Show simple item record

dc.contributor.authorSztobryn-Bochomulska, Justyna
dc.date.accessioned2019-03-25T12:55:37Z
dc.date.available2019-03-25T12:55:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27265
dc.description.abstractPodjęcie tematu w pracy związane jest z przekonaniem, że (z)rozumienie fenomenu śmierć jest dla człowieka czymś istotnym, co ma istotny wpływ na postrzeganie egzystencji własnej i innych. Myśl ta koresponduje z ogólnymi założeniami tanatopedagogiki, w której podkreśla się znaczenie wychowywania ze świadomością śmiertelności. Przedmiotem pracy są teksty najnowszej literatury dla dzieci najmłodszych, poruszające zagadnienia śmierci. Wybór przedmiotu badań ma swoje źródło w tym, że literatura stanowi jedno z podstawowych sposobów kontaktu z kulturą, a tym samym jest ważnym poznawczo środkiem oddziaływania pedagogicznego. W rozprawie ogląd badanej literatury podejmowany jest z dwóch perspektyw – z jednej strony szeroko jako przestrzeń kultury, w orbicie której będzie funkcjonowała jednostka, a z drugiej, węziej, jako przestrzeń edukacyjna, która jest ważnym czynnikiem oddziaływania socjalizującego i wychowawczego. W pracy za Paulem Ricoeurem została przyjęta koncepcja tekstu, który, w rozumieniu tego filozofia, jest miejscem odzwierciedlającym ludzkie działania, otwiera przed czytelnikiem ukryty w sobie głęboki sens, wychodzący poza sam sens wyartykułowanych treści. Drogą do odkrycia tego sensu jest interpretacja, która prowadzi do (z)rozumienia świata a tym samym i siebie samego. Analiza i interpretacja wielowymiarowości obrazów śmierci występujących w tekstach literackich pozwoliły ujawnić nie tylko złożoność głównego zagadnienia, ale również to, że literatura dziecięca o charakterze tanatycznym stanowi pewną możliwość wykorzystania jej jako narzędzia tanatopedagogiki. W tym kontekście pokazane zostały funkcje badanych tekstów, jak: oswajająca, biblioterapeutyczna (wspierająca), normalizująca i wzmacniająca, które niosą w sobie szerokie spektrum oddziaływania edukacyjnego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectpedagogikapl_PL
dc.subjectfilozofia wychowaniapl_PL
dc.subjecttanatopedagogikapl_PL
dc.subjectliteratura dziecięcapl_PL
dc.subjectśmierćpl_PL
dc.titleTanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiarpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number295pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.contributor.authorEmailomnia.mea@wp.plpl_PL
dc.dissertation.directorWalczak, Anna
dc.dissertation.reviewerReut, Maria
dc.dissertation.reviewerAblewicz, Krystyna
dc.date.defence2019-04-11


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record