Show simple item record

dc.contributor.authorHakari, Anu
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T07:04:24Z
dc.date.available2019-04-30T07:04:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationHakari A., Tampere City Public Library promotes books and supports media literacy skills, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 269-276, doi: 10.18778/7969-027-5.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28086
dc.description.abstractThe role of today’s library is expanding from promoting books to support new literacies. Tampere City Library (Finland) supports both traditional reading culture and new media literacy skills. Tampere City Library has over 8 year experience of organizing media education lessons for pre-schoolers. Pre-schoolers practise media skills e.g. by playing a new internet based game produced in Tampere especially for this purpose. Still, traditional book talk to children at 3rd class (9-years old) is our most popular product to schools. Internet is widely used for promoting reading among children and youth in Finland. Library professionals in Finland have together produced children’s interactive literature and culture websites. “Library Dog listens” – reading model for dyslexic children – is now spreading in libraries all over Finland.pl_PL
dc.description.abstractRola dzisiejszej biblioteki rozszerza się z promocji książki w kierunku wspierania nowych umiejętności czytelniczych. Miejska Biblioteka Publiczna w Tampere (Finlandia) wspomaga zarówno tradycyjną kulturę czytania i umiejętności korzystania z nowych mediów. Biblioteka posiada ponad ośmioletnie doświadczenie w organizowaniu lekcji edukacji medialnej dla przedszkolaków. Dzieci kształcą umiejętności medialne, np. korzystając z nowej internetowej gry wyprodukowanej w Tampere specjalnie w tym celu. Nadal jednak tradycyjna dyskusja o książce z dziećmi w III klasie (dziewięciolatki) jest jedną z najbardziej popularnych usług dla szkół. Internet jest szeroko stosowanym narzędziem do promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży w Finlandii. Fińscy bibliotekoznawcy wspólnie tworzą interaktywną literaturę dziecięcą oraz kulturalne strony internetowe. „Biblioteczny Pies słucha” – model czytania dla dzieci z dysleksją – jest obecnie rozprzestrzeniany w bibliotekach na terenie całego kraju.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbiblioteki dla dziecipl_PL
dc.subjectrozwój czytelnictwa dziecipl_PL
dc.subjectbiblioteka publicznapl_PL
dc.subjectczytelnictwo dziecipl_PL
dc.subjectpublic librariespl_PL
dc.subjectmedia literacy skillspl_PL
dc.subjectinteractive literature for childrenpl_PL
dc.subjectpre-schoolers educationpl_PL
dc.subjectFinlandpl_PL
dc.titleTampere City Public Library promotes books and supports media literacy skillspl_PL
dc.title.alternativePromocja książki i wspieranie umiejętności korzystania z mediów w publicznej bibliotece miejskiej w Tamperepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number269-276pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationTampere City Librarypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKierownik Działu dla Dzieci w Bibliotece Miejskiej w Tampere. Główne pola zainteresowań skupiają się na roli bibliotek dziecięcych w najbliższej przyszłości, w szczególności na odnalezieniu równowagi między czytaniem a grami komputerowymi. Wskazuje też na znaczenie przystosowania usług bibliotecznych do specyficznych potrzeb dzieci i młodzieży.pl_PL
dc.referencesKangas S., Kuure T. (2003), Teknologisoituva nuoruus. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus, ISBN 952-5464-05-9.pl_PL
dc.referencesKetunpesä. Information about Ketunpesä- reading diploma in English [online], [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://www.toenpera.fi/juva/lukudiplomi/summary.htm>.pl_PL
dc.referencesKunnari: lumoava lukudiplomi [online], [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://www2.edu.fi/kunnari/>.pl_PL
dc.referencesPääjärvi S. (ed) (2011), Lasten mediabarometri. 7-11-vuotiaiden lasten mediakäyttö ja kokemukset mediakasvatuksesta [online], Publications of the Finnish Society on Media Education, ISBN 978-952-67693-0-1 (nid.), ISBN 978-952-67693-1-8 (PDF) ISSN 1797-1748, [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://www.mediaeducation.fi/publications>.pl_PL
dc.referencesSaarinen P., Korkiakangas M. (2009), Lukemaan vai tietokoneelle- ?Nuorten lukemisharrastuksen muuttuminen 1960-luvulta 2000-luvulle, BTJ Kustannus, ISBN 978-951-692-740-7.pl_PL
dc.referencesZacheus T. (2007), Suomalaiset ja vapaa-aika. Raportti ISSPSuomen aineistosta Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston julkaisuja 8, Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto, ISSN 1459-8906 ISBN 978-951-44-7534-4.pl_PL
dc.referencesCountry Profile Finland V4.0. Study on Current Trend and Approaches to media Literacy in Europe [online], [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://ec.europa.eu/culture/media/media-content/media-literacy/studies/finland.pdf>.pl_PL
dc.referencesFinnish Media Education – best practises [online], Publications of the Finnish Society on Media Education, ISBN 978-952-99964- 3-8 (bound) ISBN: 978-952-99964-4-5 (PDF), [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://www.mediakasvatus.fi/files/u4/bestpractises.pdf>.pl_PL
dc.referencesKirjastot.fi. Information about Finnish libraries in English [online], [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://www.libraries.fi/>.pl_PL
dc.referencesKotilainen S. (ed.) (2010) The Use of Media among 0-8-year-olds in Finland. An English summary of the Original Finnish Report. Publications of the Finnish Society on Media Education [online], 2011, ISBN 978-952-99964-8-3 (PDF) ISSN 1797-1748, > ISBN 978-952-99964-7-6 (paperback), [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://www.mediaeducation.fi/publications/ISBN978-952-99964-7-6.pdf>.pl_PL
dc.referencesKupiainen R., Sintonen, S., Suoranta, J., (2008), Decades of Finnish Media Education [online], Original text: Suomalaisen mediakasvatuksen vuosikymmenet. [in:] Kynäslahti, H., Kupiainen, R. & Lehtonen, M. (eds.) Näkökulmia mediakasvatukseen, Publications of the Finnish Association on Media Education, ISBN 978-952-99964-0-7 [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://en.mediakasvatus.fi/publications/decadesoffinnishmediaeducation.pdf>.pl_PL
dc.referencesPääjärvi S. (ed.) (2012) Children’s Media Barometer 2011: Media Use among 7–11-year-old Children and Their Experiences on Media Education. An English Summary of the Original Finnish Report [online], Publications of the Finnish Society on Media Education, ISBN 978-952-67693-2-5 (PDF) ISSN 1797-1748, [date of access: 16.01.2012], Available on the Internet: <http://www.mediaeducation.fi/publications/ISBN%20978-952-67693-2-5.pdf>.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.13


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe