Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJabłońska, Żaklina
dc.date.accessioned2019-09-11T05:43:29Z
dc.date.available2019-09-11T05:43:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30116
dc.description.abstractW niniejszej rozprawie podjęto rozważania na temat wpływu franczyzowego modelu prowadzenia działalności na wartość przedsiębiorstwa franczyzodawcy – na przykładzie branży gastronomicznej. Zdaniem autorki przedsiębiorstwa działając we franczyzie w znacznie krótszym okresie są w stanie wykreować swoją wartość (zyskując udział w rynku, rozpoznawalną markę, lojalnych klientów, korzystniejsze warunki zakupowe). W polskiej literaturze istnieje luka badawcza na temat wpływu franczyzy na wartość przedsiębiorstwa franczyzodawcy, brakuje badań w tym obszarze. Pojawia się więc potrzeba ich prowadzenia, a także prezentacji mechanizmów działających za granicą, gdyż również dla polskich firm mogą one okazać się główną strategią umożliwiającą rozwój na rodzimym rynku pozwalającym ponadto na międzynarodową ekspansję. Rozwój teorii franczyzy poparty sprawdzonymi za granicą mechanizmami mógłby się przyczynić do efektywniejszego wykorzystania franczyzy w Polsce. Głównym celem pracy doktorskiej jest ocena wpływu franczyzowego modelu prowadzenia biznesu na wartość przedsiębiorstwa franczyzodawcy - na przykładzie przedsiębiorstw sektora gastronomicznego w Polsce. Wyniki badań wskazują na wyraźną przewagę korzyści ze stosowania systemu franczyzowego. Ponad 60% respondentów z firm franczyzowych uznało iż model ten pomaga im utrzymać się na rynku (co okazało się silnie skorelowane z liczbą placówek franczyzowych). Wskazano również wzrost przychodów ze sprzedaży, zysku netto, udziału w rynku, a także wzrost preferencji nabywców wobec marki (dwa pierwsze były silnie skorelowane z ilością placówek franczyzowych). Wysokość wskaźników rynkowych osiągnięta przez franczyzodawców w ostatnim roku, była dwukrotnie większa niż w firmach niefranczyzowych. Ponadto franczyzodawcy uznali, że ich model w pełni wpłynął na rozwój firmy, a w ostatnich latach odnotowali wyraźny wzrost rentowności prowadzonej działalności. Również wzrost udziału w rynku oraz preferencji nabywców wobec marki, świadczą o jej umocnieniu. Według przyjętych przez autorkę założeń, zadaniem franczyzodawców jest efektywne zwiększanie wartości prowadzonych przedsiębiorstw, która rozpatrywana była ze względu na kluczowe jej determinanty, tj: marka, lojalność klientów, udział w rynku oraz możliwości zakupowe. Przeprowadzone badania potwierdziły pozytywny wpływ franczyzy, na większość z tych czynników.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfranczyzapl_PL
dc.subjectwartość przedsiębiorstwapl_PL
dc.subjectmarkapl_PL
dc.subjectgastronomiapl_PL
dc.subjectfranczyzodawcapl_PL
dc.titleFranczyza w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa franczyzodawcy na przykładzie branży gastronomicznejpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number178pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Finansów i Strategii Przedsiębiorstwapl_PL
dc.dissertation.directorUrbanek, Grzegorz
dc.dissertation.reviewerWalińska, Ewa
dc.dissertation.reviewerBek-Gaik, Bogusława
dc.date.defence2019-09-26


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe