dc.contributor.author | Kaczor-Scheitler, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Kuran, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Kuran, Michał | |
dc.contributor.editor | Kaczor-Scheitler, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2019-07-10T12:03:05Z | |
dc.date.available | 2019-07-10T12:03:05Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Kaczor-Scheitler K., Idea zastosowania zmysłów w medytacjach o Męce Pańskiej na przykładzie rękopisu przechowywanego w Archiwum Norbertanek Zwierzynieckich, [w:] Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Kuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 170-182, doi: 10.18778/7525-996-4.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-996-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/29326 | |
dc.description.abstract | This article presents the method of the application of senses presented in anonymous meditations
entitled Kontemplacja Męki i śmierci Chrystusa Pana. The manuscript dates back to the XVII century and
is stored in the archives of the Sisters of St. Norbert’s Order in Cracow, so it is possible to make the thesis
that the author of this manuscript belonged to this abbey. Contained in the manuscript are meditations
that induce contemplation of The Passion with accommodation of the senses, the method introduced
by Ignatius of Loyola, and with co-operation of three spiritual rules: the memory, intellect, and volition
in meditation of circumstances of Christ’s life and mysteries of faith. Upon the conception of the five
spiritual senses wrote Origen as well as Saint Bonaventure. In the anonymous manuscript the method of application of senses are used mainly in meditations about Christ’s Agony in the Garden, the flagellation, Saint Mary’s feelings during Christ’s lashing, the crowning of thorns and crucifixion. The meditations advice precise “observation” by seeing, hearing, smell, feeling and taste of the suffering of Christ. The article submits that all senses used in meditations in the proper way conduce not only to better knowledge of disclosed laws but also to the regular officiating of spiritual exercises and to interior improvement. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.relation.ispartofseries | Analecta Literackie i Językowe;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | piśmiennictwo zakonne | pl_PL |
dc.subject | księgozbiory | pl_PL |
dc.subject | rękopisy | pl_PL |
dc.subject | medytacje | pl_PL |
dc.subject | rozwój duchowy | pl_PL |
dc.title | Idea zastosowania zmysłów w medytacjach o Męce Pańskiej na przykładzie rękopisu przechowywanego w Archiwum Norbertanek Zwierzynieckich | pl_PL |
dc.title.alternative | The Idea of the Application of Senses in Meditations about The Passion Exemplified in a Manuscript Stored at Archive of the Sisters of St. Norbert’s Order in Zwierzyniec | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 170-182 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-332-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Kaczor-Scheitler (ur. 1972) — dr nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka filologii polskiej Wyższej Szkoły
Pedagogicznej im. KEN w Krakowie (1996), gdzie ukończyła również Studium Dziennikarskie. Doktorat
uzyskała w Uniwersytecie Łódzkim (2003) na podstawie rozprawy Mistycyzm hiszpański w piśmiennictwie
polskich karmelitanek XVII i XVIII wieku. Zajmuje się problematyką religijną w literaturze dawnej. Jej
publikacje zamieszczone są w czasopismach (m.in. w „Ruchu Literackim”, „Przeglądzie Powszechnym”,
„Actach Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, „Pracach Polonistycznych”) i w pracach zbiorowych. Jest autorką 2 książek: Mistycyzm hiszpański w piśmiennictwie polskich karmelitanek XVII i XVIII wieku (Łódź 2005) oraz Marianna Marchocka a św. Teresa z Avila (Poznań 2009). | pl_PL |
dc.references | Kontemplacyja męki i śmierci Chrystusa Pana i odkupiciela naszego ku naśladowaniu i używaniu dusze nabożnej z inszemi bardzo uciesznemi według czasu kontemplacyjami i naukami, pisana roku Pańskiego 1662, rkps ANZ, sygn. 594. | pl_PL |
dc.references | Loyola I., Pisma wybrane, oprac. M. Bednarz SJ, t. 2, Kraków 1968. | pl_PL |
dc.references | Petrycówna T., Kronika, rkps ANZ, sygn. 42. | pl_PL |
dc.references | Taż, Medytacje (XVII w.), rkps ANZ, sygn. 595. | pl_PL |
dc.references | Pruszcz Piotr Hiacynt, Forteca monarchów i całego Królestwa Polskiego duchowna, z Żywotów Świętych tak już kanonizowanych i beatyfikowanych, jako też świątobliwie żyjących patronów polskich, także z obrazów Chrystusa Pana i Matki Jego Przenajświętszej (o których w drugiej Księdze) w ojczyźnie naszej cudami wielkiemi słynących, przez Piotra Hiacynta Pruszcza krótka, prosta, lecz prawdziwa życia ich historyja z różnych autorów zebrawszy, wiernym katolikom do naśladowania, ojczyźnie na obronę wystawiona powtórnie z additamentami swemi, za pozwoleniem Zwierzchności Duchownej do druku podana, Kraków 1737. | pl_PL |
dc.references | Psałterz Dawidów przełożony przez ks. Jakuba Wujka, teraz znowu na żądanie wielu panien łacińskiego języka nie umiejących, a Psałterz mówić pragnących […] przedrukowany, Kraków 1626. | pl_PL |
dc.references | Rkps ANZ, sygn. 44. | pl_PL |
dc.references | Szembekówna Krystyna, Modlitewnik (z XVII w.), rkps ANZ, sygn. 589. | pl_PL |
dc.references | Aumann J., Zarys historii duchowości, tłum. J. Machniak, Kielce 1993. | pl_PL |
dc.references | Dygat Anuncjata, Rybak Aniela, Odrodzenie klasztoru zwierzynieckiego za ksieni Doroty Kątskiej (1591– 1643), „Nasza Przeszłość” 1977, t. 47. | pl_PL |
dc.references | Górski K., Ród Odrowążów w wiekach średnich, „Roczniki Polskiego Towarzystwa Heraldycznego”, Lwów 1928, t. 1, z. 8. | pl_PL |
dc.references | Hanusiewicz M., Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku, Lublin 1998. | pl_PL |
dc.references | Kopeć J. J., Przemiany ideowe pobożności pasyjnej na przykładzie kultu cierniowej korony Chrystusa, „Studia Theologica Varsaviensia”, R. 10: 1972, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Kramarska-Anyszek K., Dzieje Klasztoru PP. Norbertanek w Krakowie na Zwierzyńcu do roku 1840, „Nasza Przeszłość” 1977, t. 47. | pl_PL |
dc.references | Louth A., Początki mistyki chrześcijańskiej (od Platona do Pseudo-Dionizego Areopagity), przekł. H. Bednarek, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Łabuda P., Jezus jako król w czwartej Ewangelii „To ty powiedziałeś, że jestem królem” (J 18, 37), „Seminare” 2007, t. 24. | pl_PL |
dc.references | Mrowcewicz K., Polska poezja medytacyjna XVI stulecia — od Dantyszka do Grabowieckiego, [w:] Nurt religijny w literaturze polskiego średniowiecza i renesansu, red. S. Nieznanowski i J. Pelc, Lublin 1994, „Religijne Tradycje Literatury Polskiej”, t. 4. | pl_PL |
dc.references | Poprawa-Kaczyńska E., Ignacjański „modus meditandi” w kulturze religijnej późnego baroku. Rekonesans, [w:] Religijność literatury polskiego baroku, red. Cz. Hernas, M. Hanusiewicz, Lublin 1995, „Religijne Tradycje Literatury Polskiej”, t. 5. | pl_PL |
dc.references | Żak A., Norbertanie i Norbertanki w Polsce, „Przegląd Powszechny”, R. 37: 1920, t. 147–148. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-996-4.12 | |