Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJankowska, Maria
dc.date.accessioned2012-04-06T09:44:01Z
dc.date.available2012-04-06T09:44:01Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/281
dc.description.abstractW funkcjonowaniu szkoły dostrzec można rodzajową polaryzację socjalizacji. Wyróżniliśmy trzy wymiary szkolnej socjalizacji: organizację i strukturę szkoły, wpływ nauczycieli oraz treści kształcenia. Wszystkie te czynniki, poczynając od organizacji szkolnej przestrzeni i struktury personelu, przez przekonania i oczekiwania nauczycieli, a kończąc na programie nauczania i zawartości podręczników, przekazują dzieciom hierarchiczną strukturę społeczeństwa, w którym mężczyźni zajmują wyższe i bardziej prestiżowe pozycje, w którym to, co „męskie” jest wyżej cenione niż to co „kobiece”, w którym obowiązują stereotypowe wizerunki kobiet i mężczyzn. Zadaniem powszechnego systemu edukacji jest stworzenie równych szans wszystkim dzieciom, postulat ten pozostaje jednak tylko życzeniem wobec licznych przyczyn nierówności dostępu do edukacji. Umacnianie przez szkołę stypizowanych płciowo postaw i wzorów zachowań przynosi w efekcie płciowo zróżnicowane edukacyjne szanse życiowe chłopców i dziewcząt. Propagowanie jedynego, „odpowiedniego” wzoru płci niesie negatywne konsekwencje tak dla dziewczynek, jak i dla chłopców. Dziewczynki tracą wiarę we własne możliwości i wybierają drogę życia „właściwą dla kobiet”, a nie odpowiadającą jej własnym aspiracjom. Natomiast dla chłopców, od których oczekuje się sukcesów, i którzy wzrastają w przekonaniu o nieograniczoności własnych możliwości, zderzenie z rzeczywistością: trudnościami w ukończeniu dobrej szkoły czy znalezieniu dobrze płatnej pracy (żywiciela rodziny) przynosi frustracje i zachowania dewiacyjne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;34
dc.subjectsocjalizacjapl_PL
dc.subjectspołeczne role płciowepl
dc.subjectmęskośćpl
dc.subjectkobiecośćpl
dc.subjectsystem szkolnictwapl
dc.titleŚwiat ucznia - świat uczennicy. Socjalizacja szkolna a utrwalanie społecznych ról płciowych.pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number13-34
dc.contributor.authorAffiliationPapieski Wydział Teologiczny w Warszawie; Sekcja św. Jana Chrzciciela; Studium Życia Rodzinnego
dc.referencesArcimowicz K. (2003), Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
dc.referencesBlusz K. (1993), Czy światem naprawdę rządzą mizogini?, [w:] B. Śliwerski (red)., Kontestacje pedagogiczne, Kraków: Impuls.
dc.referencesBuczkowski A. (1997), Dwa różne światy, czyli jak socjalizuje się dziewczynkę i chłopca, [w:] J. Brach-Czaina (red.), Od kobiety do mężczyzny i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze, Białystok: Trans Humana.
dc.referencesChlebio-Abed D., Klimczak-Ziółek J. (2004), Koncepcje kobiecości i męskości w podręcznikach szkolnych dla klas pierwszych, [w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
dc.referencesChmura-Rutkowska I. (2002), „Fartuchowce” i strażacy – czyli płeć w elementarzu, „Forum Oświatowe”, t. 2.
dc.referencesChodkowska M. (1990), Problem realizacji karier zawodowych kobiet zatrudnionych w uniwersytecie, [w:] B. Jedynak (red.), Kobieta w kulturze i społeczeństwie, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
dc.referencesChomczyńska-Miliszkiewicz M. (2000), Ukryte przekazy w podręcznikach z zakresu edukacji psychoseksualnej, „Forum Oświatowe”, nr 2.
dc.referencesChomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001), Szkoła jako agenda socjalizacji ról płciowych. Przegląd badań, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1.
dc.referencesChomczyńska-Rubacha M. (red.) (2004), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo WyŜszej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
dc.referencesDomański H. 1992, Zadowolony niewolnik? Studium o nierównościach między mężczyznami i kobietami w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
dc.referencesDymus K. (2004), Obrazy rzeczywistości konstytuowane w podręcznikach szkolnych, [w]: M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- -Ekonomicznej.
dc.referencesGórnikowska-Zwolak E. (2004), Nauczycielskie koncepcje ról społecznych kobiety i mężczyzny – czynnik wzmacniający czy osłabiający szanse rozwojowe dziewcząt i chłopców?, [w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.) Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
dc.referencesGUS (1995), Rocznik statystyczny 1995, Warszawa: Wydawnictwo Głównego Urzędu Statystycznego.
dc.referencesGUS (2006), Szkoły Wyższe i ich finanse w 2005 r., Warszawa: Wydawnictwo Głównego Urzędu Statystycznego.
dc.referencesJanowski A. (1989), Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
dc.referencesKalinowska E. (1997), Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych, [w:] R. Siemieńska (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, Warszawa: Scholar.
dc.referencesKonarzewski K (1991), Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka, Warszawa: Żak.
dc.referencesKotłowski K. (1959), Socjologizm pedagogiczny Durkheima, „Studia Pedagogiczne”, t. 7.
dc.referencesMeighan R. (1993), Socjologia edukacji, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
dc.referencesMorciniec J. (1995), Skąd się biorą zadowolone niewolnice albo czego uczy elementarz?, „Pełnym Głosem”, nr 3.
dc.referencesMuszyńska E. (2004), Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chłopców: różnice, ich przyczyny i skutki, [w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
dc.referencesNowacka I. (1989), Obraz kobiet w podręcznikach szkolnych, „Nasza Praca”, nr 6.
dc.referencesPankowska D. (2004), Wizerunki dziewczynek i chłopców w podręcznikach do nauczania początkowego i do nauczania zintegrowanego, [w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
dc.referencesPankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
dc.referencesSchaffer H. R. (2006), Rozwój społeczny, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
dc.referencesSprawozdanie Rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej ze stosowania Konwencji o Likwidacji Wszelkich Form Dyskryminacji Kobiet z 1979 r. za okres od 1983 r. do 1988 r., (1988) (b. w.), Warszawa.
dc.referencesSzacka B. (2005), Społeczny wymiar obrazu Polski w podręcznikach szkolnych dla klas I–V szkoły podstawowej, [w:] B. Szacka (red.), Polska dziecięca, Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
dc.referencesSzczepanik R. (2004), Nauczyciele wobec zachowań szkolnych uczniów i uczennic starszych klas szkoły podstawowej, [w:] M. Chomczyńska- -Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord