Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKłosińska-Nachin, Agnieszka
dc.contributor.editorKobyłecka-Piwońska, Ewa
dc.contributor.editorKłosińska-Nachin, Agnieszka
dc.date.accessioned2019-01-21T11:37:29Z
dc.date.available2019-01-21T11:37:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationKłosińska-Nachin A., Literackie obrazy transformacji. „Poturbowana prawda” w Oszuście Javiera Cercasa, Spisie cudzołożnic Jerzego Pilcha i Sońce Ignacego Karpowicza, [w:] Czytanie między językami. Szkice komparatystyczne z literatury polskiej i hiszpańskojęzycznej, red. E. Kobyłecka-Piwońska, A. Kłosińska-Nachin, WUŁ, Łódź 2018, doi: 10.18778/8142-060-0.05.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-060-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26510
dc.description.abstractCelem artykułu jest zestawienie trzech literackich obrazów transformacji, analizowanych w Oszuście Javiera Cercasa (2014), Spisie cudzołożnic Jerzego Pilcha (1993) i Sońce Ignacego Karpowicza (2014). Powieści te eksponują swój dyskursywny charakter, ujawniając w ten sposób, że historia jest zawsze narracją, nie zaś serią nieskażonych zdarzeń. Transformacja zostaje w nich przedstawiona w połączeniu z motywem pamięci historycznej i oszustwa. Przejście do systemu demokratycznego ujawniło nowe mechanizmy zakłamywania historii, w którą kultura zostaje wciągnięta zgodnie z zasadami komunikacji masowej.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the article is to compare three literary pictures of the political transformation presented in The impostor (2014) by Javier Cercas, Spis cudzołożnic (1993) by Jerzy Pilch and Sońka (2014) by Ignacy Karpowicz. These novels emphasize their discursive character, thereby revealing that the history is always a narration, not an uninfected series of events. The transformation is shown in conjunction with the theme of historical memory and imposture. The transition to the democracy revealed the new ways of falsifying history, in which the culture got involved on the basis of mass communication.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCzytanie między językami. Szkice komparatystyczne z literatury polskiej i hiszpańskojęzycznej / Leer entre lenguas. Acercamiento comparativo entre la literatura hispánica y la polaca;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectliteratura porównawczapl_PL
dc.subjectOszust Javiera Cercasapl_PL
dc.subjectSpis cudołożnic Jerzego Pilchapl_PL
dc.subjectSońka Ignacego Karpowiczapl_PL
dc.subjectcomparative literaturepl_PL
dc.titleLiterackie obrazy transformacji. „Poturbowana prawda” w Oszuście Javiera Cercasa, Spisie cudzołożnic Jerzego Pilcha i Sońce Ignacego Karpowiczapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number85-104pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Hiszpańskiejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-061-7
dc.referencesBecerra, D. (2015), La guerra civil como moda literaria, Madrid: Clave Intelectual.pl_PL
dc.referencesCalvo Carilla, J. L. (2013), “Lecturas críticas sobre la Transición: el caso de Rafael Chirbes”, w: J. L. Calvo Carilla (ed.), El relato de la transición, la transición como relato, Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 119–146.pl_PL
dc.referencesCercas, J. (2016), Oszust, tłum. E. Zaleska, Warszawa: Noir sur Blanc.pl_PL
dc.referencesCercas, J., Trueba, D. (2003), Diálogos de Salamina: un paseo por el cine y la literatura, Barcelona: Tusquets.pl_PL
dc.referencesCzapliński, P. (2007), Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesCzapliński, P. (2009), Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Warszawa: Wydawnictwo WAB.pl_PL
dc.referencesCzapliński P. (2014), „Jak wyjść z kopalni trupów”, Gazeta Wyborcza, 20 maja, http://wyborcza.pl/1,75410,15992693,Nowa_powiesc_Ignacego_Karpowicza__Jak_wyjsc_z_kopalni.html (dostęp: 21.09.2017).pl_PL
dc.referencesGuillén, C. (1985), Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada, Barcelona: Editorial Crítica.pl_PL
dc.referencesKarpowicz, I. (2014), Sońka, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesOstaszewski, R. (2005), „Nowa Lalka III RP”, Gazeta Wyborcza, 18 stycznia.pl_PL
dc.referencesPérez Serrano, J. (2016), Funcionalidad y límites de la transición a la democracia como paradigma historiografico, w: M. Á. Naval, Z. Carandell (eds.), La transición sentimental: literatura y cultura en España desde los años 70, Madrid: Visor Libros, 67–89.pl_PL
dc.referencesPilch, J. (2015), Spis cudzołożnic. Proza podróżna, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesPotok, M. (2016), Współczesna proza hiszpańska. Studia, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl_PL
dc.referencesWaśkiewicz, A. (2004), „Od realsocu do realkapu”, W kręgu literatury 4: 152–161.pl_PL
dc.referencesVinyes, R. (2014), “J. Cercas o el Tratante de verdades”, Anuari del Conflicto Social 6: 851–853.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-060-0.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe