, red. M. Świdziński i T. Gałkowski, Warszawa, s. 189–208.pl_PL
dc.referencesMachnicka V. (2008), Specyfika języka ogłoszeń prasowych zamieszczanych w „Dzienniku Łódzkim” w rubryce Usługi towarzyskie, [w:] Język w marketingu, red. K. Michalewski, Łódź, s. 157–165.pl_PL
dc.referencesMacierz A. (1996), Psychoemocjonalne problemy społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, [w:] Wychowanie i nauczanie integracyjne, red. J. Bogucka, M. Kościelska, Warszawa, s. 29–38.pl_PL
dc.referencesMajkowska G., Satkiewicz H. (1999), Język w mediach, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków, s. 181–196.pl_PL
dc.referencesMalinowska E. (2001), Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole.pl_PL
dc.referencesMalinowska E. (2004), Napisz do mnie przez telefon – od epistoły do SMS-a, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 189–197.pl_PL
dc.referencesMarcjanik M. (1997), Polska grzeczność językowa, Kielce.pl_PL
dc.referencesMarcjanik M. (2007), Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMayenowa M. R. [red.] 1971, O spójności tekstu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMazur J. (1990), Styl i tekst w aspekcie pragmatycznym. (Z zagadnień teoretycznyczno-metodologicznych), „Socjolingwistyka”, z. 9, s. 71–87.pl_PL
dc.referencesMetzger M. (2000) [ed.], Bilingualism and Identity in Deaf Communities, Washington DC: Galaudet University Press.pl_PL
dc.referencesMianecki A., Wróblewska V. [red.] (2002), Genologia literatury ludowej. Studia folklorystyczne, Toruń.pl_PL
dc.referencesMichalewski K. (2011), Tekst – komunikat, język – system komunikacji, [w:] Vidy jazyka a jazykovedy, red. M. Ološtiak, M. Ivanová, D. Slančová, Prešov, s. 63–67.pl_PL
dc.referencesMichalewski K. [red.] (2002), Tekst w mediach, Łódź.pl_PL
dc.referencesMichalewski K. [red.] (2012), Język nowych mediów, Łódź.pl_PL
dc.referencesMilewski T. (1976), Językoznawstwo, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiodońska-Brooks E., Kulawik A., Tatara M. [red.] (1983), Genologia polska. Wybór tekstów, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiodunka W. (1990), Moc języka i jej znaczenie w kontekstach językowych i kulturowych, [w:] Język polskie w świecie, red. W. Miodunka, Warszawa, s. 39–49.pl_PL
dc.referencesMoirand S. (1982), Enseigner á communiquer en langue étrangère, Paris.pl_PL
dc.referencesMoroń E. (2008), Grzeczność językowa w PJM, [w:] Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, red. E. Twardowska, Łódź, s. 111–117.pl_PL
dc.referencesMroczek D. J. (2008), Wpływ głuchoty całkowitej na język pisany, [w:] Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, red. E. Twardowska, Łódź, s. 209–225.pl_PL
dc.referencesMrozik M. (2006), Co każdy humanista o Głuchych i ich językach wiedzieć powinien. W 20 punktach, „Tekstualia”, nr 4, s. 81–92.pl_PL
dc.referencesNagajowa M. (2005), Słownik rymowanek potocznego języka polskiego, czyli o naszym stosunku do ludzi, języka i realiów codzienności, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNaruszewicz-Duchlińska A. (2006), Incipity w dialogach internetowych (na przykładzie list dyskusyjnych), [w:] Teksty kultury 1. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, seria: Język. Kultura. Społeczeństwo, Lublin, s. 311–318.pl_PL
dc.referencesNęcki Z. (2001), Komunikacja międzyludzka, Kraków.pl_PL
dc.referencesNowy słownik wyrazów obcych (2004), red. A. Latusek, Kraków.pl_PL
dc.referencesOpoka J. (2003), Fortunność a skuteczność i skutek w teorii aktów mowy, [w:] Językoznawstwo, red. B. Kudra, E. Ciesielska, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, seria I, z. 3 (41), s. 121–136.pl_PL
dc.referencesOstaszewska D., Cudak R. [red.] (2007), Polska genologia literacka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOstaszewska D., Cudak R. [red.] (2008), Polska genologia lingwistyczna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOszust A. (2003), Blogi internetowe, [w:] Od teatru żaków do Internetu. O edukacji humanistycznej w szkole, red. B. Myrdzik, Lublin, s. 125–133.pl_PL
