Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWróbel, Alina
dc.contributor.authorMikołajewicz, Wojciech
dc.contributor.authorSztobryn, Sławomir
dc.contributor.authorBłędowska, Magdalena
dc.contributor.authorRosin, Małgorzata
dc.contributor.editorWróbel, Alina
dc.contributor.editorBłędowska, Magdalena
dc.date.accessioned2019-05-21T10:37:43Z
dc.date.available2019-05-21T10:37:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWróbel A., Mikołajewicz W., Sztobryn S., Błędowska M., Rosin M., Wokół idei pedagogicznych Sergiusza Hessena. Sylwetki Łódzkich Pedagogów. Tom 1, Wróbel A., Błędowska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-949-0pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-949-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28313
dc.descriptionPrezentowany zbiór tekstów powstał jako propozycja przywołania i ponownego odczytania dorobku naukowego przedstawiciela wielkiego nurtu współczesnej pedagogiki polskiej, pedagoga kultury – Sergiusza Hessena. Myśl pedagogiczna tego badacza pozostaje wciąż w żywej relacji ze współczesną myślą humanistyczną, mimo iż od śmierci Sergiusza Hessena minęły już 63 lata. Zaproponowane rozważania mają o tyle wciąż aktualny wymiar, że, jak podkreślał Zbigniew Kwieciński, ,,powroty do przerwanych nurtów pedagogiki polskiej, np. do S. Hessena, K. Sośnickiego, B. Nawroczyńskiego czy J. Korczaka” niosą ze sobą pozytywne wartości, a ponowne odniesienie się do ich dorobku może być, mimo upływu czasu, ważną inspiracją. Teksty wyżej przywołanych autorów ,,wciąż czekają na odczytanie i wciąż są do czytania”. Dla współczesnej myśli pedagogicznej szczególnie inspirujące są te powroty, które dotyczą teorii pedagogicznych głęboko zanurzonych w podstawach nauk humanistycznych, czyli w filozofii. W tych przypadkach ponowne odczytanie pedagogiki filozoficznej i jej filozoficznych oraz teoretycznych podstaw staje się sposobem na uczestniczenie w kulturze współczesnej i budowanie współczesnego humanum.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpedagogika filozoficznapl_PL
dc.subjectSergiusz Hessenpl_PL
dc.subjectmyśl pedagogiczna Sergiusza Hessenapl_PL
dc.subjectteleologia wychowaniapl_PL
dc.subjectpedagogika humanistycznapl_PL
dc.subjectBogdan Nawroczyńskipl_PL
dc.titleWokół idei pedagogicznych Sergiusza Hessena. Sylwetki Łódzkich Pedagogów. Tom 1pl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number95pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Teorii Wychowania, Pracownia Teorii Wychowaniapl_PL
dc.referencesHessen S., Podstawy pedagogiki, Nasza Księgarnia, Warszawa–Lwów 1935.pl_PL
dc.referencesHessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, Nasza Księgarnia, Lwów–Warszawa 1939.pl_PL
dc.referencesSztobryn S., Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1994.pl_PL
dc.referencesSzyszkowska M., Neokantyzm. Filozofia społeczna wraz z filozofią prawa natury o zmiennej treści, Pax, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesWalczak A., Pedagogika personalistyczna Sergiusza Hessena, Łódź 1994 [niepublikowana praca magisterska].pl_PL
dc.referencesHessen S., Dekabryści przed sądem historii, Wydawnictwo Pietrograd, Leningrad–Moskwa 1926.pl_PL
dc.referencesHessen S., Dekabrysta Łunin i jego czasy, Prace Domu Puszkińskiego przy Akademii Nauk ZSRR, Nauka i Szkoła 1926.pl_PL
dc.referencesHessen S., Spisek dekabrysty Suchinowa, Wydawnictwo Ogólnoradzieckie Katorżników i Osiedleńców, Moskwa 1930, z podtytułem Tania Biblioteka Historyczno-Rewolucyjna.pl_PL
dc.referencesStępkowski D., Pedagogika i religia u Sergiusza Hessena, „Seminare” 2010, t. 28, s. 183–199; wersja elektroniczna artykułu: http://www.seminare.pl/28/seminare28-183.pdf.pl_PL
dc.referencesAblewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesChrost S., Koncepcja człowieka a teleologia wychowania, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2008.pl_PL
dc.referencesFolkierska A., Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Wydawnictwo UW, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesFilozofia wychowania Sergiusza Hessena, red. H. Rotkiewicz, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesGajda J., Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesHessen S., Filozofia, kultura, wychowanie, Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1973.pl_PL
dc.referencesHessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, Wydawnictwo ,,Żak ”, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesHessen S., Podstawy pedagogiki, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesHumanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red. J. Gajda, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesMorszczyńska U., Normy w pedagogice. Aksjologiczne i metodologiczne wyznaczniki statusu zdań o powinnościach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesSztobryn S., Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1994.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Polityka, przeł. L. Piotrowicz, PWN, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesBauman Z., Etyka ponowoczesna, PWN, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesFolkierska A., Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, [w:] Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, red. H. Rotkiewicz, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesFolkierska A., Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Wydawnictwo UW, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesGajda J., Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesGajdamowicz H., Liberalizm – szansa czy zagrożenie dla wychowania, http://www.retsat1.com.pl/wzoremJezus/prace_przyjaciol/HGajdamowicz_liberalizm.html.pl_PL
dc.referencesHessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesHessen S., Podstawy pedagogiki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1935.pl_PL
dc.referencesSkibiński R., Kiedy człowiek podejmuje walkę czyli o działaniu we wspólnocie, http://mateusz.pl/list/0307-skibinski.htm.pl_PL
dc.referencesSkorupka S., Słownik frazeologiczny języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesStępkowski D., Pedagogika i religia u Sergiusza Hessena, SEMINARE, t. 28 * 2010, http://www.seminare.pl/28/seminare28-183.pdf. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wsp%C3%B3lnota.pl_PL
dc.referenceshttp://www.rzeczywspolne.pl/2010/01/stawrowski-wokol-idei-wspolnoty-wstep/.pl_PL
dc.referencesDobson J. C., Zmęczonym rodzicom, czyli o tym, jak radzić sobie z trudami wychowania dzieci, Wydawnictwo Rodzinny Krąg, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesGordon T., Wychowanie w samodyscyplinie, tłum. I. Doleżał-Nowicka, PAX, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesHessen S., Podstawy pedagogiki, [w:] Dzieła wybrane, t. 1, przekład A. Zieleńczyk, wybrał i oprac. W. Okoń, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesHessen S., Podstawy pedagogiki, za: K. Kotłowski, Autorytet nauczyciela: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja INNOWACJA, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesHorney K., H. Müller A., Schule und Disziplin, Güterlock 1964.pl_PL
dc.referencesJ. Dobson, The strong-willed child, za: T. Gordon, Wychowanie w samodyscyplinie, PAX, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz Cz., Główne kategorie pedagogiki humanistycznej a praktyka szkolna, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z., Młodzież na wczesnej ścieżce adaptacji i emancypacji, [w:] Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji, IRWiR PAN, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T., Zarys historii wychowania (1944–1989). Oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami, cz. IV, Kielce 1996.pl_PL
dc.referencesŁobocki M., Autorytet w wychowaniu, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1994, nr 9.pl_PL
dc.referencesMieszalski S., O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesMilgram S., Badanie posłuszeństwa, [w:] Przełom w psychologii, red. K. Jankowski, ,,Czytelnik”, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesMyhre R., Autorität und Freiheit in der Erziehung, Stuttgart 1991.pl_PL
dc.referencesNawroczyński B., Współczesne prądy pedagogiczne, [w:] B. Nawroczyński, Dzieła wybrane, wybór i oprac. A. Mońka-Stanikowa, t. 1, WSiP, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesPsychologia humanistyczna a wychowanie, red. M. Łobocki, UMCS, Lublin 1994.pl_PL
dc.referencesRogers C. R., Tworzenie klimatu wolności, [w:] K. Blusz, Edukacja i wyzwolenie, Oficyna Wydawnicza „ Impuls”, Kraków 1992.pl_PL
dc.referencesSkinner B., Newsletter of the Committee to End Violence Against the Next Generation, za: T. Gordon, Wychowanie w samodyscyplinie, PAX, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesSnow C. P., „Either-Or”, za: T. Gordon, Wychowanie w samodyscyplinie, PAX, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesSośnicki K., Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesStokłosa B., Struktura osoby jako podstawa oddziaływań wychowawczych, [w:] Psychologia humanistyczna a wychowanie, red. M. Łobocki, UMCS, Lublin 1994.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B., Świat humanistyczny, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2.pl_PL
dc.referencesSztobryn S., Dialektyka swobody i przymusu w pedagogice Sergiusza Hessena, „Studia Filozoficzne” 1983, nr 11.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Impuls, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesWołoszyn S., Czy można zaufać humanizmowi nauki?, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesWołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego, IBE, Warszawa 1992.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-949-0


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe