Show simple item record

dc.contributor.authorBurkeljca, Sabina
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T06:37:46Z
dc.date.available2019-04-30T06:37:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationBurkeljca S., Reach out to the children through books, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 145-157, doi: 10.18778/7969-027-5.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28080
dc.description.abstractThe present paper aims to present many a variety of modes of developmental bibliotherapy implementation in one of the schools along with the results of its long standing experience in bibliotherapy. Special attention has been paid to the role of the mentor who directs and coordinates the process. The emphasis has also been laid on the impact of direct communication and interaction between a teacher and a student, based on intrinsic motivation for reading. School developmental bibliotherapy is a model of an in-depth reading of quality fiction through which a mentor may reach out to children experiencing different kinds of problems and perplexed emotions. The lack of authentic, personalized contacts causes the society to become indifferent, bereft of concern for others and negatively affects the children. The latter can result in the children’s anxiety, depression, and loneliness. The school of the 21st century should become a school of learning how to relate to one another, it should be a place where each and every one feels accepted and listened to. The books help the children to be in peace with themselves and others and to become sensitive, compassionate and tolerant members of the world’s present and future society.pl_PL
dc.description.abstractNiniejszy artykuł ma na celu przedstawienie wielu różnorodnych form realizacji biblioterapii w jednej ze szkół wraz z wynikami wieloletnich doświadczeń w tym zakresie. Szczególną uwagę zwrócono na rolę mentora, który kieruje i koordynuje proces. Położono również nacisk na wpływ bezpośredniej komunikacji i interakcji między nauczycielem a uczniem, opartych na wewnętrznej motywacji do czytania. Szkolna biblioterapia rozwojowa to model dogłębnej lektury dobrej jakości beletrystyki, za pośrednictwem której mentor może dotrzeć do dzieci dotkniętych różnego rodzaju problemami i emocjami. Brak autentycznych, spersonalizowanych kontaktów powoduje, że społeczeństwo staje się obojętne, pozbawione troski o innych i negatywnie wpływające na dzieci. To ostatnie może powodować dziecięcy niepokój, depresję i samotność. Szkoła XXI wieku powinna być szkołą uczącą tego, jak odnosić się do siebie, a także miejscem, gdzie każdy czuje się akceptowany i wysłuchany. Książki pomagają dzieciom żyć w zgodzie ze sobą i innymi oraz być wrażliwymi, współczującymi i tolerancyjnymi członkami globalnego społeczeństwa teraz i w przyszłości.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectschool librarianpl_PL
dc.subjectgenerationpl_PL
dc.subjectbibliotherapypl_PL
dc.subjectchildren’s literaturepl_PL
dc.titleReach out to the children through bookspl_PL
dc.title.alternativeDotrzeć z książkami do dziecipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number145-157pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSP Rodica, Słoweniapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteI’m a school librarian. I’m writing a master’s thesis on the didactics of youth poetry. I have been working on bibliotherapy with children for six years. I was responsible for the content of the Comenius Regio project (2009-2011), in which we collaborated with Polish partners from Lodz. Our project ‘Biblioprevention’ was awarded the national award named ‘Apples of Quality’ for the best project in the category ‘Comenius Regio projects’. In addition, I have published some articles about school bibliotherapy in different Slovene professional and public magazines (e.g. ‘Šolska knjižnica’, ‘Knjižničarske novice’, ‘Šolski razgledi’). In Slovenia, two international conferences about bibliotherapy were held (in May 2010 and March 2011). In February 2012 I participated in the international conference on bibliotherapy in New Delhi, India, as a lecturer.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBibliotekarka szkolna. Pisze pracę magisterską na temat dydaktyki poezji młodzieży. Od 6 lat zajmuje się biblioterapią dzieci. Odpowiedzialna za treść projektu „Comenius Regio” (2009-2011), w ramach którego współpracowano z polskimi partnerami z Łodzi. Projekt „Biblioprewencja” otrzymał narodową nagrodę o nazwie „Jabłka Jakości” za najlepszy projekt w kategorii „projekty Comenius Regio”. Oprócz tego opublikowała kilka artykułów na temat biblioterapii w szkole w różnych słoweńskich zawodowych czasopismach (np. „Solska knjižnica”, „Knjižničarske novice”, „Šolski razgledi”). Dwie międzynarodowe konferencje o biblioterapii miały miejsce w Słowenii (w maju 2010 r. i marcu 2011 r.). W lutym 2012 brała udział w międzynarodowej konferencji biblioterapeutycznej w New Delhi (Indie), jako referent.pl_PL
dc.referencesBurkeljca S. (ed.), (2010), Čudežnost besed: bibliopreventiva. Zbornik ob mednarodni konferenci o biblioterapiji, Domžale, Občina.pl_PL
dc.referencesBurkeljca S., Grobin T. (eds.) (2011), Projekt Comenius Regio: bibliopreventiva: članki, dokumenti, fotografije, Domžale, Občina.pl_PL
dc.referencesBurkeljca S. (2012), The Power of the Beauty of the Words: The influence of reading fiction on children and adolescents through the process of school bibliotherapy, presented at the international conference on bibliotherapy »Reading is healing…«, New Delhi, February 2012.pl_PL
dc.referencesCrothers S. M. (1916), A Literary Clinic, »The Atlantic Monthly«, Vol. 118, No. 3, pp. 291-301.pl_PL
dc.referencesGalimberti U. (2009), Grozljivi gost: nihilizem in mladi, Ljubljana, Modrijan.pl_PL
dc.referencesPetrović Jesenovec B. (2009), Mladi živijo le ponoči. Podnevi jih nihče ne potrebuje. Interview with Umberto Galimberti, »Ona«, 13 October 2009.pl_PL
dc.referencesShechtman Z. (2009), Treating child and adolescent aggression through bibliotherapy, New York, Springer.pl_PL
dc.referencesZabukovec V., Resman V., Furlan M. (2007), Bibliosvetovanje (biblioterapija) v šoli, »Pedagoška obzorja«, No. 3-4, p. 63-77.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.07


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe