Show simple item record

dc.contributor.authorWęsierska, Katarzyna
dc.contributor.editorMüller, Diana
dc.contributor.editorSobczak, Anna
dc.date.accessioned2019-06-18T14:04:01Z
dc.date.available2019-06-18T14:04:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMüller D., Sobczak A., Udział rodziców w procesie interwencji logopedycznej w jąkaniu u małych dzieci, [w:] Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Müller D., Sobczak A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 11-21, doi: 10.18778/7969-022-0.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-022-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28890
dc.description.abstractW artykule opisano model interwencji logopedycznej rekomendowany w jąkaniu wczesnodziecięcym, oparty na ścisłej współpracy terapeuty z rodziną. Zarysowano możliwe formy aktywizowania rodziców, uwzględniając zarówno oddziaływania profilaktyczne, jak i postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w jąkaniu u dzieci. Autorka zaakcentowała potrzebę budowania partnerskiej relacji logopedy z rodzicami dziecka jąkającego się oraz określiła niezbędne kompetencje, które są w tym celu potrzebne terapeucie. Wskazane zostały również korzyści płynące z zastosowania modelu interwencji opartego na pracy z rodziną oraz możliwe bariery uniemożliwiające wdrażanie w praktyce tego typu podejść.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMüller D., Sobczak A. (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectjąkaniepl_PL
dc.subjectlogopedapl_PL
dc.subjectdzieckopl_PL
dc.subjectrodzicepl_PL
dc.subjectwspółpracapl_PL
dc.subjectinterwencja logopedycznapl_PL
dc.titleUdział rodziców w procesie interwencji logopedycznej w jąkaniu u małych dziecipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number11-21pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Języka Polskiego, Zakład Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowaniapl_PL
dc.referencesAmbrose N. G., Early Stuttering: Parent Counseling, [w:] N. Bernstein Ratner, J. Tetnowski (ed.), Current Issues in Stuttering Research and Practice, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Mahwah 2006, s. 87–98.pl_PL
dc.referencesBennett E. M., Working with People Who Stutter. A Lifespan Approach, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River 2006.pl_PL
dc.referencesBernstein Ratner N., Guitar B., Treatment of Very Early Stuttering and Parent-Administered Therapy: The State of the Art, [w:] N. Bernstein Ratner, J. Tetnowski (ed.), Current Issues in Stuttering Research and Practice, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Mahwah 2006, s. 99–124.pl_PL
dc.referencesBłeszyński J., Hamerlińska-Latecka A., Rodzic a skuteczność terapii logopedycznej dziecka, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012, s. 128–136.pl_PL
dc.referencesBosko J., Marzec R., Węsierska K., Czy walka z jąkaniem może być przygodą? Relacje uczestników terapii, „Śląskie Wiadomości Logopedyczne” 2005, nr 9, s. 54–58.pl_PL
dc.referencesBotterill W., Kelman E., Palin Parent-Child Interaction, [w:] B. Guitar, R. McCauley (ed.), Treatment of Stuttering. Established and Emerging Interventions, Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore 2010, s. 63–90.pl_PL
dc.referencesBotterill W., Kelman E., Rustin L., Parents and Their Pre-School Stuttering Child, [w:] L. Rustin (ed.), Parents, Families, and the Stuttering Child, Far Communications, Kibworth 1991, s. 59–71.pl_PL
dc.referencesChęciek M., Jąkanie. Diagnoza – terapia – program, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesChristopher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesCook F., Botterill W., Family-based approach to therapy with primary school children: ‘throwing the ball back’, [w:] R. Lees, C. Stark (ed.), The Treatment of Stuttering in Young School-aged child, Whurr Publishers, London 2005, s. 81–107.pl_PL
dc.referencesDockrell J., Messer D., Children’s Language and Communication Difficulties. Understanding, Identification and Intervention, Continuum, London 1999.pl_PL
