dc.contributor.author | Szubielska, Magdalena | |
dc.contributor.author | Niestorowicz, Ewa | |
dc.contributor.editor | Müller, Diana | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.date.accessioned | 2019-06-18T14:09:03Z | |
dc.date.available | 2019-06-18T14:09:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Szubielska M., Niestorowicz E., Twórczość plastyczna jako forma wspierania rozwoju osób niewidomych i głuchoniewidomych, [w:] Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Müller D., Sobczak A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 89-103, doi: 10.18778/7969-022-0.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-022-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28895 | |
dc.description.abstract | Twórczość plastyczna wydaje się być niedocenianym przez tyflopedagogów obszarem aktywności dzieci, młodzieży oraz dorosłych osób niewidomych i głuchoniewidomych. Tymczasem osoby te warto angażować w wiele form plastycznej kreacji, dodatkowo kierując się zasadą „im wcześniej, tym lepiej”. Tego typu doświadczenia mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny osób z poważną dysfunkcją wzroku. Zostanie to wykazane na podstawie analizy literatury przedmiotu oraz poprzez przytoczenie studiów przypadków głuchoniewidomych uczestników plenerów rzeźbiarskich w Orońsku. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Müller D., Sobczak A. (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niewidomi | pl_PL |
dc.subject | głuchoniewidomi | pl_PL |
dc.subject | twórczość plastyczna | pl_PL |
dc.subject | wspomaganie rozwoju | pl_PL |
dc.title | Twórczość plastyczna jako forma wspierania rozwoju osób niewidomych i głuchoniewidomych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 89-103 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Artystyczny, Instytut Sztuk Pięknych | pl_PL |
dc.references | Arnheim R., Perceptual aspects of art for the blind, „Journal of Aesthetic Education” 1990, vol. 24, no 3 (3), s. 57–65. | pl_PL |
dc.references | Chlewiński Z., Umysł. Dynamiczna organizacja pojęć. Analiza psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | DʼAngiulli A., Raised-lined pictures, blindness, and tactile „beliefs”: An observational case study, „Journal of Visual Impairment & Blindness” 2007, vol. 101, s. 172–177. | pl_PL |
dc.references | DʼAngiulli A., Kennedy J. M., Heller M. A., Blind children recognizing tactile pictures respond like sighted children given guidance in exploration, „Scandinavian Journal of Psychology” 1998, vol. 39, s. 187–190. | pl_PL |
dc.references | DʼAngiulli A., Maggi S., Development of drawing abilities in a distinct population: Depiction of perceptual principles by three children with congenital total blindness, „International Journal of Behavioral Development” 2003, vol. 27, s. 193–200. | pl_PL |
dc.references | De Coster K., Loots G., Somewhere in between touch and vision: In search of a meaningful art education for blind individuals, „International Journal of Art and Design Education” 2004, vol. 23, no 3, s. 326–334. | pl_PL |
dc.references | Gentaz E., Hatwell Y., Haptic processing of spatial and material object properties, [w:] Y. Hatwell, A. Streri, E. Gentaz (ed.), Touching for knowing: Cognitive psychology of haptic manual perception, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam, Philadelphia 2003, s. 123–159. | pl_PL |
dc.references | Hatwell Y., Martinez-Sarrochi F., The tactile reading of maps and drawings, and the access of blind people to works of art, [w:] Y. Hatwell, A. Streri, E. Gentaz (ed.), Touching for knowing: Cognitive psychology of haptic manual perception, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam, Philadelphia 2003, s. 255–273. | pl_PL |
dc.references | Heller M. A., Picture perception and spatial cognition in visually impaired people, [w:] M. A. Heller, S. Ballesteros (ed.), Touch and blindness. Psychology and Neuroscience, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey 2006, s. 49–71. | pl_PL |
dc.references | Herrmann U., A Trojan Horse of clay: Art therapy in a residental school for the blind, „The Arts in Psychotherapy” 1995, vol. 22, no 3, s. 229–234. | pl_PL |
dc.references | Jakimowicz A., Polska rzeźba współczesna, Wydawnictwo Sztuka, Warszawa 1956. | pl_PL |
dc.references | Jolley R. P., Children and pictures: Drawing and understanding, Willey-Blackwell, UK, 2010. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., A psychology of picture perception. Images and information, Jossey-Bass Publishers, San Francisco, Washington, London 1974. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Drawing and the blind: Pictures to touch, Yale University Press, New Haven, 1993a. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Metaphor in pictures, „Perception” 1993b, vol. 11, s. 589–605. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., How the blind draw, „Scientific American” 1997, vol. 276, no 1, s. 76–81. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Drawings from Gaia, a blind girl, „Perception” 2003, vol. 32, s. 321–340. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Metaphoric pictures devised by an early-blind adult on her own initiative, „Perception” 2008, vol. 37, s. 1720–1728. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Fox N., Pictures to see and pictures to touch, [w:] D. Perkins, B. Leondar (ed.), The art and cognition, Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1977, s. 118–135. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Juricevic I., Haptics and projection: Drawings by Tracy, a blind adult, „Perception” 2003, vol. 32, s. 1059–1071. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Juricevic I., Form, projection and pictures for the blind, [w:] M. A. Heller, S. Ballesteros (ed.), Touch and blindness. Psychology and neuroscience. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey 2006, s. 73–93. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Merkas C. E., Depictions of motion devised by a blind person, „Psychonomic Bulletin & Review” 2000, vol. 7, s. 700–706. | pl_PL |
dc.references | Kirby M., D’Angiulli A., From inclusion to creativity through haptic drawing: Unleashing the „untouched” in educational contexts, „The Open Education Journal” 2011, vol. 4 (Suppl. 1), s. 67–79. | pl_PL |
dc.references | Lowenfeld V., Creative and mental growth, Macmillan, New York 1952. | pl_PL |
dc.references | Kirenko J., Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością, ROPSiZUM, Lublin 2002. | pl_PL |
dc.references | Kirenko J., Wyrzykowska D., Samoocena a poczucie sensu życia osób niepełnosprawnych zajmujących się twórczością, „Szkoła Specjalna” 1999, nr 4, s. 204–213. | pl_PL |
dc.references | Marek B., Szubielska M., Różnice indywidualne w zdolności interpretacji grafiki dotykowej. Badania uczniów niewidomych i słabowidzących, niepublikowany raport z badań, zrealizowany w ramach grantu badawczego MNiSW, 2012. | pl_PL |
dc.references | Merry R. V., Merry F. K., The tactual recognition of embossed pictures by blind children, „Journal of Applied Psychology” 1933, vol. 17, s. 148–163. | pl_PL |
dc.references | Niestorowicz E., Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007. | pl_PL |
dc.references | Niestorowicz E., Komunikat wizualny w twórczości osób głuchoniewidomych, [w:] P. Francuz (red.), Komunikacja wizualna, SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 269–297. | pl_PL |
dc.references | Noordzij M., Zuidhoek S., Postma A., The influence of used experience on the ability to form spatial mental models based on route and survey descriptions, „Cognition” 2006, vol. 100, no 2, s. 321–342. | pl_PL |
dc.references | Pacek S., Poznawanie siebie, Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa 1987. | pl_PL |
dc.references | Pathak K., Pring L., Tactual picture recognition in congenitally blind and sighted children, „Applied Cognitive Psychology” 1989, vol. 3, s. 337–350. | pl_PL |
dc.references | Piaget J., Inhelder B., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1993. | pl_PL |
dc.references | Piskorska A., Krzeszowski T., Marek B., Uczeń z dysfunkcją wzroku na lekcji angielskiego. Wskazówki metodyczne dla nauczycieli, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Popek S., Słownik nazw i pojęć, czynności i przedmiotów, [w:] Ł. Bobrowska (red.), Plastyka w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1975, s. 86. | pl_PL |
dc.references | Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, s. 147–151. | pl_PL |
dc.references | Ramachandran V. S., Hirstein W., The science of art: A neurological theory of aesthetic experience, „Journal of Consciousness Studies” 1999, vol. 6, no 6–7, s. 15–51. | pl_PL |
dc.references | Ripley M., Creating a loans collection of tactile books for young children with a visual impairment, [w:] P. Claudet (ed.), The Typhlo and Tactus guide to children’ books. Les Doigts Qui Revent, Talant 2009, s. 45–66. | pl_PL |
dc.references | Stryjecki R., Czy głuchoniewidomi mogą rzeźbić. Katalog z wystawy, TPG, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Stryjecki R., Wieża Babel, „Pokaz – pismo krytyki artystycznej” 1998, nr 12. | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Willet F., IFE. Niezwykła kultura Afryki Zachodniej, WAiF, Warszawa 1984. | pl_PL |
dc.references | Withagen A., Vervloed M. P. J., Janssen N. M., Knoors H., Verhoeven L., The Tactual Profile: Development of a procedure to assess the tactual functioning of children who are blind, „British Journal of Visual Impairment” 2009, vol. 27, no 3, s. 221–238. | pl_PL |
dc.references | Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, wyd. 2 rozszerzone, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-022-0.07 | |