Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMieszek, Małgorzata
dc.contributor.editorKuran, Magdalena
dc.contributor.editorKuran, Michał
dc.contributor.editorKaczor-Scheitler, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-07-11T11:27:22Z
dc.date.available2019-07-11T11:27:22Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMieszek M., „Od miękkich niewieścich afektów daleki umysł”, czyli Jan Bielski wobec Stanisława Konarskiego, [w:] Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Kuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 308-315, doi: 10.18778/7525-996-4.22pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-996-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29340
dc.description.abstractThe paper’s subject is the analysis of the „Preface to the Reader” by Jan Bielski. Bielski’s preface was created in response to the words of Stanisław Konarski (from the argument to his “Otto tragedy”). The article focuses on polemical plots and on Bielski’s arguments to justify the ban on the presence of women in Jesuit plays. Bielski’s response is being analysed in the reference to a wider background of Jesuit dramaturgy in the 18th century.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.relation.ispartofseriesAnalecta Literackie i Językowe;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpiśmiennictwo zakonnepl_PL
dc.subjectksięgozbiorypl_PL
dc.subjectrękopisypl_PL
dc.subjectmedytacjepl_PL
dc.subjectrozwój duchowypl_PL
dc.title„Od miękkich niewieścich afektów daleki umysł”, czyli Jan Bielski wobec Stanisława Konarskiegopl_PL
dc.title.alternativeJan Bielski’s Polemics with Stanislaw Konarskipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number308-315pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-332-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteMałgorzata Mieszek, adiunkt w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych UŁ. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Jest autorką monografii poświęconej staropolskim intermediom (Intermedium polskie XVI–XVIII wieku: (teatry szkolne), Kraków 2007). Artykuły publikowała w „Pamiętniku Literackim”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, „Tematach i Kontekstach”, „Pracach Polonistycznych” oraz w monograficznych tomach zbiorowych m.in. Folklor w badaniach współczesnych (2005), Mikołaj Rej w pięćsetlecie urodzin, (2005), Kolor w kulturze (2010), Miscellanea literackie i teatralne (od Kochanowskiego do Mrożka) Profesorowi Janowi Okoniowi przez przyjaciół i uczniów na 70. urodziny zebrane (2010), Władca, władza. Literackie doświadczenia Europejczyków od antyku po wiek XIX (2011), Krzyżanowski. Spojrzenie po latach (2013). Recenzje ogłaszała w „Ruchu Literackim”, „Przeglądzie Powszechnym”, „Czytaniu Literatury”. Zainteresowania badawcze: dramat i teatr staropolski, dawna literatura popularna.pl_PL
dc.referencesBielski J., Pro institutione grammatica E. Alvari, Poznań 1746.pl_PL
dc.referencesBielski J., Zeyfadyn, król Ormuzu, tragedyja…, Kalisz 1747.pl_PL
dc.referencesBielski J., Pro scholis publicis […] oratio, Poznań 1747.pl_PL
dc.referencesKonarski S., Przemowa do czytelnika, [w:] tenże, Otto, tragedyja, Warszawa 1744.pl_PL
dc.referencesBrodnicki M., Hermeneutyczny model pijarskiego teatru szkolnego w koncepcji Stanisława Konarskiego na przykładzie tragedii „Otto” Corneille’a, „Rocznik Gdański”, 2005, z. 1/2.pl_PL
dc.referencesDąbrowski R., „Otto” Stanisława Konarskiego a „Otton” Pierre’a Corneille’a, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historycznoliterackie” 2002–2003, z. 97–98.pl_PL
dc.referencesDębowski M., Francuskie konteksty teatru polskiego w dobie Oświecenia, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesIbbett K., The Politics of Conservation in Corneille’s „Théodore”: Dramatic Action and Reason of State, „Romance Studies” 2007, vol. 25, nr 3.pl_PL
dc.referencesJudkowiak B., Poznańska szkoła jezuicka nowego dramatopisania w połowie XVIII wieku, „Kronika Miasta Poznania” 2006, nr 4.pl_PL
dc.referencesKadulska I., Ze studiów nad dramatem jezuickim wczesnego oświecenia (1746–1765), Wrocław 1974.pl_PL
dc.referencesKostkiewiczowa T., Krytyka literacka w Polsce w epoce oświecenia, [w:] E. Sarnowska-Temeriusz, T. Kostkiewiczowa, Krytyka literacka w Polsce w XVI i XVII wieku oraz w epoce oświecenia, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesKozłowska W., „Otto” Corneille’a w adaptacji Konarskiego, „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Prace Historycznoliterackie” 1985, t. 8/9.pl_PL
dc.referencesLichański J., Retoryka w Polsce. Studia o historii, nauczaniu i teorii w czasach I Rzeczypospolitej, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesOcieczek R., O przedmowach w polskich książkach barokowych, [w:] Przedmowa w książce dawnej i współczesnej, red. R. Ocieczek i R. Ryba, Katowice 2002.pl_PL
dc.referencesPawłowiczowa J., Teatr i krytyka, [w:] Teatr Narodowy 1765–1794, red. J. Kott, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesPietraszko St., Doktryna literacka polskiego klasycyzmu, Wrocław 1966.pl_PL
dc.referencesPoplatek J., Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce, Wrocław 1957.pl_PL
dc.referencesRead Baker S., Dissonant Harmonies: Drama and Ideology in Five Neglected Plays of Pierre Corneille, Tübingen 1990.pl_PL
dc.referencesZałęski St., Jezuici w Polsce, t. 3, Lwów 1902.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-996-4.22


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe