dc.contributor.author | Wróbel, Alina | |
dc.contributor.author | Mikołajewicz, Wojciech | |
dc.contributor.author | Sztobryn, Sławomir | |
dc.contributor.author | Błędowska, Magdalena | |
dc.contributor.author | Rosin, Małgorzata | |
dc.contributor.editor | Wróbel, Alina | |
dc.contributor.editor | Błędowska, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2019-05-21T10:37:43Z | |
dc.date.available | 2019-05-21T10:37:43Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Wróbel A., Mikołajewicz W., Sztobryn S., Błędowska M., Rosin M., Wokół idei pedagogicznych Sergiusza Hessena. Sylwetki Łódzkich Pedagogów. Tom 1, Wróbel A., Błędowska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-949-0 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-949-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28313 | |
dc.description | Prezentowany zbiór tekstów powstał jako propozycja przywołania i ponownego odczytania dorobku naukowego przedstawiciela wielkiego nurtu współczesnej pedagogiki polskiej, pedagoga kultury – Sergiusza Hessena. Myśl pedagogiczna tego badacza pozostaje wciąż w żywej relacji ze współczesną myślą humanistyczną, mimo iż od śmierci Sergiusza Hessena minęły już 63 lata. Zaproponowane rozważania mają o tyle wciąż aktualny wymiar, że, jak podkreślał Zbigniew Kwieciński, ,,powroty do przerwanych nurtów pedagogiki polskiej, np. do S. Hessena, K. Sośnickiego, B. Nawroczyńskiego czy J. Korczaka” niosą ze sobą pozytywne wartości, a ponowne odniesienie się do ich dorobku może być, mimo upływu czasu, ważną inspiracją. Teksty wyżej przywołanych autorów ,,wciąż czekają na odczytanie i wciąż są do czytania”. Dla współczesnej myśli pedagogicznej szczególnie inspirujące są te powroty, które dotyczą teorii pedagogicznych głęboko zanurzonych w podstawach nauk humanistycznych, czyli w filozofii. W tych przypadkach ponowne odczytanie pedagogiki filozoficznej i jej filozoficznych oraz teoretycznych podstaw staje się sposobem na uczestniczenie w kulturze współczesnej i budowanie współczesnego humanum. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pedagogika filozoficzna | pl_PL |
dc.subject | Sergiusz Hessen | pl_PL |
dc.subject | myśl pedagogiczna Sergiusza Hessena | pl_PL |
dc.subject | teleologia wychowania | pl_PL |
dc.subject | pedagogika humanistyczna | pl_PL |
dc.subject | Bogdan Nawroczyński | pl_PL |
dc.title | Wokół idei pedagogicznych Sergiusza Hessena. Sylwetki Łódzkich Pedagogów. Tom 1 | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.page.number | 95 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Teorii Wychowania, Pracownia Teorii Wychowania | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Podstawy pedagogiki, Nasza Księgarnia, Warszawa–Lwów 1935. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, Nasza Księgarnia, Lwów–Warszawa 1939. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn S., Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1994. | pl_PL |
dc.references | Szyszkowska M., Neokantyzm. Filozofia społeczna wraz z filozofią prawa natury o zmiennej treści, Pax, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Walczak A., Pedagogika personalistyczna Sergiusza Hessena, Łódź 1994 [niepublikowana praca magisterska]. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Dekabryści przed sądem historii, Wydawnictwo Pietrograd, Leningrad–Moskwa 1926. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Dekabrysta Łunin i jego czasy, Prace Domu Puszkińskiego przy Akademii Nauk ZSRR, Nauka i Szkoła 1926. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Spisek dekabrysty Suchinowa, Wydawnictwo Ogólnoradzieckie Katorżników i Osiedleńców, Moskwa 1930, z podtytułem Tania Biblioteka Historyczno-Rewolucyjna. | pl_PL |
dc.references | Stępkowski D., Pedagogika i religia u Sergiusza Hessena, „Seminare” 2010, t. 28, s. 183–199; wersja elektroniczna artykułu: http://www.seminare.pl/28/seminare28-183.pdf. | pl_PL |
dc.references | Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Chrost S., Koncepcja człowieka a teleologia wychowania, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2008. | pl_PL |
dc.references | Folkierska A., Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Wydawnictwo UW, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, red. H. Rotkiewicz, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Gajda J., Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Filozofia, kultura, wychowanie, Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1973. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, Wydawnictwo ,,Żak ”, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Podstawy pedagogiki, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red. J. Gajda, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Morszczyńska U., Normy w pedagogice. Aksjologiczne i metodologiczne wyznaczniki statusu zdań o powinnościach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn S., Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1994. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Arystoteles, Polityka, przeł. L. Piotrowicz, PWN, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., Etyka ponowoczesna, PWN, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Folkierska A., Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, [w:] Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, red. H. Rotkiewicz, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Folkierska A., Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Wydawnictwo UW, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Gajda J., Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Gajdamowicz H., Liberalizm – szansa czy zagrożenie dla wychowania, http://www.retsat1.com.pl/wzoremJezus/prace_przyjaciol/HGajdamowicz_liberalizm.html. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Podstawy pedagogiki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1935. | pl_PL |
dc.references | Skibiński R., Kiedy człowiek podejmuje walkę czyli o działaniu we wspólnocie, http://mateusz.pl/list/0307-skibinski.htm. | pl_PL |
dc.references | Skorupka S., Słownik frazeologiczny języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1977. | pl_PL |
dc.references | Stępkowski D., Pedagogika i religia u Sergiusza Hessena, SEMINARE, t. 28 * 2010, http://www.seminare.pl/28/seminare28-183.pdf. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wsp%C3%B3lnota. | pl_PL |
dc.references | http://www.rzeczywspolne.pl/2010/01/stawrowski-wokol-idei-wspolnoty-wstep/. | pl_PL |
dc.references | Dobson J. C., Zmęczonym rodzicom, czyli o tym, jak radzić sobie z trudami wychowania dzieci, Wydawnictwo Rodzinny Krąg, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Gordon T., Wychowanie w samodyscyplinie, tłum. I. Doleżał-Nowicka, PAX, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Podstawy pedagogiki, [w:] Dzieła wybrane, t. 1, przekład A. Zieleńczyk, wybrał i oprac. W. Okoń, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Podstawy pedagogiki, za: K. Kotłowski, Autorytet nauczyciela: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja INNOWACJA, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Horney K., H. Müller A., Schule und Disziplin, Güterlock 1964. | pl_PL |
dc.references | J. Dobson, The strong-willed child, za: T. Gordon, Wychowanie w samodyscyplinie, PAX, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz Cz., Główne kategorie pedagogiki humanistycznej a praktyka szkolna, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z., Młodzież na wczesnej ścieżce adaptacji i emancypacji, [w:] Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji, IRWiR PAN, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T., Zarys historii wychowania (1944–1989). Oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami, cz. IV, Kielce 1996. | pl_PL |
dc.references | Łobocki M., Autorytet w wychowaniu, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1994, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Mieszalski S., O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Milgram S., Badanie posłuszeństwa, [w:] Przełom w psychologii, red. K. Jankowski, ,,Czytelnik”, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.references | Myhre R., Autorität und Freiheit in der Erziehung, Stuttgart 1991. | pl_PL |
dc.references | Nawroczyński B., Współczesne prądy pedagogiczne, [w:] B. Nawroczyński, Dzieła wybrane, wybór i oprac. A. Mońka-Stanikowa, t. 1, WSiP, Warszawa 1987. | pl_PL |
dc.references | Psychologia humanistyczna a wychowanie, red. M. Łobocki, UMCS, Lublin 1994. | pl_PL |
dc.references | Rogers C. R., Tworzenie klimatu wolności, [w:] K. Blusz, Edukacja i wyzwolenie, Oficyna Wydawnicza „ Impuls”, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Skinner B., Newsletter of the Committee to End Violence Against the Next Generation, za: T. Gordon, Wychowanie w samodyscyplinie, PAX, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Snow C. P., „Either-Or”, za: T. Gordon, Wychowanie w samodyscyplinie, PAX, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Sośnicki K., Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1967. | pl_PL |
dc.references | Stokłosa B., Struktura osoby jako podstawa oddziaływań wychowawczych, [w:] Psychologia humanistyczna a wychowanie, red. M. Łobocki, UMCS, Lublin 1994. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., Świat humanistyczny, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn S., Dialektyka swobody i przymusu w pedagogice Sergiusza Hessena, „Studia Filozoficzne” 1983, nr 11. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Impuls, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Wołoszyn S., Czy można zaufać humanizmowi nauki?, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego, IBE, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-949-0 | |