dc.contributor.author | Makowski, Jacek | |
dc.contributor.editor | Stawikowska-Marcinkowska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Grzeszczakowska-Pawlikowska, Beata | |
dc.date.accessioned | 2019-04-25T08:35:54Z | |
dc.date.available | 2019-04-25T08:35:54Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Makowski J., Planowanie kursu języka specjalistycznego na poziomie akademickim z uwzględnieniem specyfiki branży nowoczesnych usług dla biznesu. Przykładowa dydaktyzacja autentycznych tekstów fachowych w zadaniach typu case study, w: A. Stawikowska-Marcinkowska, B. Grzeszczakowska-Pawlikowska (red.), Speclang 2. Języki specjalistyczne. Edukacja – Perspektywy – Kariera, WUŁ, Łódź 2018, doi: 10.18778/8142-391-5.05. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-391-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27975 | |
dc.description.abstract | The key aim of this article is to presents some exemplary LSP (languages for specific purpose) teaching techniques and exercises on the academic level. Firstly, the paper gives an overview of the challenges of the present-day job market situation and corporate environment on the market for modern business services in Poland and Łódź. Secondly, it presents examples of specialised languages teaching techniques, which are especially focused on the didactisation of authentic special texts in case study exercises. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Speclang 2. Języki specjalistyczne. Edukacja – Perspektywy – Kariera; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | specialized languages | pl_PL |
dc.subject | languages for specific purpose | pl_PL |
dc.subject | LSP dictionary | pl_PL |
dc.subject | German language | pl_PL |
dc.title | Planowanie kursu języka specjalistycznego na poziomie akademickim z uwzględnieniem specyfiki branży nowoczesnych usług dla biznesu Przykładowa dydaktyzacja autentycznych tekstów fachowych w zadaniach typu case study | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 52-76 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Germańskiej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-392-2 | |
dc.references | Bertschek I., Engelstätter B., Müller B., Ohnemus J., Schleife K. (2008), Auslagerung von Geschäftsprozessen (BPO). Unternehmensbefragung Sommer 2008 in Baden-Württemberg, MFG Stiftung Baden-Württemberg, Stuttgart. | pl_PL |
dc.references | Bryła P., Jurczyk T., Domański T. (2013), Korzyści współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym – próba typologii, „Marketing i Rynek”, nr 4, s. 14–19. | pl_PL |
dc.references | Dressler S. (2007), Shared Services, Business Process Outsourcing und Offshoring. Die moderne Ausgestaltung des Back Office – Wege zu Kostensenkung und mehr Effizienz im Unternehmen, Gabler, Wiesbaden. | pl_PL |
dc.references | Ernst & Young Business Advisory, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową (2009) (= EYBA/IBGR 2009), Misja, wizja i cele strategiczne szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie 2020 roku. Źródło: www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/ 9b9413575c0e968c236bbd1d1f0a64db.pdf [dostęp: 08.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Gajewska E. (2016), Nauczyciel języka zawodowego tworzy własne dialogi dydaktyczne: od teorii do praktyki, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 12–18. | pl_PL |
dc.references | Gajewska E., Sowa M. (2014), LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Werset, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Górecki J. et al. (2014) (= ABSL 2014), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014. Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych. Źródło: www.absl.pl/pl/web/guest/absl-publications [dostęp: 03.02.2018]. | pl_PL |
dc.references | Górecki J. et al. (2015) (= ABSL 2014), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2015. Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych. Źródło: www.absl.pl/pl/web/guest/absl-publications [dostęp: 03.02.2018]. | pl_PL |
dc.references | Górecki J. et al. (2016) (= ABSL 2014), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2016. Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych. Źródło: www.absl.pl/pl/web/guest/absl-publications [dostęp: 03.02.2018]. | pl_PL |
dc.references | Górecki J. et al. (2017) (= ABSL 2014), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2017. Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych. Źródło: www.absl.pl/pl/web/guest/absl-publications [dostęp: 03.02.2018]. | pl_PL |
dc.references | Goźdź-Roszkowski S., Makowski J. (2015), „Lingwistyka dla biznesu czy biznes dla lingwistyki?” – rola i miejsce specjalistycznych języków obcych w programie interdyscyplinarnych studiów uniwersyteckich. W: Sowa M., Mocarz-Kleindienst M., Czyżewska U. (red.), Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 67–78. | pl_PL |
dc.references | Grucza S. (2014), Przesłanki prowadzenia akademickiego kształcenia w zakresie zarządzania komunikacją projektową, „Lingwistyka Stosowana”, nr 9, s. 1–18. | pl_PL |
dc.references | Kic-Drgas J. (2016), Studienbegleitender Deutschunterricht in Polen – Eine Bedarfsanalyse unter Studierenden der Technischen Universität Koszalin, „Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht”, nr 21 (1), s. 125–136. | pl_PL |
dc.references | Korzeniowska A. (2009), Outsourcing w bankach komercyjnych, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kurantowicz E. (2010), Raport: Odpowiedzialność uczelni za kształtowanie zachowań prospołecznych absolwentów. Źródło: www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/d69707477b1627f8455798672bbd70c2.pdf [dostęp: 08.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Listwan T. (2002), Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Marcinkowska E. (2015), Rynek outsourcingu usług biznesowych w Polsce – stan i perspektywy rozwoju, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 244, s. 130–140. | pl_PL |
dc.references | Makowski J. (2014), Lodzer Sprachenbarometer 2014. Fremdsprachengebrauch vs. Fremdsprachenerwerb im Kontext des Lodzer Arbeitsmarktes. W: Kaczmarek D. et al. (red.), Didaktische und linguistische Implikationen der interkulturellen Kommunikation, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 133–146. | pl_PL |
dc.references | Makowski J. (2018), Rola czynników obiektywnych w dydaktyce języków specjalistycznych na poziomie uniwersyteckim. Omówienie wyników badania ankietowego w ramach projektu „Językowy baromter Łodzi”, „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 16 [w druku]. | pl_PL |
dc.references | Makowski J. (red.) (2016), Języki specjalistyczne – Edukacja – Perspektywy – Kariera, Primum Verbum, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Makowski J., Rapacka-Wojtala S. (2016a), Fachkommunikation Deutsch: Informationstechnologie (IT), Wydział Filologiczny UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Makowski J., Rapacka-Wojtala S. (2016b), Podręcznik metodyczny dla podręcznika modułowego „Kommunikation im Alltag und Beruf” i podręczników do modułów fachowych z serii „Fachkommunikation Deutch”, Wydział Filologiczny UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Matejun M. (2006), Rodzaje outsourcingu i kierunki jego wykorzystania, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, seria: Organizacja i Zarządzanie, nr 42, s. 19–36. | pl_PL |
dc.references | Mikołajczyk B. (2004), Sprachliche Mechanismen der Persuasion in der politischen Kommunikation. Dargestellt an polnischen und deutschen Texten zum EU-Beitritt Polens, Peter Lang, Frankfurt am Main. | pl_PL |
dc.references | Power M.J., Desouza K.C., Bonifazi C. (2010), Outsourcing. Podręcznik sprawdzonych praktyk, MT Biznes Ltd., Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rybiński K. (2007), Globalizacja w trzech odsłonach, offshoring – globalne nierównowagi – polityka pieniężna, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sławek T. (2002), Antygona w świecie korporacji: rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych, WUŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Sowa M., Mocarz-Kleindienst M., Czyżewska U. (red.) (2015), Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Stawikowska-Marcinkowska A. (red.) (2016), Fachsprachen – Ausbildung – Karrierechancen, Primum Verbum, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Szerszeń P. (2014), Platformy (glotto)dydaktyczne. Ich implementacja w uczeniu specjalistycznych języków obcych, IKL@, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Trocki M. (2001), Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, PWE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Velázquez-Bellot A. (2004), Metodología teórica del proceso de elaboración de un Diseño Curricular para la enseñanza de las lenguas con fines específicos. Źródło: http://www.mecd.gob.es/educacion/mc/redele/revistaredele/numerosanteriores/2004/tercera.html [dostęp: 03.02.2018]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-391-5.05 | |