Show simple item record

dc.contributor.authorKaczor-Scheitler, Katarzyna
dc.contributor.editorKuran, Magdalena
dc.contributor.editorKuran, Michał
dc.contributor.editorKaczor-Scheitler, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-07-10T12:03:05Z
dc.date.available2019-07-10T12:03:05Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKaczor-Scheitler K., Idea zastosowania zmysłów w medytacjach o Męce Pańskiej na przykładzie rękopisu przechowywanego w Archiwum Norbertanek Zwierzynieckich, [w:] Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Kuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 170-182, doi: 10.18778/7525-996-4.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-996-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29326
dc.description.abstractThis article presents the method of the application of senses presented in anonymous meditations entitled Kontemplacja Męki i śmierci Chrystusa Pana. The manuscript dates back to the XVII century and is stored in the archives of the Sisters of St. Norbert’s Order in Cracow, so it is possible to make the thesis that the author of this manuscript belonged to this abbey. Contained in the manuscript are meditations that induce contemplation of The Passion with accommodation of the senses, the method introduced by Ignatius of Loyola, and with co-operation of three spiritual rules: the memory, intellect, and volition in meditation of circumstances of Christ’s life and mysteries of faith. Upon the conception of the five spiritual senses wrote Origen as well as Saint Bonaventure. In the anonymous manuscript the method of application of senses are used mainly in meditations about Christ’s Agony in the Garden, the flagellation, Saint Mary’s feelings during Christ’s lashing, the crowning of thorns and crucifixion. The meditations advice precise “observation” by seeing, hearing, smell, feeling and taste of the suffering of Christ. The article submits that all senses used in meditations in the proper way conduce not only to better knowledge of disclosed laws but also to the regular officiating of spiritual exercises and to interior improvement.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKuran M., Kuran M., Kaczor-Scheitler K. (red.), Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.relation.ispartofseriesAnalecta Literackie i Językowe;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpiśmiennictwo zakonnepl_PL
dc.subjectksięgozbiorypl_PL
dc.subjectrękopisypl_PL
dc.subjectmedytacjepl_PL
dc.subjectrozwój duchowypl_PL
dc.titleIdea zastosowania zmysłów w medytacjach o Męce Pańskiej na przykładzie rękopisu przechowywanego w Archiwum Norbertanek Zwierzynieckichpl_PL
dc.title.alternativeThe Idea of the Application of Senses in Meditations about The Passion Exemplified in a Manuscript Stored at Archive of the Sisters of St. Norbert’s Order in Zwierzyniecpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number170-182pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-332-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Kaczor-Scheitler (ur. 1972) — dr nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka filologii polskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. KEN w Krakowie (1996), gdzie ukończyła również Studium Dziennikarskie. Doktorat uzyskała w Uniwersytecie Łódzkim (2003) na podstawie rozprawy Mistycyzm hiszpański w piśmiennictwie polskich karmelitanek XVII i XVIII wieku. Zajmuje się problematyką religijną w literaturze dawnej. Jej publikacje zamieszczone są w czasopismach (m.in. w „Ruchu Literackim”, „Przeglądzie Powszechnym”, „Actach Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, „Pracach Polonistycznych”) i w pracach zbiorowych. Jest autorką 2 książek: Mistycyzm hiszpański w piśmiennictwie polskich karmelitanek XVII i XVIII wieku (Łódź 2005) oraz Marianna Marchocka a św. Teresa z Avila (Poznań 2009).pl_PL
dc.referencesKontemplacyja męki i śmierci Chrystusa Pana i odkupiciela naszego ku naśladowaniu i używaniu dusze nabożnej z inszemi bardzo uciesznemi według czasu kontemplacyjami i naukami, pisana roku Pańskiego 1662, rkps ANZ, sygn. 594.pl_PL
dc.referencesLoyola I., Pisma wybrane, oprac. M. Bednarz SJ, t. 2, Kraków 1968.pl_PL
dc.referencesPetrycówna T., Kronika, rkps ANZ, sygn. 42.pl_PL
dc.referencesTaż, Medytacje (XVII w.), rkps ANZ, sygn. 595.pl_PL
dc.referencesPruszcz Piotr Hiacynt, Forteca monarchów i całego Królestwa Polskiego duchowna, z Żywotów Świętych tak już kanonizowanych i beatyfikowanych, jako też świątobliwie żyjących patronów polskich, także z obrazów Chrystusa Pana i Matki Jego Przenajświętszej (o których w drugiej Księdze) w ojczyźnie naszej cudami wielkiemi słynących, przez Piotra Hiacynta Pruszcza krótka, prosta, lecz prawdziwa życia ich historyja z różnych autorów zebrawszy, wiernym katolikom do naśladowania, ojczyźnie na obronę wystawiona powtórnie z additamentami swemi, za pozwoleniem Zwierzchności Duchownej do druku podana, Kraków 1737.pl_PL
dc.referencesPsałterz Dawidów przełożony przez ks. Jakuba Wujka, teraz znowu na żądanie wielu panien łacińskiego języka nie umiejących, a Psałterz mówić pragnących […] przedrukowany, Kraków 1626.pl_PL
dc.referencesRkps ANZ, sygn. 44.pl_PL
dc.referencesSzembekówna Krystyna, Modlitewnik (z XVII w.), rkps ANZ, sygn. 589.pl_PL
dc.referencesAumann J., Zarys historii duchowości, tłum. J. Machniak, Kielce 1993.pl_PL
dc.referencesDygat Anuncjata, Rybak Aniela, Odrodzenie klasztoru zwierzynieckiego za ksieni Doroty Kątskiej (1591– 1643), „Nasza Przeszłość” 1977, t. 47.pl_PL
dc.referencesGórski K., Ród Odrowążów w wiekach średnich, „Roczniki Polskiego Towarzystwa Heraldycznego”, Lwów 1928, t. 1, z. 8.pl_PL
dc.referencesHanusiewicz M., Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku, Lublin 1998.pl_PL
dc.referencesKopeć J. J., Przemiany ideowe pobożności pasyjnej na przykładzie kultu cierniowej korony Chrystusa, „Studia Theologica Varsaviensia”, R. 10: 1972, nr 2.pl_PL
dc.referencesKramarska-Anyszek K., Dzieje Klasztoru PP. Norbertanek w Krakowie na Zwierzyńcu do roku 1840, „Nasza Przeszłość” 1977, t. 47.pl_PL
dc.referencesLouth A., Początki mistyki chrześcijańskiej (od Platona do Pseudo-Dionizego Areopagity), przekł. H. Bednarek, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesŁabuda P., Jezus jako król w czwartej Ewangelii „To ty powiedziałeś, że jestem królem” (J 18, 37), „Seminare” 2007, t. 24.pl_PL
dc.referencesMrowcewicz K., Polska poezja medytacyjna XVI stulecia — od Dantyszka do Grabowieckiego, [w:] Nurt religijny w literaturze polskiego średniowiecza i renesansu, red. S. Nieznanowski i J. Pelc, Lublin 1994, „Religijne Tradycje Literatury Polskiej”, t. 4.pl_PL
dc.referencesPoprawa-Kaczyńska E., Ignacjański „modus meditandi” w kulturze religijnej późnego baroku. Rekonesans, [w:] Religijność literatury polskiego baroku, red. Cz. Hernas, M. Hanusiewicz, Lublin 1995, „Religijne Tradycje Literatury Polskiej”, t. 5.pl_PL
dc.referencesŻak A., Norbertanie i Norbertanki w Polsce, „Przegląd Powszechny”, R. 37: 1920, t. 147–148.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-996-4.12


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe