dc.contributor.author | Karkowska, Magda | |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T11:40:53Z | |
dc.date.available | 2019-05-28T11:40:53Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Karkowska M., Tożsamość młodzieży polskiej na przełomie wieków w perspektywie badań fenomenologicznych. Wyzwania współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-840-0 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-840-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28722 | |
dc.description | Książka zatytułowana Tożsamość młodzieży polskiej w perspektywie badań fenomenologicznych. Wyzwania współczesności jest próbą ukazania świata, w jakim żyją młodzi ludzie w Polsce przez pryzmat ich własnych przeżyć, doświadczeń i refleksji. Teoretyczną ramę rozważań stanowią poglądy psychologów i socjologów (m.in. E. Eriksona, J. Marcii, M. D. Berzonsky'ego, A. Giddensa, F. Znanieckiego, M. Mead) opisujące proces kształtowania tożsamości w życiu każdego z nas. Analiza tego procesu dokonana została w oparciu o wyłonione konstrukty: religię, politykę, studia, pracę, uczestnictwo w kulturze, czas, miejsce, role płciowe czy związki partnerskie. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | tożsamość | pl_PL |
dc.subject | młodzież | pl_PL |
dc.subject | przełom wieków | pl_PL |
dc.subject | perspektywa fenomenologiczna | pl_PL |
dc.subject | wyzwania współczesności | pl_PL |
dc.title | Tożsamość młodzieży polskiej na przełomie wieków w perspektywie badań fenomenologicznych. Wyzwania współczesności | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.page.number | 402 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Zakład Badań Edukacyjnych | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Magda Karkowska − doktor nauk humanistycznych, nauczyciel dyplomowany, badacz edukacji i kultury, adiunkt na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Praca doktorska pt. Role społeczne młodzieży licealnej w systemie społeczno-kulturowym szkoły. Studium typowych sytuacji interakcyjnych napisana została pod kierunkiem prof. zw. dr. hab. Jacka Piekarskiego. Zainteresowania naukowe: społeczne problemy edukacji, kultura współczesna i jej przemiany, problematyka gender w edukacji i wychowaniu, jakościowe metody badań społecznych. | pl_PL |
dc.references | Aaronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Abbott P., Wallace C., An Introduction to Sociology. Feminist Perspectives, London – New York 1997 | pl_PL |
dc.references | Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków 2003 | pl_PL |
dc.references | Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1984 | pl_PL |
dc.references | Adamski W., Młodzież w społeczeństwie. Konfrontacje polsko-amerykańskie, Warszawa 1980 | pl_PL |
dc.references | Adorno T., Minima moralis. Refleksje z poharatanego życia, Kraków 1999 | pl_PL |
dc.references | Anasz W., Wartości młodego pokolenia w dobie transformacji ustrojowej Polski, Częstochowa 1995 | pl_PL |
dc.references | Anyon J., Spender D., Education or Indoctrination, [w:] Learning to Lose, New York 1992 | pl_PL |
dc.references | Arends R. I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998 | pl_PL |
dc.references | Arystoteles, Metafizyka, Warszawa 1983 | pl_PL |
dc.references | Ashworth P., Lucas U., What’s the ‘World’ of Phenomenography, „Scandinavian Journal of Educational Research” 1998, vol. 42, no. 4 | pl_PL |
dc.references | Badinter E., X, Y. Tożsamość mężczyzny, Warszawa 2003 | pl_PL |
dc.references | Bajkowski Z., Sawicki K., Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne, Białystok 2002 | pl_PL |
dc.references | Barańczak S., Tablica z Macondo, Londyn 1990 | pl_PL |
dc.references | Barber J., Watson R., Sisterhood Betrayed: Woman in the Workplace and All About Eve Complex, New York 1991 | pl_PL |
dc.references | Bardwick J. M., Douvan E., Socjalizowanie kobiet, [w:] Nikt nie rodzi się kobietą, T. Hołówka (red.), Warszawa 1982 | pl_PL |
dc.references | Bartosińska M., Oblicza przemocy, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Baudrillard J., Simulacra and Simulations, New York 1983 | pl_PL |
dc.references | Bauman T., O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] Zasady badań pedagogicznych, T. Pilch (red.), Warszawa 1995 | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., Kłopoty z wiecznością, [w:] Wokół tożsamości, A. Jawłowska (red.), Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., Razem – osobno, Kraków 2003 | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., Socjologia, Poznań 1990 | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., Tożsamość, jaka była, jest i po co?, [w:] Wokół tożsamości, A. Jawłowska (red.), Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., Turyści i włóczędzy, [w:] Globalizacja, Warszawa 2000 | pl_PL |
dc.references | Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2002 | pl_PL |
dc.references | Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983 | pl_PL |
dc.references | Berzonsky M., Public Self-Presentation and Self-Conception. The Moderating Role of Identity Status, „The Journal of Social Psychology”, 135(6)/1995 | pl_PL |
dc.references | Bilińska-Suchanek E., Opór wobec szkoły, Kraków 2004 | pl_PL |
dc.references | Bilińska-Suchanek E., Teoretyczne podstawy paradygmatu oporu, Słupsk 2002 | pl_PL |
dc.references | Billton F., Bonnett K., Introductory Sociology, London 1987 | pl_PL |
dc.references | Blau P., Wymiana społeczna, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, praca zbiorowa, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Bocian-Krawczyk A., Mity o narracji. Od subiektywizmu do problemu interpretacji, „Człowiek – Teraźniejszość – Edukacja”, 2(42)/2008 | pl_PL |
dc.references | Bokszański Z., Tożsamość, biografia i system działania F. Znanieckiego, „Przegląd Socjologiczny”, 1984/2 | pl_PL |
dc.references | Bokszański Z., Tożsamość, interakcja, grupa, Łódź 1989 | pl_PL |
dc.references | Borowska-Beszta B., Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych). Szkice metodologiczne, Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Boski P., Miluska J. (red.), Męskość i kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej, Warszawa 1999 | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P., Passeron J. C., Reprodukcja. Elementy nauczania, Warszawa 1991 | pl_PL |
dc.references | Boulton-Lewis G., Tertiary Students, Konowledge of Their Own Learning and Solo Taxonomy, „Higher Education”, 28/1994 | pl_PL |
dc.references | Bowles S., Gintis H., Schooling in a Capitalist America. Educational Reform and the Contradiction of Economic Life, New York 1992 | pl_PL |
dc.references | Brannon J., Psychologia rozwoju, Gdańsk 2002 | pl_PL |
dc.references | Brickell Ch., Gendering, [w:] Being Sociological, S. Mathewman, B. Curtis, C. West-Newman, (eds), New York 2007 | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000 | pl_PL |
dc.references | Bukowski J., Filozofia spotkania, Łódź 1987 | pl_PL |
dc.references | Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2004 | pl_PL |
dc.references | Chomczyńska-Rubacha M., Szkolne środowisko uczenia się, [w:] Pedagogika, t. 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2004 | pl_PL |
dc.references | Chrobak S., Młodość jako dar i zadanie. Próba charakterystyki perspektywy chrześcijańskiej. Teraźniejszość jako źródło wyzwań edukacyjnych (materiały konferencyjne), Wrocław 2004 | pl_PL |
dc.references | Coupland D., Pokolenie X. Opowieści na czasy przyspieszającej kultury, Warszawa 1998 | pl_PL |
dc.references | Cudak H., Funkcjonowanie dzieci z małżeństw rozwiedzionych, Toruń 2003 | pl_PL |
dc.references | Cudowska A., Orientacje życiowe współczesnych studentów, Białystok 1997 | pl_PL |
dc.references | Cuprjak M., Status tożsamości a stosunek do ucznia w okresie wczesnej dorosłości, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 1(2)/2006 | pl_PL |
dc.references | Cylkowska-Nowak M., Edukacja i choroba dyplomu – analiza wybranych kontekstów, [w:] Nowe konteksty dla edukacji alternatywnej XXI w., B. Śliwerski (red.) Kraków 2001 | pl_PL |
dc.references | Cyrańska E., O poszukiwaniu istoty, czyli o możliwości otwierania horyzontu badań pedagogicznych na metodę fenomenologii, [w:] Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Łódź 2001 | pl_PL |
dc.references | Cyrański B., Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej. Przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.references | Czapiga A. (red.), Psychospołeczne problemy dziecka. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne, Toruń 2004 | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Szczecin 1995 | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk 2006 | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak M., Stereotypy młodzieży: konieczność i możliwość odczarowania młodości, [w:] Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Ujęcie międzydyscyplinarne, M. Czerepaniak-Walczak, M. Dudzikowa (red.), Gdańsk 2007 | pl_PL |
dc.references | Czerwińska-Burszta H., Teoria rytów przejścia A. van Gennepa i jej recepcja na gruncie strukturalistycznym, Warszawa 1986 | pl_PL |
dc.references | Dembiński M., Rytualne oblicze lekcji, Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Denzin N. K., Lincoln Y. S., Wkraczanie na pole badań jakościowych. Wprowadzenie, Toruń 1997 | pl_PL |
dc.references | Dilthey W., Rozumienie i życie, [w:] Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, przekł. i oprac. G. Sowiński, Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Dilthey W., Gesammelte Schriften, Stuttgart 1961 | pl_PL |
dc.references | Doniec R., Wartości osobowe w systemie wartości rodziny miejskiej w układzie międzypokoleniowym, Zeszyty Naukowe UJ MCLX/3 | pl_PL |
dc.references | Dorna N., Indywidualizm – kolektywizm jako źródła międzykulturowych różnic w zakresie zachowań komunikacyjnych, [w:] Społeczne problemy globalizacji, Z. Blok (red.), Poznań 2001 | pl_PL |
dc.references | Doyle W., Classroom Organization and Management, New York 1986 | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Kraków 2004 | pl_PL |
dc.references | Dyczewski L., Rodzina polska i kierunki jej przemian, Warszawa 1981 | pl_PL |
dc.references | Dyoniziak R. (współred.)., Współczesne społeczeństwo polskie. Wstęp do socjologii, Warszawa 1974 | pl_PL |
dc.references | Easton D., Eastern Europe at the Crossroads of Democratic Transitions: Evaluating Support, „Comparative Politics”, 32 (1) | pl_PL |
dc.references | Egglestone J., The Ecology of the School, London 1977 | pl_PL |
dc.references | Encyklopedia socjologii (red. zbiorowa), Warszawa 1999 | pl_PL |
dc.references | Erikson E., Inner and Outer Space. Reflections on Womanhood, „Dedalus”, 2/1964 | pl_PL |
dc.references | Erikson E., Tożsamość a cykl życia, Poznań 2004 | pl_PL |
dc.references | Ernst K., Szkolne gry uczniów, Warszawa 1996 | pl_PL |
dc.references | Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy – antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 2002 | pl_PL |
dc.references | Fatyga B., Normalka i normalność, Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Filipiak M., Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, Tyczyn 2001 | pl_PL |
dc.references | Foucault M., Historia seksualności, Warszawa 1983 | pl_PL |
dc.references | Foucault M., Nadzorować i karać: narodziny więzienia, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Freire P., Bankowa koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz, Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992 | pl_PL |
dc.references | Freire P., Pedagogy of the Oppressed, Middlesex 1970 | pl_PL |
dc.references | Fromm E., Mieć czy być, Warszawa 1987 | pl_PL |
dc.references | Fuszara M., Ojcostwo w opinii mężczyzn – ojców małych dzieci, [w:] Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, M. Fuszara (red.), Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G., Prawda i metoda, Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Galas B., Orientacje społeczne młodzieży w warunkach nowego ładu społecznego, [w:] Młodzież polska w nowym ładzie społecznym, Księga pamiątkowa z okazji 70. rocznicy rodzin profesora Edwarda Hajduka, B. Idzikowski (red.) Zielona Góra 2003 | pl_PL |
dc.references | Genep van A., Rites of Passage, London 1960 | pl_PL |
dc.references | Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2002 | pl_PL |
dc.references | Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004 | pl_PL |
dc.references | Gałdowa A. (red.), Tożsamość człowieka, Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Giroux H., Theories of Reproduction and Resistance, „Harvard Educational Review”, 1983/31 | pl_PL |
dc.references | Goffman E., Charakterystyka instytucji totalnych, [w:] Elementy teorii socjologicznych, praca zbiorowa, Warszawa 1975 | pl_PL |
dc.references | Gołębiowski B., Polityka i pokolenia: wybrane problemy świadomości społecznej i postaw politycznych robotników polskich przełomu lat 80. i 90., Warszawa 1994 | pl_PL |
dc.references | Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 1997 | pl_PL |
dc.references | Grabowska M., Młodzież poza polityką i demokracją, „Kultura i Społeczeństwo”, 1998/1 | pl_PL |
dc.references | Graff A., Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym, Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Griese H. H., Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1995 | pl_PL |
dc.references | Grzybowski P., Tożsamość globalna – kłopoty z poszukiwaniem siebie, [w:] Tożsamość osobowa i tożsamości społeczne, T. Sawicki, K. Bajkowski (red.), Białystok 2002 | pl_PL |
dc.references | Gurycka A., Dzieci bierne społecznie, Warszawa 1970 | pl_PL |
dc.references | Gurycka A., Jak ludzie spostrzegają świat?, Warszawa 1998 | pl_PL |
dc.references | Habermas J., Teoria i praktyka. Wybór pism, Warszawa 1983 | pl_PL |
dc.references | Idzikowski B. (red.), Młodzież polska w nowym ładzie społecznym. Księga pamiątkowa z okazji 70. rocznicy urodzin profesora Edwarda Hajduka, Zielona Góra 2003 | pl_PL |
dc.references | Illich I., Gender, Berkeley 1982 | pl_PL |
dc.references | Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995 | pl_PL |
dc.references | Jarymowicz M., Próba konceptualizacji pojęć: tożsamość osobista, tożsamość społeczna. Odrębność schematowa Ja – My – Inni jako atrybut tożsamości, „Studia Psychologiczne”, 1989/2 | pl_PL |
dc.references | Jawłowska A., Tożsamość na sprzedaż, [w:] Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego, A. Jawłowska (red.), Warszawa 2002 | pl_PL |
dc.references | Jawłowska A. (red.), Wokół tożsamości, Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Jessel D., Moir A., Płeć mózgu, Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury: problematyka edukacyjna, Warszawa 1999 | pl_PL |
dc.references | Joniec-Bubula K., Rola rytuałów przejścia w tworzeniu się tożsamości w okresie dorastania, [w:] Tożsamość człowieka, A. Gałdowa (red.), Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Kaniowski A. M., Wokół pojęcia tożsamości w koncepcji Jurgena Habermasa, [w:] Dyskursy rozumu. Między przemocą a emancypacją, L. Witkowski (red.), Toruń 1990 | pl_PL |
dc.references | Karkowska M., Skalski T., Kultura – tożsamość – socjalizacja, Kraków 2010 | pl_PL |
dc.references | Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje a wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Koralewicz J., Autorytaryzm, lęk, konformizm, Wrocław 1987 | pl_PL |
dc.references | Kawula S. i in., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Warszawa 2002 | pl_PL |
dc.references | Keeves J. P. (ed.), Educational Research. Methodology and Measurement. International Handbook, Oxford 1997 | pl_PL |
dc.references | Kiciński K., Młodzież wobec problemów polskiej demokracji, Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Kiciński K., Stereotypy i autostereotypy, [w:] tenże, Młodzież wobec problemów polskiej demokracji, Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Kłodkowska J., Młody pracownik na nowym rynku pracy, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, B. Wojtasik, R. Leppert, Z. Melosik (red.), Wrocław 2005. | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, Warszawa 1980 | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1981 | pl_PL |
dc.references | Konarzewski K. (red.), Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 1991 | pl_PL |
dc.references | Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Warszawa 2000 | pl_PL |
dc.references | Koralewicz J., Autorytaryzm, lęk, konformizm, Wrocław 1987 | pl_PL |
dc.references | Koseła K., Młodzież, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 2, Warszawa 1999 | pl_PL |
dc.references | Kotłowski K., Filozofia wartości a zagadnienia pedagogiki, Wrocław 1968 | pl_PL |
dc.references | Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1979 | pl_PL |
dc.references | Krajewska A., Konteksty ojcostwa, [w:] Nowi mężczyźni. Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, M. Fuszara (red.), Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Krasnodębski Z., Świat przeżywany. Fenomenologia i nauki społeczne, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Krąpiec M. A., Ja, człowiek, Lublin 1991 | pl_PL |
dc.references | Krüger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005 | pl_PL |
dc.references | Krzychała S., Projekty życia. Młodzież w perspektywie badań rekonstrukcyjnych, Wrocław 2007 | pl_PL |
dc.references | Krzychała S., Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wrocław 2004 | pl_PL |
dc.references | Kubinowski D., Nowak M. (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków 2006 | pl_PL |
dc.references | Kunowski S., Podstawy pedagogiki ogólnej, Łódź 1981 | pl_PL |
dc.references | Kurzępa J., Młodzież pogranicza – świnki, Kraków 2001 | pl_PL |
dc.references | Kurzępa J., Zachowania ekshibicjonistyczno-narcystyczne jako forma poszukiwania własnej podmiotowości, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, B. Wojtasik, R. Leppert, Z. Melosik (red.), Wrocław 2005 | pl_PL |
dc.references | Kvale S., Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, S. Zabielski (red. nauk.), Białystok 2004 | pl_PL |
dc.references | Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005 | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska A., Siła tradycji i pokusa zmiany, czyli o stereotypach płciowych, [w:] Męskość, kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej, P. Boski, J. Miluska (red.), Warszawa 1999 | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska H., Czas, miejsce, przestrzeń – zaniedbane kategorie pedagogiczne, [w:] Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.), Toruń 2001 | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski M., Młodzież i inicjatywy społeczne, [w:] Orientacje społeczne młodzieży w warunkach nowego ładu społecznego, Zielona Góra 2003 | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z. (red.), Nieobecne dyskursy, t. 2, Toruń 1992 | pl_PL |
dc.references | Lauretis de T., The invisible girl – culture of feminity vs masculinism, [w:] Feminist Studies, T. de Lauretis (ed.), Indiana 1986 | pl_PL |
dc.references | Lepalczyk I., Pilch T. (red.), Pedagogika społeczna w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995 | pl_PL |
dc.references | Leppert R., Młodzież – świat przeżywany i tożsamość, Kraków 2002 | pl_PL |
dc.references | Leppert R., Tożsamość młodzieży w społeczeństwie naśladowczym, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, B. Wojtasik, Z. Melosik, R. Leppert (red.), Wrocław 2005 | pl_PL |
dc.references | Lindloff T. R., Qualitative Communication Research Methods, Chicago 2002 | pl_PL |
dc.references | Łukasiewicz B., Porządek społeczny w potocznych wyobrażeniach i przekazach, Warszawa 1991 | pl_PL |
dc.references | Łobocki M., ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 1990 | pl_PL |
dc.references | Mach B., Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka, Warszawa 2003 | pl_PL |
dc.references | Majczyna M., Podmiotowość a tożsamość, [w:] Tożsamość człowieka, A. Gałdowa (red.), Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Malicka M., Ja, czyli kto? Rzecz o tożsamości osobowej i wychowaniu, Warszawa 1996 | pl_PL |
dc.references | Mannheim K., Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, Warszawa 1974 | pl_PL |
dc.references | Marcia J., Identity in Adolescence, [w:] Handbook of Adolescent Psychology, J. Adelson (ed.), New York 1980 | pl_PL |
dc.references | Mariański J., Wartości religijne i moralne młodzieży, Warszawa 1991 | pl_PL |
dc.references | Marton F., Phenomenography. Describing Conceptions of a World around Us, „Instructional Science”, 10/1981 | pl_PL |
dc.references | Marton F., Phenomenography: A Research Approach to Investigating Different Understandings of Reality, „Journal of Thought” 1986, vol. 21, no. 3 | pl_PL |
dc.references | Maslow A., Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, Warszawa 1964 | pl_PL |
dc.references | Maslow A., W stronę psychologii istnienia, Poznań 2001 | pl_PL |
dc.references | Mc Laren P., Antystruktura oporu, [w:] Nieobecne dyskursy, cz. 2, Z. Kwieciński (red.), Toruń 1992 | pl_PL |
dc.references | Mc Laren P., Schooling as a Ritual Performance, London–Boston–Henley 1986 | pl_PL |
dc.references | Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978 | pl_PL |
dc.references | Melchior M., Społeczna tożsamość jednostki, Warszawa 1990 | pl_PL |
dc.references | Melchior M., Wokół problemów tożsamości, Warszawa 2003 | pl_PL |