dc.referencesPanasiuk M. (1990), Rozwój myślenia dzieci głuchych. Rozumowanie przez analogię a oddziaływania wychowawcze, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPawelec R., Zdankiewicz-Jedynak D. (2007), Poradnik korespondencji użytkowej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPawłowska P. (1993), Wiersze, Tarnów.pl_PL
dc.referencesPeisert M. (2004), Rozmowa pisana – nowa odmiana polszczyzny w Internecie, [w:] Współczesne odmiany języka narodowego, red. K. Michalewski, Łódź, s. 145–151.pl_PL
dc.referencesPérier O. (1992), Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne, tłum. T. Gałkowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPerlin J. (1993), Lingwistyczny opis polskiego języka migowego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPerlin J., Szczepankowski B. (1992), Polski Język Migowy. Opis lingwistyczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPisarkowa K. (1978), Zdanie mówione a rola kontekstu, [w:] Studia nad składnią polszczyzny mówionej, red. T. Skubalanka, Wrocław, s. 7–20.pl_PL
dc.referencesPodgórska-Jachnik D. (2011), Uwarunkowania i perspektywy edukacji włączającej osób z uszkodzonym słuchem, [w:] Edukacja niesłyszących, red. E. Twardowska, M. Kowalska, Łódź, s. 21–44.pl_PL
dc.referencesPolski Język Migowy. Konwersacje (2011), oprac. Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź.pl_PL
dc.referencesPolski Język Migowy. Słownik (2007), oprac. Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź.pl_PL
dc.referencesPrillwitz S. (1996), Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących, tłum. T. Duliński, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPruszewicz A. (2003), Etiologia zaburzeń słuchu u dzieci, [w:] Zarys audiologii klinicznej, red. A. Pruszewicz, Poznań, s. 343–355.pl_PL
dc.referencesRakowska A. (1992), Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Kraków.pl_PL
dc.referencesRakowska A. (1994), Natywizm Chomsky’ego a uczenie się języka przez głuchych, [w:] Głuchota a język, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia 7, red. S. Grabias, Lublin, s. 115–129.pl_PL
dc.referencesRakowska A. (2006), Osoba niepełnosprawna w zmieniającym się świecie kultury i komunikacji, [w:] Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran i S. Olszewski, Kraków, s. 429–441.pl_PL
dc.referencesRejter A. (2009), Lingwistyczne refleksje nad komunikacją internetową – perspektywa historyczna, [w:] Tekst (w) sieci 1. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 111–120.pl_PL
dc.referencesRosińska-Mamej A. (2010), Jak rozpoznać prośbę we współczesnym języku polskim. (O jednej z funkcji aktów mowy wspomagających prośbę), [w:] Język polski: nowe wyzwania językoznawcze, red. J. Dybiec, G. Szpila, seria: Język a komunikacja 27, Kraków, s. 161–168.pl_PL
dc.referencesRutkowski P., Czajkowska-Kisil M. (2010), O kategorii zaimka osobowego w Polskim Języku Migowym (PJM), „LingVaria” nr 1 (9), s. 65–77.pl_PL
dc.referencesRybszleger P. (2007), Formy nawiązania i utrzymania kontaktu w czacie internetowym. Próba studium konfrontatywnego na przykładzie języka polskiego, niemieckiego i angielskiego, [w:] W dialogu języków i kultur, red. J. Wiśniewski, Warszawa, s. 269–277.pl_PL
dc.referencesRzeszutko-Iwan M. (2009), Pojęcie tekstu w badaniach tekstologicznych, [w:] Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech, red. Z. Bilut-Homplewicz, W. Czachur, M. Smykała, Wrocław, s. 57–68.pl_PL
dc.referencesSadowska S. (2005), Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Toruń.pl_PL
dc.referencesSak M. (2011), W poszukiwaniu optymalnego modelu edukacji osób głuchych i słabosłyszących w Polsce, [w:] Edukacja niesłyszących, red. E. Twardowska, M. Kowalska, Łódź , s. 71–75.pl_PL
dc.referencesSak M., Sokalski G. (2003), Multimedialny Słownik Języka Migowego, Opole.pl_PL
dc.referencesSalska-Kaca M. (1992), Słowo w filmie dokumentalnym. Z problemów semantycznych wypowiedzi słownej w filmie, Łódź.pl_PL
