dc.contributor.author | Węsierska, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Müller, Diana | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.date.accessioned | 2019-06-18T14:04:01Z | |
dc.date.available | 2019-06-18T14:04:01Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Müller D., Sobczak A., Udział rodziców w procesie interwencji logopedycznej w jąkaniu u małych dzieci, [w:] Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Müller D., Sobczak A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 11-21, doi: 10.18778/7969-022-0.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-022-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28890 | |
dc.description.abstract | W artykule opisano model interwencji logopedycznej rekomendowany w jąkaniu wczesnodziecięcym, oparty na ścisłej współpracy terapeuty z rodziną. Zarysowano możliwe formy aktywizowania rodziców, uwzględniając zarówno oddziaływania profilaktyczne, jak i postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w jąkaniu u dzieci. Autorka zaakcentowała potrzebę budowania partnerskiej relacji logopedy z rodzicami dziecka jąkającego się oraz określiła niezbędne kompetencje, które są w tym celu potrzebne terapeucie. Wskazane zostały również korzyści płynące z zastosowania modelu interwencji opartego na pracy z rodziną oraz możliwe bariery uniemożliwiające wdrażanie w praktyce tego typu podejść. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Müller D., Sobczak A. (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | jąkanie | pl_PL |
dc.subject | logopeda | pl_PL |
dc.subject | dziecko | pl_PL |
dc.subject | rodzice | pl_PL |
dc.subject | współpraca | pl_PL |
dc.subject | interwencja logopedyczna | pl_PL |
dc.title | Udział rodziców w procesie interwencji logopedycznej w jąkaniu u małych dzieci | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 11-21 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Języka Polskiego, Zakład Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania | pl_PL |
dc.references | Ambrose N. G., Early Stuttering: Parent Counseling, [w:] N. Bernstein Ratner, J. Tetnowski (ed.), Current Issues in Stuttering Research and Practice, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Mahwah 2006, s. 87–98. | pl_PL |
dc.references | Bennett E. M., Working with People Who Stutter. A Lifespan Approach, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River 2006. | pl_PL |
dc.references | Bernstein Ratner N., Guitar B., Treatment of Very Early Stuttering and Parent-Administered Therapy: The State of the Art, [w:] N. Bernstein Ratner, J. Tetnowski (ed.), Current Issues in Stuttering Research and Practice, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Mahwah 2006, s. 99–124. | pl_PL |
dc.references | Błeszyński J., Hamerlińska-Latecka A., Rodzic a skuteczność terapii logopedycznej dziecka, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012, s. 128–136. | pl_PL |
dc.references | Bosko J., Marzec R., Węsierska K., Czy walka z jąkaniem może być przygodą? Relacje uczestników terapii, „Śląskie Wiadomości Logopedyczne” 2005, nr 9, s. 54–58. | pl_PL |
dc.references | Botterill W., Kelman E., Palin Parent-Child Interaction, [w:] B. Guitar, R. McCauley (ed.), Treatment of Stuttering. Established and Emerging Interventions, Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore 2010, s. 63–90. | pl_PL |
dc.references | Botterill W., Kelman E., Rustin L., Parents and Their Pre-School Stuttering Child, [w:] L. Rustin (ed.), Parents, Families, and the Stuttering Child, Far Communications, Kibworth 1991, s. 59–71. | pl_PL |
dc.references | Chęciek M., Jąkanie. Diagnoza – terapia – program, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | Christopher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. | pl_PL |
dc.references | Cook F., Botterill W., Family-based approach to therapy with primary school children: ‘throwing the ball back’, [w:] R. Lees, C. Stark (ed.), The Treatment of Stuttering in Young School-aged child, Whurr Publishers, London 2005, s. 81–107. | pl_PL |
dc.references | Dockrell J., Messer D., Children’s Language and Communication Difficulties. Understanding, Identification and Intervention, Continuum, London 1999. | pl_PL |
dc.references | Flasher L. V., Fogle P. T., Counseling Skills for Speech-Language Pathologists and Audiologists, Thomson Delmar Learning, Clifton Park 2004. | pl_PL |
dc.references | Girolametto L., Weitzman E., It Takes Two to Talk – The Hanen Program for parents: Early language intervention through caregiver training, [w:] R. McCauley, M. Fey (ed.), Treatment of language disorders in children, P. H. Brookes Publishing, Baltimore 2006, s. 77–103. | pl_PL |
dc.references | Glogowska M., Understanding expectations, [w:] C. Anderson, A. van der Gaag (ed.), Speech and Language Therapy. Issues in Professional Practice, Whurr Publishers, London 2005, s. 27–42. | pl_PL |
dc.references | Gottwald S. R., Starkweather C. W., Fluency Intervention for Preschoolers and Their Families in Public Schools, „Language, Speech, and Hearing Services in Schools” 1995, vol. 26, s. 117–126. | pl_PL |
dc.references | Gregory H. H., Campbell J. H., Hill D. G., Differential Evaluation of Stuttering Problems, [w:] H. H. Gregory (ed.), Stuttering Therapy. Rationale and Procedures, Pearson Education Inc., Boston 2003, s. 78–141. | pl_PL |
dc.references | Guitar B., Stuttering. An Integrated Approach to Its Nature and Treatment, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore 2006. | pl_PL |
dc.references | Guitar B., McCauley R. J., An Overview of Treatments for Preschool Stuttering, [w:] B. Guitar, R. McCauley (ed.), Treatment of Stuttering. Established and Emerging Interventions, Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore 2010, s. 56–62. | pl_PL |
dc.references | Harris V., Onslow M., Packman A., Harrison E., Menzies R., An experimental investigation of the impact of the Lidcombe Program on early stuttering, „Journal of Fluency Disorders” 2002, vol. 27, s. 203–214. | pl_PL |
dc.references | Hill D., Counseling Parents of Children Who Stutter, [w:] J. Fraser (ed.), Effective Counseling in Stuttering Therapy, The Stuttering Foundation of America, Memphis 2006, s. 37–52. | pl_PL |
dc.references | Hill D., Differential Treatment of Stuttering in the Early Stages of Development, [w:] H. H. Gregory (ed.), Stuttering Therapy. Rationale and Procedures, Pearson Education, Inc., Boston 2003, s. 142–185. | pl_PL |
dc.references | Hughes A. M., Read V., Building Positive Relationship with Parents of Young Children, Routledge, Abingdon 2012. | pl_PL |
dc.references | Jeziorczak B., Węsierska K., Interwencja terapeutyczna w przypadku wczesnej dysfluencji – założenia programu terapii dla dzieci w wieku przedszkolnym, „Forum Logopedyczne” 2008, nr 15, s. 24–27. | pl_PL |
dc.references | Jeziorczak B., Węsierska K., Jakość relacji logopeda–rodzic dziecka jąkającego się a skuteczność terapii jąkania wczesnodziecięcego, [w:] J. Gruba (red.), Wybrane problemy logopedyczne, Fonem.eu, Gliwice 2011, s. 51–66. | pl_PL |
dc.references | Jones M., Hearne A., Onslow M., Packman A., Ormond T., Williams S., Schwarz T., O’Brian S., Extended follow up of a randomised controlled trial of the Lidcombe Program for early stuttering intervention, „International Journal of Language and Communication Disorders” 2008, vol. 43, s. 649–661. | pl_PL |
dc.references | Kelman E., Nicholas A., Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Podejście interakcyjne rodzic – dziecko – Palin PCI, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | LaPrade Rini D., Hindenlang J., Family-Centered Practice, [w:] Paul R., Cascella P. W. (ed.), Introduction to Clinical Methods in Communication Disorders, 2nd Edition, Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore 2008, s. 321–328. | pl_PL |
dc.references | Luterman D. M., Counseling Persons with Communication Disorders and Their Families, 5th Edition, An International Publisher Pro-Ed, Austin 2008. | pl_PL |
dc.references | Mendel M., Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998. | pl_PL |
dc.references | Millard S. K., Edwards S., Cook F. M., Parent-Child Interaction Therapy: Adding to the Evidence, „International Journal of Speech-Language Pathology” 2009, vol. 11 (1), s. 61–76. | pl_PL |
dc.references | Moore S. M., Pearson L., Competencies and Strategies for Speech-Language Pathology Assistants, Thomson Delmar Learning, Clifton Park 2003. | pl_PL |
dc.references | Onslow M., Packman A., Issues in the Treatment of Early Stuttering, [w:] M. Onslow, A. Packman (ed.), The Handbook of Early Stuttering Intervention, Singular Publishing Group, Inc., San Diego 1999, s. 1–16. | pl_PL |
dc.references | Onslow M., Packman A., Harrison E., The Lidcombe Program of Early Stuttering Intervention. A Clinician’s Guide, An International Publisher Pro-Ed, Austin 2003. | pl_PL |
dc.references | Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Ramig P., Parent-Clinician-Child Partnership in the Therapeutic Process of the Preschool-and Elementary-Aged Child who Stutters, „Seminars in Speech and Language” 1993, vol. 14 (3), s. 226–237. | pl_PL |
dc.references | Ramig P., Dodge P., The Child and Adolescent Stuttering Treatment and Activity Guide, Thomson Delmar Learning, Clifton Park 2005. | pl_PL |
dc.references | Rustin L., Cook F., Parental Involvement in the Treatment of Stuttering, „Language, Speech, and Hearing Services in Schools” 1995, vol. 26, s. 127–137. | pl_PL |
dc.references | Smith A., Kelly E., Stuttering: A dynamic Multifactorial Model, [w:] R. E. Curlee, G. M. Siegel (ed.), Nature and Treatment of Stuttering. New Directions, Allyn & Bacon, Boston 1997, s. 204–217. | pl_PL |
dc.references | Sobocińska R., Dobór metody w terapii jąkających się, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012, s. 214–227. | pl_PL |
dc.references | Starkweather C. W., The epigenesis of stuttering, „Journal of Fluency Disorders” 2002, vol. 27, s. 269–287. | pl_PL |
dc.references | Tanner D. C., Case Studies in Communication Sciences and Disorders, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River 2006. | pl_PL |
dc.references | Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, WSiP, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Waszczuk H., Rodzinna terapia jąkania – poradnik, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005. | pl_PL |
dc.references | Węsierska K., Logopedzi wobec diagnozy i terapii jąkania wczesnodziecięcego, [w:] A. Podstolec, K. Węsierska (red.), W świecie logopedii. Materiały dydaktyczne. Tom 1, Agencja Artystyczna PARA, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012, s. 211–236. | pl_PL |
dc.references | Węsierska K., Interakcyjna Terapia Rodzic–Dziecko przykładem skutecznego postępowania w jąkaniu wczesnodziecięcym, „Forum Logopedyczne” 2010, nr 18, s. 23–30. | pl_PL |
dc.references | Węsierska K., Udział rodziców w terapii opóźnionego rozwoju mowy na przykładzie kanadyjskiego programu Do Rozmowy Potrzeba Dwojga – It Takes Two to Talk The Hanen Program® for Parents, „Forum Logopedyczne” 2011, nr 19, s. 94–101. | pl_PL |
dc.references | Węsierska K., Mielewska A., Wykorzystanie metody interakcyjnej rodzic–dziecko Palin PCI w diagnozie i terapii jąkania wczesnodziecięcego, [w:] J. J. Błeszyński (red.), Medycyna w logopedii. Terapia. Wspomaganie. Wsparcie. Trzy drogi – jeden cel, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012, s. 67–75. | pl_PL |
dc.references | Yairi E., Ambrose N. G., Early Childhood Stuttering. For Clinicians by Clinicians, An International Publisher Pro-Ed, Austin 2005. | pl_PL |
dc.references | Yairi E., Ambrose N. G., Onset of Stuttering in Preschool Children: Selected Factors, „Journal of Speech and Hearing Research” 1992, vol. 35, s. 782–788. | pl_PL |
dc.references | Yairi E., Ambrose N. G., Paden E., Throneburg R., Predictive factors of persistence and recovery: Pathways of childhood stuttering, „Journal of Communication Disorders” 1996, vol. 29, s. 51–77. | pl_PL |
dc.references | Yairi E., Seery C. H., Stuttering. Foundations and Clinical Applications, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River 2011. | pl_PL |
dc.references | Zebrowski P. M., Assisting Young Children Who Stutter and their Families: Defining the Role of the Speech-Language Pathologist, „American Journal of Speech-Language Pathology” 1997, vol. 6, s. 19–28. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-022-0.02 | |