dc.referencesFlasher L. V., Fogle P. T., Counseling Skills for Speech-Language Pathologists and Audiologists, Thomson Delmar Learning, Clifton Park 2004.pl_PL
dc.referencesGirolametto L., Weitzman E., It Takes Two to Talk – The Hanen Program for parents: Early language intervention through caregiver training, [w:] R. McCauley, M. Fey (ed.), Treatment of language disorders in children, P. H. Brookes Publishing, Baltimore 2006, s. 77–103.pl_PL
dc.referencesGlogowska M., Understanding expectations, [w:] C. Anderson, A. van der Gaag (ed.), Speech and Language Therapy. Issues in Professional Practice, Whurr Publishers, London 2005, s. 27–42.pl_PL
dc.referencesGottwald S. R., Starkweather C. W., Fluency Intervention for Preschoolers and Their Families in Public Schools, „Language, Speech, and Hearing Services in Schools” 1995, vol. 26, s. 117–126.pl_PL
dc.referencesGregory H. H., Campbell J. H., Hill D. G., Differential Evaluation of Stuttering Problems, [w:] H. H. Gregory (ed.), Stuttering Therapy. Rationale and Procedures, Pearson Education Inc., Boston 2003, s. 78–141.pl_PL
dc.referencesGuitar B., Stuttering. An Integrated Approach to Its Nature and Treatment, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore 2006.pl_PL
dc.referencesGuitar B., McCauley R. J., An Overview of Treatments for Preschool Stuttering, [w:] B. Guitar, R. McCauley (ed.), Treatment of Stuttering. Established and Emerging Interventions, Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore 2010, s. 56–62.pl_PL
dc.referencesHarris V., Onslow M., Packman A., Harrison E., Menzies R., An experimental investigation of the impact of the Lidcombe Program on early stuttering, „Journal of Fluency Disorders” 2002, vol. 27, s. 203–214.pl_PL
dc.referencesHill D., Counseling Parents of Children Who Stutter, [w:] J. Fraser (ed.), Effective Counseling in Stuttering Therapy, The Stuttering Foundation of America, Memphis 2006, s. 37–52.pl_PL
dc.referencesHill D., Differential Treatment of Stuttering in the Early Stages of Development, [w:] H. H. Gregory (ed.), Stuttering Therapy. Rationale and Procedures, Pearson Education, Inc., Boston 2003, s. 142–185.pl_PL
dc.referencesHughes A. M., Read V., Building Positive Relationship with Parents of Young Children, Routledge, Abingdon 2012.pl_PL
dc.referencesJeziorczak B., Węsierska K., Interwencja terapeutyczna w przypadku wczesnej dysfluencji – założenia programu terapii dla dzieci w wieku przedszkolnym, „Forum Logopedyczne” 2008, nr 15, s. 24–27.pl_PL
dc.referencesJeziorczak B., Węsierska K., Jakość relacji logopeda–rodzic dziecka jąkającego się a skuteczność terapii jąkania wczesnodziecięcego, [w:] J. Gruba (red.), Wybrane problemy logopedyczne, Fonem.eu, Gliwice 2011, s. 51–66.pl_PL
dc.referencesJones M., Hearne A., Onslow M., Packman A., Ormond T., Williams S., Schwarz T., O’Brian S., Extended follow up of a randomised controlled trial of the Lidcombe Program for early stuttering intervention, „International Journal of Language and Communication Disorders” 2008, vol. 43, s. 649–661.pl_PL
dc.referencesKelman E., Nicholas A., Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Podejście interakcyjne rodzic – dziecko – Palin PCI, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesLaPrade Rini D., Hindenlang J., Family-Centered Practice, [w:] Paul R., Cascella P. W. (ed.), Introduction to Clinical Methods in Communication Disorders, 2nd Edition, Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore 2008, s. 321–328.pl_PL
dc.referencesLuterman D. M., Counseling Persons with Communication Disorders and Their Families, 5th Edition, An International Publisher Pro-Ed, Austin 2008.pl_PL
dc.referencesMendel M., Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998.pl_PL
dc.referencesMillard S. K., Edwards S., Cook F. M., Parent-Child Interaction Therapy: Adding to the Evidence, „International Journal of Speech-Language Pathology” 2009, vol. 11 (1), s. 61–76.pl_PL
dc.referencesMoore S. M., Pearson L., Competencies and Strategies for Speech-Language Pathology Assistants, Thomson Delmar Learning, Clifton Park 2003.pl_PL
dc.referencesOnslow M., Packman A., Issues in the Treatment of Early Stuttering, [w:] M. Onslow, A. Packman (ed.), The Handbook of Early Stuttering Intervention, Singular Publishing Group, Inc., San Diego 1999, s. 1–16.pl_PL
dc.referencesOnslow M., Packman A., Harrison E., The Lidcombe Program of Early Stuttering Intervention. A Clinician’s Guide, An International Publisher Pro-Ed, Austin 2003.pl_PL
dc.referencesPłócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesRamig P., Parent-Clinician-Child Partnership in the Therapeutic Process of the Preschool-and Elementary-Aged Child who Stutters, „Seminars in Speech and Language” 1993, vol. 14 (3), s. 226–237.pl_PL
dc.referencesRamig P., Dodge P., The Child and Adolescent Stuttering Treatment and Activity Guide, Thomson Delmar Learning, Clifton Park 2005.pl_PL
dc.referencesRustin L., Cook F., Parental Involvement in the Treatment of Stuttering, „Language, Speech, and Hearing Services in Schools” 1995, vol. 26, s. 127–137.pl_PL
dc.referencesSmith A., Kelly E., Stuttering: A dynamic Multifactorial Model, [w:] R. E. Curlee, G. M. Siegel (ed.), Nature and Treatment of Stuttering. New Directions, Allyn & Bacon, Boston 1997, s. 204–217.pl_PL
dc.referencesSobocińska R., Dobór metody w terapii jąkających się, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012, s. 214–227.pl_PL
dc.referencesStarkweather C. W., The epigenesis of stuttering, „Journal of Fluency Disorders” 2002, vol. 27, s. 269–287.pl_PL
dc.referencesTanner D. C., Case Studies in Communication Sciences and Disorders, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River 2006.pl_PL
dc.referencesTarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, WSiP, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesWaszczuk H., Rodzinna terapia jąkania – poradnik, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005.pl_PL
dc.referencesWęsierska K., Logopedzi wobec diagnozy i terapii jąkania wczesnodziecięcego, [w:] A. Podstolec, K. Węsierska (red.), W świecie logopedii. Materiały dydaktyczne. Tom 1, Agencja Artystyczna PARA, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012, s. 211–236.pl_PL
dc.referencesWęsierska K., Interakcyjna Terapia Rodzic–Dziecko przykładem skutecznego postępowania w jąkaniu wczesnodziecięcym, „Forum Logopedyczne” 2010, nr 18, s. 23–30.pl_PL
dc.referencesWęsierska K., Udział rodziców w terapii opóźnionego rozwoju mowy na przykładzie kanadyjskiego programu Do Rozmowy Potrzeba Dwojga – It Takes Two to Talk The Hanen Program® for Parents, „Forum Logopedyczne” 2011, nr 19, s. 94–101.pl_PL
dc.referencesWęsierska K., Mielewska A., Wykorzystanie metody interakcyjnej rodzic–dziecko Palin PCI w diagnozie i terapii jąkania wczesnodziecięcego, [w:] J. J. Błeszyński (red.), Medycyna w logopedii. Terapia. Wspomaganie. Wsparcie. Trzy drogi – jeden cel, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012, s. 67–75.pl_PL
dc.referencesYairi E., Ambrose N. G., Early Childhood Stuttering. For Clinicians by Clinicians, An International Publisher Pro-Ed, Austin 2005.pl_PL
dc.referencesYairi E., Ambrose N. G., Onset of Stuttering in Preschool Children: Selected Factors, „Journal of Speech and Hearing Research” 1992, vol. 35, s. 782–788.pl_PL
dc.referencesYairi E., Ambrose N. G., Paden E., Throneburg R., Predictive factors of persistence and recovery: Pathways of childhood stuttering, „Journal of Communication Disorders” 1996, vol. 29, s. 51–77.pl_PL
dc.referencesYairi E., Seery C. H., Stuttering. Foundations and Clinical Applications, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River 2011.pl_PL
dc.referencesZebrowski P. M., Assisting Young Children Who Stutter and their Families: Defining the Role of the Speech-Language Pathologist, „American Journal of Speech-Language Pathology” 1997, vol. 6, s. 19–28.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-022-0.02


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe