dc.contributor.author | Kłosińska-Nachin, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Kobyłecka-Piwońska, Ewa | |
dc.contributor.editor | Kłosińska-Nachin, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2019-01-21T11:37:29Z | |
dc.date.available | 2019-01-21T11:37:29Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Kłosińska-Nachin A., Literackie obrazy transformacji. „Poturbowana prawda” w Oszuście Javiera Cercasa, Spisie cudzołożnic Jerzego Pilcha i Sońce Ignacego Karpowicza, [w:] Czytanie między językami. Szkice komparatystyczne z literatury polskiej i hiszpańskojęzycznej, red. E. Kobyłecka-Piwońska, A. Kłosińska-Nachin, WUŁ, Łódź 2018, doi: 10.18778/8142-060-0.05. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-060-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26510 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest zestawienie trzech literackich obrazów transformacji, analizowanych w Oszuście Javiera Cercasa (2014), Spisie cudzołożnic Jerzego Pilcha (1993) i Sońce Ignacego Karpowicza (2014). Powieści te eksponują swój dyskursywny charakter, ujawniając w ten sposób, że historia jest zawsze narracją, nie zaś serią nieskażonych zdarzeń. Transformacja zostaje w nich przedstawiona w połączeniu z motywem pamięci historycznej i oszustwa. Przejście do systemu demokratycznego ujawniło nowe mechanizmy zakłamywania historii, w którą kultura zostaje wciągnięta zgodnie z zasadami komunikacji masowej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the article is to compare three literary pictures of the political transformation presented in The impostor (2014) by Javier Cercas, Spis cudzołożnic (1993) by Jerzy Pilch and Sońka (2014) by Ignacy Karpowicz. These novels emphasize their discursive character, thereby revealing that the history is always a narration, not an uninfected series of events. The transformation is shown in conjunction with the theme of historical memory and imposture. The transition to the democracy revealed the new ways of falsifying history, in which the culture got involved on the basis of mass communication. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Czytanie między językami. Szkice komparatystyczne z literatury polskiej i hiszpańskojęzycznej / Leer entre lenguas. Acercamiento comparativo entre la literatura hispánica y la polaca; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | literatura porównawcza | pl_PL |
dc.subject | Oszust Javiera Cercasa | pl_PL |
dc.subject | Spis cudołożnic Jerzego Pilcha | pl_PL |
dc.subject | Sońka Ignacego Karpowicza | pl_PL |
dc.subject | comparative literature | pl_PL |
dc.title | Literackie obrazy transformacji. „Poturbowana prawda” w Oszuście Javiera Cercasa, Spisie cudzołożnic Jerzego Pilcha i Sońce Ignacego Karpowicza | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 85-104 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Hiszpańskiej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-061-7 | |
dc.references | Becerra, D. (2015), La guerra civil como moda literaria, Madrid: Clave Intelectual. | pl_PL |
dc.references | Calvo Carilla, J. L. (2013), “Lecturas críticas sobre la Transición: el caso de Rafael Chirbes”, w: J. L. Calvo Carilla (ed.), El relato de la transición, la transición como relato, Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 119–146. | pl_PL |
dc.references | Cercas, J. (2016), Oszust, tłum. E. Zaleska, Warszawa: Noir sur Blanc. | pl_PL |
dc.references | Cercas, J., Trueba, D. (2003), Diálogos de Salamina: un paseo por el cine y la literatura, Barcelona: Tusquets. | pl_PL |
dc.references | Czapliński, P. (2007), Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Czapliński, P. (2009), Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Warszawa: Wydawnictwo WAB. | pl_PL |
dc.references | Czapliński P. (2014), „Jak wyjść z kopalni trupów”, Gazeta Wyborcza, 20 maja, http://wyborcza.pl/1,75410,15992693,Nowa_powiesc_Ignacego_Karpowicza__Jak_wyjsc_z_kopalni.html (dostęp: 21.09.2017). | pl_PL |
dc.references | Guillén, C. (1985), Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada, Barcelona: Editorial Crítica. | pl_PL |
dc.references | Karpowicz, I. (2014), Sońka, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Ostaszewski, R. (2005), „Nowa Lalka III RP”, Gazeta Wyborcza, 18 stycznia. | pl_PL |
dc.references | Pérez Serrano, J. (2016), Funcionalidad y límites de la transición a la democracia como paradigma historiografico, w: M. Á. Naval, Z. Carandell (eds.), La transición sentimental: literatura y cultura en España desde los años 70, Madrid: Visor Libros, 67–89. | pl_PL |
dc.references | Pilch, J. (2015), Spis cudzołożnic. Proza podróżna, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Potok, M. (2016), Współczesna proza hiszpańska. Studia, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. | pl_PL |
dc.references | Waśkiewicz, A. (2004), „Od realsocu do realkapu”, W kręgu literatury 4: 152–161. | pl_PL |
dc.references | Vinyes, R. (2014), “J. Cercas o el Tratante de verdades”, Anuari del Conflicto Social 6: 851–853. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-060-0.05 | |