dc.references | Melosik Z., Ideał wychowania XXI wieku. Edukacja skierowana na świat, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 1989/3 | pl_PL |
dc.references | Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, [w:] Pedagogika, t. 2, B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Warszawa 2004 | pl_PL |
dc.references | Melosik Z., Współczesne amerykańskie spory edukacyjne, Poznań 1995 | pl_PL |
dc.references | Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza, Poznań–Toruń 1996 | pl_PL |
dc.references | Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998 | pl_PL |
dc.references | Męczkowska A., Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 3/2003 | pl_PL |
dc.references | Michałowska E., Młodzież wobec przemocy. Rygoryzm czy tolerancja?, [w:] Młodzież w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2003 | pl_PL |
dc.references | Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Białystok 2000 | pl_PL |
dc.references | Miller A., Dramat udanego dziecka, Warszawa 1995 | pl_PL |
dc.references | Miluska J., Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia, Poznań 1996 | pl_PL |
dc.references | Miszczyński R., Tarnopolski A., Filozofia a mass media, „Diametros”, 4/2005 | pl_PL |
dc.references | Modrzewski J., Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2004 | pl_PL |
dc.references | Moir A., Jessel D., Płeć mózgu: o prawdziwej różnicy między kobietą a mężczyzną, Warszawa 2000 | pl_PL |
dc.references | Moustakas C. E., Fenomenologiczne metody badań, S. Zabielski (red. nauk.), Białystok 2001 | pl_PL |
dc.references | Mucchieli R., Les dynamique des groupes, wyd. 15, Paris 2006 | pl_PL |
dc.references | Nalaskowki A., Ukryte miejsca i przestrzenie szkoły, Kraków 2006 | pl_PL |
dc.references | Nalaskowski A., Społeczne uwarunkowania rozwoju twórczego jednostki, Warszawa 1998 | pl_PL |
dc.references | Nowak M., Między naukowością/teoretycznością a praktycznością, [w:] Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Kraków 2006 | pl_PL |
dc.references | Nowak-Dziemianowicz M., Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany, „Człowiek – Teraźniejszość – Edukacja”, 4(36)/2006 | pl_PL |
dc.references | Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005 | pl_PL |
dc.references | Obuchowska I., Przemoc w wychowaniu, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 4/1989 | pl_PL |
dc.references | Oldfather P., West J., Qualitative Research as Jazz, „Educational Researcher” 1994, vol. 23, no. 8 | pl_PL |
dc.references | Oleszkowicz A., Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania, formy, skutki, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Ossowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1973 | pl_PL |
dc.references | Ossowska M., Wzór demokraty. Cnoty i wartości, Lublin 1992 | pl_PL |
dc.references | Ostrouch J., Nieuchwytne relacje matek i córek codzienności, Olsztyn 2004 | pl_PL |
dc.references | Palka S., Humanistyczne podejście w badaniach i praktyce pedagogicznej, [w:] Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, M. Nowak, D. Kubinowski (red.), Kraków 2006 | pl_PL |
dc.references | Pawlina K., Religijność młodzieży, [w:] Młodzież przełomu wieków, K. Pawlina (red.), Warszawa 1988 | pl_PL |
dc.references | Petrykowski P., O niezaspokojonym głodzie miejsca, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, B. Wojtasik, R. Leppert, Z. Melosik (red.), Wrocław 2005 | pl_PL |
dc.references | Piorunek M., Młodzież wobec edukacyjno-zawodowej przyszłości – kontekst transformacji kulturowych, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, B. Wojtasik, R. Leppert, Z. Melosik (red.), Wrocław 2005 | pl_PL |
dc.references | Piróg T., Młodzież Polsce. Analiza przekazów młodzieżowych obecnych w polskiej kulturze na przykładzie debaty młodych w Gazecie Wyborczej, Kraków 2004 | pl_PL |
dc.references | Pomian K., Sartre a metafizyka literatury, [w:] Człowiek pośród rzeczy. Szkice filozoficzno-historyczne, K. Pomian (red.), Warszawa 1973 | pl_PL |
dc.references | Pospiszyl K., Niedostosowanie społeczne-przejawy, przyczyny i sposoby terapii, Warszawa 1978 | pl_PL |
dc.references | Postman N., Technopol. Triumf nauki nad kulturą, Warszawa 1995 | pl_PL |
dc.references | Public Self Presentations and Self-Conceptions: The Moderating Role of Identity Status, „The Journal of Social Psychology”,1995/135(6) | pl_PL |
dc.references | Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992 | pl_PL |
dc.references | Radlińska H., Pedagogika społeczna, Warszawa 1961 | pl_PL |
dc.references | Ratajczak Z. (red.), Zastosowanie nauki o wartościach do badań nad przyswajaniem innowacji, Warszawa 1982 | pl_PL |
dc.references | Renzetti C., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tłum. i red. nauk. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Warszawa 2005 | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989 | pl_PL |
dc.references | Riesman D., Samotny tłum, Warszawa 1996 | pl_PL |
dc.references | Rorty R., Konsekwencje pragmatyzmu. Eseje z lat 1972–1980, Warszawa 1998 | pl_PL |
dc.references | Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Rylke H., Drugi program w szkole. Raport z badań pilotażowych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 1984/3 | pl_PL |
dc.references | Sekuła P., Kultura polityczna młodzieży polskiej w dobie zmian, [w:] Młodzież polska w nowym ładzie społecznym. Księga pamiątkowa z okazji 70. rocznicy urodzin profesora Edwarda Hajduka, B. Idzikowski (red.), Zielona Góra 2003 | pl_PL |
dc.references | Schütz A., Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania, [w:] Kryzys i schizma, t. 1, E. Mokrzycki (red.), Warszawa 1984 | pl_PL |
dc.references | Shaw R., Relating Family, [w:] Being Sociological, S. Matthewman, C. Lane West-Newman, B. Curtis (eds), New York 2007 | pl_PL |
dc.references | Sierota A., Postawy rodzicielskie a społeczne zachowania dzieci zależne od ich płci, „Problemy Rodziny”, 1997/3 | pl_PL |
dc.references | Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009 | pl_PL |
dc.references | Simmons J. L., Mc Call M., Dynamika interakcji, nadbitka w zbiorach BIS UŁ | pl_PL |
dc.references | Skalski T., Philosophical Aspects of the Chosen Works of Phillip K. Dick, unpublished MA Thesis, Wrocław 2007 | pl_PL |
dc.references | Smith M. L., Publishing Qualitative Research, „American Educational Research Journal”, 24/1987 | pl_PL |
dc.references | Solis J. F., Feinberg W., Szkoła a społeczeństwo, Warszawa 2000 | pl_PL |
dc.references | Sowiński G. (red.), Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Stasiak H., Kształty i wnętrza rodziny, Warszawa 1975 | pl_PL |
dc.references | Steinke I., Kriterien Qualitativer Forschung, Munchen–Wellheim 1999 | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., Wychowanie dla przyszłości, Warszawa 1968 | pl_PL |
dc.references | Suska M., Tożsamość a system wartości i postawy współczesnej młodzieży, [w:] Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne, Z. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Białystok 2002 | pl_PL |
dc.references | Szacki J., F. Znaniecki, Warszawa 1986 | pl_PL |
dc.references | Szafraniec K., Pokoleniowe preferencje dotyczące ładu społecznego, [w:] Młodzież polska w nowym ładzie społecznym. Księga pamiątkowa z okazji 70. rocznicy rodzin profesora Edwarda Hajduka, B. Idzikowski (red.), Zielona Góra 2003 | pl_PL |
dc.references | Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1973 | pl_PL |
dc.references | Szewczyk J., My – oni. Obcość w szkole jako kategoria antropologiczna, [w:] Nowe konteksty dla edukacji alternatywnej XXI w., B. Śliwerski (red.), Kraków 2001 | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T., Dialektyka Innego i tożsamość postkolonialna, [w:] Edukacja a tożsamości etniczne, M. Urlińska (red.), Toruń 1995 | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T., Mc Laren i Agata,czyli o pewnej możliwości interpretacji oporu przeciw szkole, [w:] Nieobecne dyskursy, Z. Kwieciński (red.), Toruń 1993 | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T., Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Sztabiński P., W środku Europy? Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Sztompka P., Trauma wielkiej zmiany, Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Szulżycka A., Jacyno M., Uzależnienia. Między anomią i autonomią, [w:] Wokół problemów tożsamości, A. Jawłowska (red.), Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Szymański M., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa 1998 | pl_PL |
dc.references | Szymański M., Przemiany edukacyjne w Polsce w opinii nauczycieli, [w:] Edukacja w zmianach, M. Dudzikowa (red.), Koszalin 1997 | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., Współczesne nurty i teorie wychowania, Kraków 1998 | pl_PL |
dc.references | Śpiewak P., Ideologie i obywatele, Warszawa 1991 | pl_PL |
dc.references | Świda-Ziemba H., Obraz świata i bycia w świecie. Z badań młodzieży licealnej, Warszawa 2000 | pl_PL |
dc.references | Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat 90., Warszawa 2000 | pl_PL |
dc.references | Tarnowski J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Therborne G., Drogi do nowoczesnej Europy, Warszawa–Kraków 1998 | pl_PL |
dc.references | Thomas W. I., Chłop polski w Europie i Ameryce: pisma wybrane, Warszawa 1996 | pl_PL |
dc.references | Tillmann C.-J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 | pl_PL |
dc.references | Tönnies F., Wspólnota i społeczeństwo jako typy więzi międzyludzkich, [w:] Elementy teorii socjologicznych, praca zbiorowa, Warszawa 1975 | pl_PL |
dc.references | Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 1985 | pl_PL |
dc.references | Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Warszawa 1971 | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź 2001 | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Kraków 2006 | pl_PL |
dc.references | Waldron-Moore P., Eastern Europe at the Crossroads of Democratic Transitions. Evaluating Support, ,,Comparative Politics”, 1994/32(1) | pl_PL |
dc.references | Witkowski L., Rozwój a tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Toruń 1989 | pl_PL |
dc.references | Witzel A., Vehrfahren der qualitativen Sozialforschung. Überblick und Alternativen, Frankfurt– New York 1982 | pl_PL |
dc.references | Wojtasik B., Leppert R., Melosik Z. (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wrocław 2005 | pl_PL |
dc.references | Wojtasik-Tokarz A., Blogowanie jako próba oswojenia niegościnnej przyszłości, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, B. Wojtasik, R. Leppert, Z. Melosik (red.), Wrocław 2005 | pl_PL |
dc.references | Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, przekł. i oprac. G. Sowiński, Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Wolcott H. F., Posturing in Qualitative Research, [w:] Handbook of Qualitative Research in Education, M. D. Le Compte, J. Preissle (eds), New York 1992 | pl_PL |
dc.references | Woods P., Inside Schools, New York 1969 | pl_PL |
dc.references | Young People in Changing Societies, The Monee Project, Florence 2000 | pl_PL |
dc.references | Zaborowski Z., Środowisko rówieśnicze, Warszawa 1984 | pl_PL |
dc.references | Zamojska E., Kulturowa tożsamość młodzieży. Studium empiryczne z badań nad młodzieżą szkół średnich, Poznań–Toruń 1998 | pl_PL |
dc.references | Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu: społeczna biografia pokolenia stanu wojennego, Zielona Góra 2006 | pl_PL |
dc.references | Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973 | pl_PL |
dc.references | Ziętek A., Tożsamość płciowa w warunkach transformacji społecznej, [w:] Wokół tożsamości. Teorie, wymiary, ekspresje, K. Borowik-Leszczyńska (red.), Kraków 2007 | pl_PL |
dc.references | Znamierowski Cz., Oceny i normy, Warszawa 1957 | pl_PL |
dc.references | Znaniecki F., Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa 1974 | pl_PL |
dc.references | Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973 | pl_PL |
dc.references | Znaniecki F., Wstęp do socjologii, Warszawa 1988 | pl_PL |
dc.references | Żukowski T., Analiza potencjału i możliwości społeczno-politycznych, [w:] Młodzi Polacy jako obywatele, Gdańsk–Warszawa 2002 | pl_PL |
dc.references | http://wyborcza.pl/1,76842,5487467,Mity_doroslych_o_polskiej_mlodziezy.html | pl_PL |
dc.references | http://kobieta.gazeta.pl/wysokie-obcasy/1,53664,4950925. html | pl_PL |
dc.references | M. Karkowska, Ewolucja koncepcji autorytetu w koncepcjach filozoficznych, [w:] http://www.pedagogika-filozoficzna.edu.pl/ s. 26–36. | pl_PL |
dc.references | http://na-studia.pl/artykul/interesuja-nas-efekty-ksztalcenia-rozmowa-z-prof-zbigniewem-marciniakiem, dostęp: 20.04 2011. | pl_PL |
dc.references | http://edukacja.gazeta.pl/edukacja/1,101865,9910859,Jak_kochac_zeby_nie_oszalec.html | pl_PL |
dc.references | http://www.insomnia.pl/SALVIA_DIWINORUM-t190602-s2.html | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-840-0 | |