dc.referencesSandbothe M. (2001), Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie, [w:] Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, oprac. A. Gwóźdź, Kraków.pl_PL
dc.referencesSawicka G. (2010), Determinanty sytuacji komunikacyjnej – ujęcie ewolucyjne, [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, I monografia z cyklu: Sytuacje – Komunikacja – Konteksty, Bydgoszcz, s. 61–69.pl_PL
dc.referencesSawicka G. [red.] (2010), Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, I monografia z cyklu: Sytuacje – Komunikacja – Konteksty, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesSchiffrin D. (1994), Approaches to Discourse, Oxford.pl_PL
dc.referencesSearle J. R. (1987), Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSenderska J. (2010), Uwagi na temat dyskusji politycznych toczonych na forach internetowych, [w:] Język polski: nowe wyzwania językoznawcze, red. J. Dybiec, G. Szpila, seria: Język a komunikacja 27, Kraków, s. 161–168.pl_PL
dc.referencesSirůčková Š. (2007), Niesłyszący w Czechach, [w:] Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, red. E. Woźnicka, Łódź, s. 261–277.pl_PL
dc.referencesSkarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (2000), Klasyfikacja zaburzeń słuchu, „Logopedia”, t. 28, s. 49–60.pl_PL
dc.referencesSkórzyńska I. (2002), Polskie blogi, [w:] Materiały konferencyjne Laval Kanada, praca zbiorowa, s. 27–35.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska S. (1965), Wstęp do nauki o literaturze, t. 3, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego (1978–1981), red. M. Szymczak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji (2003), red. E. Polański, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik współczesnego języka polskiego (1996), red. B. Dunaj, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSobstyl K. (1998), „Porzuć samotność…” – illokucyjne aspekty w polskich ogłoszeniach towarzysko-matrymonialnych, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 19–25.pl_PL
dc.referencesSobstyl K. (2002), Ogłoszenia towarzysko-matrymonialne w języku polskim i niemieckim. Studium pragmalingwistyczne, Lublin.pl_PL
dc.referencesSobstyl K. (2006), Interakcyjność tekstów w Internecie (na przykładzie „Forum o samotności”), [w:] Style konwersacyjne, red. B. Witosz, Katowice, s. 190–198.pl_PL
dc.referencesSokół M. (2009), Repertuar podgatunków mowy forum internetowego w perspektywie genologii lingwistycznej, [w:] Tekst (w) sieci 1. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 199–208.pl_PL
dc.referencesSowa J. (1998), Pedagogika specjalna w zarysie, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesSroczyński W. (1995), O pracach nad projektem definicji osoby niepełnosprawnej, „Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej”, nr 1 (143), Warszawa, s. 72–78.pl_PL
dc.referencesStachyra G. (2006), Blog – tekst elektroniczny, [w:] Teksty kultury 1. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, seria: Język. Kultura. Społeczeństwo, Lublin, s. 161–173.pl_PL
dc.referencesStachyra G. (2008), Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Lublin.pl_PL
dc.referencesStaniewicz M. (2005), O trollach i plonkach, czyli niektórych aspektach netykiety językowej w grupach dyskusyjnych, [w:] Język@multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław, s. 448–455.pl_PL
dc.referencesStokoe W. C. (1960), Sign Language Structure: An Outline of The Visual Communication Systems of the American Deaf, „Studies in Linguistics”, Occasional Papers 8, Buffalo 14, New York.pl_PL
dc.referencesStrykowski W. (2004), Kompetencje medialne: pojęcia, obszary, formy kształcenia, [w:] Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Media a edukacja, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań, s. 31–40.pl_PL
dc.referencesStyczek I. (1982), Badania i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSuszyński Z. (2002), Hipertekst a „galaktyka Gutenberga”, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M Hopfinger, Warszawa, s. 519–542.pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B (1988), Język migany w szkole 1, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B. (1994), Podstawy języka migowego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B. (1997), W obronie głuchoniemego – rozważania nad terminologią, „Problemy Rehabilitacji Społecznej I Zawodowej”, nr 1 (151), s. 26–38.pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B. (1999), Niesłyszący – Głusi – Głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B. (2000), Słownik liturgiczny języka migowego, Katowice.pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B. (2006), Niesłyszący twórcy kultury – wybitni malarze XIX i XX w., [w:] Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków, s. 57–68.pl_PL
dc.referencesSzczęk J. (2009), „Kochany Panie Dziekanie” – o przekraczaniu norm w podaniach studenckich, [w:] Norma a komunikacja, red. M. Steciąg, M. Bugajski, Wrocław, s. 131–138.pl_PL
dc.referencesSzerszunowicz J. (2004), Humor SMS-ów w aspekcie językowo-kulturowym, [w:] Współczesne odmiany języka narodowego, red. K. Michalewski, Łódź, s. 160–166.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz E. (2008a), Nowe zjawiska w dyskursie politycznym – blogi polityczne i blogi polityków, [w:] Člověk – Jazyk – Text, red. A. Jaklová, České Budějovice, s. 207–212.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz E. (2008b), Blog jako element marketingu politycznego, [w:] Język w marketingu, red. K. Michalewski, Łódź, s. 259–270.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz E. (2010a), Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura. Spójność. Funkcjonalność, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz E. (2010b), SMS jako element tekstu telewizyjnego, [w:] Z Zagadnień semantyki i stylistyki tekstu, red. A. Ginter, Łódź, s. 405–412.pl_PL
dc.referencesSzpunar M. (2006), Rozważania na temat komunikacji internetowej, [w:] Teksty kultury 2. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, seria: Język. Kultura. Społeczeństwo, Lublin, s. 219–231.pl_PL
dc.referencesSzyszkowska-Jachowicz I., Tywonek M. (2005), Prezentacja lekcji dwujęzycznej w próbnej klasie innowacyjnej, „Nauczyciel w Świecie Ciszy”, nr 7, s. 33–35.pl_PL
dc.referencesŚliwa A. (2006), Pośrednik czy współkreator komunikatu. Kilka uwag o roli mediów w procesie komunikacji, [w:] Oblicza komunikacji 1, t. II, red. I. Kamińska- -Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska, seria: Język a komunikacja 12, Kraków, s. 508–517.pl_PL
dc.referencesŚwidziński M. (1998), Bardzo wstępne uwagi o opisie gramatycznym Polskiego Języka Migowego. Część I, „Audiofonologia”, t. 12, s. 69–83.pl_PL
dc.referencesŚwidziński M. (2007), Jak Głusi przyswajają język: o językach migowych i miganych, [w:] Język migowy we współczesnym szkolnictwie na świecie i w Polsce, red. I. Grzesiak, Malbork, s. 16–24.pl_PL
dc.referencesŚwidziński M., Czajkowska-Kisil M. (1998), Czy głuchoniemy jest naprawdę niemy?, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 47, nr 3 (240), Warszawa, s. 243–250.pl_PL
dc.referencesŚwidziński M., Gałkowski T. [red.] (2003), Studia nad kompetencją językową i komunikacyjną niesłyszących, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTaras B. (2003), Słowo do słowa, zrobi się rozmowa, czyli kilka spostrzeżeń na temat rozmowy, [w:] Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice, s. 35–45.pl_PL
dc.referencesTaras B. (2004), Anonim w Internecie, czyli o komunikacji incognito, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita przy współudziale J. Grzeni, Katowice, s. 42–51.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P. (2004), Polski Język Migowy: mity i fakty, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 59–72.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P. (2005a), Język dzieci głuchych – wskazówki dla edukacji szkolnej, „Szkoła Specjalna”, nr 3, s. 167–179.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P. (2005b), Polski Język Migowy w wychowaniu dwujęzycznym dzieci głuchych, „Studia Pragmalingwistyczne”, nr 4, s. 33–58.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P. (2005c), Mówić czy migać? Prawo dziecka głuchego do wychowania dwujęzycznego, [w:] Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian, red. D. Grajewska, Warszawa, s. 113–124.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P. (2005d), O niektórych elementach morfologii polskiego języka migowego: złożenia (cz. 1), „Poradnik Językowy”, z. 2, s. 59–75.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P. (2005e), O niektórych elementach morfologii polskiego języka migowego: zapożyczenia (cz. 2), „Poradnik Językowy”, z. 3, s. 44–62.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P. (2007), Podstawowe dane lingwistyczne i socjolingwistyczne na temat naturalnego języka migowego, „Studia nad Językiem Migowym”, nr 1, s. 5–36.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P. (2010), Fonologia wizualna polskiego języka migowego, seria: Język. Poznanie. Komunikacja, t. 16, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P., Rosik P. (2002), Czy polski język migowy jest prawdziwym językiem?, [w:] Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność. Komunikacja. Terapia, red. G. Jastrzębowska, Z. Tarkowski, Lublin, s. 133–165.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P., Rosik P. (2007a), Sygnały niemanualne a zdania pojedyncze w Polskim Języku Migowym: Gramatyka twarzy, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 33–49.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P., Rosik P. (2007b), Sygnały niemanualne a zdania złożone w Polskim Języku Migowym: Gramatyka twarzy, „Poradnik Językowy”, z. 2, s. 64–80.pl_PL
dc.referencesTwardowska E. [red.] (2008), Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, Łódź.pl_PL
dc.referencesTymiakin L. (2007), Nakłanianie subdyrektywne. Propozycja, prośba i rada w realizacjach młodzieży gimnazjalnej. Zagadnienia wybrane, Lublin.pl_PL
dc.referencesUniwersalny słownik języka polskiego (2003), red. S. Dubisz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUszyński J. (2004), Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUździcka M. (2005), Pogawędka internetowa – między językiem mówionym a pisanym, [w:] Język@multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław, s. 503–515.pl_PL
dc.referencesWalter N. (2008), Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań.pl_PL
dc.referencesWarchala J. (1991), Dialog potoczny a tekst, Katowice.pl_PL
dc.referencesWarchala J. (2003), Kategoria potoczności w języku, Katowice.pl_PL
dc.referencesWielki słownik ortograficzny języka polskiego (1999), red. A. Markowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWiemann, J. M. (1977), Explication and test of a model of communicative competence, „Human Communication Research”, vol. 3, s. 195–213.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (1983), Genry mowy, [w:] Tekst i zdanie. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław–Warszawa–Kraków, s. 125–137.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (1999), Akty i gatunki mowy w różnych językach i kulturach, [w:] taż, Język – umysł – kultura, wybór prac pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa, s. 229–270.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (2011), Od blogu do mikroblogu – (r)ewolucja gatunku?, [w:] Polszczyzna trzech pokoleń. Podobieństwa i różnice, red. K. Wojtczuk, M. Jasińska, Siedlce, s. 175–185.pl_PL
dc.referencesWilkoń A. (2002), Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków.pl_PL
dc.referencesWitosz B. (1997), Opis w prozie narracyjnej na tle innych odmian deskrypcji, Katowice.pl_PL
dc.referencesWitosz B. (1999/2008), Czy gatunek i styl są we współczesnej stylistyce pojęciami konkurencyjnymi?, „Stylistyka” VIII, s. 37–52. Przedruk: Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa, s. 308–320.pl_PL
dc.referencesWitosz B. (2001/2004a), Gatunek – sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 67–86. Przedruk: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań 3. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska- -Bartmińska, J. Szadura, Lublin, s. 228–257.pl_PL
dc.referencesWitosz B. (2004b), Tekst i/a gatunek. Jeden czy dwa modele?, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 40–49.pl_PL
dc.referencesWitosz B. (2005), Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice.pl_PL
dc.referencesWitosz B. (2008), O ponadgatunkowych kategoriach typologicznych uniwersum mowy, [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa, s. 328–338.pl_PL
dc.referencesWitosz B. (2009), Tekst a/i dyskurs w perspektywie polskiej tradycji badań nad tekstem, [w:] Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy, red. Z. Bilut-Homplewicz, W. Czachur, M. Smykała, Wrocław, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesWojczuk E. (2006), Trudności edukacyjne ucznia z uszkodzeniem słuchu w szkole ogólnodostępnej, [w:] „Nie głos, ale słowo…” Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin, s. 349–353.pl_PL
dc.referencesWojtak M. (1990), Z problematyki opisu stylu tekstów użytkowych na podstawie analizy ogłoszeń matrymonialnych, „Poradnik Językowy”, z. 2, s. 79–87.pl_PL
dc.referencesWojtak M. (2004a), Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 29–39.pl_PL
dc.referencesWojtak M. (2004b), Gatunki prasowe, Lublin.pl_PL
dc.referencesWojtczuk K. (1998), Właściwości stylu ogłoszeń prasowych jako gatunku tekstów, „Poradnik Językowy”, z. 5–6, s. 31–40.pl_PL
dc.referencesWolańska E. (2006), Szybko – Mobilnie – Skrótowo, czyli Właściwości komunikacyjne, tekstowe i stylistyczne krótkiej wiadomości tekstowej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWolańska E. (2008), Komunikacja językowa za pośrednictwem krótkiej wiadomości tekstowej (SMS), [w:] Język w mediach elektronicznych, red. J. Podracki, E. Wolańska, Warszawa, s. 113–130.pl_PL
dc.referencesWorsowicz M. (2004), Dialogi intymne na czacie – analiza leksykalna, [w:] Współczesne odmiany języka narodowego, red. K. Michalewski, Łódź, s. 166–176.pl_PL
dc.referencesWoźnicka E. [red.] (2007), Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź.pl_PL
dc.referencesWoźniczka-Paruzel B. (1998), Od języka migowego do książki czarnodrukowanej (o kształtowaniu sprawności czytelniczej osób niesłyszących), „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Bibliologia” II–III, z. 328, Toruń, s. 633–649.pl_PL
dc.referencesWoźniczka-Paruzel B. (2000), Osoby z niepełnosprawnościami czytelniczymi w bibliotece – sygnalizacja problemu, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Bibliologia” III, z. 340, Toruń, s. 405–423.pl_PL
dc.referencesWoźniczka-Paruzel B. (2003), Biblioterapeuta w świecie ciszy (o specyfice pracy z niesłyszącymi użytkownikami biblioteki), „Biblioterapeuta”, nr 4, s. 12–19.pl_PL
dc.referencesWójcik M. (2008), Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWronkowska S., Zieliński M. (1993), Problemy i zasady redagowania tekstów prawnych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWróblewski R. (2005), Słownictwo czatów na podstawie listy frekwencyjnej, [w:] Język@ multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław, s. 456–462.pl_PL
dc.referencesWrycza J. (2006), Blog – internetowy dziennik czy gatunek hybrydalny?, [w:] Teksty kultury 2. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, seria: Język. Kultura. Społeczeństwo, Lublin, s. 267–278.pl_PL
dc.referencesWyrwas K. (2004), Kilka uwag o dyskusji na forum internetowym, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita przy współudziale J. Grzeni, Katowice, s. 52–72.pl_PL
dc.referencesZając J. M., Rakocy K., Nowak A. (2009), Interaktywne, choć osobiste blogi i blogowanie a komunikacja z otoczeniem, [w:] Tekst (w) sieci 1. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 220–229.pl_PL
dc.referencesZarzycka G. (2001), Typy zakłóceń w komunikacji międzykulturowej, [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź, s. 243–265.pl_PL
dc.referencesZdunkiewicz D. (2001), Akty mowy, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 269–280.pl_PL
dc.referencesZgółkowa H. (2001), Agresja językowa jako narzędzie kształtujące tożsamość pokoleniową, [w:] Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa, s. 145–152.pl_PL
dc.referencesZgółkowie H. i T. (1993), Językowy savoir-vivre. Praktyczny poradnik posługiwania się polszczyzną w sytuacjach oficjalnych i towarzyskich, Poznań.pl_PL
dc.referencesZiarkowska-Kubiak B. (2011), O potrzebie zmian w programach i metodach nauczania Głuchych Polaków języka polskiego, [w:] Edukacja niesłyszących, red. E. Twardowska, M. Kowalska, Łódź, s. 77–91.pl_PL
dc.referencesZimbardo P. G., przy współudziale Rucha F. L. (1997), Psychologia i życie, przeł. J. Radzicki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZiółkowski M. (1981), Znaczenie, interakcja, rozumienie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U. (1994), Struktura tekstu rozmowy potocznej, Katowice.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U. (2004a), Tekst w Internecie i jego wyznaczniki, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita przy współudziale J. Grzeni, Katowice, s. 11–21.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U. (2004b), Zmiany w zachowaniach komunikacyjnych a nowe odmiany językowe (odmiana medialna), [w:] Współczesne odmiany języka narodowego, red. K. Michalewski, Łódź, s. 99–106.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U. (2004c), Od rozmowy do talk show. Uwagi o telewizyjnych gatunkach mowy, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 424–438.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U. (2005a), Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U. (2005b), Język, tekst, hipertekst – analiza czatów w Rowerze Błażeja, [w:] Język@multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław, s. 17–26.pl_PL
dc.referencesŻygulski K. (1972), Wstęp do zagadnień kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny: Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2010/2011, www.stat.gov.pl/gus [15.05.2012].pl_PL
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny: Szkoły wyższe i ich finanse w 2009 r., www.niepelnosprawni.gov.pl/tablice/dane-dotyczace-edukacji [27.05.2011].pl_PL
dc.referencesInformator kulturalny dla niesłyszących i niewidomych, www.uslyszecteatr.waw.pl [4.04.2012].pl_PL
dc.referencesInternetowa Encyklopedia onet.Wiem, http://portalwiedzy.onet.pl [18.04.2012].pl_PL
dc.referencesInternetowa poradnia językowa Wydawnictwa Naukowego PWN, http://poradnia.pwn.pl [11.07.2011].pl_PL
dc.referencesInternetowy System Aktów Prawnych: Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, Dz.U. 2011, nr 209, poz. 1234, http://sap.sejm.gov.pl [6. 08.2012].pl_PL
dc.referencesMultimedialny kurs języka migowego, www.onsi.pl [11.11.2011].pl_PL
dc.referencesPetycja Komitetu Studenckiego Nieformalnej Grupy Głusi chcą studiować!, www.glusichcastudiowac.pl [2.02.2011].pl_PL
dc.referencesReklama forum, www.ciszaidzwiek.fora.pl [27.03.2012].pl_PL
dc.referencesReport on the disabilities represented in the Specific/Medical Disabilities, Impairments and Handicaps Sector of the Helios II programme (1995), www.edf-feph.org/default.asp [6.01.2012].pl_PL
dc.referencesSłownik komputerowy, http://bazy.hoga.pl/sk.asp [18.04.2012].pl_PL
dc.referencesSprawozdanie statutowe z działalności Polskiego Związku Głuchych za rok 2010, www.pzg.org.pl [15.05.2011].pl_PL
dc.referencesStatut Polskiego Związku Głuchych, www.pzg.org.pl [5.07.2012].pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B. (2005), Specyficzne potrzeby osób niesłyszących w dostępie do informacji, www.mps.gov.pl/infodni/konferencja.html [29.09.2010].pl_PL
dc.contributor.authorEmailkajajoachim@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-853-0


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe